Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jitske

Jitske

28-08-2019 om 20:06

Afgewezen voor zij instroom..

Mijn dochter van nét zeven jaar heeft een proefdag gedraaid op een nieuwe school. Deze school is dichter bij ons nieuwe huis en wij waren niet zo tevreden over de eerste.school. We hebben eerlijk vermeld hoe onze dochter is, intelligent, pittig, humoristisch. Er was plek, mits ze geen speciale aandacht nodig had..de budgetten waren zogezegd al bepaald.

Goed, proefdag gedraaid. De juf vertelde dat het heel goed ging, dat dochter alleen op het schoolplein alleen zat en nukkig was. Ze past goed in de groep werd er letterlijk gezegd.

Vandaag een afsluitend gesprek bij de directeur en ib'er. Kort maar krachtig: mijn dochter heeft een sociaal emotionele ernstige achterstand. Ik weet best dat ze niet mals is en soms flink afgeremd moet worden maar zoiets heftigs had ik nog nooit eerder over haar gehoord.

Los van mijn emoties nu, vooral verdriet, blijkt dat wat deze school doet.(afwijzen op basis van eventuele zorgvraag) niet te mogen.

Ik vind de kleine klas, het onderwijs systeem, de juf, de locatie van deze school heel fijn en ik wil mijn kind niet terug sturen naar de oude school (wat ik wel zal moeten gezien de leerplicht).

Eigenlijk wil ik doorpakken aangezien ook de overheidsinstantie passend onderwijs achter mij staat. Maar ideaal is dat ook niet.

Heeft iemand ook een dergelijke/vergelijkbare situatie mee gemaakt? Of advies voor mij?

Dank!

Verdrietige mama

Psychologen?

Het enige waar ik ervaring mee heb is dat juffen tegenwoordig ook psychologen zijn, inclusief bijpassende diagnoses.
"Een sociaal emotionele ernstige achterstand", hoppatee, je dochter is 7 jaar en de juf knalt haar diagnose er zo uit. Of hebben de ib'er en directeur meer informatie dan dat jij hebt over je kind? Waar baseren ze hun bevindingen op? Op wat nukkig Pippi Langkous gedrag van een 7 jarige die het allemaal wat spannend vindt tussen de vreemde kinderen? Of is er meer aan de hand?
Steunt de huidige school de overstap?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-08-2019 om 22:08

Jitske

Mijn jongste is ook een zij instromer. Hij moest ook op proef, maar gelukkig is het de sociale van de twee dus dat was geen probleem.

Ik had wel de indruk van de directeur (V) die ook de ib deed dat ze juist naar het in de groep passen keken. Het was toch niet zo'n basisschool met een hoog schoolgeld?

Ik heb ook een minder sociaal vaardige zoon dus ik kan me je teleurstelling goed voorstellen.

Jitske

Jitske

28-08-2019 om 22:27

Juf

Super dank voor de reacties!

De juf gaf juist aan dat mijn kind goed in de groep paste na de eerste dag. Wel.gaf ze aan dat mijn kind zich afzonderde tijdens de speelpauze.

Ik heb juist heel goed contact met de ib'er van huidige school, maar het is wel zo dat na het contact tussen de scholen, ik plots moest bellen en dat benadrukt werd dat het nog niet.zeker was.

Ik weet best dat mijn kind heel pittig is en.op basis van wat ik hoorde heeft ze ook laten merken dat zij geen zin heeft in deze school, maar ze is ook super intelligent, waarschijnlijk hoogbegaafd, ze zorgt voor anderen, is spontaan. Dus dit oordeel vond ik wel heel erg heftig. En volgens de directeur had ze gegild in de klas.

Anyway, hoe verder... want morgen gaat ze dus naar haar oude school, waar ze al niet goed op.haar plaats was en in een combinatie groep van 30 leerlingen komt zonder dat er ook maar.1 vriendinnetje bij zit. Deze school begeleidt de kinderen amper, ze worden achter de tv geplempt, geen toezicht op schoolplein en als een kind gepest wordt dan wordt dat kind geacht zichzelf maar ergens anders een tafeltje te vinden. Daar moet ze naartoe. En dat doet echt pijn..

Jitske

Jitske

28-08-2019 om 22:32

Aanvulling

De gil in de klas..Ze was de enige die op het bord dirfde te schrijven voor de klas. Alle kinderen begonnen toen door elkaar woorden te roepen en dat werd haar teveel, toen heeft ze stop geroepen.

