Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Alleenstaande moeder in Wajong wens 2e kindje

Waar zal ik beginnen,...Heftig verhaal,...

Ik ben een alleenstaande moeder van 37 jaar met al een geweldige zoon van bijna 10 jaar.
Time fly's.

Al vanaf de geboorte van mijn zoontje doe ik alles alleen.
Bewuste keuze !
Wel een soort van knipperlicht relatie gehad ( 5 jaar )
Dat is alweer enige tijd geleden.

Het gaat goed zo.
Hebben het leuk, gezellig en fijn met z'n 2tjes.
Zou graag wat rijker willen zijn maar, ach we redden het.
Probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen en kan nog net wat sparen.

Al best een tijd twijfel ik aan wel / geen 2e kindje.
Nu geen relatie.
Maar al wel 37 jaar.
Door een gynaecoloog is mij vorig jaar verteld dat ik een kleine verdikking heb op mijn baarmoederhals waardoor mijn drang en wens naar een 2e kindje nog vele malen sterker is geworden.
Daarbij komt dat in mijn naaste omgeving ''iedereen'' zwanger is / was of al dus is bevallen.
Behoorlijk confronterend.

Nu komt het,...
---------------
Vorig jaar bleek ik zwanger.
Niet gepland.
En een hele lastige situatie omdat ''mijn vriend'' destijds oa ook Autisme heeft.
Hadden geen relatie maar, keken het ''nog'' aan ( dat aankijken waarschijnlijk dus ook door zijn Autisme, veranderingen zijn eng, storend ).
Al met al zou ik er weer alleen voor komen te staan.
Op zich dan niet erg.
Had het kindje gehouden als er geen kans van 50 % / 50 % was op Autisme.
Een vreselijke tijd ging ik in.
Naar de huisarts, gynaecoloog voor gesprekken over Autisme.
Ontzettend veel gelezen over Autisme.
Kon via het ziekenhuis ( geneticus ) een bloedtest laten doen om te kijken of mijn kindje wel / geen Autisme zou krijgen maar, meneer ( vader ) wilde er nada, niets van weten.
Daar stond ik dan.
Verslagen, moe, heel emotioneel in twijfel.
Om een langer verhaal wat in te korten,...
Met heel, heel veel pijn en moeite abortus laten doen.
Om als alleenstaande moeder met al een gezonde zoon die met alles super goed mee gaat ( school / sporten ) een wie weet... Autistisch kindje erbij te krijgen met alle gevolgen van dien trok ik niet.
Maar, geloof me tot de dag van vandaag doet het nog pijn en heb ik er verdriet van...
Regelmatig gaat het door mijn hoofd,... Wat als zij of hij wel gezond was geweest,..
Was ik nu alweer 5 maanden weer mama.

Vooral ook mede door deze vreselijke ervaring is mijn kinderwens ook groot !

Dan dit,..
----------
Door een aangeboren beperking zit ik 80 tot 100 % in de Wajong ( al lang voordat ik zwanger was van mijn zoontje ) weet niet beter meer.
Nu twijfel ik zo ontzettend.
Wil dol graag een 2e kindje maar, verstandelijk gezien,...
Vanaf januari 2015 gaan ze alle uitkeringen verlagen, bepaalde toeslagen verdwijnen, ok wel een hogere kinderbijslag en iets van kinderkop toeslag (?).
De participatiewet noemen ze het.
Hebben het nu al niet breed.
Daarnaast heeft iedereen om me heen een eigen gezin en heb ik eigenlijk alleen mijn moeder ( die al een dagje ouder wordt ) die evt zo nu en dan kan oppassen.

Ik voel me zo bleggh ( netjes houden ) door dit alles.
Houd me wakker, onrustig, moe, verdrietig.
Omdat de wil / wens van een 2e kindje groot is maar,...
- laag inkomen
- weinig opvang
- praktisch gezien ,.. ik heb een zoon die regelmatig wedstrijden heeft met sporten en het uiteraard geweldig vind als mama komt kijken natuurlijk... maar, met een ''pas geboren kindje'' bv in de winter buiten aan de lijn staan kijken brr.

Voordelen zijn er zeker ook,..
- Voldoening
- Wens uitgekomen om een ( voor mij ) compleet gezinnetje te hebben
- Hebben geen hele grote familie,.. Voor mijn zoontje later misschien toch wel zo leuk en fijn om toch een zusje of broertje te hebben
- Gezelligheid
- Misschien moet ik denken,.. Ach, in Nederland verhongeren we niet ? Hmm

Momenteel contact gehad met een spermadonor.
1e was niets helaas.
Morgen afspraak met donor 2.
Goed gevoel bij.
Ben er dus al serieus mee bezig.
Maar, grrr de FINANCIEEN en opvang laten niet los,..Tis zo onverstandig om als alleenstaande moeder een 2e kind erbij te nemen maar, die wens is ZO GROOT !!!

Wat jullie???


Adinda

Adinda

30-10-2014 om 15:03

Niet doen

Het is wel duidelijk. Niet doen. Je kunt het niet betalen, je weet dat je nooit zult werken, dus houd je dit inkomen, of het wordt zelfs minder. Dus daarom kun je deze egoistische beslissing niet nemen.
Waarom wil iedereen in Nederland toch van alles dat ze ZELF niet kunnen betalen?

