Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 16:24

Hond en fiets


vlinder72

vlinder72

07-10-2019 om 11:44

Klussen aan de fiets?

Is dit wel je eigen fiets of heb je deze in bruikleen via de gemeente.

Als het om het tweede gaat zou ik nooit zomaar wat gaan doen om de hond mee te kunnen nemen. als je de fiets beschadigd kan de gemeente moeilijk gaan doen en dit is een erg dure fiets.

Persoonlijk zou ik doe via de fabricant regelen en niet zelf aan de fiets gaan sleutelen

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 11:47

Vlinder

Zolang we het frame niet beschadigen, dus erin boren of de lak beschadigen, mogen we wel iets doen, vandaar dat tiewraps wel toegestaan zijn. Dat is geen ongewone oplossing, als je maar stevige koopt. Maar het beperkt de mogelijkheden wel.

Dan blijft de hond thuis

Kaaskopje "Omdat als de temperatuur richting de 20 graden gaat, je je hond dat niet meer moet aandoen."
Wat een verrassende gedachte.

Maar als je die filosofie aanhangt dan zit er echt niks anders op dan een aanhangwagen. Die hond is te groot voor een mandje, transportboxen hebben al een minimummaat voor de hond en zijn daardoor te groot om op je fiets te monteren.

Aanhanger dus.

Als je dat te duur vindt, dan moet de hond maar thuisblijven.

Of je denkt nog eens na over je filosofie.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 11:49

Pennestreek

Mag ik zeggen dat ik je een lieverd vind? .

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 11:51

Aanhanger

Een wagentje is een optie, maar omdat de fiets alleen al best een groot ding is, zoeken we eerst naar een compactere oplossing. Is die er echt niet dan gaan de ogen naar een karretje.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 11:54

Miriam

Nee, het is juist ook leuk om de hond mee te nemen. Een toegevoegde waarde van uitstapjes. We wonen op fietsafstand van het strand, maar we komen er nooit. Hond wordt misselijk in de bus als er steeds gestopt wordt en er steeds bochten gemaakt worden. Dus dat is bijvoorbeeld een leuke bestemming juist met die fiets.

Takkie

Mijn man heeft net een dergelijke speurtocht achter de rug voor een teckel. Uiteindelijk had ie een transportbox in een bolderkar gedaan. Hij er lopend voor (geen auto, geen fiets voor hem).
De hond werd volkomen hysterisch van het kabaal.
Geen succes dus.

In al zijn koppigheid had hij de taxi als vervoermiddel voor wat verder weg waar de bus niet komt willen vermijden.
Hij had zich de zoektocht kunnen besparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 11:58

Miriam

Ik druk te snel op versturen merk ik. Niet met de fiets mee laten lopen boven de 20 graden is geen filosofie, dat is gewoon niet verantwoord. Een hond raakt dan teveel oververhit. Hoe zou jij het vinden om in draf rond te moeten rennen bij 20 graden? Als ik bij fitness ben, loopt het zweet overal tussen en daar is het echt niet zo heel erg warm momenteel.

Precies

Reken nou is na hoe ver dat helemaal is en waarom de hond dat niet gewoon zou kunnen lopen.

Let op! Schoenen aan bij temperaturen boven de 30 graden als er er ook over asfalt gelopen moet worden. Dat asfalt wordt namelijk kokend heet.

Is er geen asfalt, dan is er ook geen probleem.

Wel een fles water meenemen voor de hond.

Ojee

Kaaksopje "Een hond raakt dan teveel oververhit. Hoe zou jij het vinden om in draf rond te moeten rennen bij 20 graden?"
Honden zijn geen mensen maar 20 graden is bovendien niet zo heet.

30 graden wel.

ik zat m nog eens te bekijken en je hebt 2 stuurstangen.

De ene stuurt vanuit bovenuit en de stangen blijven stabiel. Kun je daar niet wat mee?

Tussen de 2 stangen en op de breedtestang vast klemmen zeg maar.

Ik weet niet hoe groot de hond is? (Onze vorige hond en deze, allebei slank en t scheelt maar 2 kilo maar wel een cm of 10 whahhaa)

Je moet nog wel kunnen kijken ( je man dan ) en kunnen trappen.

Pennestreek

Pennestreek

07-10-2019 om 12:49

Kaaskopje

Ja hoor, dat mag jij zeggen .

Ik denk dat je, als je het opbouwt en een verstandige route kiest, best bij 20+ graden kan fietsen met je hond. Maar het ligt een beetje aan hoe lang de tocht is en hoe fit de hond is. Hier gaat het dus prima, ook in de zomer, twee uur fietsen. Maar dan doen we dus wel een tussenstop hier en daar. Hond helemaal happy. Maar als je al een uur heen en een uur terug onderweg bent is dat natuurlijk anders. Daarom gaan wij dus niet met de fiets met hond naar het strand, dat is echt te ver. Overigens doet die van ons, die nota bene wagenziek wordt in de auto, het wel goed in de bus. Daar komen veel mensen binnen natuurlijk, en dat leidt lekker af.
Dus beperk jezelf niet teveel door al allerlei drempels op te werpen die er misschien helemaal niet zijn. En verder zou ik eens proberen hoe het gaat met een kar achter de fiets. Je bent inderdaad al breed (je fiets bedoel ik dan natuurlijk), iets meer lengte zal misschien niet eens heel veel schelen in de beleving. En je kunt natuurlijk altijd de route en je tempo iets aanpassen als de hond mee gaat.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 12:54

"Kun je daar niet wat mee?"