Overigens heb ik de directeur die.consequent direct.reageerde op mail een bericht gestuurd.of ze de reden van afwijzen op papier wilde zetten maar mij, en dat mijn dochter wat spulletjes in de klas was vergeten..of we dat op konden halen...en geen enkele reactie meer...

Adelaide

Adelaide

28-08-2019 om 23:10

Naar

Wat een naar begin van het schooljaar voor je dochter. En wat bijzonder dat een juf op basis van een dag zulke uitspraken doet over je dochter. Goed dat je afwijzing op papier hebt gevraagd, morgen maar even bellen en vragen wanneer je het kan verwachten.

Jitske

Jitske

28-08-2019 om 23:51

Reactie

Ik kreeg altijd direct een bericht terug. Nu gevraagd naar schriftelijke reactie, en om wat spullen op te halen die mijn kind was vergeten mee te nemen hoor ik.plots niets meer.

Dank voor de reactie!

Maar Jitske

'op basis van wat ik hoorde heeft ze ook laten merken dat zij geen zin heeft in deze school'

Dan is overstappen toch sowieso geen goed idee?

Hilde

Hilde

29-08-2019 om 08:16

school

"op basis van wat ik hoorde heeft ze ook laten merken dat zij geen zin heeft in deze school'

Bespreek je met een kind van 7 dit soort school-informatie?
Klinkt trouwens als een school waar je echt niet moet zijn. Hoezo informeer je naar passend onderwijs? Wat deze juf roept is toch nooit uitgangspunt voor passend onderwijs? Een directeur die ineens niet meer terugmailt en dat jij zelf moet bellen klinkt allemaal niet ok.
Zijn er niet meer scholen?

Hilde

Hilde

29-08-2019 om 10:18

Facebook

Exact hetzelfde lees ik net op Facebook, maar dan over een jongen. Zoon van vriend van......

Dees

Dees

29-08-2019 om 10:54

Wanneer

Precies.....en wanneer speelde het nou precies? Zijn deze week niet pas de eerste scholen begonnen?

Tamar

Tamar

29-08-2019 om 11:45

ook gehad

Scholen vormen één groot roddelcircuit. Mijn zoon was zelfs al aangenomen, maar dat werd toch maar weer ingetrokken vanwege een gesprek met de oude school. Ze wilden wel van hem af, maar alleen naar het SBO, niet naar een andere reguliere school. Geen idee waarom. Hij zit nu trouwens op het regulier VWO.

Zelf noemen ze het warme overdracht, ik noem het roddel en achterklap. En niets daarvan staat op papier, zo slim zijn ze wel. Maar ik had ook wel zoiets van: als jij die oude directeur gelooft en mij niet, moet ik hier sowieso niet wezen.
Maar misschien wel ergens anders, want je oude school zal die roddels verspreid hebben, dus die deugt niet. Ik heb bij de volgende overstap de school van tevoren gewaarschuwd dat ik naar de rechter zou gaan als ik iets van geroddel merkte.

Jitske

Jitske

29-08-2019 om 17:07

Geen idee hoe ik specifiek op iemand ksban reageren, dank voor alle adviezen! Ik ben er wel uit dat ik mijn kind sowieso niet naar deze school doe. #Hilde. Natuurlijk bespreek ik met kind hoe de dag was, en ook van tevoren als ze gaat proefdraaien op een andere school. Daar had ze al geen zin in. Van Facebook weet ik niets, ik wil juist anoniem blijven!

Erica

Erica

29-08-2019 om 21:06

@dees

Nee, dit is de tweede schoolwerk.

Bel ze op

1. Stuur een email naar de ex-nieuwe school waarin je vraagt of zij de beslissing om je dochter niet aan te nemen, die ze hebben meegedeeld in het gesprek op datum X, a.u.b. schriftelijk willen toelichten.
2. Vraag het dossier op bij de oude school.
3. Laat een zelfverzekerd familielid de oude school bellen en zich voordoen als IB'er of directeur van een andere school. Vraag om inlichtingen. Neem het gesprek op. Iedereen mag in Nederland opnames maken van gesprekken waar ze zelf bij zijn.

