Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Even anoniem

Even anoniem

09-05-2011 om 12:57

Anti depressiva en borstvoeding

Ik wil graag het volgende voorleggen aan jullie:
Sinds jaar en dag slik ik anti-depressiva (fluexitine, beter bekend als Prozac). Toen we graag een kindje wilden, hebben we zeer uitgebreid gekeken naar de risico's voor het kindje. Overigens heb ik, voordat ik uberhaupt een kinderwens had al meerdere malen geprobeerd te stoppen met het medicijn. Helaas zonder resultaat. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik een stofje in mijn hersenen mis waardoor ik uit balans raak. Het medicijn geeft mij, evenals bijvoorbeeld insuline, het stofje dat ik nodig heb om 'in balans' te blijven. Deze acceptatie heeft mij ook doen besluiten om toch in verwachting te willen raken en daaribj het medicijn te blijven slikken. Uit onderzoek blijkt niet dat kinderen er iets aan 'overhouden'. Wel kunnen ze het een paar dagen na de geboorte wat lastiger hebben omdat ze het medicijn niet meer krijgen.
Maar goed, even los van dit hele verhaal: ik ben nu dus in verwachting en slik weloverwogen anti-depressiva, daar gaat dan ook mijn vraag niet over.
Mijn vraag gaat over wat nu wijsheid is na de geboorte: ga ik borstvoeding of flesvoeding geven?
Je kunt zeggen dat het voor de baby niet goed is om ineens geen medicijnen meer te krijgen na de geboorte en borstvoeding hem/haar daar dan nog in voorziet. Je kan vervolgens de borstvoeding (medicijnen) afbouwen waardoor het 'afkicken' geleidelijk gaat. Je kan ook zeggen dat het bij de geboorte wellicht even lastig is voor het kindje maar flesvoeding echt beter is omdat je het dan het afkicken alleen maar uitstelt. Uiteraard is de vraag wat ik als aanstaande moeder zelf wil: ik zou graag borstvoeding willen geven, maar alleen als de voordelen voor mijn kind opwegen tegen de nadelen. Mijn partner heeft astma en ik begrijp dat borstvoeding dan goed is voor het kindje. Maar gezien het medicijnverhaal vraag ik me af of dat voordeel opweegt tegen de eventuele nadelen (afkicken, vroeg of laat...).
Ik ben benieuwd wat jullie idee hierover is!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Anoniem

Hoi!
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.
Om te weten te komen of je je medicijnen kunt combineren met borstvoeding kun je het beste een lactatiekundige raadplegen of een medicijnconsult aanvragen.
Kijk ook eens even in deze lijst:
http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/medicijnlijst-nl.html

Volgens mij zag ik daar een L2 - L3 bij jouw medicijn staan. Dat veilig tot redelijk veilig.
Een lactatiekundige kan je er vast meer over vertellen!
(Ze staan ook op deze site)

Groetjes!

snicksel

snicksel

09-05-2011 om 14:00

Borst

Hoi,
Ik ben zelf erg depressief geweest en de bv was enorm fijn om contact te krijgen met mijn kind. Beetje andere situatie dan de jouwe, maar ik vond de bv dus ook als moeder erg fijn. Als jij er nu al naar neigt zou ik dat zwaar mee laten wegen omdat het in die omstandigheden extra goed is voor je kind. Het is toch al goed, maar als jij er blij mee bent is het extra goed.

Verder weet je niet hoe de hazen lopen, er kan nog van alles gebeuren, dus ik bedoel zeker niet te zeggen dat het niet goed is als je fles geeft.

Maar als ik jouw verhaal lees dan neig ik naar borst.

Ik ook

Hoi, ik ben vorig jaar mei bevallen van een zoon en slikte toen en nu nog steeds prozac. Het was voor mij sowieso al geen optie om te stoppen met dit medicijn.....bij mij raadde ze echter wel de borstvoeding af, omdat "ze" zeiden dat deze negatieve stoffen (die de baby niet nodig heeft) je dan toch doorgeeft. Prozac staat er in principe om bekend langzaam uit het bloed te verdwijnen waardoor het kindje niet a la minuut afkickt. Mijn mini moest de dagen erna wel af en toe beven, wat een bekend afkickverschijnsel is. Ook bij de geboorte was hij behoorlijk suf, kon ook niet huilen.
Ik wil je niet bang maken, hoor, maar als we nog een kindje willen, zou ik nu toch (omdat dit bij de oudste ook zo was) meer op mijn strepen staan voor toch een afbouw en om de bevalling dan in te leiden..Omdat je nl niet weet wanneer de bevalling begint..Maar goed, ik heb controle-dwang, dus daar zal het ook wel een beetje aan liggen. Bv heb ik dus nooit gegeven,wegens het negatieve advies. