Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

14-12-2020 om 18:05

klassen (documentaire)

Jullie ook zo pissig? Fijn, zulke juffen. Sta je al 1-0 achter, geloven zij er ook niet in dat het je gaat lukken..
Of ligt het niet aan de juffen?


Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2020 om 11:44

Lotte

Over te laag niveau en opstromen... dat zit mij nog steeds dwars. Onze oudste is daar helaas een goed voorbeeld van. Met de kennis van achteraf, hadden wij ons sterk moeten maken voor een hoger advies. Maar ja... wisten wij veel?? Ze had meer gekund, maar het lukte haar niet dat in haar cijfers te laten doorklinken. En wij waren niet "rijk" genoeg voor allerlei bijleshulp. Het ging fout op rekenen bij haar, ondergemiddeld op de basisschool. Haar algemene ontwikkelingsniveau was bovengemiddeld, havo.

Triva

Triva

31-12-2020 om 13:28

Lotte

Dat heeft totaal geen zin als alle klassen vol zitten (zeker in Amsterdam en omgeving)

Lotte

Lotte

31-12-2020 om 15:19

@trivia

naar welke opmerking van mij verwees jij?

Tango

Tango

03-01-2021 om 16:58

LWOO criteria loslaten

Beter nog zou zijn op alle VMBO basis en kader scholen LWOO in te zetten als dit nodig lijkt. En dan ook echt inzetten. Want wat is nu eigenlijk LWOO? Ik weet het na 2 jaar dat zoon het hier gehad heeft nog steeds niet. Iets dat willekeurig door de ene docent wel en door de ander niet wordt toegepast. En na 2 jaar ook ineens verdwijnt. Waardoor zoon echt in een gat viel, een veel grotere klas, geen extra begeleiding en opeens weer nieuwe vakken.
Bij mijn zoon is het LWOO niet de enige oorzaak van het uitvallen op school, dat weet ik ook. Maar een deel van de oorzaak zeker.
Waar ik over viel in het verhaal van Esma, is dat de juf haar ging uitleggen dat er een sociaal emotioneel onderzoek bij haar was gedaan terwijl dit meisje volgens mij helemaal niet begreep wat dat in hield. En omdat Esma, en dat komt mij heel bekend voor, geen vragen stelt zal ze dat nu nog steeds niet weten. En begrijpt ze dus niet waarom ze LWOO nodig heeft. Dan sla je dus naar mijn idee de plank mis. Je moet iets uitleggen op het niveau van het kind.

Triva

Triva

03-01-2021 om 23:09

Lotte

"Maar als op basis van de eindtoets blijkt dat er te laag is geadviseerd, vind ik dat zo'n kind een kans verdient"

Deze... verdienen ja maar vaak geen plek meer...

Lotte

Lotte

04-01-2021 om 22:40

@trivia

daarom zou ik graag zien dat de toets weer in feb wordt afgenomen. (en eigenlijk dat ze kijken naar LVS gr 6-7-8). En dat dan het advies niet lager mag zijn dan wat uit die toets komt.
Want ik ken het probleem als advies in mei wordt bijgesteld omhoog en er geen plek meer is op de andere school.
Gelukkig wordt in onze stad de inschrijving en loting centraal gedaan. Ook in mei komen de scholen weer bijelkaar om de wisselleerlingen te kunnen plaatsen. En meestal gaat het dan wel goed. Scholen moeten ook ruimte houden voor de wisselleerling.
Vorig jaar waren van alle leerlingen (dus eerste ronde leerlingen en wisselleerlingen)96% geplaatst op school 1ste keus.
En uiteindelijk 99, 5% op scholen uit de top 3.
Al is het natuurlijk wel zuur dat 0.5% daar buiten viel.
Ik weet wel dat ouders dan apart worden gebeld door Vo. En dat ze dan nog een gesprek en rondleiding kunnen krijgen op de andere scholen.
Hier is dus een centrale loting. Omdat eerst Vo scholen zelf lotingen hielden en daardoor ouders als een gek door sjeesden na een negatieve uitslag naar de andere Vo school. (en er twijfel kwam te bestaan uit de zuiverheid van die aannames)
Na een rechtzaak ongeveer 15 jr terug, heeft de gemeente en de besturen besloten tot centrale loting/plaatsing.

