Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Altijd een dikke gasbuik na keizersnede?

ik vraag mij even af of je bij een geplande sectio (dan mag je volgens mij niet eten tot een dag van te voren ??) ook zo'n gigantisch opgeblazen buik krijgt. Ik had na de spoedsectio een trommelbuik vol met lucht, heel genant om steeds winden te moeten laten (ok dat andere meisje naast mij had het ook maar toch, niet echt fraai) en ik vond het ook niet leuk om er 9 maanden zwanger uit te zien terwijl die baby er al wel uit was.

ben dus benieuwd of je na een geplande sectio ook zo'n gasbuik hebt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

13-05-2009 om 14:15

Uhm bij gewone bevalling ook hoor

Ik ben 2 keer gewoon vaginaal bevallen en toen had ik dat ook hoor. Vooral bij de 1e enorm winderig maar was erg uitgescheurd en kon dus geen 'kracht' zetten om het 'op te houden'. Dat lukte bij de 2e keer beter
Buik was een enorme slappe dril pudding en heb echt nog wel een weekje in zwangersch kleding rondgelopen. Alles moet zijn plek weer vinden toch?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

13-05-2009 om 17:23

Sluitlaken

Ik heb na mijn drie bevallingen geen last gehad van opgeblazen gevoel of winderigheid. Wel ´rolt´ je baarmoeder vervelend door je buik. Misschien is voor dat euvel zo´n ouderwets ´sluitlaken´ een idee, kijk o.a. eens op mothherwear.nl
Al kan ik me voorstellen dat een strak laken om je buik niet prettig is na en keizersnede. Volgens de site kan je na een keizersnede een sluitlaken wel om, `niet te strak en in overleg met de verloskundige` (gynaecoloog lijkt me).
Elisabeth.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-05-2009 om 17:51 Topicstarter

Bij een keizersnede

worden de darmen tijdelijk stil gelegd door de ruggenprik, vandaar dat je gasvorming krijgt.

Vandaar mijn vraag. Als ik nuchter de ok in ga (en niet zoals bij vorige keer toen het een spoedsectio werd) heb ik er dan minder last van ?

Goed te lezen dat het ook bij gewonen bevallingen zo is, ik vond het zo genant en onprettig zo'n holle trommel.

m@

m@

13-05-2009 om 21:47

Nog erger!

Ik herinner mij de bevalling van mijn oudste (bijna 10 jaar geleden), nog heel goed. Ik moest wat gehecht worden en moest met kont en benen op het bed zitten en dan opgetrokken benen wijd zetten, zodat de vk er goed bij kon. Ze wil gaan hechten en er komt toch een hoeveelheid lucht uit die baarmoeder zetten! Echt een scheetgeluid en de bloedspetters vlogen in het rond. Ik vond het vreselijk genant, maar mijn man lag helemaal dubbel. Gelukkig had de vk een plastic schort aan.

M@

Manda Rijn

Manda Rijn

14-05-2009 om 08:34 Topicstarter

oh erg !!! Maar lucht in je baarmoeder is echt niet goed, fijn dat je het kwijt bent geraakt als is het op een vreselijk genante manier.

Ik hoop eigenlijk dat ik de eerste dagen alleen op een kamer lig (zal vast niet) dan hoef ik mij niet opgelaten te voelen en kan ik het laten vliegen.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-05-2009 om 08:37 Topicstarter

Dank

ik denk dat het net als vorige keer dus weer zal zijn, ok dan ga ik mij daar maar gewoon op instellen, ook al vind ik het vreselijk genant ;-( Thuis kan je tenminste lekker in je eigen bed ongeneerd winden laten maar in zo'n ziekenhuis met meer mensen naast je, ik hoop dan maar dat ik snel naar huis mag.

nog 8- weken en ik maak mij meer zorgen om dit soort dingen dan die hele sectio

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-05-2009 om 20:51

Manda

Hier was het zo dat ik 's ochtens om 6 uur nog een beschuitje en een kopje thee mocht en daarna tot de ks niets meer. Ook geen water. Gevolg was dat mijn darmen heerlijk rustig waren, niets geen geknetter Bij een spoedks heb je vaak vooraf nog gegeten/gedronken en dat kan dan wel in de weg zitten.
Wat schiet het al lekker op, joh!!!

Dendy

O ja, genant!

Ik heb er lang niet meer aan gedacht, maar ik vond het na mijn ziekenhuisbevalling (vaginaal) vreselijk genant toen een paar dagen na de bevalling m'n darmen weer actief werden.