Ik wil namelijk ook wel van alles. Een huis aan de Amsterdamse grachten, een dure auto, twee keer per jaar vier weken op vakantie naar een zonnig ver land. Maar ik kan dat niet betalen, dus gebeurt het niet.
Je leeft nu al op kosten van de maatschappij als alleenstaande moeder met een uitkering en allerlei toeslagen. Dat gun ik je van harte, want zo is het in Nederland geregeld, maar waarom moet je dan willens en wetens nog meer onkosten gaan maken? Onkosten die je niet zelf gaat ophoesten maar de maatschappij.

Kortom: knop om en geniet van de geweldige zoon die je nu hebt. Ik wert niet of je het lichamelijk aankan, maar kun je niet wat meer doen voor alle zwangeren om je heen? Dat je oppast, meehelpt ofzo?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2014 om 15:19

Idd

Ik ben het helemaal met Adinda eens. Ik zou de wens proberen naast me neer te leggen of iig er mee leren leven.

Goudlokje

Goudlokje

30-10-2014 om 16:21 Topicstarter

Hmm

Ik proef bij jullie meer dat ik het niet moet doen omdat het jullie / maatschappij evt belasting / geld kost. dat zou voor mij geen reden zijn om niet aan een 2e kindje te beginnen ( mocht het mij gegund zijn ).

Daarbij zit ik pas sinds ik een zoon heb 80 a 100 % in de Wajong.
Voorheen minder.
Altijd netjes gewerkt .

Ik vind het persoonlijk geen vergelijking een wens, instinct, moeder gevoelens hebben of een grachtenpand of een huis op Ibiza.
Voor een mooi grachtenpand of bv huis Ibiza krijg ik geen zorg / moeder gevoelens.
Zou het best leuk vinden hoor 4x op vakantie maar, toch wederom absoluut niet te vergelijken met moedergevoelens / wens voor 2e kindje.
Zeker niet met mijn voorgeschiedenis.

- Inderdaad het wordt er niet beter op in Nederland.
+ Inderdaad heb ik al een super geweldige zoon.
- Inderdaad heb ik het niet breed.
+ Inderdaad heb ik wel alle ruimte / tijd en aandacht thuis voor ook het 2e kindje
- Inderdaad praktisch gezien ( oa sporten halen en brengen en wedstrijden zoon ) is dat niet handig met een ukkie erbij
+ Inderdaad is het gezellig en later wanneer mijn zoontje groter is en de 2e hebben ze ook elkaar

Moet ik het alleen en puur alleen om financieen laten afhangen ???
Klopt het is ook nogal wat.
School, hobby's, feestjes, sport.

Ik ben serieus bang dat wanneer ik eind 40 ben en de Biologische klok heeft voor mij besloten, kan geen kinderen meer krijgen.
Ik zooooooooo'n spijt krijg van geen 2e kindje.

Adinda

Adinda

30-10-2014 om 16:47

Ja dat bedoel ik

Jij legt zelf je financiele situatie uit en op grond daarvan denk ik dat je het niet moet doen.
Gebrek aan financien wordt een groot probleem bij jou.
En die moedergevoelens zijn ook maar dingen die ik je zelf voedt als je de hele tijd tegen jezelf zegt dat je graag een tweede kindje wil.

Bovendien, heb je geen vriend of man? Wat wil je? Kunstmatige inseminatie op kosten van de gemeenschap? Donorsperma op andermans kosten? Of heb je iemand die een keer met je wil seksen om je zwanger te maken?

te oud

Blijkbaar wil je alleen een kind als er niets aan 'schort', aangezien je een kind hebt weg laten halen enkel en alleen omdat het mogelijk autistisch zou kunnen zijn. Maar je bent al 37, dus de kans dat je een kind krijgt waar iets mee is, is behoorlijk groot. Dus daar moet je helemaal niet eens meer aan willen beginnen.

en instinct

Tja, we zijn geen apen, dus je hoeft niet blind je instinct te volgen. Zeker niet als het rationeel bekeken gewoon een heel slecht plan is. Je hebt geen baan, geen geld, geen partner, weinig familie, al een kind van bijna 10 en je bent al 37.
Leg je erbij neer dat je gezin klaar is en tel je zegeningen.

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 16:58

Precies

Je hebt vorig jaar een kindje weg laten halen maar wat als er nu iets 'mis' is met deze? Hoe moet je dat dan regelen? Je hebt er het geld niet voor en je kunt een kindje met 'iets' niet aan nou dan moet je het niet doen. Ik heb ook voor een heleboel dingen het geld niet en dat doe ik dus ook niet.

Mijntje

Mijntje

30-10-2014 om 17:23

leeftijdsverschil

Ik zou kijken naar het leeftijdsverschil. Je kinderen hebben in leeftijd niet veel meer aan elkaar. Dan had je beter al veel eerder aan een tweede moeten denken. Ik denk dat je nu meer in het belang van je zoon moet denken dan alleen aan jezelf.