Nablijven

Ook weer een goed nagesprek.
Als er geen maatwerk en passend onderwijs geleverd kan worden op scholen kun je het de ouders niet kwalijk nemen dat ze bijles organiseren.

Paul Rosenmoller pleit ervoor om leerlingen met diverse niveau's en achtergronden langer bij elkaar te houden.

Ook een paar ouders die tobben met een burnout.
Maar in de uitzending ook het gegeven dat samen thuis zijn ook speciaal kan zijn voor ouders en kinderen.

En inderdaad de uitspraken van de kinderen. En het enthousiasme voor de kinderen van de leerkrachten

Goede aflevering. Kan niet anders zeggen.

Lotte

Lotte

04-01-2021 om 22:51

@Tango

Wat is LWOO. Dat is moeilijk te zeggen. Want het hangt af wat er is afgesproken met de samenwerkingsverbanden.
Bij de 1 is dat een kleinere klas. Bij de ander wel in een grote klas maar bv met extra steunlessen.
Ik vind altijd dat de naam veel meer ondersteuning doet vermoeden dan dat er werkelijk is/kan gegeven worden.
Maar dat is eigenlijk altijd zo in het onderwijs.(jammer genoeg) En veel hangt samen met de financiering daarvan.

Taaldocent

Taaldocent

05-01-2021 om 07:10

AnneJ

Ik vond het ook een mooie uitzending. Corona heeft een ongekende weerslag op de hele samenleving en het vergroot de kansenongelijkheid.
Aangrijpend om te zien hoe de kinderen even op school waren om wat spullen te halen en dan eventjes het contact met de juf. Precies wat ze zei: niet teveel over nadenken

"Paul Rosenmoller pleit ervoor om leerlingen met diverse niveau's en achtergronden langer bij elkaar te houden."

Dat klinkt heel mooi, maar als dat inhoudt dat alle leerlingen tot hun 15e ongeveer avo-onderwijs moeten gaan volgen wordt het toch een ander verhaal. Segregatie is iets anders dan onderkennen dat er verschillen zijn. Het is ingewikkelde materie. Schooladviezen zijn nu teveel gebaseerd op aannames, onderwijs dat eraan voorafgaat bestendigt de aannames.

Institutionele ongelijkheid: school

https://www.parool.nl/columns-opinie/het-onderwijs-maakt-lang-niet-van-elk-dubbeltje-een-kwartje~b04f1d25/

"Het belang dat wordt gehecht aan gelijke kansen, vindt zijn oorsprong in het meritocratische ideaal: verdiensten bepalen de maatschappelijke positie en niet iemands achtergrond. Iedereen die voor een dubbeltje geboren is, kan een kwartje worden via de juiste inzet en motivatie. Dit klinkt nobel, maar schijn bedriegt. De econoom Thomas Piketty spreekt over ‘meritocratische hypocrisie’ waarin de winnaars van het systeem worden verheerlijkt terwijl de verliezers de schuld krijgen van hun falen door hun gebrek aan arbeidsethos, wilskracht of talent."

"Het meerjarige, internationale Pisa-onderzoek van afgelopen november toont aan dat klasse en kleur grotendeels bepalend zijn voor het schoolsucces van kinderen en dus niet hun inzet of talent. "

Eigenlijk is het dus een wonder dat er nog zoveel talent vanuit een achterstandspositie komt bovendrijven.

