Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Zus

Zus

11-09-2019 om 06:02

Schooladvies? Begrijpend lezen I+ / rekenen IIII

Hoi,

Wie weet er iets over schooladvies als begrijpend lezen en rekenen heel erg uit elkaar liggen?

Mijn dochter heeft voor begrijpend lezen qua cito I+ score en voor de overige taal cito's ook I of I+.

Voor rekenen een IIII.

Begrijpend lezen telt zwaarder mee begreep ik maar hoe zit dat als rekenen zo achterblijft?

Weet nu echt niet op welke scholen ik mij de komende tijd moet oriënteren. VMBO lijkt ons het meest passend omdat rekenen dit niveau aangeeft. Klopt dit?

Zus

Zus

11-09-2019 om 06:05 Topicstarter

IIII is natuurlijk IV

IIII moet natuurlijk IV zijn. Tis nog vroeg 😉😉

vlinder72

vlinder72

11-09-2019 om 07:31

Geen idee

Mijn dochter had exact dezelfde cito scores. Altijd een 4 op rekenen.

Wij hoopten oo een Havo advies maar het werd VWO. Tot onze verbazing. Wij dachten eerst nog dat haar juf zich vergist had maar dat had ze zich niet. Ze was zeer stellig. Onze dochter kon het vwo doen en moest dat maar gewoon gelijk gaan doen.

Aan het eind van het jaar verprutste ze, om het feest compleet te maken, ook nog eens haar eindcito (529). Gelukkig was ze al toegelaten voor een vwo klas.

Haar juf had gelijk trouwens. Onze dochter doet het prima. Ze zit nu in 3 VWO. In wiskunde is ze geen ster maar ze redt het vwo tot nu toe zonder bijlessen of hulp.

Wiskunde is geen rekenen.

Maar wat jouw kind voor advies krijgt daar heb ik geen idee van. Mijn dochter had h e t geluk dat wij in een plaats wonen waar niemand de cito's erg serieus neemt en er geen wachtlijsten zijn.

V@@s

V@@s

11-09-2019 om 07:34

bijles

Ik zou bijles rekenen regelen, het grote verschil is raar, wellicht heeft ze ergens wat hiaten opgelopen.

Zus

Zus

11-09-2019 om 12:22 Topicstarter

Reactie @Vlinder72

Beste Vlinder72

Fijn dat u dochter ook deze scores had...merk in mijn omgeving dat de meeste mensen kinderen hebben met stabielere cito scores.

Persoonlijk dacht ik dat er VMBO uit zou komen vanwege rekenen. Misschien is dat ook zo, en dan is het goed (ze is praktisch ingesteld) maar ben blij te horen dat uw dochter het red op het VWO.

Wiskunde is wel een verplicht vak op het VWO toch? Als je hier toch moeite mee blijft houden.

Zus

Zus

11-09-2019 om 12:25 Topicstarter

Reactie @ V@@s

Beste V@@S,

Ja..heb ik ook overwogen. Mijn man helpt haar nu 1 jaar met reken boeken van wijzer over de basisschool.
Mijn man is in zijn dagelijks werk altijd in de weer met rekenen en hiervoor opgeleid maar hij merkt dat het inzicht er niet is en er trucjes aangeleerd moeten worden om tot het antwoord te komen.

Neem het nog eens in overweging...een andere blik van een onbekende kan geen kwaad

Marie

Marie

11-09-2019 om 13:20

modern rekenen

Weet je ook waar ze op uitvalt met het rekenen? Heeft ze moeite met de verhaaltjessommen? Dus de som uit het verhaaltje halen? Heeft ze moeite met dingen als de "rekenlijn"?
Kan ze wel ouderwets "cijferen"? (dus zoals er "vroeger" gerekend werd?)
Heb je al eens overleg gehad met de leerkracht hierover?
Krijgt ze aan het eind van het schooljaar haar werkboeken ook mee naar huis?
Heb je die al eens doorgekeken waar ze fouten maakt?

