Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zou dit zorgverlof (langdurig) kunnen zijn?

Om een lang verhaal kort te maken, mijn moeder heeft een hele zware operatie ondergaan 2 jaar geleden. Ze kan heel veel niet meer, door altijd hoofdpijn te hebben, en dan bedoel ik geen tv kijken, computer, lezen. Wel een rondje lopen en praten. Ik en mijn zus gingen iedere avond naar haar toe. Nu door corona kan ik in de middag en zus in avond. Ze is hier zo blij mee omdat haar dag zo lang duurt. Ze woont wel met mijn vader, maar daar heeft ze niet aan wat ze aan ons heeft. Daarbij kan vader dan ook even weg.
Nu ben ik aan het denken hoe ik dit voort kan zetten na de corona tijd. Ik zou 3 keer per week een half uur eerder van mijn werk weg moeten zodat het haalbaar is om in de middag te komen. Ik heb gekeken naar zorgverlof, ik heb geen idee of dit eronder zou kunnen vallen. Iemand hier ervaring mee?
Of wat zou een andere manier kunnen zijn?


koffie

koffie

13-01-2021 om 21:53

nee

Zorgverlof is voor het verlenen van zorg, en als jij de enige bent die dat kan doen. Ik begrijp uit je verhaal dat het vooral gaat om afleiding en gezelschap houden. Ook zeer belangrijk, maar daar is zorgverlof niet voor bedoeld.

Veel werkgevers hebben wel mogelijkheden voor extra verlof in bijzondere situaties. Maar dat is maatwerk. Ga met je werkgever in gesprek wat er mogelijk is. En houd er rekening mee dat het onbetaald zal zijn, in tegenstelling tot zorgverlof. Ook zou je kunnen denken aan een (tijdelijke) contractverlaging. Dat heeft wel consequenties voor pensioenopbouw en eventuele uitkering.

Kikki39

Kikki39

13-01-2021 om 22:04 Topicstarter

Bedankt

Ja, onbetaald zou ook natuurlijk kunnen. Maar dacht als er mogelijkheden zijn voor zorgverlof. Ik hoorde namelijk van iemand waarvan de moeder Parkinson heeft en met partner woont, dochter zorgverlof kreeg.
Ga eens met mijn werkgever in overleg.

Karin

Karin

13-01-2021 om 23:10

Wat ik begrijp

Dus jij wil je werkgever laten betalen voor de uren waarin jij je moeder gezelschap gaat houden? Volgens mij werkt het niet zo in het leven.

Netter is om werktijdverkorting aan te vragen, zodat je bijvoorbeeld zeven uur per dag werkt en dan iedere dag eerder weg te gaan om naar je moeder te gaan.

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 08:39 Topicstarter

Nou nou

Zou het niet echt alleen gezelschap noemen als iemand helemaal niks meer
En het is gewoon een vraag wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, ik wil zeker wel uren inleveren maakt me helemaal niets uit.
Mijn kennis kreeg zorgverlof voor haar moeder met Parkinson zodat vader even uit huis kon gaan om iets voor zichzelf te doen.

Triva

Triva

14-01-2021 om 08:55

nee kikki

Een rondje lopen en praten is geen ZORG. Dat kan ook op andere momenten van de dag. Daar zal je moeder zich aan moeten aanpassen of jij door minder te gaan werken. Dat kun je niet je werkgever laten betalen en al wil je dat wel: dat is kortdurend zorgverlof, 70% van je salaris voor 2x je contracturen per week per 12 mnd.

Ze kan zich beter wenden tot een vrijwilligersinstelling in de buurt waarmee ze aan iemand wordt gekoppeld met wie ze kan wandelen en praten. Vraag dit na bij de gemeente. Je kunt coronaproof wandelen, lijkt mij geen probleem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2021 om 09:01

Beter

/Eerlijker is dan om te kijken of je niet een half uurtje per dag minder kunt gaan werken.

Of die halve uurtjes kunt opsparen zodat je een half dagdeel per week thuis gaat werken.

Waarom zou je werkgever moeten meebetalen aan deze constructie?

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 09:24 Topicstarter

Maar

Ik zeg toch ook niet dat het betaald moet zijn, ik wil kijken of er mogelijkheden zijn zodat ik eerder weg mag, onbetaald ook prima.

Kikki

Voor het geval je dit nog niet gezien had, een korte uitleg over de regels vind je hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

Nu staat daar inderdaad dat je alleen een beroep op verlof kunt doen als jij de enige bent die de zorg in kwestie kan verlenen, maar dat is vooral van belang als je er niet uitkomt met je werkgever. Kom je er wel uit met je werkgever, dan is er niks aan de hand. Het ministerie komt niet kijken of het allemaal wel klopt, lijkt me zo.

