Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Helena

Helena

01-08-2020 om 23:43

Vakantiewoning boeken en corona

Ik wil een woning boeken in Frankrijk om binnenkort met gezin naartoe te gaan.

Wat ik me afvraag is:
Als Frankrijk opeens op rood zou springen vóór we daar naartoe gaan, kan ik dan annuleren/geld terug krijgen? Het is via een Nederlandse reisorganisatie die als bemiddelaar optreedt voor het verhuren van vakantiewoningen. Het is best veel geld om uit te geven als we er geen gebruik van kunnen maken.

En wat als we daar naartoe rijden, bijv 1 of 2 nachtjes slapen en het zou dan op rood springen? Zou je dan ook kunnen annuleren, reis afbreken en naar huis kunnen gaan en deel van het geld terug kunnen krijgen?

Hoewel, dat maakt dan misschien niet uit? Dan ben je al in rood gebied geweest en moet je 2 weken in quarantaine, dus kan je beter gewoon tot het einde daar blijven? We zitten ver af van drukte en kleinschalig verblijf, dus feitelijk verwacht ik geen grote risico's waar we zitten.


ElenaH

ElenaH

02-08-2020 om 06:44

Helena

Dat zijn vragen die je aan je verzekeraar moet stellen. Iedere annuleringsverzekering is anders en verzekeraars kunnen hun voorwaarden hebben aangepast met de corona.

@Emma

@Emma

02-08-2020 om 07:04

Wil je een onbezorgde vakantie?

Want dat gaat het niet worden als ik je vragen en twijfels zo lees.
Als je last-minute boekt in deze tijden moet je heel goed kleine lettertjes lezen. Het zal per reisorganisatie verschillen en bij particulieren helemaal. Bemiddelaars verschillen erg in klantvriendelijkheid maar de meeste hebben andere belangen dan jou een relaxte vakantie bezorgen. Ze staan er momenteel financieel niet goed voor. Als je al recht zou hebben op retourgeld kan het nog wel eens heel lang duren voordat je het daadwerkelijk kringt. Over het algemeen geldt: hoe meer tussenpersonen hoe meer risico op juridisch gesteggel over geld.
Ga er maar vanuit dat je in het beste geval een voucher krijgt. Wil je geld terug dan moet je een lange adem hebben.
Aan de andere kant: als je kleinschalig zit buiten de drukte in een deel van Frankrijk waar geen uitbraken zijn is het risico wel heel klein dat op korte termijn de hele boel op slot gaat en je daar niet meer wegkomt. Welke vrijheden je hebt bij bezienswaardigheden of in steden of stadjes ivm locale maatregelen zou ik goed bestuderen en dan een afweging maken. Ook het risico op twee weken thuisquarantaine moet je afwegen (kinderen, school, werkgever etc.)

Adelaide

Adelaide

02-08-2020 om 09:58

Bekijk het van de andere kant

Bekijk het eens van de kant van de verhuurder. Jij wil huren maar eigenlijk tot moment van aankomst kunnen annuleren. En waarschijnlijk wil je ook je geld terug als je na drie dagen weg moet. Hoe is dat voor de verhuurder? Alle risico ligt bij hen? Dat kan toch niet? Ik denk niet dat je een huisje gaat vinden dat zo werkt.

Triva

Triva

02-08-2020 om 11:42

Het

probleem is er al bij code oranje

Helena

Helena

02-08-2020 om 13:04

Reacties

Bedankt voor de reacties.

@ Elenah: Ja, ik zal onze annuleringsverzekeringsvoorwaarden checken.

@ Triva: ik schreef 'rood', maar bedoelde 'oranje' (of rood natuurlijk ook).

@ Emma: ik maak me eigenlijk niet zo'n zorgen om de vakantie, sterker nog, ik zie er erg naar uit. En als we er eenmaal zitten, en het wordt oranje, dan is het maar zo. Dan blijven we denk ik gewoon, dan maakt het toch niet meer uit. Ik maak me daar geen zorgen om feitelijke besmettingsrisico's. Rustig gebied. Maar als het al oranje wordt vóór we er naartoe gaan, dan zouden we het misschien toch liever annuleren en bij voorkeur geld terug. Het gaat dan toch om veel geld voor geen vakantie. Ik hoop dat zij ook blij zijn dat ze het zo kort van tevoren nog kunnen verhuren. Je weet niet of er anders nog anderen komen (duurdere prijsklasse).

@Adelaide: je hebt een punt, dus dan zou ik graag naar een tussenoplossing zoeken. Als we niet al ons geld terugkrijgen, dan misschien de helft en dat we het het restant tegoed houden voor als we later alsnog komen. Ik wil er dan gráág een andere keer heen.

Adelaide

Adelaide

02-08-2020 om 14:08

Nog steeds

Jouw tussenoplossing is nog steeds dat jij geen cent financieel risico wil lopen. Als jij een tegoed wil houden om er later naartoe te gaan, dan ligt al het risico nog steeds bij de verhuurder. Bijvoorbeeld: Jij boekt nu twee weken, gaat na een week halsoverkop weg, die tweede week wil je als tegoed. Maar de verhuurder krijgt niemand in die week in zijn huisje, want het is code oranje.
Volgend jaar wil je twee weken komen, maar één week betalen, want je had nog een week tegoed. Als jij maar op vakantie kunt en als het jou maar niks kost.