Ja, precies dat was ook mijn gedachte (zie #2). Als een hangmatje/babydraagding niets is, dan misschien een grote, stevige weekeindetas? Een houten plateau eronder is misschien ook nog wel een idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 13:13

Miriam

Dit is geen persoonlijke mening over wat verantwoord is. Honden zijn inderdaad geen mensen. Mensen kunnen hun warmte kwijt via zweten of kledingstukken uit doen. Als ik iemand met zijn hond zie fietsen bij een temperatuur van 25 graden, vind ik dat grenzen aan dierenmishandeling. Meestal lopen honden niet stapvoets, maar rennend naast de fiets. Ze kunnen hun warmte alleen kwijt via de tong en hun voetzolen, eventueel via een stukje buik misschien ook nog, maar dan wel in rust, lekker met de pootjes omhoog, buik vrij. Die voetzolen lopen ook over een opgewarmde bestrating, die daardoor warmer is dan je zo zou denken. Asfalt wordt veel heter dan de buitentemperatuur. Dat zijn feiten, geen filosofieën of theorietjes uit mijn persoonlijke brein.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 13:22

Asfalt

Ik zie dat je van asfalt weet dat het erg heet wordt. Bijna alles waar we zouden kunnen fietsen, zeker de eerste kilometers, is geasfalteerd, al dan niet van rode fietsstroken voorzien. Dat ligt er open bij, dus geen door schaduw gekoelde stukken. Maar los daarvan heeft iemand anders ook al genoemd dat het naast zo'n duofiets gewoon niet handig is om ook met een hond te fietsen. De fiets zelf is al meer dan een meter breed, hond erbij dan neem je al snel 1.50 tot 2.00 meter in beslag. Ik richt me dus op een bak of mand op, of achter de fiets en niet ernaast lopen.

Karretje

" Als ik iemand met zijn hond zie fietsen bij een temperatuur van 25 graden, vind ik dat grenzen aan dierenmishandeling. "
Als je dat vindt (en dat mag natuurlijk) dan zit er niks anders op dan een aanhangwagen kopen voor je hond. Of met de taxi naar het strand. Of de bus. Of niet naar het strand.
Eigenlijk zijn er nog best veel opties.

Een kar.

Een hondenkarretje achter de fiets lijkt mij het veiligste. Dat zal al wennen zijn, het is geen pup meer toch?
Een hond van 20 kilo stop je niet in een weekendtas of rieten mandje. Misschien leuk met een kleine chiwawa die het vanaf puppy zijn gewend is.

Ik zou eerst maar eens een paar keer met zijn tweeën op pad gaan, zelf eerst wennen aan de fiets. Als dat een succes blijkt te zijn kan je gaan nadenken en overleggen met de fietsleverancier wat de opties zijn om de hond mee te nemen.

Dan eerst de kar in de woonkamer, het zal handig zijn als hij er zo inspringt en zich veilig voelt.
Rustig opbouwen, eerst samen dus maar op pad, wennen aan de fiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 20:09

Wil

De fiets zelf is al onder de knie 😊. En natuurlijk bouwen we her voorzichtig op. We hebben al heel lang honden, dus dat deel komt verwacht ik wel goed. Het is altijd een verrassing hoe een hond op iets nieuws reageert. Het gaat me nu dus puur om een idee voor de bak en bevestiging zodat de hond veilig en stevig vervoerd kan worden. En het lijkt inderdaad op een karretje uit te draaien.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 21:01

Wat ik me afvraag ...

Hondenkarren worden doorgaans bevestigd aan de as van een achterwiel, het fietszadel of de zadelpen van het fietszadel. Zo te zien biedt de driewieler de eerste twee mogelijkheden niet. Maar de laatste misschien wel. Namelijk als je de buis overlangs in het midden als zadelpen/bevestigingspunt kunt gebruiken. Dan heb je slechts een bijpassende fietskarkoppeling nodig. Bijvoorbeeld:
https://www.internet-bikes.com/249598-mirage-fietskarkoppeling-staal-zilver/?utm_campaign=Mirage&utm_content=Fietskarkoppelingen+%26+Trekhaken&utm_source=beslist&utm_medium=vergelijk&utm_term=249598

Doordat de betreffende koppeling een scharnierpunt heeft in het midden, zou het wellicht geen probleem hoeven zijn dat de buis - laat ik zeggen - eerder horizontaal dan verticaal is gepositioneerd.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.