Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Digitaal leren klokkijken

Mijn dochter (12, zeer moeilijk lerend) kan nog niet digitaal klokkijken.
Heeft iemand tips voor bv. websites, oefeningen, apps waarmee ze dit kan oefenen en leren?

Dyscalculie

niet kunnen klokkijken op een wijzerklok of juist op een digitale klok is onderdeel van dyscalculie. Dat is ongeveer hetzelfde als dyslexie maar dan met getallen. Als het goed is kan de remedial teacher op school daarbij helpen!!!

kan ze het helemaal niet.

Dus ook de eenvoudige uren niet 1 uur 2 uur enz?. Of heeft ze moeite met 15 uur 16 uur? Ik vond het ook lastig en begreep het ook heel lang niet. Totdat opeens het kwartje viel.
Ik heb wel nog steeds moeite met het 24 uur systeem. En ik maak van 15 uur gerust 5 uur. Ik kan wel schakelen nu omdat ik weet dat het fout is.
Misschien een digitale klok en een wijzerklok naast/onder elkaar hangen zodat ze de 2 dingen tegelijk ziet?

Dees

Dees

02-11-2019 om 07:49

School

Ik zou bijna zeggen vraag school eens, die hebben vast materialen die ze in groep 4 gebruiken voor het leren klokkijken.

Triva

Triva

02-11-2019 om 12:43

ze is zeer moeilijk lerend

de vraag die je dan moet stellen: is het nodig?

Dus: wat is de reden dat ze dit nu moet leren en kan dat ook anders? Kun je met apps werken op de telefoon die meldingen geven?

Als je het wil doen is het belangrijk dat ze eerst begrijpen dat je na 12 uur overal 12 vanaf moet trekken. Als je dat al niet duidelijk kunt maken: stop er mee. Als dat lukt moet duidelijk zijn dat een rondje, een uur dus, uit 60 bestaat en dat 59 dus 00 komt. De volgende stap is het rondje van de klop verdelen in halven: dus 30 is de helft. De stap erna is 15 erbij (45) en 15 eraf (15).

Er is op internet zoveel te vinden, zoek maar op 'digitaal klokkijken leren'.


https://www.youtube.com/watch?v=Sa6rnErcK7c
https://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/rekenen-oefenen/klok-leren-kijken/

sonj@

sonj@

02-11-2019 om 19:29 Topicstarter

reactie

De uren tot 12:00 uur snapt ze, daarna vanaf 13:00 uur etc. niet meer. Ook minuten vindt ze lastig. Dus bv. 10:40 is 10 over half 11.
Op school (groep 8, funtionerend op groep 6 niveau) werken ze met een digitaal dagprogramma. Daar wordt speciaal voor haar nu met potlood bijgeschreven hoe zij het snapt. Volgens mij wel samen met de juf, om het haar bij te brengen.
Maar ja, volgend jaar naar het V.O. (praktijkschool of basisberoeps) en daar worden (natuurlijk) ook alle lestijden digitaal weergegeven.
Het lijkt me voor haar handiger dat ze ook digitaal kan klokkijken, omdat dat steeds meer voorkomt in bv. werk, mobiel, etc.

Triva, dank je wel voor je tips. Daar ga ik mee aan de gang.

Tevens zal ik op school navragen hoe ze het daar doen en of ze nog tips hebben.

Tango

Tango

03-11-2019 om 22:54

Lijstje maken

Misschien kan je voor haar een lijstje maken: 13.00 = 1.00 u, 14.00 =2.00 u. etc. En dan blijven oefenen. En volgens mij bestaan er ook horloges waar beide tijden opstaan, mogelijk helpt dat. Of instellen op een telefoon.
Ik dacht eerst ook, net als Triva, waar heeft ze het voor nodig als ze zeer moeilijk lerend is. Ik lees nu echter dat ze naar praktijkonderwijs of vmbo basis gaat. Dan is ze dus niet zeer moeilijk lerend volgens mij.
Overigens had dochter hier het probleem andersom. Digitaal lukte prima, analoog niet. En ze was echt niet moeilijk lerend verder. Dat hebben we ook heel veel geoefend thuis. Uiteindelijk viel het kwartje wel, maar inmiddels heeft ze het natuurlijk nauwelijks meer nodig, want ze kijkt altijd op haar telefoon waar natuurlijk een digitale tijd staat.

Triva

Triva

04-11-2019 om 13:45

tjonge

Waarom noem je je dochter die richting praktijkonderwijs of vmbo basis gaat zeer moeilijk lerend?
https://nl.wikipedia.org/wiki/ZMLK-onderwijs
Zo zet je ons wel op het verkeerde been.

Bedenk wat je dochter nodig heeft, zij moet in haar smartphone een wekker kunnen zetten als ze ergens anders ziet hoe laat ze er moet zijn. Mijn zoon kon ook geen klokkijken in groep 7/8 en ging ook naar vmbo basis. Digitaal werkte bij hem overigens beter dan analoog. Ik heb bedacht wat hij nodig had in de brugklas. Dat was een lijstje naast zijn bed met digitaal de begintijden (dus 1e uur 8:30 2e uur 9:20 3e uur 10:30 (pauze ervoor) en daarnaast de tijd waarop hij zijn wekker moest zetten: dus 7:00 7:50 en 9:00 uur én de tijd dat hij weg moest. Dus drie tijden. Hij heeft samen met mij een werkbare app gevonden waar hij makkelijk zelf wekkertijden in kon zetten en ook verdeeld over de dagen van de week en voila: ik hoefde hem zowel 's avonds als 's ochtends niet te helpen.