Zonnehoed

Zonnehoed

12-01-2021 om 20:01

Er is hoop

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2126422/utrecht-en-andere-grote-steden-willen-nationaal-onderwijsplan-corona-vergroot-achterstanden-en-ongelijkheid.html

“Utrecht en de drie andere grote steden pleiten voor een Nationaal Plan voor gelijke onderwijskansen en het wegwerken van leerachterstanden bij kinderen en jongeren. De wethouders van de G4 hebben hier grote zorgen over. Ze pleiten voor extra leertijd, meer begeleiding en uitstel van het selectiemoment voor de middelbare school. Daarnaast moet het lerarentekort worden aangepakt en is volgens de steden gelijke toegang nodig voor de peutervoorzieningen om vroege achterstanden te voorkomen.”

Laatste aflevering

Alle kinderen zijn naar de middelbare school.
Anyssa is niet meer een lijdend voorwerp van de omgeving - iemand waarover gepraat wordt door volwassenen - maar iemand die hier eigen toekomst uitstippelt.

Er was geen reflectie op de schooladviezen in deze aflevering. We komen niet te weten in wat voor brugklas de kinderen terecht gekomen zijn en wat voor op- of afstroommogelijkheden ze hebben op de school waar ze geplaatst zijn. De drie kinderen met een combinatieadvies, zijn die in passende brugklassen terecht gekomen, of op hun 'laagste' niveau? Na 6 afleveringen zijn we als kijkers nog steeds onwetend over de waarde van die combinatieadviezen.

Houd komenskypost.nl in de gaten, daar komt vast deze week nog een analyse van deze aflevering.

Zonnehoed

Er zijn een paar veranderingen op komst waar ik mijn hoop op heb gevestigd, maar die staan niet zomaar in dit artikel.
Ik hoop dat het een goede ontwikkeling is als ze de pabo splitsen in opleiding voor jongere kinderen en oudere kinderen; ik hoop dat het meer mensen zal trekken en ik hoop dat er dan ook meer expertise komt op specifieke onderdelen. Maar ik hoop ook dat mensen zich dan daarna kunnen bijscholen als ze dat willen, dus dat het geen eindstation is, maar een startpositie.
Ik ben wel blij dat ze de selectie later willen gaan doen, maar ik hoop niet dat het een verlengde basisschool wordt. Het experiment met 10-14 school bijvoorbeeld. Het klinkt leuk, ik ben ook benieuwd wat eruit komt. Maar ik vind het tragisch dat we straks kinderen tot 14 jaar op de basisschool hebben.
Er zijn andere experimenten die mij veel eenvoudiger lijken, bijvoorbeeld de verlengde brugklas (ik had indertijd 2,5 jaar burgklas); of het organiseren van veel meer mogelijkheden om vakken op verschillende niveaus af te sluiten. Maar liefst wel op een middelbare school, waar vakdocenten zijn.

Tsjor

Wat ik mooi vond

was om te zien hoe Anyssa haar schooltijd dubbel benutte: en om te leren en om te observeren hoe een juf werkt, omdat ze dat later ook wil worden.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2021 om 20:30

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-01-2021 om 20:38

Slikken

Niemand anders die even met een brok in zijn keel zat toen Anyssa voor het eerst in haar leven bij haar moeder zou gaan wonen, oma daar vervolgens boos over werd, en ze met haar spulletjes in twee Actiontassen alleen moest verhuizen?
Ik denk wel dat ze er komt, zo’n positief ingesteld meisje.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2021 om 20:39

Tsjor

maar ik hoop niet dat het een verlengde basisschool wordt.===

Mijn voorstel: iedereen gaat naar het voortgezet onderwijs naar een "neutrale" brugklas. Daarna krijgen ze een advies op basis van uitkomsten in dát jaar. Daarna gaan ze opnieuw naar de brugklas van de bij hen passende school. Dus 1+1+2+3+4+enz.. Alle leerlingen lopen een jaar vertraging op, dat is wel zo eerlijk en dat mag ze nooit aangerekend worden.