Onze jongste heeft bijvoorbeeld ook moeite met rekenen en dan vooral dat moderne gedoe met inzicht en verhaaltjes. Het was voor haar een opluchting dat ze gewoon mocht gaan cijferen. En ja ik weet dat er gezegd wordt dat dat trucjes zijn. Maar soms moet heb je de trucjes nodig om het inzicht te krijgen.

Mams

Mams

11-09-2019 om 17:26

Hier hetzelfde!

Zoon die I scoort op begrijpend lezen en IV (en zelfs een keer V op rekenen. Van alles geprobeerd maar t blijft heel lastig voor hem, dat rekenen. Omdat hij ook qua werkhouding/concentratie niet zo heel sterk is, heeft hij voorlopig advies VMBO TL gekregen. Met de mededeling dat basisschool hem op zgn kindkenmerken meer een havist vindt. Waar ze dat precies aan zien is mij niet helemaal duidelijk, daar zal het komend jaar (nu net in groep 8) wel over gaan. Wij als ouders vinden vmbo tl het meest passend voor hem trouwens.

Maar denk dat het in jullie geval ook erg afhangt van wat precies het probleem is met rekenen en hoeveel er al is geprobeerd om dat vlot te trekken. En hoe het zit met zaken als werkhouding, planning en overzicht, motivatie en concentratie...

Waarom

Probeer helder te krijgen waarom het rekenen zo moeizaam gaat. Kent ze de strategie, is het een automatiseringsprobleen, vindt ze het lastig om iets niet perfect te kunnen of iets moeilijk te vinden en presteert ze onder, is er mogelijk sprake van dyscalculie? Ik zou dat uitzoeken en doorvragen op school voor het definitieve advies

HavoVwo

Onze dochter heeft een voorlopig advies gekregen bij dezelfde Cito scores. Havo/Vwo. Ze wil zelf graag naar het gymnasium, is gek op geschiedenis en vreemde talen. Een echte alpha. Op haar rapport staat ze voor wereldoriëntatie vakken ook allemaal 9ens. Door het rekenen oriënteren wij ons nu op combi klassen Havo/ vwo. Bij haar is het automatiseren niet goed gegaan is mijn indruk. De methode was leren rekenen op basis van schatten etc. Erg modern maar niet zo effectief voor kinderen zonder wiskundeknobbel
Mijn indruk is dat ze zwaar hechten aan het rekenen en dan niet alleen vwo advies geven. Vmbo lijkt me wel te zwaar ingeschat als alle andere vakken erg goed zijn?

mirreke

mirreke

12-09-2019 om 11:23

Trucjes

Wat is er mis met rekentrucjes?
Het probleem met rekenen is vaak, dat het vooral bestaat uit lezen en leesvaardigheid. Bovendien heeft het 'nieuwe rekenen' en het 'schattend rekenen' veel kwaad gedaan.

Lees dit eens:

https://staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/zwartboek.pdf

Ik zou zeggen, leer haar de trucjes. En vooral oefenen. Rekenen is vooral oefenen. Sommen maken. Rijtjes... overleg met school hierover en anders is er ook nog:

https://www.foutloosrekenen.nl/

Rekenen is net als spellen. Iedereen kan het leren. Echt.

mirreke

mirreke

12-09-2019 om 11:29

Nog even

ik begrijp niet waarom men een kind dat overduidelijk hoge scores haalt en dus slim genoeg is, wil afrekenen op de laagste score. Dat gaat leiden tot frustraties.

Dat zwartboek van professor Jan van de Craats is erg verhelderend.

En als je het kunt betalen, zou ik inzetten op goede ondersteuning. Achteraf hebben wij onze jongste te lang laten aanmodderen. Zijn zelfvertrouwen op het gebied van wiskunde is nu helemaal weg. En dat leidt tot een zichzelfversterkende cirkel...

Ik zou als ik jou was dochter ondersteunen met puur rekenen, en dan gaan oefenen met rekencito's. Het heeft ook te maken met de vraagstelling.

Libera

Libera

12-09-2019 om 11:31

Nou

Die leesvaardigheid zal wrs het probleem niet zijn, gezien de hoge score voor begrijpend lezen.
Juist iets als cijferen krijgt niet iedereen goed onder de knie, net zoals niet iedereen goed leert lezen.
Ik zou ook willen weten wat het probleem is bij rekenen. Automatiseren zou ook nog een ding kunnen zijn.