Ik zou ook even kijken in de CAO, als die er is, en ik zou het aanvragen bij de werkgever. Geeft die toestemming, dan is het geregeld. Het grote voordeel van zorgverlof boven een tijdelijke reductie in je contract is dat als je onverhoopt van een uitkering afhankelijk wordt, de tijdelijke daling in inkomen geen negatief gevolg voor je uitkering heeft. Wat ik niet weet, is of dit dan ook betekent dat de werkgever bij zorgverlof geen salaris maar wel premies moet doorbetalen. Ik vermoed trouwens van niet.

Zoals al is opgemerkt: langdurig zorgverlof (en dat is hier het meest gepast) is onbetaald, dus de werkgever heeft er (behalve dus als er premies doorbetaald zouden worden) financieel geen last van verder.

Overigens vind ik het volkomen verdedigbaar dat wat je hier doet - je moeder gezelschap houden en daarmee zowel haar als ook je vader ontlasten - gewoon te beschouwen is als zorg, ook al komen er dan geen pleisters, medicijnen of washandjes aan te pas. Ik zou het gewoon aanvragen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Krijg je een nee, dan kan je altijd nog zien hoe je e.e.a. verder moet regelen.

Groeten,

Temet

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 10:55 Topicstarter

Temet

Bedankt voor je advies, ga ik doen. Ik vind het ook een vorm van zorg hoor, ze kan gewoon helemaal niks.

Triva

Triva

14-01-2021 om 11:27

Kikki

Goh die link had ik ook al gegeven

Het gaat om zorg die op dat moment alleen door jou gegeven kan worden. Dat is helemaal niet het geval. Ook is die zorg niet van noodzaak op dat moment. Je moeder kan ook best even een half uurtje alleen zijn (ik lees geen reden waarom dat niet zou kunnen).

Je vraag was of dit onder langdurig zorgverlof zou vallen. Als werkgever vind ik van niet maar onbetaald verlof kun je van mij krijgen tot die max van het langdurig zorgverlof. Meer niet.

Verder zeg je zelf in je tweede bijdrage: "Ja, onbetaald zou ook natuurlijk kunnen. Maar dacht als er mogelijkheden zijn voor zorgverlof. " Daar lees ik uit dat je het wél betaald wilde hebben. Dat kan alleen met kortdurend zorgverlof (70%). Sorry maar ik doe mijn best om het uit te leggen en dan vind ik het niet netjes dat je nu net doet alsof al duidelijk was dat je het onbetaald wilde hebben.

Triva

Triva

14-01-2021 om 11:27

maar nogmaals

Het ontlast je vader, je zus en jou als je een vrijwilliger kunt vinden die met haar gaat wandelen. Of niet?

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 12:38 Topicstarter

Nee

Ja, zorgverlof wilde ik en mocht ook onbetaald, sorry als dit dit duidelijk is. Het gaat me meer erom of ik die uren op kan nemen.
Een vrijwilliger kan niet, omdat dat heel veel spanningen oplevert, daar hebben we ook al nagekeken.

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2021 om 12:58

Corona of niet

Ik weet niet wat voor werk je doet (en dat hoef ik ook niet te weten), maar blijkbaar werk je nu thuis.
Waarom zou het na coronatijd anders zijn? Nu ga je blijkbaar op een werkdag naar je moeder en maak je die werktijd op een ander moment - dat kan na coronatijd toch ook? Als het nu mogelijk is om je werk thuis te doen, dan kan dat na corona ook.

Dit is een oprechte opmerking - niet zeikerig bedoeld. Als jij het te druk vindt en hiervoor verlof wilt opnemen of minder werken, dan is dat jouw keus natuurlijk.

Zelf vind ik dit duidelijk geen vorm van zorgverlof omdat het niet persé nodig is dat je 's middags komt. Voorheen kwam je 's avonds en dat werkte ook. Dat het fijn is voor je ouders dat er 2x per dag iemand is, dat is wat anders.