Enorme winderigheid, die ook nog eens erg stonken

Marlies

Manda Rijn

Manda Rijn

17-05-2009 om 22:13 Topicstarter

Ook genant vind ik die bloederigheid

En het is zo viezig, met wekenlang nog van die stukjes erin en een bloederige klont, stinken dat het doet en een hoeveelheid de eerste dagen !! Ik weiger ook die dikke kraamverbanden zodra ik thuis ben, ik ga nog wel een normaal pak kopen (ik gebruik mijn hele leven al tampons dus ik heb er ook niets mee).

Ja bevallen is gewoon niet echt mijn hobby, het is zo viezig en bloot.

Ik zit in een negatieve week. Ik vind mijn blauw geaderde giga borsten (van cup A naar dikke C) ook wat griezelig eruit zien, alsof dat blauwe erop getekend is. Verder vind ik mezelf nu echt lelijk, ik transformeer weer langzaam in een aangespoelde walvis.

Manda - het was de mooiste week van mijn leven

Echt, als het verschil tussen de 1e en de 2e keer bij jou maar half zo groot is als bij mij dan lig je al in de zevende hemel (met af en toe een hemels windje).

Als ik van één ding spijt heb is het dat ik me, hoe begrijpelijk ook, die tweede zwangerschap zo druk gemaakt heb over de bevalling.

Luister, straks heb je geen dubbele bevalling zoals de vorige keer. Echt, het herstel van een bevalling plus het herstel van een ks is iets anders dan het herstel van een van 2en.

Het wordt mooi. De zon zal schijnen. Je hebt een steile berg beklommen. Twee eigenlijk: die van het zwanger worden en die van het bevallen.

Je bent gewoon aangekomen.

Ik kan me dan ook geen enkele wind herinneren. Wel irritante kraamverpleegkundigen, een prachtig kind dat 24 uur niet wilde drinken (eng), thuis ook nog een irri kraamzorg (mocht niet mijn eigen boterhammen smeren). En de zon die scheen.

Vic

Vic

18-05-2009 om 16:46

Genant

Genant vond ik de verpleegkundige die na mijn (vaginale) bevalling vond dat ik moest plassen. Omdat ik nog niet zo goed kon lopen moest ik op zo'n stoel met een po erin. Toen ik vervolgens een héél grote plas deed, er kwam geen eind aan, riep de verpleegkundige 'goed zo, dat is een flinke plas'. Dan voel je net een 2-jarige
Ach, maar dan ligt er in het wiegje naast je bed wel een heel mooi nieuw klein meisje. Dat maakt alles goed.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2009 om 08:56 Topicstarter

Ja het zijn van die dingen

die ik misschien meer dan andere vrouwen onprettig vind, er word zoveel voor je beslist. Maar het zal ook wel een stukje trauma zijn van de 1e bevalling wat nu naar boven komt, ook al is dat al weer 6,5 jaar geleden gebeurt. Maar goed, inderdaad ik ga gewoon naar mijn baby staren en laat het allemaal maar gebeuren, het moet toch.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2009 om 09:31 Topicstarter

Hoor net dat ik toch een andere gyn krijg

mijn eigen gyn waarmee ik nu 2 gesprekken heb gehad (heel prettig) gaat voor 3 maanden weg ;-(

grrr kan ik weer opnieuw beginnen met praten...

Heel herkenbaar hoor manda

en omdat ik het al achter de rug heb ben ik juist zo ontzettend blij voor je dat je deze tweede keer hebt, dat het toch nog is gelukt om een kind in je buik te krijgen.

Ik heb ook tijdens de zwangerschap als er even iets anders ging in het ziekenhuis of als we een ienieminipietsie misverstandje hadden met de gyn heel snel in de gordijnen gezeten. Dan stonden we na afloop weer buiten bij de fiets en dan kon zelfs mijn Ideale Echtgenoot wel eens de balen krijgen van al dat gejank, gedenk en gehormoon van mij.

Die kwetsbaarheid voor gesol die hou je denk ik wel, ik in ieder geval. Maar er is voor mij een prachtig gevoel van triomf bij gekomen, namelijk dat we het niet bij één kind gelaten hebben. Daar ben ik zo trots op, dat het gelukt is om toch nog een kind aan het systeem te ontfutselen zonder weer compleet in de kreukels te liggen. Het staat er negatiever dan ik het bedoel. Maar na een eerste rampbevalling sta je nou niet bepaald te popelen om nog een keer het zh in te gaan. Ik vond het ook heel naar dat ik weer opgenomen zou moeten zijn omdat het een ks werd. En dat je wederom rekening moet houden met alle onverwachte zaken die in een zh-omgeving gebeuren, hoe mondig je ook bent.