Maak n.a.v. het gesprek een lijst in 2 kolommen. Eerste kolom de beweringen tijdens het gesprek. Tweede kolom de beweringen in het dossier (ook expliciet vermelden als er over het betreffende onderwerp niets in het dossier staat).

Als de oude school etiketjes op je kind plakt die niet in het dossier staan (zoals een soc. emotionele achterstand), zijn ze fout bezig. Als de oude school dingen in het dossier zet die niet met jullie gedeeld zijn, zijn ze ook fout bezig.

Je klacht is simpel. De school doet naar andere scholen toe beweringen dat er ernstige zorgen zijn over jouw kind. Uit het dossier blijkt dat die zorgen helemaal nergens op gebaseerd zijn (onrechtmatig handelen). Door het handelen van de school wordt jouw kind niet aangenomen op de school van jouw keuze en wordt jouw recht op vrije schoolkeuze aangetast (schade - bij elke klacht moet je duidelijk maken wat de schade is).

Het is niet jouw woord tegen dat van de school. Het is het dossier van de school tegen het woord van de school.

Van dat woord van de school heb je straks drie vormen van bewijs:
1. de afwijzing van de andere school (ook als ze niet reageren op jouw email is dat nog steeds bewijs dat ze kennelijk niet jou tegenspreken mbt het p unt dat ze je afgewezen hebben)
2. de aantekeningen die je gemaakt hebt van je eigen gesprek (de vergelijking tussen gesprek en dossier)
3. de opname. Het bestaan hier van meld je pas bij de mondelinge zitting over je klacht. Dat is krachtiger (school kan zich vastlullen in aantoonbare leugens), maar bovendien voorkomt het dat die opname wordt bestempeld tot oorzaak van de "verstoorde relatie tussen ouders en school". Als de school fout gaat reageren op een klacht via de daartoe bestemde kanalen, dan gaan ze dat toch wel doen, maar het is wel fijn als onomstotelijk vaststaat dat ze dat doen uit ordinaire vergeldingsdrang en het gewauwel over "vertrouwen" en de kip-ei discussie over het verband tussen vertrouwen en die opname achterwege blijft.

=== Mocht het nou zo zijn dat in het dossier wel ernstige zorgen staan over je kind, dan wordt je klacht heel anders. Dan wordt je klacht dat die zorgen nooit met jullie als ouders gedeeld zijn, dat ze het rapport tegenspreken, dat er geen handelingsplan is, etc. In dat geval zijn je 2 kolommen: het dossier, en wat er met jullie als ouders gecommuniceerd is (dwz: wat er op het rapport heeft gestaan, wanneer er oudergesprekken hebben plaatsgevonden, of die oudergesprekken binnen de normale "cyclus" vielen en de normale duur hadden of dat ze extra lang waren, en wat er volgens jullie tijdens die gesprekken gezegd is. Het telefoongesprek kun je dan achterwege laten). ===

===
Mocht je nooit een dossier krijgen, dan worden je twee kolommen: wat tijdens het gesprek met de andere school gezegd is, en wat er met jullie als ouders gecommuniceerd is - zie hierboven. Dan dien je een dubbele klacht in, voor het doen van beweringen die niet gecommuniceerd zijn met ouders of tegenstrijdig zijn met de communicatie naar de ouders, en voor het niet verschaffen van het dossier.
===

Anyway, uiteindelijk heb je dan je bewijs voor een klacht. Dien die klacht in bij het schoolbestuur van de oude school. Eis een schriftelijk excuus en rectificatie die je kunt laten zien aan andere scholen waar je je kind wilt inschrijven. Een excuus of rectificatie vanuit de oude school zelf is niet geloofwaardig voor andere scholen, zo'n excuus/rectificatie moet van hogerhand komen om enige indruk te maken.

Als je sowieso niets meer met geen enkele school van dit schoolbestuur te maken gaat hebben, dan kun je het schoolbestuur over slaan en naar de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs stappen.

Als je geen dossier ontvangt, dien dan een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Lanza

Lanza

06-09-2019 om 11:37

Op zo'n

school wil je je kind toch al niet eens meer hebben? Ze hebben geen zin om om te gaan met hoe je dochter is, de budgetten zijn al bepaald. Duidelijk toch? Je dochter heeft er zelf ook geen zin in.

Lijkt me duidelijk dat je niet moet gaan doordrukken nu, alleen omdat jij denkt dat het wel goed is.

