Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

corona-app of niet, en waarom?


ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 10:58

Tsjor

'Het verzet vanuit de bevolking zal dan nog veel groter worden, nu vooral ook van mensen die wel degelijk willen meewerken en meedenken.'

Eens, ik houd me al zeven maanden braaf aan de maatregelen (ook zonder dat ik de grenzen opzoek), maar zo'n vakantie in Griekenland maakt me toch opstandig. Ik heb (nog) niet geboekt, maar ik voel me toch een sukkel omdat ik wel naar De Jonge en Rutte luister en braaf thuis blijf.

Bram

Bram

18-10-2020 om 11:40

Elena

Ik snap je helemaal.
Ik vind het echt schokkend wat Willem heeft gedaan.
Hij heeft toch juist die symbolische functie?
Die ik altijd best kon snappen al ben ik geen fan van koningshuis.
Ik denk dat hij geen slechtere stap had kunnen zetten.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 12:04

Kammeniebomme

Het kan mij echt niks schelen dat WA en Max op veilige wijze naar Griekenland gaan. Moeten ze dan ook naar Centerparks ofzo?
Volgens mij is het grotendeels de kift.

Pirata niet de kift, maar politieke bezwaren

Wat WA heeft gedaan is zeker dom en dat zeg ik niet uit de kift. Hij kent het leerstuk van ministeriele verantwoordelijkheid heel goed mag ik aannemen. Nu vallen prive-zaken van de koning niet onder die leer, tenzij de prive-zaken van de koning het openbaar belang raken. En dat is precies hier de vraag. Als het dringende advies van het kabinet aan het volk is: blijf thuis en een koning doet dat niet, dan is de vraag of zijn handelen daarmee het openbaar belang (steun van het volk voor de coronamaatregelen) raakt. Ik denk van wel.

De koning brengt hiermee het kabinet in een lastig parket. En uiteraard kan Rutte nu niks anders zeggen dan dat hij het verkeerd heeft ingeschat (want hij is verantwoordelijkheid voor de daden van de koning).
Nog vreemder is dat Rutte De Jonge niet heeft geïnformeerd over de reisplannen van de koning. Daarmee liep de De Jonge vol in de fuik die Telegraafjournalist had opgezet.
Het lijkt er op dat het campagnevoeren binnen het kabinet al begonnen is.

Bram

Bram

18-10-2020 om 14:13

De kift

Ja, dat zal ook spelen. Niet bij mij, boeit me echt niet en koningshuis had van mij al lang opgedoekt mogen worden.
Maar juist die kift he, dat is nu net een van de grootste problemen momenteel in deze crisis. En dat is waar het allemaal om draait nu. Hoe vind je dat evenwicht, tussen je opofferen voor de samenleving en toch nog voor je eigen belangen opkomen....
Dat is een groot vraagstuk waar iedereen momenteel mee worstelt.
En ja, ik vind echt dat juist Willem zich bij uitstek solidair had moeten tonen. Solidair met die hopen mensen die enorm lijden in deze crisis. Mooi als jij niet lijdt Pirata en ik kom zelf ook 0,0 tekort vooralsnog. Maar wij raken steeds meer in de minderheid...

Kom op, hoe moeilijk kan het zijn? Je kunt dit echt NIET maken en ik vrees dat dit een vd beslissende momenten zijn geweest. Dat hij terug is gekeerd maakt niets meer uit.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 14:19

Ik vond het niet de slimste actie overigens, maar ik vind dat er tegenwoordig erg veel over en weer wordt gewezen.
Ik gun die mensen gewoon hun (veilige) vakantie. Geen lekker baantje trouwens, als je handelen steeds zo onder een vergrootglas ligt. Ik zou dan ook liever even naar mijn Griekse villa gaan.

Bram

Bram

18-10-2020 om 14:26

Baan

Pirata, hij kiest voor die baan.
Dat zijn leven onder een vergrootglas ligt vind ik normaal gesproken niet oké. Maar deze actie vind ik echt het meeste stomme dat hij nu had kunnen doen.
Hopen mensen zijn verward, angstig, bezorgd.
Hij steekt daar zijn middelvinger tegen op.
Hij negeert dat land in crisis is en dat zijn aanwezigheid juist nu van grote betekenis is. Juist nu kan hij optimaal gebruik maken van zijn baan, hij kan de solidariteit en eenheid in dit land breken of maken.