Bijvoorbeeld dronk baby eindelijk goed, werd ie van mijn tiet getrokken omdat de kinderarts haar ronde deed. Ik kon wel janken.
Of tijdens de zwangerschap had ik veel harde buiken, ging langs om voor blaasontsteking te laten checken, werd ik een uur aan dat apparaat met die piepjes gehangen (omdat ze dat ALTIJD ZO DOEN), moest ook nog een uur wachten tot een dokter beschikbaar was... terwijl ik had verwacht met een kwartier weer buiten te staan. Ik kon ook niet weg om wat te eten te halen, dus ik voelde me de rest van de dag heel misselijk en wiebelig. Klinkt zeurderig maar toen voelde ik me zooooo overmand!

Nou ja, ik hoop dat je wat kan met mijn herkenning. Dat tweede kind heeft echt iets rechtgezet bij mij. Zaaaaalig.
Ik blijf wel de rest van mijn leven gevoelig voor artsen en afhankelijkheid enzo. Onaangekondigde behandeling, persoonswisselingen, wachtkamers enzo.

Oh ja nog een herkenning. Bij mij is de gyn een dag van te voren gaan regelen dat man bij het dichtnaaien zou mogen zijn. De ene anesthesist na de andere weigerde, ik zat al weer helemaal in de stress. Dus het is inderdaad spannend tot het einde.

Als je wilt ga ik nog even voor jou in hypnoregressietherapie want ik kan me echt geen wind herinneren. Balen he!

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2009 om 08:35

had twee keer en kz en nooit een "gasbuik". De eerste keer was ook een spoedsectio en de tweede keer gepland, en toen mocht ik alleen 's ochtends niets meer eten. De geplande was alleen wel wat vroeger dan gepland, omdat de dame voor mij te laat kwam (!) en toen moest het opeens snel snel en kon ik niet meer even rustig poepen. Daar had ik dan wel een beetje last van, voordat ik zelf weer naar de w.c. kon.
Spannend hé, ik weet nog zo goed hoe we toen 's ochtends vroeg in het donker (het was november) naar het ziekenhuis reden..
Heel veel geluk!

Dat mag je manda

Je bent zwanger, en dan mag je van muggen olifanten maken en op de omgeving onredelijk overkomen.
Ik vind je onzekerheid helemaal niet vreemd hoor!

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2009 om 14:47 Topicstarter

Het is wel een hele mooie baby

vandaag met 32 weken nog een echo gehad, precies dochter1, klein rond en pluizig (nu al een dikke bos haar). En nog helemaal vrij, dus totaal geen indaling.

Ik zou zo graag willen dat er iets van die hel van dochter1 weggehaald wordt, dat dit een positieve ervaring wordt waar ik de rest van mijn leven op kan teren.

JA en wat is het toch verdomme mooi dat het ons nog een keer gegund is, fantastisch dat we nog een keer een kind krijgen !

Asa Torell

Asa Torell

22-05-2009 om 20:03

Dat hoop ik ook voor je!

Dat het net zo'n geweldige ervaring wordt als voor Rodebeuk! Hier trouwens ook na bijna 2 jaar nog steeds heel veel vreugde bij het terugdenken aan de 2e bevalling en kraamtijd. Als het soepel gaat is dat inderdaad echt iets waar je enorm blij van kunt worden, zelfs als de 1e x heel gewoon (maar niet zo leuk) was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-05-2009 om 21:23

Manda

Ook hier heeft de 2e geplande keizersnede de vieze smaak van de 1e paniek-ks helemaal weggehaald.
Ik denk ook echt met een geluksgevoel terug aan december. Zo fijn om te weten wat er gaat gebeuren, dat iedereen rustig is en dat er gewoon naar je geluisterd wordt. Geen vreselijke spierpijn van 3 dagen weeen, maar pijnvrij omdat ze je volstouwen met pijnstillers. Na de geboorte gewoon lekker fris zijn en van je nieuwbakken kind kunnen genieten ipv zo moe te zijn dat je alleen maar aan slapen kan denken. Gewoon 's avonds weer te eten krijgen ipv 3 dagen alleen maar water en dus zo slap als een vaatdoek zijn. Gewoon de volgende dag weer buiten een sigaretje kunnen roken, omdat je gewoon weer lekker op de been bent. Gewèldig vond ik het!!!
Ik hoop dat het voor jou ook zo'n fijne tijd wordt!!