Ja mooi

Wat ik ook mooi vond om te zien was dat het de -alleenstaande- moeder van Gianni lukte, in coronatijd dat wel, dat hij 9 maanden binnen bleef, om te voorkomen dat hij in foute situaties terecht kon komen.

Verder was het 'nablijven' ook weer interessant. Een directeur van iets die pleitte om nou weer eens niet van alles om te gaan gooien, zoals een 'verlengde brugklas' of zoiets, maar rechtstreeks in te zetten op kwalitatief beter taal en rekenen. In alle klassen.

En verder ben ik het al weer een beetje vergeten. Het ging geloof ik ook over het bijscholen van de leerkrachten die blijkbaar toch niet echt begrijpen hoe ze de kansen van 'hun' kinderen zelf in de weg kunnen zitten.

https://www.human.nl/klassen/kijk/nablijven.html

Ongelijkheid in het onderwijs

Naar aanleiding van de serie 'klassen' gaat de discussie over ongelijkheid in het onderwijs (gelukkig) door.

Ik zie nog wel mogelijkheden om daar meer aan te doen. Ik ben voorstander van een brede brugperiode op de middelbare school (AUB, geen verlengde basisschool).

Ik zou willen dat de term HAVO vervangen wordt door VHBO. Dan is dat gelijk aan VMBO en VWO. De pretentie dat één vorm van onderwijs 'algemeen vormend' zou zijn klopt niet, dat het voorbereidend is op het hoger beroepsonderwijs klopt wel. Ja, er zijn verschillen tussen kinderen, dat is ook niet erg. Sommigen stromen uit naar het MBO, anderen naar het HBO en anderen naar het WO. Maar het is allemaal evenveel waard.

Afgelopen week was ik onder de indruk van een column van Sofia Waart in Trouw:

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/1166/articles/1291320/33/2

Een paar citaten hieruit: 'Mijn beginnersfout was dat ik wel waarschuwde maar niet optrad, uit angst niet aardig gevonden te worden.' Die 'angst om niet aardig gevonden te worden' komt mijns inziens teveel terug, ook bij ervaren leerkrachten. Dat zit o.a. in de vooronderstelling dat je een goede band moet hebben met je leerlingen wil je goed les kunnen geven. Goede band = aardig gevonden worden.

Een andere insteek haalt ze uit Engeland: 'In Engeland luidt het devies voor startende leerkrachten Never smile until Christmas, oftewel, pas als er orde is kan je het gezellig maken.' Oh, heerlijk. De kinderen moeten geen goede band hebben met jou als persoon, maar moeten zich kunnen settelen in het systeem 'onderwijs'. En daar moet jij als leerkracht voor zorgen. Dus: never smile until Christmas.

Daarmee beantwoord je ook aan de doelstelling van onderwijs: kennisoverdracht en socialisering. Persoonlijkheidsontwikkeling vind ik geen doelstelling van het onderwijs, omdat dat veel te breed is voor het onderwijs zelf (als doelstelling, kan wel als nevenaffect). Persoonlijkheidsontwikkeling ligt primair bij de ouders. Socialisering is: hoe houd ik me staande binnen de sociale context waarin ik leef. Persoonlijkheidsontwikkeling gaat over het individu.

Ze verhaalt het volgende voorval als ze met een peuter en kinderwagen over de stoep loopt: 'Waar ik net min of meer de heg in geduwd was door een gillende en duwende kluwen Nederlandse schoolkinderen op weg naar de gymnastiek passeerde ik vijf minuten later een klas van de British School. De juf gaf een seintje en alle kinderen, die keurig twee aan twee liepen, zonder te gillen, stopten en draaiden een kwartslag zodat ik ruim baan had om te passeren. Helaas haalde ik dat niveau van wellevendheid met mijn klas alleen als ik het 'legertje spelen' noemde.'