Zus

Zus

12-09-2019 om 14:06 Topicstarter

Reactie

Hoi allemaal,

Super bedankt voor al jullie tips en tools. Probeer even overal op te reageren. Blij dat jullie zo meedenken.😊👍🏻

Volgende week zijn de gesprekken op school en dan ga ik er even goed achteraan op welke onderdelen mijn dochter vast loopt met rekenen.

Bijles is helaas te kostbaar voor ons. Heb mij hier van de week in verdiept en ik zie dat er al snel 50 euro per uur wordt gevraagd.

Begrijp dat er kinderen zijn met dezelfde cito scores die VWO , HAVO VWO of VMBO advies krijgen. Vind ik best opvallend die verschillen...

Mijn dochter is een doorzetter, werkt hard en is erg gemotiveerd. In elk rapport wordt dit vermeld. Denk dat dat haar wel verder kan helpen.

Maar...met rekenen ziet ze het allemaal niet meer zitten. Mijn zoontje is 2 jaar jonger en zit in de plusgroep met rekenen en maakt zijn cito rekenen soms foutloos. Dat hij het zo goed kan is heel frustrerend voor haar en daardoor daalt haar zelfvertrouwen.

zus

Mijn dochter deed het halverwege de basisschool ook heel slecht met rekenen. Nou spelen er bij haar nog andere zaken (zoals ADHD) maar punt was dat ze daardoor zelf overtuigd raakte dat ze het niet kon en nooit zou leren.
Gelukkig trof ze op een gegeven moment een leerkracht die haar dat vertrouwen wel weer heeft kunnen geven. Zo kwam ze er langzamerhand achter dat ze met veel oefenen eigenlijk prima kon rekenen. In anderhalf jaar tijd is ze van V scores naar I scores gegaan (niet met bijles, maar wel met heel veel dingen opnieuw herhalen op school) En nu zit ze in de brugklas VWO.
Dat gebrek aan zelfvertrouwen, dat zou je dochter dus ook best eens in de weg kunnen zitten... Hopelijk kunnen ze daar bij haar op school ook wat mee.

vlinder72

vlinder72

12-09-2019 om 15:30

Zus

Ja, de verschillen in advies zijn opvallend. Ik weet waarom mijn dochter een VWO advies kreeg. Wij hadden dat drie jaar geleden ook niet verwacht (wij hoopten op een Havo advies) maar de basisschool had gelijk want mijn dochter zit nu in 3 VWO. Haar VWO advies heeft ze te danken aan haar inzicht, haar houding op school, haar cijfers op alle andere vakken, haar andere cito's etc.

Dit jaar gaan wij kijken hoe het gaat. Als het goed gaat gaat ze verder naar 4 VWO (ze wil graag NG doen). Lukt het niet met wiskunde dan kan ze altijd nog naar de Havo gaan (op de Havo is wiskunde niet een verplicht vak). Of 4VWO met een CM pakket en wiskunde C.

Maar tot nu toe gaat het best goed. Op alle rekenonderdelen blijft ze zwak maar rekenen is nooit het enige binnen een vak dus haar rapporteindcijfers zijn prima.

Mijn dochter heeft op de basisschool RT gehad. Wij hebben wel zelf bijles geregeld maar het had bij haar geen resultaat. Ze kon het gewoon niet. Hoe meer ze moest doen des te meer dacht ze dat het niet kon.

Ze denkt nog steeds dat ze het niet kan.

Ze vindt vakken als Wiskunde en scheikunde wel leuk. Dat scheelt dan weer.

mirreke

mirreke

12-09-2019 om 15:43

Echt, rekenen kan iedereen

Dus laat je niet afleiden door mensen die zeggen dat dat niet zo is. Slechts een klein deel v/d kinderen heeft echt dyscalculie. Maar wellicht zouden jullie dat nog kunnen laten onderzoeken.