grt Dendy

Manda

Ik lees hier af en toe even mee, kan ik zien hoe het met de zwangerschappen ga.Ik heb hier verder niets te zoeken. Jij alweer 32 weken!!! Jeetje, wat gaat het snel!
Het leek pas vorige week toen je schreef over twijfels voor een tweede.Pas eergisteren toen je ervoor ging. En pas gisteren toen je vertelde dat je zwanger was. Nog enkele weekjes, dan is je kruimeltje er. Spannend, veel succes met "de laatste loodjes!"

Oh - 32 weken!

...ja sorry Manda, maar dan snap ik je helemaal. Dat is echt weer zo'n keerpunt in de zwangerschap. Nog lang niet afgebakken. Maar de buik wordt wel steeds groter en je slaapt steeds slechter. Uitgerekende datum is nog niet binnen handbereik. Ieder spatje nieuws of andere stimulus van verloskundige/gynaecoloog valt in een blank en leeg brein vol gepieker. Nee, niet de leukste tijd van de zwangerschap.

Het leukste vond ik op de bank met wat lekkers te drinken en te lezen en dan wachten tot die beeb gaat bewegen en schuren langs de buikwand. Verder was er niet zo veel aan.

Ik kan me nog goed herinneren (oma vertelt) dat het eigenlijk heel leeg voelde. Je wordt door andere mensen aangesproken op dat kind in je buik, die voorpret, en je bent zelf al blij als je eens een dag niet bang bent over de komende bevalling of verdrietig over de vorige. Excuses als ik het te veel invul.

Nee, laat die 32 maar snel 38 worden. En besef dat het misschien de laatste keer is dat je zwanger bent, ga zitten op die mooie designbank van je (wat voor bank heb je eigenlijk?).

En eh.. niet nieuwsgierig ofzo... is er al afgesproken wanneer ze je dochter gaan halen? Ze doen dat tegenwoordig iets later dan vroeger, zo'n geplande ks. Dat ik weet.

Rafelkap

Rafelkap

24-05-2009 om 09:03

Rodebeuk

Bij mij in dezelfde week als het eerste kind zich aandiende.
En een geplande kz is heel anders dan een spoed. Veel rustiger, je bent zelf ook in betere conditie, je weet al hoe het gaat en je weet meer wat je wilt (en kan je vantevoren over hebben)
Heel veel geluk Manda Rijn!

liora

liora

24-05-2009 om 09:11

Geplande keizersnede

Hoi,

Even een waarschuwing: een vriendin van mij had ook een geplande keizersnee staan, maar de bevalling begon spontaan ruim een week eerder. Het was een heel gedoe om een ok te vinden (ze heeft ook nog een latex allergie), waardoor ze uiteindelijk alle weeen nog heeft moeten opvangen en zelfs persweeen moest wegzuchten.

Dus houd er toch rekening mee dat de bevalling spontaan begint, en oefen nog even met ademhalen en zo, want dat kan je toch nog nodig hebben!

Liora

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2009 om 11:56 Topicstarter

Dat scenario

dat zijn we nu ook aan het overdenken, waar en met wie ik dat dan wil doen. Waarschijnlijk is er te weinig tijd om naar Hoofddorp te rijden dus zal ik met de vk naar het ziekenhuis hier in Haarlem gaan. Als de baby spontaan zich aandient voor de 39e week dan ga ik het zelf proberen.

Dit kindje heeft niet zo'n groot hoofd en de ligging kan gevolgd worden komende weken tijdens de controles in het ziekenhuis.

Dochter1 kwam overigens pas met dik 41,5 week. En ook deze keer is er voldoende vruchtwater en een grote placenta.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2009 om 12:13 Topicstarter

Dank!

ja ik vind dit ook niet de leukste periode, het is fysiek best zwaar, ik heb een buik alsof ik elk moment kan bevallen (dit wordt ook door de hele omgeving constant ingewreven, ik heb tientallen buurvrouwen op bankjes buiten die ook nog wel eens ongevraagd mijn buik betasten) en ook meerendeel van mijn zwangerschapskleding past niet meer. Over 4 weken heb ik de overstap van vk naar gyn, ik geloof dat dochtertje2 met 39 weken gehaald wordt. Als het aan mij ligt mag dat wel eerder worden want idd liever geen spontane bevalling, dan wordt het weer zo'n ellendig gestress. Dus ja helemaal waar Rodebeuk, het gaat nog lang duren, ik moet ook nog mijn logge lijf 2x per week naar Amsterdam centrum slepen voor werk.