Wanneer dringt het tot mensen door dat er een dodelijk virus rondwaart en iedereen zo min mogelijk moet reizen om verspreiding te verminderen?

En als het code oranje wordt in het gebied waar jij bent blijf je daar maar gewoon, want jij bent immuun voor het virus? En kan het ook niet doorgeven aan anderen bij thuiskomst?

Ik begrijp veel Nederlanders niet. Zo verwend. Kunnen niet één keer vakantie overslaan.

ElenaH

ElenaH

02-08-2020 om 14:23

Eens met Adelaide

'Als we niet al ons geld terugkrijgen, dan misschien de helft en dat we het het restant tegoed houden voor als we later alsnog komen.'

Dat is geen tussenoplossing. Ik vermoed dat niet veel verhuurders nu onder die voorwaarde willen verhuren. Maar het staat je vrij om het te proberen natuurlijk.

Mijntje

Mijntje

02-08-2020 om 14:29

risico

Eens met Adelaide.
Je loopt gewoon risico als je op vakantie gaat, met dat de dingen anders lopen dan anders en dat je je geld 'kwijt' bent. Dat risico loop je natuurlijk anders ook, want als er familie in NL ziek wordt of je je been breekt moet je ook terug en krijg je geen geld terug.
Je ziet het gewoon wel, als je gaat. En dan zie je wel wat je dan doet. Ik hoop alleen dat je wel bij terugkomst bereid bent in quarantaine te gaan als dit wordt aanbevolen, ook al denk je dat je dat er niks aan de hand is.

Inge

Inge

02-08-2020 om 15:17

Reisverzekering

biedt waarschijnlijk geen dekking meer als je niet weggaat uit rood gebied. Tenzij je thuis kunt werken, vindt je werkgever het waarschijnlijk ook wel fijn als je zo snel mogelijk naar huis komt, zodat je niet én de vakantietijd én de quarantaineperiode afwezig bent. Het coronavirus geldt niet meer als onvoorziene omstandigheid voor een annuleringsverzekering.

Code oranje

Het lijkt me erg onverstandig om te blijven bij code oranje.
Het advies is dan terug naar Nl en 14 dagen in quarantaine. Als je meteen terugkomt betaalt je werkgever het loon door tijdens de quarantaine.
Je ziet nu overal meer mensen op straat gaan en meer mensen bij elkaar op bezoek gaan, ook het aantal besmettingen weer toeneemt. Het opvolgen van de adviezen zou de verspreiding moeten beperken. Ik zo zelf niet naar een volledige lock down terug willen.

V@@s

V@@s

02-08-2020 om 19:27

Die quarantaine is niet verplicht

Dus die zou ik laten afhangen van hoe je vakantie hebt gevierd. Als je een huisje had in the middle of nowhere en je verder geen uitjes hebt gedaan lijkt het me niet zo nodig.

Beertje37

Beertje37

02-08-2020 om 19:50

Really v@@s???

Het is een dringend advies, niet afhankelijk van hoe je je vakantie hebt gevierd, maar hoe de situatie in het gebied is. Gewoon 2 weken quarantaine dus. Als je bereid bent het risico te nemen draag dan ook de consequenties.
Zucht. Waarom leggen mensen dingen altijd in hun voordeel uit?
Als iedereen zo denkt mag ook mijn dochter straks weer maanden niet naar school en sporten.

Triva

Triva

02-08-2020 om 19:59

Karin

"Als je meteen terugkomt betaalt je werkgever het loon door tijdens de quarantaine."

Nee, de meeste werkgevers roepen het tegengestelde ook al denken veel mensen uit de juridische wereld dat dat niet houdbaar is in een rechtszaak. Het is dus wachten op de eerste rechtszaak maar wat jij zegt klopt dus niet.

Triva

Triva

02-08-2020 om 20:00

je moet bedoelen dat als je meteen terugkomt het nog in je vakantie valt maar dan zou ik dat niet noemen 'betaalt je werkgever het loon door'. Nee je bent verlof kwijt, of je moet onbetaald verlof opnemen als je geen verlof meer over hebt (tot er wellicht jurisprudentie komt dus).

Inderdaad zucht

Als veel mensen blijven denken dat het hen niet gebeurt, komt een nieuwe (verplichte) lock down dichter bij.
Je weet niet wie er besmet is, je ziet het vaak niet aan de buitenkant. Ik kan me niet voorstellen dat je op vakantie gaat en nooit met iemand in contact bent, nooit naar de winkel gaat, niemand tegenkom.
Kom op, code oranje betekent: terug naar huis, in quarantaine en (net als altijd) testen als je iets van klachten hebt (dus ook als je niet doodziek bent).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-08-2020 om 21:02

Code oranje

Ik woon in een provincie die door België code oranje heeft gekregen. Verder weinig aan de hand hier. Ik ken nog steeds niemand direct die Corona heeft (gehad). Als je met de auto bent zou ik niet direct terugkeren bij code oranje. Vliegen zou ik voorlopig even niet doen. Als het land dan op slot gaat heb je een probleem.