Bedenk ook dat het heel normaal is om eind 30 nog net op tijd opnieuw moeder te willen worden, alleen begint daar niet iedereen meer aan, vanwege praktische dingen (geld, leeftijdsverschil, meer kans op afwijking)

Ik vind het eerlijk gezegd wel vreemd en schokkend om te lezen dat je om een kans op autisme alleen al abortus liet plegen. Weet je wel dat er tig andere stoornissen en ziekten zijn (en veel ernstiger)die van te voren niet uit te sluiten zijn? Het leven is niet maakbaar, het misschien beter gelukkig te zijn met wat je hebt.

mirreke

mirreke

30-10-2014 om 17:25

Niet doen

Ik zou het ook niet doen. Maar om een heel andere reden. Ik heb zelf vier kinderen en vind het helemaal fantastisch. Ben nu 52 en jongste is 10 en een na jongste is 13. Het leeftijdverhaal vind ik zelf dus onzin. Oudere moeders hebben heel veel te bieden. Wat mij betreft is dat een non-argument.

Maar ik vind het wel een onrustige tijd worden. Ik ben niet blij met de ontwikkelingen in Nederland. Ik vind de Jeugdwet en al die verplichte meldcodes een gedrocht. In deze tijd en in deze maatschappij zou ik niet snel nog een kind willen krijgen. En dan zeker niet als je inderdaad niet erg veel financiële gemakken hebt, en in de Wajong zit. Dat is een lastige hoek, een kwetsbare groep met groot risico dat daar nog meer geld wordt weggeplukt.

Overigens: een kind laten weghalen omdat er een kans bestaat dat het autisme heeft? En hoezo een kans van 50%?

Onze derde heeft asperger, en er is geen grappiger, komischer kind dan hij, met zoveel talenten en een heel bijzondere kijk op de wereld. Je hebt je keuze gemaakt en voelde je overvallen, dus geen verwijten of zo. Maar dat vind ik eigenlijk ook wel verbijsterend hoor. Voor het eerst dat ik dat hoor. (het is niet gemakkelijk geweest hoor, maar voor nu lijkt het erop dat wij onze weg gevonden hebben, en het is echt heerlijk met hem...)

Enfin, dit terzijde.

Nee, ik zou het niet meer doen, je gooit erg veel overhoop in je eigen gezinnetje. Je zit al in de Wajong, wie weet wat een bevalling en zwangerschap met je doen, laat staan de gebroken nachten van zo'n eerste jaar, en dan net als je zoon waarschijnlijk in de brugklas zit, als alles voorspoedig gaat. En dan heb je dus geen netwerk waar je op kunt terugvallen.

Persoonlijk zou ik het dus niet doen. Maar tegelijkertijd vind ik ook: jij moet doen wat jij niet laten kunt, en dat bedoel ik niet negatief.

Wel vraag ik me af: is dit niet een soort rebound, van je eerdere abortus? Spijt, die wordt omgezet in een kinderwens? Dat zou ik ook proberen te ontrafelen. Destijds wilde je duidelijk een al bestaande zwangerschap niet...

Heb je die eerdere zwangerschap voor jezelf goed afgesloten? Heb je een soort ritueel gehad, bewust afscheid van je kindje genomen? Misschien moet je het eerst eens 'een plekje geven', een mooie definitieve plek, jezelf vergeven, je nooit geboren kindje laten gaan. Wie weet verdwijnt die kriebel dan ook...

En ook: nog persoonlijke overweging: ik ben heel blij dat mijn kinderen een vader hebben, het lijkt mij een behoorlijke verantwoordelijkheid, alleenstaande moeder zijn... Dat zou voor mij denk ik wel een eerste prioriteit hebben, zorgen dat er een meezorgende vader in beeld is... Ook omdat dat iets is waarvan ik vind dat een kind er recht op heeft...

Ik wens je veel sterkte met je overwegingen.

Jaina

Jaina

30-10-2014 om 17:26

Nee

Ik zou het niet doen want blijkbaar wil je alleen een gezond kind. En dat kan je nu eenmaal nooit garanderen. En als je een kind al laat 'weghalen' alleen om een 50% kans op een autistische stoornis dan lijkt me het bijzonder onverstandig om aan een kind te beginnen. Ik kan me bijzonder slecht inleven in iemand die aan de ene kant een kinderwens heeft maar aan de andere kant ook geen moeite heeft met het leven te beindigen van een kind enkel en alleen omdat het misschien een handicap zal hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2014 om 18:58

nee

Hoewel sommige reacties misschien wat kort door de bocht zijn, deel ik wel de strekking: ik zou het niet doen.
Ik begrijp heel goed dat je kinderwens enorm sterk zal zijn, dat je het gevoel hebt dat je je instinct moet volgen. Het zal ook heus niet makkelijk zijn om de wens naast je neer te leggen en te besluiten er niets mee te doen. Je zult afscheid moeten nemen van een droom, van een ideaal, van iets wat je heel graag wilt. Dat zal je niet in je koude kleren gaan zitten.