Ga op zoek naar een school waar ze wel positief zijn tov jouw dochter en waar jouw dochter graag heen wilt. Dat is de basis van alles.

ALLE scholen doen aan warme overdracht

ALLE scholen doen aan warme overdracht. De uitzonderingen daarop zijn wanhopig, en daar wil je sowieso je kind niet heen doen.

Nee, als zo'n school er eenmaal ingestonken is, dan is de relatie daarmee helaas al dusdanig verpest dat je er niet meer heen wil. Maar je moet wel die oude school aanpakken, om te zorgen dat het bij de volgende school niet ook mis gaat. Want als je scholen gaat selecteren op het criterium 'trapt niet in geraffineerd liegwerk van een collega-professional' dan blijft er echt te weinig over.

Moeilijk hoor,

De aanpak van Syboor ‘het op de barricade staan’ is niet zo simpel. Je hebt als ouder geen zicht op wat school in dossier zet en wat ze achter je rug om nog meer delen.
Dat maakt het zo lastig om te bewijzen dat school buiten de regels om handelt en dat maakt het lastig om een klacht rond te krijgen. In praktijk kost het je alleen maar zeeën van tijd.

Maar overschrijven naar een school binnen de overkoepelende organisatie, gaat in het algemeen wel een stuk soepeler omdat overstappen wat anders is dan uitschrijven. Overschrijven wordt niet gezien als leegloop itt uitschrijven.
Misschien is er een school die tot de organisatie behoort en ook je goedkeuring heeft. Ongetwijfeld zal de juist wat verder uit de buurt liggen. Mogelijk dat de oude school nu wel wilt meewerken aan een warme overdracht.

Anders kan je ook een gesprek aangaan met de lpa. Hoe je tegenwerking ervaart, terwijl dit de pedagogische ontwikkeling van je kind ondermijnt.
Door de lpa in te lichten, kan een tweede ondermijning van uitschrijven voorkomen worden.

Bestaat er ook een school met een klas voor hoogbegaafde lln? Heb je contact met een orthopedagoog en de resultaten van een IQ test?

mirreke

mirreke

07-09-2019 om 19:27

Helder advies van Syboor

Goed omschreven, heel helder en duidelijk stappenplan.

Ik denk dat je wel twee dingen door elkaar haalt. Als je je kind voor het eerst aanmeldt, mag een school niet weigeren op basis van vermoedens ten aanzien van passend onderwijs (hoewel ik zo vaak hoor dat dit wel degelijk gebeurt. Passend Onderwijs is zogenaamd bedacht om alle kinderen fijn op scholen naar keuze te kunnen laten schoolgaan, maar in de praktijk wordt het juist toegepast om kinderen te weren, op basis van het ondersteuningsplan. Ze zeggen gewoon dat het ondersteuningsplan geen ruimte biedt voor een bepaald kind en schuiven het kind dan door naar de school van het swv die die opvang wel zegt te bieden...).

Als je kind al eenmaal op een school zit, hoeft een andere school haar niet meer aan te nemen, en mag ze wel worden gewijzigd op basis van bv. een dossier van de eerdere school. Zij kunnen dan gewoon zeggen dat ze niet in staat zijn om te voldoen aan de behoeften van je dochter. Er wordt namelijk al voldaan aan de zorgplicht, namelijk door de eerste school. Je kind zit daar tenslotte en staat daar ingeschreven.

Ik vraag me ook af of je een school nu kunt dwingen om een kind aan te nemen. Ik weet niet wat je bedoelt met 'de overheidsinstantie passend onderwijs'. Er is geen instantie die zo heet, het is een kreet die ze verzonnen hebben om flink te bezuinigen.

Maar wel kun je dus een klacht indienen, op de wijze die Syboor zo goed uitlegt. Het duurt wat langer, maar dan heb je ook wat:
Ergens komt vandaan dat men je dochter ernstig sociaal emotioneel vindt achterlopen. Dat zal een school niet na 1 dag kunnen en mogen constateren, dus komt dat ergens anders vandaan. En dat zal de 1e school zijn.\\
Dus als een haas aan de slag met dat dossier en ga te werk zoals Syboor schrijft.

mirreke

mirreke

07-09-2019 om 19:28

~Nou ja... typefouten!

Ten eerste: ik schrijf opvang en ik bedoel ondersteuning.
Ten tweede: ik schrijft gewijzigd, en ik bedoel geweigerd...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.