Bram

Bram

18-10-2020 om 14:29

Griekse villa

Hij heeft die Griekse villa veel minder hard nodig dan hopen andere mensen. Hij had ook een arm gezin dat vastzit op een piepklein flatje kunnen laten gaan.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 14:30

Bram

Ik zeg: ruilen van baan!

Bram

Bram

18-10-2020 om 14:45

Meteen!

Jaina

Jaina

18-10-2020 om 15:25

Functie

De koning heeft niet geen politieke functie en heeft geen werkelijke macht. Zijn rol is dus om een symbool van de staat te zijn. Hierbij hoort een verbindende functie en deels ook een voorlevende functie. Gezellig vakantie in Griekenland gaan vieren terwijl voor velen dat nu geen optie is door geld en/of corona zorgen in een internationale crisis is gewoon geen goed plan. Het ontbreekt de koning duidelijk aan dat inzicht als hij dat niet zelf kan bedenken dus die verbindende rol komt in het gedrang.

Ik snap best dat het veel leuker is om een jetset leven te leiden zonder daarbij constant in de gaten te worden gehouden en zonder te hoeven voldoen aan de (niet altijd consistente) morele maatstok waaraan het volk wil dat je voldoet. Natuurlijk is het jaarlijkse opzitten en handjes geven met koningsdag verschrikkelijk. Allemaal nadelen van de baan. Echter dat hoort er nu eenmaal bij. Wil je dat niet dan is aftreden altijd nog een optie.

Piraat

Snap je niet waarom een koning niet kan doen wat hij wil? Snap je dat ministers verantwoordelijk zijn voor zijn handelen, ook als het privé zaken die het openbaar belang raken (zoals hier). We hebben in dit land een constitutionele monarchie waarbij de ministers verantwoordelijk zijn voor handelen koning. Dat staat dus geheel los van vraag of jij of ik hem zijn vakantie gun.

Piraat moet Pirata zijn

Autocorrect

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 17:01

Pirata

'Moeten ze dan ook naar Centerparks ofzo?'

Nee, ze moeten thuis blijven. Dat is de essentie van "blijf zo veel mogelijk thuis". Laten we eerlijk wezen, het is nou niet zo dat ze op een krap flatje met alleen een zeembalkonnetje wonen en even de benen wilden strekken.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 17:36

Rutte vindt het ook niet kunnen

'Rutte was op de hoogte van die reis, maar zegt te laat beseft te hebben dat de vakantie "niet te rijmen" was met de "oplopende besmettingen en aangescherpte maatregelen", schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

"Dat was fout", zegt Rutte. "Verschrikkelijk vervelend. En ernstig ook, omdat het laatste dat je wil is dat er onduidelijkheid in Nederland is over het belang om regels na te leven."'

https://www.nu.nl/binnenland/6084702/rutte-ik-besefte-te-laat-dat-griekenlandvakantie-van-koning-niet-kon.html

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 17:41

Alkes

Hoezo zou ik dat niet snappen en waarom denk jij dat?
Ik ben het er in dit geval alleen mee oneens. Overtrokken gedoe. Kift. Beter iets doen aan die complotgekkies dan hier energie in te steken. Iedereen duikt er bovenop. Hoera, we kunnen weer iemand bashen. Dat schijnen veel mensen momenteel fijn te vinden.

Bram

Bram

18-10-2020 om 18:00

Jee Pirata

Je loopt al een heel tijdje hier rond en ik heb een hoge pet van je op, snap je reacties nu dan ook niet.
Snap je dan echt niet dat dit verhaal prachtig is voor complotgekkies?
En dat er een grote groep zeer brave, toegewijde, koningshuisgezinde mensen is die hierdoor behoorlijk verward worden en/of zich in de steek gelaten voelen?

Voor zoveel miljarden mogen we toch wel wat verwachten van koningshuis, lijkt me.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 18:17

Houd eens op

Ik snap het prima. Jullie overwegingen ook.
Maar ik vind het persoonlijk totaal onbelangrijk. Er wordt veel te veel aandacht aan gegeven. Die Grapperhaus, dat vond ik pas echt stom. Die was verspreidingstechnisch onnozel bezig.