Maar je hebt (in mijn optiek) té veel te verliezen. Je hebt je leven nu redelijk goed op orde, ondanks je ziekte. Je bent blij en gelukkig met je kind, hebt (net) voldoende geld om van rond te komen en bent 'in control'. Dat zet je op het spel als je besluit om voor een tweede kindje te gaan. Een kindje kost veel energie, vraagt fysiek veel van je (zwangerschap, maar ook erna) en kost geld. Geld dat je eigenlijk niet hebt, dus zal ten koste gaan van... ja, van wat? Van het noodzakelijke (!) beetje geld dat je nu spaart? Ga je artsen mijden zodat je geen eigen risico meer hoeft te betalen? Geen kleding voor jezelf meer kopen? Geen clubje meer voor kind?

En dan is er natuurlijk de reële kans op een kindje dat niet zo gezond is. Ik deel de verbazing van anderen dat autisme een reden was voor abortus, maar goed, er zijn ook mensen die voor een abortus kiezen terwijl er helemaal niets aan de hand is/hoeft te zijn.
Maar als je autisme al beschouwt als een stoornis die je niet aan kan... dan kun je het risico gewoonweg niet lopen. Op jouw leeftijd neemt bijvoorbeeld de kans op een kindje met Down sterk toe (de kans stijgt ieder leeftijdsjaar van de moeder enorm!). Maar vergeet de bevalling niet: veel (ernstige) handicaps ontstaan tijdens de geboorte van het kindje. En dan zijn er nog allerlei andere ziektes of stoornissen die je kind kan hebben en zich vaak pas in de loop van de jaren openbaren en een grote druk op jou als ouder gaan leggen.
Oh ja: de kans op een tweeling is bij een 'oude' moeder ook aanzienlijk groter. De kans is dus ook aanwezig dat je er straks niet één kindje, maar twee kindjes bij krijgt.

Goudlokje

Goudlokje

30-10-2014 om 19:44 Topicstarter

Thja

Klopt,..
Ik denk nog iedere, iedere dag aan deze abortus.
Spijt ?
Ja wellicht.
Ben er in ieder geval nog steeds heel erg verdrietig om.

Anderzijds als je BIJ VOORBAAT WEET dat de kans groot is of in ieder geval je weet dat de vader Autisme heeft.
Ik om me heen zie ( kennissen ) met een kindje dat Autisme heeft.
Alle verhalen van vader zelf ( waar ik zwanger van was ),...
Dan nog alle gegeven informatie op internet over de ontelbare soorten / gradaties van Autisme,...
Word je er niet vrolijker van.
Ja ze kunnen bijzondere talenten hebben, een zeer goed geheugen, bijzondere kijk op de wereld, lief, schattig, aardig, leuk zijn,.. Natuurlijk.
Anderzijds belemmerd het in onverwachte dingen willen doen, moet alles voor gepland, kunnen zij zich gevoelsmatig niet inleven in de ander, makkelijk slachtoffer voor pestgedrag, eerder depressief oa door onbegrip,
In het ergste geval zo nu en dan een coach thuis die je helpt met Autisme om te gaan en het autistische kind dingen te leren of kan het kindje niet mee op school in de klas ( verstandelijk beperkt )
Afijn Autisme is zo gigantisch breed,...
Je weet het niet hoe / wat.
Vandaar.

Uiteraard kan het kindje ook een beperking krijgen wanneer beide ouders gezond zijn.
Dan is het zo en ga je er geduldig, hulpvaardig, liefdevol mee om.
Maar, als je bij voorbaat AL WEET dat de kans groot is dat het autisme kan hebben.
Sowieso 50 % / 50 % ( ik heb artsen, geneticus, gynaecologen gesproken )
Dus echt eerst mijn huiswerk gedaan.
En als je weet dat je het alleen gaat doen,...
Tja.

Betreft evt vader.
BAM moeder is niet voor niets ontstaan.
Gelukkig zijn er steeds meer mannen die zich inzetten om te doneren.
Super.
Natuurlijk is het erg goed en fijn als het kindje een vader / figuur in zijn of haar leven heeft.
Anderzijds geeft dat totaal geen garantie op persoonlijk geluk en succes van het kind in zijn of haar verdere leven.
Je moest eens weten hoeveel BAM ( bewust alleenstaande moeders ) er zijn.
Ligt erg aan de opvoeding / omgeving hoe het kindje zich ontwikkeld en ontplooid.
En you never know wie ik nog ontmoet niet waar

Mijn 1e zwangerschap is super gegaan zo ook de bevalling.
Stond er al meteen alleen voor.
Had een niet al te stabiele relatie waar ik eigenlijk meer stress van had dan dat ik net bevallen was.
Het ging mij eigenlijk heel goed en natuurlijk af.
Misschien erg vel geluk gehad.
IK had geen huilbaby.
Ik sliep overdag zoveel mogelijk wanneer mijn zoontje destijds sliep dus aan mijn rust kwam ik ook goed.
Sliep hij nog wanneer ik wakker werd of was hij wakker deed ik de dingen in huis.

Heb het niet ( en nu nog niet ) als zwaar ervaren.
Sowieso heeft alleenstaand ouderschap ook voordelen.
Ik hoef niet te overleggen betreft opvoeding, school keuze, wat we gaan eten s'avonds, over wie brengt het kindje naar school of vriendjes of sport.
Ik en alleen ik maak de beslissingen en dat vind ik makkelijk, overzichtelijk en scheelt irritaties en gedoe.
Eerlijk is eerlijk,..
als je een relatie zou hebben met de juiste partner waarbij ''alles'' klopt heb je minder gedoe.
Afijn dat is bij mij niet het geval.