Triva

Triva

02-08-2020 om 21:57

Phryne

België kent geen code geel (overigens is de provincie Antwerpen voor ons code oranje)

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/belgie-oranje-reisadvies-nederland/

Triva

Triva

02-08-2020 om 21:58

en ja

Uit jouw omgeving komen vele berichten en op het werk van mijn man ging het bijna mis door die berichten dus bij jou is er weldegelijk veel aan de hand!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-08-2020 om 22:11

Triva

Ja, we hebben een uitbraak gehad hier in het dorp. 31 mensen die in hetzelfde café waren geweest, maar zij hebben verder weinig anderen besmet. Omdat het bijna allemaal jongeren waren hadden de meesten amper symptomen.

V@@s

V@@s

02-08-2020 om 22:43

Je moet wel mensen ontmoeten om besmet te raken

Dat doe ik meestal niet op vakantie. Dus je mag wat mij betreft wel reëel naar je eigen situatie kijken.

Siem

Siem

02-08-2020 om 22:47

Nou..

Theoretisch hoef je natuurlijk geen mensen te ontmoeten om besmet te raken.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat een passerende voorbijganger net niest of je raakt een besmet oppervlak aan.
Bijna niet te mijden tenzij je echt in een hutje in zeer afgelegen gebied zit en al je proviand meeneemt.

Triva

Triva

02-08-2020 om 23:38

Phryne

Ja en door die uitbraak moesten verscheidene mensen in quarantaine op het werk van mijn man waaronder iemand die nét vakantie had gekregen. Erg fijn. Op dat moment wist natuurlijk nog niemand dat het verder doorgeven wel meeviel maar er is dus 1 persoon geweest die 31 mensen heeft besmet!

Verder lag al op tafel dat jouw dorp en dat van mij in locale lockdown moest. Ik vind het echt verschrikkelijk en raar dat jij het zo bagatelliseert. Het had echt heel fout kunnen aflopen.

Adelaide

Adelaide

03-08-2020 om 00:01

Phryne

Rare gedachtegang heb jij ‘ Verder weinig aan de hand hier. Ik ken nog steeds niemand direct die Corona heeft (gehad)’

jij kent niemand die t had dus valt t wel mee, maar tegelijkertijd worden in een cafe 31 mensen besmet.
Zullen we aan de autoriteiten overlaten of een dorp, stad of land tot verhoogdrisicogebied wordt bestempeld en niet aan mensen die risico inschatten op grond van het feit of ze iemand kennen die ziek is?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-08-2020 om 00:10

Triva

Iemand die kennelijk met veel te veel mensen in een café tegen elkaar heeft aan lopen hijgen. Zo ook in Rotterdam. Besmettingen vinden nu vooral plaats onder/tussen mannen van 20-25 jaar oud. Dat drijft de aantallen op, terwijl het dus wel snel te lokaliseren is.

V@@s

V@@s

03-08-2020 om 07:38

Voor andere landen is zelfs een deel van Nederland oranje

'Toch sluiten wij ons hier in die gebieden nog niet massaal op in ons huis. Reizen op zich is niet riskant, het gaat vooral om de mensen die je wel of niet ontmoet (of tegenkomt).

Overigens is inmiddels bekend dat de kans op besmetting via oppervlakten waarschijnlijk een hele klein rol speelt. Dat lijkt me dus al helemaal geen overweging.

Kleuren

Ik las net op een reisblog dat Kroatië voor ons oranje is, maar v oor Belgen niet?

Dat soort dingen maakt natuurlijk wel dat mensen hun eigen keuzes gaan maken

ElenaH

ElenaH

03-08-2020 om 08:10

MarSy

Klopt, voor Duitsers is Kroatië ook nog gewoon geel.

Niki73

Niki73

03-08-2020 om 08:54

Zie het als een waarschuwing

Het ene land slaat wat eerder alarm dan het andere.
Zie die code oranje van België dan maar als een waarschuwing dat er daar problemen zijn en dat Nederland binnenkort waarschijnlijk zal volgen en die landen/streken ook oranje maakt. En daarna mogelijk zelfs rood.

Triva

Triva

03-08-2020 om 08:56

tja

die codes zijn dus ook verschillend zoals ik al zei, België heeft geen geel en oranje betekent ook iets anders. Niet gaan vergelijken dus.

Triva

Triva

03-08-2020 om 08:59

V@@s

"'Toch sluiten wij ons hier in die gebieden nog niet massaal op in ons huis. Reizen op zich is niet riskant, het gaat vooral om de mensen die je wel of niet ontmoet (of tegenkomt)."

De plannen lagen serieus op tafel (locale lockdown) en alleen omdat die 31 niet zelf ook nog weer minimaal 2/3 anderen hadden aangestoken is het gelukkig net goed afgelopen. Kantje boord...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.