Ik vind eerlijk gezegd dat jullie school al met jullie dochter aan de slag zou moeten zijn gegaan. Inzetten op extra lessen oid. Gezien het niveau van de andere vakken valt ze op rekengebied duidelijk uit. Het past niet bij de rest van haar niveau.

Verder nog een artikel over rekenen:

https://www.trouw.nl/opinie/breuken-moeilijk-welnee-elk-kind-kan-het~b2d0ef5b/
'Een wiskundeknobbel bestaat niet, goed rekenonderwijs wel. Het begint bij het duidelijk weergeven van getalsmatige concepten. Begin met hele getallen, kom daarna met kommagetallen en dan (natuurlijk) met breuken. Hierdoor worden de verschillen hiertussen voor de leerling concreet en ontdekt het kind het principe van de getalbewerkingen. Pas daarna kan een kind dit toepassen in rekenopgaven.

Het oefenen van deze getalbewerkingen leidt ertoe dat een leerling zich meer en meer veilig in de stof voelt en gaandeweg steeds makkelijker gaat rekenen. Want oefening baart kunst, na een goede instructie van de leerkracht.'

Lees het zwartboek, waar ik de link van stuurde. En ga gewoon rekenopdrachten en rekentechnieken oefenen.

Fransien

Fransien

12-09-2019 om 18:30

Je kunt ook zelf bijspijkeren

Ik heb voor het aanleren van rekenen goede ervaringen met het grote rekenboek-oefenboek van scala leuker leren. Daarmee heb ik meerdere kinderen van een V of een IV naar een III of een II zien gaan in een tot anderhalf jaar tijd.

Het kan alle kanten op

Ik denk dat het alle kanten op kan met het advies.

Bij kinderen die gemiddeld tot laag presteren op taal wordt de rekenscore al gauw als maatstaf voor de intelligentie genomen (sinds de NIO niet meer afgenomen mag worden), en telt dan vaak best zwaar in het schooladvies.

Maar als je I+ scores haalt, dan zal dat waarschijnlijk de perceptie van intelligentie (bij leerkrachten en bij mede-ouders) helemaal "overrulen", en zal het rekenprobleem al snel worden gezien als iets specifieks, een probleem van "beperkte" omvang en niet een teken van lage intelligentie.

Ik denk dat je hier echt te maken hebt met een scheidslijn tussen havo/vwo enerzijds en vmbo anderzijds. Word je gezien als een havo/vwo leerling, dat wordt begrijpend lezen veel belangrijker dan rekenen gevonden. Daar hoort een heel riedeltje argumenten bij: "wiskunde" iets heel anders is dan "rekenen"; havo en vwo moe(s)ten uiteindelijk dezelfde rekentoets maken; er zijn 4 smaken wiskunde (A, B, C, B+D), dus daar zit voor ieder niveau wel wat bij.

Word je gezien als vmbo leerling, dat loop je veel meer kans op een "de laagste score telt" advies.

Enna M.

Enna M.

13-09-2019 om 22:36

dat denk ik ook

Hier heb ik een kind dat juist erg hoog scoort op rekenen en laag bij technisch en begrijpend lezen. Hij leest technisch niet goed en gaat daarmee ook de mist in met tekstbegrip. Op school zeiden zijn leerkrachten vorig jaar dat ze de slechte scores niet bij hem vinden passen omdat hij op alle andere vlakken heel vlot is en graag wil werken. Geen idee welke kant het schooladvies opgaat (nu groep 7) maar ik kan me zo voorstellen dat ze geneigd zijn om niet volledig op scores van taal af te gaan. Dus ik sluit me aan bij Syboor dat er bij niet constante scores wordt gekeken naar wat voor kind ze zien... iemand die vlot van begrip is, of niet, een brede interesse heeft, de werkhouding en dergelijke.

Hier...

...een dochter in gymnasium 6. Vwo niveau aan de taalkant, rekenen heel zwak. Nou ben ik beta in hart en nieren dus ik ben degene die ( op haar eigen verzoek) zorgt dat haar wiskunde op de 6 blijft hangen. En haar in de derde door dat laatste jaar natuurkunde heeft heengesleurd. En dat lukt. Privé bijles eigenlijk.