Anderzijds ken ik genoeg stellen die al 10 a 20 jaar bij elkaar zijn met kids waar ik echt absoluut niet mee wil ruilen.
Garanties heb je nooit ,..
Dus ook niet voor de kindjes die wel beide ouders hebben.
Scheiding en ruzie tussen ouders lijkt mij vele malen erger dan 1 ouder hebben bv.

Wat mij inderdaad zorgen baat is de Nederlandse regering / regeltjes,..
Het wordt er niet beter op inderdaad.
Zelf totaal geen ervaring met Jeugdzorg of wat dan ook in die richting.
Maar, als ik het mag geloven wordt 2015 het jaar van de Jeugdzorg en worden alle mensen met een laag / lager inkomen extra onder de loep genomen.
Hoeveel stichtingen voor sport /spel er via de gemeentes uit de grond komen voor minder bedeelden.
Hoe en wat wordt allemaal geregistreerd en door gespeeld misschien naar Jeugdzorg ?
Geen idee .
Vind het in ieder geval geen prettig idee / gevoel.

Al zou ik wellicht omscholing / re-integratie kunnen aanvragen om in de Jeugdzorg te gaan werken.
Volgens mij volgend jaar genoeg werk in.
Alle gekheid op een stokkie.
Sorry!

Desalniettemin ,... Morgen ontmoeting met donor nr 2 ( en nee word niet betaald door wie ook noch vergoed ) en daarna alles weer even laten slinken / overdenken....

Zoals jullie merken doe ik alles serieus en weloverwogen.
En ga ik er juist verstandig mee om.
Erg bewust van vooral de financieele nadelen.
En zoooooo verschrikkelijk bang ( bijna zeker van ) voor spijt op mijn bv 48e straks wanneer het niet meer kan.
En ja zo verdrietig om abortus.

Thursday Next

Thursday Next

30-10-2014 om 20:00

Nou, Goudlokje,

je zegt dat je alles serieus en weloverwogen doet. Maar eerlijk gezegd vind ik het meer lijken op allemaal argumenten aandragen om vooral wel voor een kindje te gaan. Je gaat niet echt in op alle redenen om het niet te doen, komt meteen met tegenargumenten om het toch wel te doen. Volgens mij heb je al lang besloten.
Ik sluit me bij de vorige reacties aan: nee niet doen, je hebt te veel te verliezen, en moet ook aan je zoon denken.

Jaina

Jaina

30-10-2014 om 20:05

Ik vind het nogal wat

Ik vind het nogal wat dat je zo makkelijk heen stapt over het feit dat je vorig jaar een kind hebt gehad maar dat er niet mocht zijn vanwege de kans op een eventuele handicap. Een handicap waar in verreweg de meeste gevallen ook nog eens uitstekend mee is te leven met de juiste begeleiding. Als dit kindje er niet mocht zijn waarom dan nu een nieuwe baby? Als een autistische stoornis al als onoverkomelijk wordt gezien dan is er blijkbaar weinig incassering vermogen om iets op te vangen wat anders. Je geeft aan dat je oudste zoon een makkelijk kind is. Geweldig maar de kans is er natuurlijk dat dit kind het niet is.

Ik zie toch wel een aantal grote nadelen:

1) jij hebt een handicap/ziekte waardoor je minder functioneert, zoveel minder dat je niet kan werken dus je hebt minder financiele armslag (en dat is ook niet tijdelijk) plus dat je een gezondheid hebt die minder is.
2) je hebt al een zoon die de komende jaren alleen maar meer geld gaat kosten. Hij zal ook moeten inleveren.
3) er is geen vader (en dat vind je eigenlijk wel makkelijk maar je ontneemt een kind toch wel wat)
4) je wilt eigenlijk alleen een gezonde, perfecte baby. Een baby die misschien gehandicapt zal zijn mag er al niet zijn.

Ik weet het niet hoor, ik vind het allemaal wel erg op je zelf gericht en wel heel weinig op je kinderen.

Zul je spijt krijgen van net nog een kind? Ja, misschien wel. Maar soms moet je een beslissing nemen die heel moeilijk is omdat het toch de meest verstandige beslissing is. Je eerste verantwoordelijkheid ligt niet bij je eigen wensen maar bij je kind, zowel bij je zoon als bij je eventuele toekomstige kind.