Een klap met de loden pijp rond de 38e week op mijn hoofd vind ik ook prima en dan kom ik bij zodra de baby eruit is

KLaag klaag zever zever. Ik heb wel ontzettende zin in de baby, zo heerlijk weer zo'n vrolijk kwijlend figuur, gezellig lekker poppen ermee, allemaal leuke kleertjes, box wiegje bugaboo zootjes billendoekjes. We hebben weer billendoekjes in huis, zo leuk !

geheel ot voor Rodebeuk: Ik heb een linteloo bank, ooit gekocht in het pre-kindertijd bij de bijenkorf, hij is 3 meter breed en zand kleurig.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2009 om 12:19 Topicstarter

Stuwing

dat is ook nog iets wat ik extreem had, in 1 nacht na de bevalling heb ik dus nog striae gekregen door die stuwing. De melk spoot er ook in idiote hoeveelheden er uit, heel eng, heel koe achtig. Liters heb ik weggegooid (ik heb moeten kolven door kloven).

Rembrand

Rembrand

24-05-2009 om 20:38

Manda.

Waarom heb je die melk weggooid ?
M.

Alles wordt anders manda!

Ga daar nou maar van uit.

Mooie banken bij Linteloo. Ik kende ze niet. Ben ooit bij Forma in de Utrechtsestraat tegen een Leolux aangelopen, zo een met een smalle zijleuning die in een klein huisje past. Hij staat nu eigenlijk in de weg maar hij is al een keer opnieuw bekleed en ik ben er te veel aan gehecht.

Nog even terug naar kind eruitwerken en kraamtijd: los van onze ervaringen bij de 1e bevalling hoor je van veel vrouwen dat Alles Anders is bij een volgend kind. De grote dingen en de kleine dingen. Leuk toch? Zelfs de billendoekjes kunnen anders zijn. Omdat je de eerste keer alles met watten en water hebt gedaan, of omdat ze inmiddels veeel dikker, steviger en robuuster zijn geworden. Heb je al eens een pak opengetrokken? Volgens mij zijn de A-merkdoekjes wel veranderd hoor, zeker die van Pampers.

Goed, dus dat alles anders wordt heb ik nu wel aangekondigd. Dan hebben we ook nog het programmapuntje Zomerbaby. Beeb 1 was een voorjaarsbaby, toch? Of vergis ik me nou? Zomerbabies zijn superleuk.

Alles wordt gewoon leuk.
En mooie bank!

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2009 om 22:26 Topicstarter

Rembrand

ik heb de eerste week gekolft, en ik kolfde veel meer dan de baby nodig had. Zo doende heb ik liters weg gegooid, vond ik wel zonde. En ik had bloedende tepels ook zo fijn....

Overigens was er een lactatiekundige in het ziekenhuis die haar gezicht wel eens heeft laten zien maar met geen enkele zinnige tip of suggestie kwam (mijn dochter kon het niet volgens haar). Thuis kreeg ik op het laatst een fijne kraamhulp en die legde mijn dochter zo aan, kloven waren toen ook heel snel weg en ik heb toen nog 4,5 maand gevoed (3 mnd volledig).

Ik zie deze keer wel hoe ik het ga doen met die voeding, ik heb ook alles in huis voor fv.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2009 om 22:36 Topicstarter

Zomerbaby

ja dat is zo anders ! Dochter1 is van half februari, toen alles donker koud en indoor was. Deze komt de 1e week van juli, ja heel anders !

Ik heb gisteren alle spuugdoekjes gewassen, die zijn dus 6 jaar oud, zo leuk om die weer in de wasdroger te hebben. Net alsof er een baby komt ! De rompertjes van dochter1 (petit bateau) zijn volgende wasronde aan de beurt. Fijn dat ik iets heb bewaard wat nu opnieuw na al die jaren gebruikt gaat worden.

De zwitsaldoekjes zijn volgens mij onveranderd, heb er al flink aan gesnuffeld, andere dingen zijn inderdaad met hun tijd meegegaan. Andere bugaboo (moderner met hendels enzo, enig), andere maxicosi (veel geavanceerder), draagzak met klickdinges. Ik ben helemaal weg van alle spulletjes, het is hier net een winkeltje. Ongelovelijk wat je allemaal nodig hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.