Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Bijtje

Bijtje

04-05-2016 om 19:14

Angst over zwangerschap

Ik ben er gister achter gekomen dat ik 5 en een halve week zwanger ben. Ik merkte het al enige tijd aan veranderingen in m'n lichaam zoals heftige buikkrampen, overgeven, gespannen pijnlijke borsten, hoofdpijn en rare duizelingen die aan blijven houden als ik niet even ga liggen.

Ik had nooit verwacht dat je zo vroeg in je zwangerschap al zwangerschapsymptomen kunt krijgen en aangezien ik de afgelopen tijd vrij ongezond heb geleefd (veel gerookt en geen goed eet- en drinkpatroon etc) en omdat ik in de afgelopen 2 a 3 maanden 15 kilo ben afgevallen ben ik heel erg bang dat ik een miskraam kan krijgen. Ik heb gelezen dat de kans groot is dat je in deze periode van een zwangerschap een miskraam kan krijgen.

Ook heb ik heel veel gelezen over wat je wel en niet mag eten of drinken. Van rauw vlees wist ik al maar van de rest van de hoeveelheid schrok ik wel een beetje.

Klopt dit allemaal of is dit een beetje overtrokken? Ik raak erg in paniek hierover.

Ach

Een baby in wording is nogal taai en gericht op overleving. Het groeit van het beste van jouzelf. Neem vanaf nu foliumzuur en eventueel multivitamine voor zwangeren, stop met roken en drinken, eet extra vette vis, groente en fruit. En dan kon het nog best meevallen. Het zijn allemaal risicofactoren, dat wil niet zeggen dat het per se fout gaat.

bieb63

bieb63

04-05-2016 om 20:55

Bijtje

Ik heb wel eens gelezen dat in het allereerste prille begin er nog niet zoveel invloed is op hetgeen jij binnenkrijgt. Neem je voor vanaf nu jezelf in acht te nemen.
Wbt wat je wel of niet mag eten: dat valt tijdens een zwangerschap best mee. Tijdens borstvoeding ervoer ik meer beperkingen: baby's kunnen al buikkrampen krijgen van jouw gegeten sinaasappel of paprika. Daar hoef je je tijdens je zwangerschap niet druk over maken. Er zijn eigenlijk maar een paar dingen: uiteraard niet roken en geen alcohol (alhoewel een dood enkele keer een glaasje wijn echt geen drama is), geen rauw vlees of rauwmelkse kaas (wbt die laatste 2: is op zich niet erg er is alleen een kans op een bacterie die kwaad kan en dat wil je voorkomen). Verder kun je gewoon alles eten.

Bijtje

Bijtje

05-05-2016 om 09:36

Dank

Dank jullie wel voor de reacties, dit stelt me een stuk meer op mn gemak. Ik maakte me toch meer zorgen dan nodig was

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.