Katniss

Katniss

30-10-2014 om 20:41

Ik zie het probleem niet zo

37 is niet veel te oud om nog een kind te krijgen, en een leeftijdsverschil van 10 jaar vind ik ook niet onoverkomelijk. Ik ken zat gezinnen waar meer dan 10 jaar zit tussen het oudste en het jongste kind, en weinig leeftijdsverschil geeft geen garantie op een goede relatie met brussen.
Het geld is wat meer een hobbel, maar er zijn legio gezinnen (ook hier op OO) die rondkomen van een minimuminkomen. Je bent dat al gewend, dus je kunt zelf prima inschatten of er nog een kind kan eten van je inkomen.
Die abortus vanwege mogelijk autisme vind ik wel echt heel erg. Ten eerste omdat in veel gevallen het helemaal niet zo'n ramp is om autisme te hebben, en er honderden beperkingen zijn waar je niet op kunt testen, die een veel grotere impact hebben op het functioneren van iemand. Maar ja, aangezien abortus in Nederland gewoon wettelijk mag 'om welke reden dan ook' kan dat je ook niet aangerekend worden.
Ik heb zelf mijn tweede ook gekregen toen ik alleenstaand was, en toen had ik al een kind met autisme (al wisten we dat toen nog lang niet). Daar waren ook zat mensen die dat heel onverstandig vonden, en het is er daarna ook niet makkelijker op geworden (maar ik zag het ook wel heel rooskleurig in). Hier is wel de vader met een actieve rol en dat maakt wel een heel groot verschil.
Kortom, als je het nu redt met een kind en je hebt ruimte in je huis en hart, en je ziet het positief in, zie ik geen heel grote belemmeringen om het te doen.
Maar ik zie al aan de reacties dat ik de enige ben

Hier ook hoor Katniss

Een sterke kinderwens trekt zich weinig aan van beperkingen, ook niet financieel. Het is verstandiger om het niet te doen, maar als verder alles op orde is, kan het ook gewoon goed gaan.
Mijn zorg zou inderdaad BJZ en de kinderbescherming zijn.
Als je daarmee in aanraking komt gaat de bodem er onderuit.
Maar als je daar de valkuilen weet te vermijden maak je wel een goede kans denk ik. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Klaartje

Klaartje

30-10-2014 om 20:54

Nee

Ik ken de drang voor nog een kindje als geen ander. En ik denk dat je denkt doordat je het zo vurig wenst dat het een soort roeping is, meant to be. En daar vergis je je in. Het is een wens, een diepe weliswaar, maar nog steeds alleen een wens van jou, meer niet. En je weet zelf ook wel, je kunt niet alles krijgen wat je wilt.

Dat je eerste kind zo soepel ging qua zwangerschap, bevalling en opvoeding is geen enkele garantie dat je dat weer zult overkomen. Fijn dat je nu het geluk hebt gehad dat het zo goed ging maar ik lees in jouw postings dat je toch bijzonder slecht kunt schakelen op onzekerheid. Ook niet zo gek want als thuisblijfmoeder van één kind met elke maand een bedrag op je rekening gestort krijg je natuurlijk daar ook niet zo heel veel oefening in.

Misschien is je nieuwe kindje wél een huilbaby. Of heeft het klompvoetjes. En heb je je al afgevraagd wat je doet als uit de combinatietest blijkt dat je verhoogd risico op Down hebt? Wat doe je dan? Weer weg laten halen? En als het kindje al geboren is en het voldoet niet aan je verwachtingen?
Ik vind niet dat je je goed voorbereid. Ik vind dat je allerlei dingen erbij haalt die er geen fluit mee te maken hebben om recht te praten wat krom is. Volgens mij heb je gewoon te weinig om handen en is dit een soort obsessie voor je geworden.
Je redenaties omtrent je vorige zwangerschap en waarom je kindje niet welkom was vind ik tenenkrommend en respectloos naar mensen met autisme.

Mijn advies; ga op zoek naar een hobby of bezigheid en zet je perfecte baby plan uit je hoofd.

spijt

ah weet je, terugkijkend zijn er in het leven altijd dingen die je graag anders had gezien. Dat is nu eenmaal zo, het wordt nooit perfect en je bent gelukkig als je weet te genieten en te waarderen wat je nú hebt. Altijd zijn er andere keuzes mogelijk, maar evengoed weet je nooit exact wat keuzes gaan opleveren.

Je bent nu tien jaar ouder, dat is niet mis, en er is geen enkele (!) garantie dat alles net zo soepel zal gaan als bij de komst van je oudste. Helemaal al niet omdat je het zo optimistisch ziet. Het gaat altijd anders.
Zoals anderen al zeggen, de kans op autisme deed je al besluiten de zwangerschap af te breken, er zijn 1001 andere zaken die het leven moeizaam kunnen maken. Zoek daarom geen moeilijkheden op die er nu niet zijn.

Ik zie wel wat in wat Klaartje zegt, 'Volgens mij heb je gewoon te weinig om handen en is dit een soort obsessie voor je geworden.'Heel belangrijk om hier dieper in te duiken! Je zoon groeit op, je zult over een paar jaar merken dat hij steeds meer zijn eigen gang gaat (met jou als vertrouwde thuisbasis) en je zult jezelf er veel plezier mee doen levensinvulling te zoeken waaruit je voldoening haalt.

Familie mis je, zeg je. Maar een vaste partner vind je al wat ingewikkeld. Investeer nadrukkelijk in vriendschappen en in je buurt.

Accepteer dat je ouder wordt. Het is niet anders.
Mensen kunnen veel, maar de tijd tegenhouden is nog niemand gelukt (al doet uiterlijke verfraaiing veel voor het zelfbewustzijn voor mensen die daarvoor gevoelig zijn, samen met de sportschoolinzet'

Bromvlieg

Ik ben het helemaal eens met wat bromvlieg schrijft.