Pirata

Pirata

18-10-2020 om 18:28

Oh, titel

Mijn titel was iets feller dan gewenst....

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 18:29

Grapperhaus

'Die Grapperhaus, dat vond ik pas echt stom. Die was verspreidingstechnisch onnozel bezig.'

Ook met Grapperhaus ga je dus alleen uit van hem als burger die besmet kan raken. En niet van Grapperhaus als minister van justitie en veiligheid, die een voorbeeldfunctie heeft.

Bij de opvoeding van kinderen wordt gezegd dat je het goede voorbeeld moet geven, omdat je anders als ouder ongeloofwaardig wordt. Iemand die twee pakjes shag per week rookt, en dreigt met straf als een kind gaat roken, is ongeloofwaardig (en hypocriet). Grapperhaus die mensen aso's noemt en boetes laat opleggen voor het op minder dan 1,5 meter van elkaar zitten, ook. De koning, die amper twee maanden geleden een fout maakt en nu dit weer doet, is evenmin nog geloofwaardig. Moet hij de verpleging een hart onder de riem steken?

Bram

Bram

18-10-2020 om 18:29

Tsja

Juist dat persoonlijke, dat ligt momenteel nogal gevoelig...
Persoonlijk ben Ik nooit langer bezig geweest dan een seconde of 3 met koningshuis, totaal oninteressant.
Toch raakt me dit en baart het me zorgen.
We gaan een moeilijke tijd tegemoet, dit soort dingen zijn echt essentieel en ver-voerend.
Juist omdat er veel mensen zijn die dit wel persoonlijk nemen en belangrijk vinden.

Grapperhaus vond ik van een heel andere orde. Dat vond ik alleen maar dom gedrag. Hij schaadde hiermee ook vooral zijn eigen positie, vond ik. Dat daarna die koning een zet als deze doet, een koning die juist nu voor verbinding zou moeten zorgen, tsja, ongelofelijk.
En zeker niet zonder grote gevolgen. (Sociale)
Hoe kun je van een samenleving vragen dit samen goed voor elkaar te krijgen als er zo incompetent leiding wordt gegeven?

Renate

Renate

18-10-2020 om 18:51

Ook meer moeite

met Grapperhaus. Die handelde in strijd met de regels, als verantwoordelijke voor die regels. Wat Willem-Alexander wilde doen, mocht. Het was alleen niet handig.

Ik vind het wel sneu voor Willem-Alexander (en zijn gezin). Hij dacht mazzel te hebben, want er zijn vijf (!) landen niet oranje of rood. Daar zit Griekenland overigens niet bij, dat is een van de enkele landen die deels geel is. En vervolgens krijg je dit.

Ik las de tekst van de persconferentie. Dat is wel grappig, die journalist krijgt telkens net niet te horen wat hij zou willen horen, want De Jonge houdt zich bij de regels en daar voldeed Willem-Alexander aan. Ik vraag me wel af of De Jonge niet toch wist waar de koning was.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 19:25

De jacht is blijkbaar geopend

'Koning Willem-Alexander droeg zaterdag bij terugkomst op paleis Huis ten Bosch geen mondkapje in de auto. Dat is tegen het advies van de Rijksoverheid, omdat er ook mensen in de auto zaten die niet tot zijn huishouden behoren'

https://www.nu.nl/binnenland/6084779/koning-zonder-mondkapje-in-auto-volgens-rvd-alleen-niet-bij-thuiskomst.html

Blijkbaar kan hij nu echt niets meer goed doen (voor alle duidelijkheid, dit gaat mij veel te ver).

Voorbeeldfunctie

ElenaH noemde 't al, als ouders heb je ook een voorbeeldfunctie. Welke voorbeeldfunctie geven WA en Maxima aan hun kinderen? Meiden, onze MP en de Jonge hebben Nederland opgeroepen om alleen noodzakelijke reizen te maken, wat zullen we doen?
Ik zie ze al zitten ...

Pirata

Ik leg je uit dat het staatsrechtelijk gezien dubieus is wat WA doet en dan snap je mijn persoonlijke overwegingen niet? Alsof ik persoonlijk concept van ministeriële verantwoordelijkheid heb bedacht. Vreemde gedachtengang.