bieb63

bieb63

14-01-2021 om 13:08

Nou nou nou Triva

Je hakt er weer aardig op in.
Zorgverlof is nogal een ruim begrip en ook (meestal) niet geheel te controleren. Maar goed, m.i. moet het uitgangspunt zijn dat werkgever en werknemer elkaar kunnen vertrouwen en geen misbruik van situaties maken.
Wat dat 'ruime begrip' betreft: Hoe ga jij als (niet-flexibele....) werkgever hiermee om: Laatst moest mijn (88 jarige) moeder bij de bieb opgehaald worden omdat ze was gevallen (men vond eigenlijk dat ze een ambulance moesten bellen, maar m'n moeder vond dat niet... maar goed). Ik werd gebeld op m'n werk door de bieb, omdat mijn moeder haar mijn tel.nr. hadden gegeven. Ik heb 2 uurtjes zorgverlof opgenomen (overigens omdat het dec was en m'n gewone verlof op was....., want anders had ik gewoon verlof ook helemaal prima gevonden hoor...). Mijn werkgever ging er volledig vanuit dat dit nu even moest. Maar ja, als mijn werkgever de letter van de regeling gaat volgen: was ik de enige die m'n moeder zou kunnen ophalen? : nee, dat zou m'n broer theoretisch ook gekund hebben, alleen was dat w.b.t. zijn werk een stuk lastiger op dat moment. En mijn man ook, maar die zou dan een stuk langer moeten reizen en mijn moeder daar langer in de bieb. En mijn dochter ook, maar die had een afspraak. Dus niet ik was, zuiver gezien, niet de enige, maar wel de meest praktische op dat moment om uiteenlopende redenen. Overigens, volledig niet controleerbaar. Dus ja Triva, ik vind jouw reactie redelijk bot, redelijk inflexibel én niet vrij zinloos, want hoe wil een werkgever alle regeltjes van de wetgeving gaan controleren. En wil een werkgever dat wel....

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 13:16 Topicstarter

Dat

Het niet echt nodig is om in de middag te komen weet ik niet. Wij hopen dat mijn moeder hieruit komt en dat kan alleen als we ervoor zorgen dat ze niet nog veel verder de put in komt. Als je op staat en je dag bestaat nergens uit, geen invulling, want je kan niks, is dat vreselijk. Voorheen kon ze nog iets meer, dus kwam ik in de avond, het is alleen maar slechter gegaan.

Ik doe werk waarbij ik nu in corona tijd de uren niet draai die ik normaal werk. Dus ik heb kortere dagen, er is na een bepaalde tijd namelijk geen werk meer.

Mijntje

Mijntje

14-01-2021 om 13:31

calamiteit

Dat van bieb is wel wat anders, zie ik als een calamiteit of spoedgeval (moeder die is gevallen), in het geval van Kikki niet, hoe moeilijk het ook is voor een hoogbejaarde in coronatijd.
Misschien kan je met je werkgever regelen dat je op de andere dagen een half uur langer werkt of een half uur eerder begint?

Triva

Triva

14-01-2021 om 13:35

bieb

Kom op zeg, ga je nu werkelijk zo'n plotselinge noodsituatie vergelijken met elke dag even wandelen met iemand die zelf kan lopen en echt niet zieker wordt als dat later gebeurd? Dat vind ik nu bot en inflexibel. Dat was calamiteitenverlof!

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 13:35 Topicstarter

Zoiets ga ik doen. Even over nadenken.

Maar corona tijd heeft hier verder niks mee te maken. Als corona voorbij is kan ze nog niks. En dan bedoel ik dus echt niks. Dus ze is dolblij met mijn bezoek, logisch ook.

Pirata

Pirata

14-01-2021 om 14:13

Een werkgever

Een werkgever is er uiteindelijk bij gebaat dat een werknemer werk en privé goed kan combineren. Dus ik zou dit inderdaad gewoon overleggen en het is bepaald niet schandelijk als er dan "langdurend zorgverlof" uit komt als oplossing.
Daar is de regeling voor bedoeld. Niet om rigide te doen richting werknemer, maar ook niet om er als werknemer eens even lekker gebruik van te maken en het onderste uit de kan te halen bij de werkgever.
Ikzelf vind de vraag van Kiki zeer gerechtigd.

Triva

Triva

14-01-2021 om 14:40

Pirata

Natuurlijk kan Kiki de vraag stellen, er was alleen, mede door haar eigen reactie, onduidelijk of dit betaald of onbetaald moest zijn.

Langdurig zorgverlof:
Wanneer langdurend zorgverlof
Als u iemand uit uw omgeving wilt verzorgen die levensbedreigend ziek is, heeft u recht op langdurend zorgverlof.

U kunt ook langdurend zorgverlof aanvragen als iemand uit uw omgeving langere tijd ziek of hulpbehoevend is. Voorwaarde is dat de verzorging noodzakelijk is en dat u de enige bent die deze zorg kan geven.

Ik blijf er bij dat dit niet van toepassing is, haar man is thuis, wandelen en praten is niet noodzakelijk maar (nogmaals) ze kan gewoon de vraag stellen. Maar contractverlaging kan ook gewoon.