Je zegt dat je alles goed overweegt, maar het komt over alsof een tweee kind een obsessie is geworden, waar geen enkel weerwoord tegen bestand is.

De obsessie is wel begrijpelijk: door een kind te krijgen heb je de heldenstatus van alleenstaande-moeder-die-het-allemaal-redt bereikt. Zolang je een jong kind hebt geldt die status. Maar je kind wordt ouder en je voelt heel goed aan, dat mensen daar dan ok anders tegenaan gaan kijken. Over een paar jaar is het een jongere, die moeder niet meer nodig heeft. Dan word je ineens zielig als je niets anders voor handen hebt. Dus een tweede kind gaat die leegte prima opvullen.

Een kind krijgen kan zomaar, je hoeft er maar heel weinig voor te doen. Je hoeft er niet eens een relatie voor aan te gaan met een vader. Het kind zal niet bij de geboorte aangeven dat het dit leven niet wil, het kind accepteert alles: geen inkomsten, geen vader, geen familie, alleen een moeder die haar hele leven laat afhangen van dit ene kind. Het kind kan niet terug, het kan niet protesteren, het accepteert alles. Hoe gemakkelijk is dat.

Mij verbazen ene paar dingen.

In het begin gaf je aan dat er een verdikking was in je baarmoederhals, waardoor de kinderwens sterker zou worden. Kun je die verdikking dan niet weg laten halen?

Je hebt een wajong-uitkering, dus er is een beperking die er al van jongs af aan was en die je niet kunt verhelpen. Weet je zeker dat die beperking niet erfelijk is? Wil je daar geen dna-onderzoek naar doen, als je een dna-perfect kind wil?

Je hebt met de wajong-uitkering toch nog gewerkt, tot je zoon geboren werd. Blijkbaar is de geboorte van je kind zodanig beperkend geweest, dat je daarna helemaal niet meer hebt kunnen werken. Hoe dat kan snap ik niet zo goed, maar het zal wel zo zijn. Maar waarom wil je een dergelijke achteruitgang dan nog een keer? Je kunt je ook richten op het hervatten van je werkzaamheden. Dat levert inkomen op en inhoud aan je leven.

Ik begrijp al helemaal niet dat iemand een abortus heeft goedgekeurd op basis van een statistische kans op een vorm van autisme. Dat daar een dna-onderzoek naar gedaan is snap ik ook niet. Dat je onbeschermd met iemand seks gehad hebt, die je vervolgens diskwalificeert vanwege zijn autisme snap ik ook niet. Heb je de vader wel ingelicht over je zwangerschap?

Normaal gesproken zou je zeggen: neem een hond. Daar kun je ook al je zorgbehoefte aan kwijt. Het kost wel wat, maar niet zoveel als een kind. Je kunt ook omzien naar je familie, waarschijnlijk zijn er ouders die ouder worden en die wellicht zorgbehoeftig worden. Of broers/zussen die graag een keer ontlast worden in de zorg voor hun kinderen en dan blij zijn met een tante die wel wil oppassen. Kortom: er is in de wereld genoeg behoefte aan mensen die willen zorgen.

Ik sluit me aan bij de meerderheid: doe dit een kind niet aan.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 12:47

tsjor

Wie anders dan de moeder moet die abortus goedkeuren?

Barvaux

Er is ook nog iemand die de abortus uitvoert. Ik ben nog van de 'baas-in-eigen-buik', maar dat ging niet over perfectionering van de mens.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 14:14

tsjor

Ik kan je totaal niet volgen, heeft die persoon nog wat te zeggen dan over de abortus die hij of zij gaat uitvoeren? (en nee dan bedoel ik niet letterlijk 'wat te zeggen').

Angela67

Angela67

02-11-2014 om 14:25

abortus/autisme

wat ik bizar vind is dat niemand tegen tegen goudlokje heeft gezegd dat autisme niet aan te tonen is op die manier. Dus ja, in die zin heeft de wereld wel wat te zeggen namelijk dat als je besluit tot abortus (hetgeen gelukkig volledig iemands eigen beslissing is) dat je dat wel moet doen op basis van feiten.
Misschien dat Tsjor ook zoiets bedoeld? in ieder geval is het iets wat mij een beetje dwars zit in dit relaas. . .
gr Angela

Primavera

Primavera

02-11-2014 om 14:32

Niet doen

Beste Goudlokje,

Een jaar geleden heb je de moeilijke beslissing genomen dat jij, in jouw situatie de zorg voor een kind waar iets mee aan de hand zou kunnen zijn niet aan zou kunnen. Ik lees nergens dat dat verandert is. En dus raad ik je aan om niet de gok aan te gaan.

Het zou wat anders zijn geweest als je spijt had gehad van je beslissing en je nu van mening zou zijn dat je een kind met eventueel autisme of wat anders toch had moeten houden. De zekerheid die prenatale diagnostiek geeft is een schijnzekerheid. Je kunt alleen bepaalde dingen uitsluiten die je toekomstige kind niet zal hebben, maar er blijven nog honderdduizend dingen over die het wel kan hebben. De meeste handicaps kunnen niet worden opgespoord voor de geboorte en veel zijn zelfs het gevolg van iets wat tijdens de geboorte mis ging. En soms komen bepaalde psychische problemen pas tevoorschijn tijdens de puberteit terwijl ze wel een enorme wissel op het gezin trekken. Of bepaalde dingen kunnen gebeuren door ziektes of ongelukken.