Pirata

Pirata

19-10-2020 om 08:01

Terug naar de leesles, Alkes. Ik ben erg onder de indruk van je staatsrechtelijke kennis, maar niet van je leeskunst. Nog een vraag: gaat het hier om Pirata-bashen?

Jesse_1

Jesse_1

19-10-2020 om 09:55

Ik vind het ook niet zo erg

Was het slim en empatisch, als 'je volk' in een crisis zit er zelf tussen uit te gaan om een relaxte vakantie te houden? Nee.
Maar op zich hield hij zich aan de regels, sterker nog, hij ging met een aparte vlucht naar een privé locatie in een 'geel' land.

Wat ik mij kan herinneren is dat Rutte tijdens de persconferentie benadrukte dat als je op vakantie ging, dat je dan op je vakantieadres zou vertoeven en geen tripjes daar moest gaan maken. Ik ken het leven van WA en de rest van de familie niet, maar ik kan mij voorstellen dat voornamelijk in hun huis wilden verblijven.

Die foto van zijn vorige vakantie vind ik ook een beetje flauw eerlijk gezegd. We weten de context van die foto niet, zoiets kan zomaar gebeuren als je je sociaal probeert op te stellen.
Alles wordt wel onder een vergrootglas gelegd.

Van Grapperhaus daarentegen vind ik het 'gewoon een beetje dom' dat hij toch besluit om te trouwen met alles er op en eraan, als je weet dat het in zo'n setting eigenlijk onmogelijk is om strikt de (eigen!0 regels op te volgen.

Isella

Isella

19-10-2020 om 12:44

Iemand schreef: Natuurlijk is het jaarlijkse opzitten en handjes geven met koningsdag verschrikkelijk. Allemaal nadelen van de baan.

Dat is inderdaad een groot nadeel, maar miljoenen ontvangen om eens per jaar een halve dag handjes te schudden, ik teken ervoor. O ja, en een fotomomentje in Lech. En door het jaar heen wat bezoekjes brengen aan mensen die lief tegen je lachen en ja en amen zeggen. Gauw de auto weer in en verder netflixen op de ipad tot hij weer in zijn paleis is bij zijn mooie vrouw.

Ik denk dat een duur koningshuis niet van deze tijd is, die mensen zijn multimiljonair, allemaal gekregen geld. Maar of een gekozen president nou zo'n verbetering is weet ik ook niet.

Ik ben geen psycholoog of deskundige op het gebied van liegen, maar ik vermoed dat Hugo de Jonge toch een mooi potje stond te liegen toen hij ontkende dat hij wist waar de koning was. Wel een vermoeiende man trouwens. Hij zal nooit een vraag met ja of nee beantwoorden, maar er komt altijd meteen een college uit zijn mond, met aanleiding, historische context en probleemanalyse. O ja, en herhaling van wat Rutte vlak daarvoor zei.

Isella

Als De Jonge stond te liegen, dan liegt Rutte nu ook die zegt dat De Jonge dit niet wist omdat dit besproken is tussen de koning en de premier. Die gesprekken zijn doorgaans niet bestemd de oren van de hele ministerraad. Het is ook niet gek dat Rutte het niet verder heeft gemeld, want noch hij noch de koning dachten dat er iets aan de hand zou zijn.

president (ietwat ot)

"Ik denk dat een duur koningshuis niet van deze tijd is, die mensen zijn multimiljonair, allemaal gekregen geld. Maar of een gekozen president nou zo'n verbetering is weet ik ook niet."
Het lijkt mij een hele verbetering. Je zou een president kunnen laten kiezen door gezamenlijke vergadering van Eerste en Tweede Kamer eventueel aangevuld met Provinciale Staten. Zijn bevoegdheden kunnen beperkt zijn, net zoals de bevoegdheden van de koning nu beperkt zijn .In Duitsland heeft de president ook een vrijwel ceremoniële rol en volgens mij fungeert Duitsland prima. Hij verdient ongeveer 275.000 euro per jaar. Dat is ook een aardig salaris maar de belastingbetalers in Duitsland hoeven niet de vrouw en kinderen van de president ook te onderhouden. Dat scheelt weer een en ander.
Overigens staat afschaffing van de monarchie laag op mijn prioriteitenlijstje maar ik vind de vergelijking met "een president is ook niks" niet zo'n sterke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.