Wig Wam

Wig Wam

14-01-2021 om 14:55

Triva

Ik had die zin van Kikki anders gelezen. Ze wil vooral graag tot afspraken komen met haar werkgever en vraagt zich af of dit onder zorgverlof valt. Ik las meer dat ze wilde weten of die regelingen hierop van toepassing waren.
Haar wens is om de ondersteuning van haar ouders op deze manier te kunnen voortzetten en dit goed te regelen als straks de lockdown weer voorbij is. Betaald of onbetaald was niet de vraag. Dat bedoelde ze volgens mij met "Ja, onbetaald zou ook natuurlijk kunnen. (etc.)" Jouw interpretatie is overigens wel te begrijpen. Het was een beetje raar geformuleerd.

@Kikki, het gaat om 3 keer een halfuur eerder weg. Er zijn zat banen waar dat geen enkel probleem zou zijn, ervan uitgaand dat je die uren op een ander moment kunt inhalen. Of als je een halfuurtje eerder kunt beginnen. Er zijn ook banen waarin je op die manier collega's teveel belast, bijvoorbeeld met afsluiten,. overdracht schrijven, of de kas tellen, ik noem maar wat. Inderdaad, gewoon met je baas bespreken en misschien ook even bij je collega's peilen.

Verder helemaal eens met Temet. Zorg is niet alleen medisch. En mocht het moeilijk worden om dit zelf te blijven doen, dan is het idee van een vrijwilliger echt een goeie. Dat kan overigens sowieso een mooie aanvulling zijn.

Sterkte ermee trouwens. Het lijkt me ook een verdrietige situatie.

Wig Wam

Wig Wam

14-01-2021 om 14:57

Oeps

Mijn bericht heeft een halve dag open gestaan en was een reactie op #12 en #13.

Miekemieke

Miekemieke

14-01-2021 om 19:43

vrijwilliger en spanning

Ik lees dat jullie al overwogen hadden om een vrijwilliger in te schakelen maar dat dat te veel spanning geeft.
Kan de spanning komen door het onbekende? Er zijn echt schatten van vrijwilligers en het voordeel is dat je moeder weer eens iemand anders spreekt, dat kan heel stimulerend zijn.
Gebruikt ze het argument spanning misschien om jouw en je zus in haar gareel te houden?

Kikki39

Kikki39

14-01-2021 om 19:53 Topicstarter

Nee

Ze krijgt overal spanning van. Alles levert stress op. Ook de poetsvrouw die iedere week komt, en dat is al maanden zo, dus op dit moment geen vrijwilligster.

Miekemieke

Miekemieke

15-01-2021 om 09:15

Kikki39

Daar zijn toch medicijnen voor?

Flavia

Flavia

15-01-2021 om 09:17

Miekemieke

Die medicatie is leuk, haalt de scherpe kantjes er vanaf maar helemaal weg zit er niet in bij een flink aantal mensen.

De bijwerkingen kunnen ook niet mals zijn. Het is vaak een heel dun lijntje waar je op balanceert.

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2021 om 09:26

los van jouw vraag (de vrijwilliger)

Los van jouw vraag denk ik inderdaad dat het idee van Miekemieke toch wel een goed idee is, het ontlast jullie ook een beetje en je moeder heeft weer wat andere aanspraak. Voor wat betreft de spanningen zou het te proberen zijn, dat jullie eerst samen met de vrijwilliger gaan wandelen en dan op een gegeven moment een keer alleen. Je kunt natuurlijk ook denken aan een nicht/neef van jullie of een tante of oom, als het maar iemand is die regelmatig kan en wil, zodat ze geen wisselingen heeft van die vrijwilliger.
Mijn ouders kregen op een gegeven moment iedere ochtend iemand langs van de thuiszorg, een roulerend team van 5 mensen, en dat hebben ze (hadden wij niet verwacht) heel fijn gevonden. Ze konden toch op een andere manier hun verhalen daar kwijt en wellicht ook eens klagen over ons (🙃) want ook dat moeten ze eens kwijt als je wereldje heel klein is geworden.

Kikki39

Kikki39

15-01-2021 om 09:37 Topicstarter

Nee

Niks van medicatie helpt. Het is hier heel lastig uit te leggen, het is een heel lang verhaal.
Het gaat echt niet goed en dan kan ik me voorstellen dat je op dit moment niemand anders wil als je eigen gezin, de kleinkinderen kunnen al niet komen want dat is al teveel, dus dat zegt genoeg denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.