Je moet alleen voor nog een kind willen gaan als dat onvoorwaardelijk is. Garanties op een gezond kind wat gezond blijft heb je niet. Als jouw situatie zodanig is dat je een IADH kind niet erbij kunt hebben, dan moet je eerlijk tegenover jezelf zijn en het niet doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2014 om 14:35

ja maar...

Ja maar, ja maar, ja maar...
In NL heb je recht op abortus. Daar zitten wat voorwaarden aan, maar de voorwaarde 'je moet een goede reden hebben' hoort dat niet bij. Je hebt als moeder gewoonweg dat recht en dat staat los van de 'oorzaak' van de zwangerschap en van de reden voor abortus.

Ik deel de verbazing dat autisme voor iemand de reden is voor een abortus, maar aan de andere kant: een abortus bij een kindje met bijvoorbeeld Down wordt door velen wel als acceptabel gezien. Sterker nog: er zijn landen in Europa waar vrijwel geen kinderen met Down meer worden geboren, omdat dit standaard wordt getest en 95% van de zwangeren vervolgens voor abortus kiest.
Je kunt daar van alles van vinden, maar het mag. Perfectionering van de diersoort? Geen kind willen met een handicap? Een kind 'beschermen' tegen zijn toekomstige bestaan?

Het is een heel ingewikkelde discussie, met veel meningen en emoties. Maar ik vind het in ieder geval te makkelijk om vanaf de zijlijn te oordelen of een bepaalde handicap 'zwaar genoeg' mag zijn voor abortus.

Net iets anders

IJsvogeltje, er is geen recht op abortus. Er zijn alleen voorwaarden geregeld in de wet, waaronder het doden van een ongeboren vrucht niet strafbaar is. (Bij euthanasie idem).
Eén van die voorwaarden is dat er een noodsituatie moet zijn. Het bepalen van wat de noodsituatie is wordt aan de vrouw overgelaten (niet aan de eventuele vader).
Vervolgens is een arts niet verplicht om een abortus uit te voeren (net als bij euthanasie). Als een arts dus een medisch-ethische afweging maakt en vindt dat het in deze situatie niet goed is om een abortus uit te voeren, dan kan die arts niet gedwongen worden. De vrouw kan wel een andere arts zoeken.
Er is dus wel degelijk ruimte voor een eigen medisch-ethisch oordeel. En voor de vrouw om na te denken of dit een 'noodsituatie' is.

Voor over bekend zal een abortus op een ogenschijnlijk gezonde vrucht niet uitgevoerd worden als ouders een voorkeur hebben voor een bepaald geslacht. Er is dus wel degelijk een grens: niet alles wat een vrouw 'noodsituatie' noemt is ook een noodsituatie.

De droevige conclusie van dit verhaal zou zijn, dat de kinderen die nu gediagnosticeerd worden binnen het autistisch spectrum serieus prenataal onderzoek en eventueel abortus zouden moeten overwegen. De zonen van nu zijn de vaders van later (of niet dus). Als ik er goed over nadenk geloof ik, dat ik dat zelfs een van de pijnlijkste aspecten vindt in de afwegingen van Goudlokje: de rigoreuze afwijzing van en hoge eisen aan een eventuele vader; zonder dat zij daarmee een relatie aan wil of kan gaan. Mannen zijn geen relatie-waardige figuren, hooguit een perfekte spermadonor. En zij heeft een zoon.

Ik kan er niks aan doen, ik word van dit verhaal een beetje misselijk.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

02-11-2014 om 16:41

opschieten

Tjsa, maar je kind kan ook jouw aangeboden beperking erven, maar dat vind je kennelijk niet zo erg.
En hoe wil je het nu gaan aanpakken? Naar de spermabank? Daar zijn onzichtbare donoren die nog (niet gediagnositiceerd) autisme hebben.

Wel opschieten want er zijn vele, veel ernstige genetische afwijkingen die je op jouw leeftijd kunt krijgen, die nu nog niet te diagnosticeren zijn (behalve down) en dan zou je wensen dat je kind 'alleen maar' autisme had.

Klaartje

Klaartje

02-11-2014 om 21:11

Ik ben wel benieuwd

Als er kans was dat jouw kind jouw aandoening zou hebben, zou je het dan ook laten weghalen?

Mijntje

Mijntje

03-11-2014 om 11:42

Klaartje

en wil de a.s. vader wel een kind met jouw aandoening? Maar ik begrijp dat TS geen vader wil maar alleen zijn op het eerste gezicht gezonde zaad.

Ga je weer testen?

Eigenlijk ben ik alleen geschrokken dat je een kindje hebt laten aborteren met een kans op autisme. Ga je bij een volgende zwangerschap ook weer testen en zou je wederom kunnen kiezen voor abortus als er sprake is van "een kans op....".
Bij een donor weet je nog minder over psychise stoornissein in zijn genen, wat als jou kindje idd straks autistisch blijkt te zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.