De conclusie dat zij dat niet haalt in haar klas is eigenlijk nogal dramatisch. De sociale waarde 'wellevendheid' wordt geschrapt, alsof het voor Nederlandse kinderen niet aan te leren is. Dat 'schrappen' gebeurt vooral door de belemmering die de juf heeft in haar eigen hoofd: als ik dat doe moet ik 'legertje spelen'. eenzelfde soort belemmering zag je in de serie 'klassen', waar de wethouder bij het zien van een Engelse klas verzuchtte: ik vraag me af wat dat doet met hun persoonlijke ontwikkeling (iets soortgelijks)'.

Mijn ervaring is dat de chaos in de klassen voor kinderen, in elk geval voor mijn kind, ook chaos bij het kind veroorzaakt. Ongeremd, ongestructureerd, opbotsend tegen onuitgesproken verwachtingen over hoe je je wel moet gedragen. En daardoor in verwarring raken.

Als de angst van leerkrachten om niet aardig gevonden te worden aan de basis ligt van deze chaos, dan zou dat het eerste zijn wat je aan kunt pakken: leerkrachten, van ons hoef je niet meer te glimlachen tot kerstmis. Zet eerst maar een sociale structuur neer, waarin waarden als wellevendheid worden overgedragen. Wellevendheid is de beste start voor omgaan met verschillen.

Nog één klein puntje tot slot: ik was onder de indruk van de les op de Engelse school, waarin klassiekers uit de literatuur werden behandeld. Als je de kloof tussen gymnasiasten en VMBO-ers wil dichten zou het mooi zijn als VMBO-ers de klassiekers uit de Griekse literatuur (bijvoorbeeld) ook voorgeschoteld kregen. Er zijn prachtige vertellingen van Imme Dros en voor degene die dat wil mag ze gaan vertalen uit het Grieks. Zet hoog in. Dan krijg je een taalveld, waarin iedereen zich kan bewegen, op eigen niveau.

Tsjor

Nog een top om meer gelijkheid te krijgen: schaf betaalde lunchpauzes af. Stap over op een continurooster. Met betaalde lunchpauzes ga je onderscheid maken tussen ouders die het wel en niet kunnen betalen. Ouders die het niet kunnen betalen zijn in het nadeel, hun kinderen ook, want ze kunnen niet met andere kinderen spelen. Met een continurooster moeten alle kinderen wel samen, tegelijk spelen.

Tsjor

Tja, die continueroosters. Ik snap het wel. Echter zoon hier had er veel aan om in de pauze naar huis te fietsen al vanaf bijna 9 jaar oud om te 'landen'. Het heeft hem geholpen om zijn schooltijd met alleen marginaal verzuim, 9 dagen het laatste halfjaar van groep 8, door te komen.

Voor sommige kinderen heb je veel meer rust en afzonderingsmogelijkheden nodig, die er niet zijn op school. En soms zijn het ook kinderen zonder autisme die die drukte niet aankunnen. Ik ken in elk geval een kind dat om die reden van school veranderd is omdat de pauzes veel te druk bleken te zijn.

Maar dat zijn geen financiële afwegingen geweest. Ik zou willen dat het financiële aspect eruit gaat. ook al is het ogenschijnlijk maar een klein bedrag (1,50-2,50), per week, met een aantal kinderen is dat echt wel een reden waarom 'armere' kinderen er geen gebruik van kunnen maken. Als je meer gelijkheid wil scheppen zou je dat moeten schrappen. Dan kan er voor speciale kinderen altijd nog een op maat gemaakt plan gemaakt worden.

Tsjor

'Ik heb jullie zo gemist' zegt een leerkracht volgens Trouw, nu de kinderen weer naar school gaan.

Ik val erover. Als gescheiden ouder heb ik mijn kinderen nooit belast met mijn gemis, wanneer zij naar hun vader toe gingen. Ik heb nooit geuit dat ik ze gemist heb, omdat dat een emotionele claim van mij uit neerlegt bij de kinderen, waar de kinderen eigenlijk niks mee kunnen, behalve dan dat ze aanvoelen dat zij een bepaalde behoefte van mij moeten gaan vervullen.