Ik doe dat alleen omdat het echt jammer voor haar zou zijn dat ze alleen vanwege de wiskunde naar de havo zou moeten. Ze doet ( natuurlijk) cm en dat is ook echt haar ding. Muziek als examenvak, ook echt haar ding. En Grieks vind ze fantastisch....

Ingrid

Overigens

Is ze inmiddels in rekenen helemaal niet slecht meer. Ze beheerst, door het vele oefenen, alle trucjes tot in de puntjes....

Triva

Triva

14-09-2019 om 22:53

Ingridt

Hoe scoorde jouw dochter op de basisschool?

Cito’s rekenen bedoel je?

Dat weet ik niet meer precies. Zeker niet meer dan een ‘c’ ( t waren toen nog letters)

Ik weet nog wel dat ze op de Cito ( of Cito entree) voor alle taal dingen een percentiel score had die op vwo niveau tegen de 90 % lag ( dus voor talige zaken hoorde ze bij de beste 10 % VWO leerlingen) terwijl die score voor rekenen onder de 10 % lag.

overigens is ze na de eind Cito met een havo advies in een havo-vwo klas beland (tl havo had ook gemogen. Vond de groep 8 docent eigenlijk verstandiger volgens mij, maar ze mocht zelf kiezen, allemaal dakpanklassen hier). Halverwege dat jaar heeft ze Latijn opgepakt om een mogelijke doorstroom naar gym 2 mogelijk te maken. ( dat mocht/ kon. Haar cijfers waren hoog genoeg). Zo geschiedde, en voor vervolg zie mijn vorige berichtje.

Ingrid

Zus

Zus

15-09-2019 om 13:57 Topicstarter

Reactie op alle jullie fijne berichten

Beste allemaal,

Allereerst heel erg bedankt voor al jullie lieve reacties, tips en tools.

Volgende week heb ik een gesprek op school en ga met al jullie tips aan de slag.

Voel me veel gesterkter doordat ik nu lees dat veel van jullie kinderen Havo VWO advies hebben gekregen.
Mijn dochter is een serieuze werker, doorzetter en dat zal haar dan wellicht toch op de Havo brengen. En dat hadden wij vanwege rekenen niet meer durven dromen. VMBO hadden wij dus al omarmt en daar is natuurlijk ook niets mis mee. Wij vonden het alleen dat ze daar kon niet pastte vanwege haar andere erg hoge cito uitslagen.

En wat heerlijk dat op de Havo rekenen niet verplicht is!!!

Thanks toppers

Triva

Triva

15-09-2019 om 16:34

Zus

op de havo is WISKUNDE niet verplicht in je eindexamenpakket. Dus je hebt minimaal drie jaar lang wiskunde (en rekenen krijg je overal)

Zus

Zus

16-09-2019 om 06:57 Topicstarter

@Triva

Bedankt voor je reactie.

Ja alleen mag je nu nog een onvoldoende halen en toch je diploma in de wacht slepen.
Wie weet wordt het nog een tijdje verlengd 😉😉
Bij gebrek aan goed rekenonderwijs. Misschien ligt daar het uiteindelijke probleem ook wel...

Triva

Triva

16-09-2019 om 07:36

Rekenen

Kan prima adaptief per computer, mijn jongste kreeg op vmbo en nu mbo veel beter rekenles dan dat klassikaal gedoe.

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 11:35

Zus, geen zorgen

de rekentoets is definitief afgeschaft...

rekenonderwijs wordt onderdeel van wiskunde. Iig gaat rekenen niet meer meetellen voor je diploma.

https://www.oudersonderwijs.nl/nieuws/rekentoets-definitief-afgeschaft/

Zus

Zus

16-09-2019 om 17:11 Topicstarter

@Triva

Ja dat denk ik ook.
Jammer dat je naar andere mogelijkheden moet kijken om rekenen te leren maar....fijn dat ze er zijn!

Zus

Zus

16-09-2019 om 17:13 Topicstarter

@mirreke

Ja precies, hij is afgeschaft maar je zult waarschijnlijk wel een voldoende moeten halen om over te gaan op de middelbare
Of niet??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.