Op school kon ik hem nergens mee helpen maar hij liep gewoon achter de anderen aan, ze hadden meer dan genoeg aan hem omdat hij andere dingen weer goed kon.

Probeer zo bezig te zijn: wat heeft ze nodig het komende jaar en leer haar dat. Dat heb ik met alles gedaan: hij wilde tafels leren omdat hij ook een tafeldiploma wilde hebben. Dat kon ik hem leren, hij kon de tafels opzeggen maar een week later was hij ze vergeten. Hij had wel snel zijn tafeldiploma en om het probleem op te lossen kreeg hij de tafels voor in zijn schrift. Hij wilde die niet op zijn tafel geplakt hebben, hij wilde niet anders zijn.

Topografie: hij vond dat geweldig maar de plaatsnamen foutloos kunnen schrijven duurde bij hem 20x zo lang als het leren. Onwerkbaar dus. Na overleg mocht hij het mondeling doen, zo kon hij ook tienen halen (gevolg: andere kinderen jaloers....)

Hij is inmiddels 18, ik heb hem in 1x door zijn theorie-examen voor rijbewijs B gekregen (ja ik...we deden het samen maar gelukkig luistert hij feilloos naar hoe ik het wil als hij door heeft dat hij iets heel graag wil of moet leren, dan werken wij prima samen). Zo verdrietig als je dan hoort dat een klasgenoot al richting de 10x zakken gaat....

Enna M.

Enna M.

05-11-2019 om 12:00

met plaatjes en associaties?

Ik heb een keer kinderen de digitale klok uit moeten leggen (weliswaar groep 4) en het hielp voor sommige kinderen om begrippen uit het dagelijks leven te koppelen aan de digitale tijden, met plaatjes. Misschien is je dochter een beelddenker en daarbij gebaat?

Voorbeelden voor een kind van haar leeftijd: 12.00 lunch (vanaf dan telt de klok door) 15.00 school uit, 18.00 avondeten, 19.00 voetbaltraining, 21.00 naar bed.
En oud en nieuw was ook een goeie: voor 12 uur 's nachts zie je de klok in beeld aftellen van 23.59 tot 24.00 en dan is het ineens 0.00.

Klok met digitale tijden

Heb het hier laatst toevallig ook over gehad. Hebben toen een klok op zijn kamer gehangen met digitale tijden. Iets als:
https://i.pinimg.com/originals/df/68/5a/df685acea9fbb4849bfd7d7593601a84.jpg

Triva

Triva

14-11-2019 om 14:24

Ja zoiets

En dannog de nacht en ochtend in digitale tijd en ervolges de minuten digitaal erbij. Elke keer gedetailleerder. Mijn zoon kon niet analoog én digitaal klokkijken, jouw dochter kan analoog dus met de basis vh plaatje hierboven kun je het elke keer verder uitbreiden

Mijntje

Mijntje

14-11-2019 om 17:13

kaartjes

Ik vond dit, over hoe te oefenen: http://www.nt2-online.nl/algemeen/klokkijken-in-de-nt2-les/. Ook voorbeelden van spelletjes om het te leren, zoals kahoot, maar je zou ook kunnen denken aan kaartjes met aan de ene kant de digitale tijd, de andere kant de analoge tijd. Oefenen oefenen oefenen.

En misschien zoiets kopen https://www.wizz-spel.nl/product/digitaalanaloge-klok/

sonj@

sonj@

18-11-2019 om 11:35 Topicstarter

reactie

Bedankt allemaal voor de reacties en tips. We zijn aan het oefenen met het doortellen vanaf 12.00 uur. Oefenen, oefenen, oefenen inderdaad en heel langzaamaan begint ze het een beetje door te krijgen.

Excuses als ik (een aantal van) jullie op het verkeerde been heb gezet m.b.t. zeer moeilijk lerend. Dit is zeker niet mijn bedoeling geweest.
Ik heb het onderzoeksrapport van de kinderpsychiater erbij gepakt, omdat ik zelf begon te twijfelen. Mijn dochter is inderdaad niet zeer moeilijk lerend, maar moeilijk lerend. Ze heeft hierbij een totaal IQ van 76.
Op school is het OndersteuningsTeam betrokken en werkt ze met een op maat gemaakt programma. Hierbij functioneert ze op groep 6 niveau en zal op dit niveau ook uitstromen naar het v.o.
In samenspraak met de IB-er, leerkracht, iemand van het OT, wij als ouders en ons kind is er in groep 5 besloten haar niet over te plaatsen naar speciaal onderwijs. School gaf aan dat zij ook maatwerk konden leveren en we regelmatig zouden evalueren hoe het gaat en ging (wat ook gebeurd is).
De kans dat ze naar praktijkonderwijs gaat is aanzienlijk groter dan naar basis-beroeps.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.