Kinderen hoeven ook niet de emotionele behoefte van een leerkracht te vervullen. Kinderen zitten op school om te leren, ze mogen school leuk en vervelend vinden, ze mogen de leerkracht aardig en naar vinden, ze mogen hun eigen ruimte hebben en houden. Ze mogen verwachten dat er een professionele kracht tegenover hen staat.

Professionaliteit zou zijn als je met een zekere afstand met kinderen bespreekt wat zij hebben gemist. Daar mag je kritisch naar luisteren: wat is voor hen het belang van fysiek onderwijs? Dat is dan o.a. meteen ook een evaluatie van het online onderwijs: wat ging goed, wat niet, wat kan beter. Dan kun je ook zien waar de vermeende ongelijkheid op kan treden. En waar je de komende weken (nou ja, eerst weer vakantie) aan kunt gaan werken.

De vermeende ongelijkheid wordt niet opgeheven door een emotionele band met de leerkracht, maar door een professional die weet waar het schip naartoe moet en in staat is om de koers te bepalen.

Tsjor

Ja klopt Tsjor, die zogenaamde emotionele band zegt meer over het onvermogen van de leerkracht dan over de (onderwijs-) behoefte van de leerlingen. 

Hoewel in deze context zou ik voor zo'n conclusie toch wat meer over deze ene leerkracht willen weten dan alleen deze opmerking. Ik heb het stuk niet gelezen dus. 

Goh; ik zou de uitspraak "Ik heb jullie zo gemist" geloof ik toch eerder opvatten als wat woorden van welkom ter bevordering van de sfeer in de klas.

Wat zegt dat dan over de sfeer? Stel, kinderen komen terug van vader en ik zeg: Ik heb jullie zo gemist'. In die context voel je dat er iets niet klopt, ik heb het in elk geval nooit zo gezegd.

Mijn wat allergische reactie komt wellicht ook nu ik groepen overneem van andere docenten die heel sterk gewerkt hebben op de persoonlijke band en mijns inziens veel te weinig op de professionele band, waarin het leerproces centraal staat. Dat heeft gevolgen, negatief voor het leerproces.

Het gaat me niet zozeer om die persoonlijke leerkracht.

Tsjor

Tsjor

Ik snap je allergie, maar ik zie, net als Rode Krullebol, de kreet "ik heb jullie gemist" ook als niet meer dan een synoniem voor "ik ben blij jullie weer te zien". 

Ik zou er niet over vallen. Maar ben met je eens dat lezen en rekenen aanzienlijk belangrijker zijn dan de persoonlijke band met de juf. En dat het laatste ook geen voorwaarde is voor het eerste. 

Groeten, 

Temet

“Wat zegt dat dan over de sfeer? Stel, kinderen komen terug van vader en ik zeg: Ik heb jullie zo gemist'.”

Ik heb die allergie in de context gescheiden ouders ook. Maar met die leerkracht heb ik dat niet, klinkt het ook mij in de oren als: “Ik ben zo blij om jullie weer te zien!” Een leerkracht is ook niet in een ‘concurrentiepositie’ met thuis, wat twee ouders wel kunnen zijn, zeker als het met een van beide ouders niet goed gaat en kinderen dat aanvoelen. Ik heb aan mijn kinderen nog nooit gemerkt dat ze in een serieus loyaliteitsconflict met een leerkracht terechtkwamen. Misschien heb jij een andere ervaring? Van een docent die de studenten zodanig bindt dat ze minder openstaan voor andere docenten? Dat vind ik nogal wat, als je dat doet als docent!

Hoi ik wilde even snel vragen of het mogelijk is om de NIO toets te weigeren in de 2e klas havo want het kwam zo uit het niets

Jojo1, NIO in Havo2 begrijp ik niet, het wordt meestal gebruikt voor de schoolkeuze in de basisschool groep 8. Vraag eens na waarom de school dat wil doen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.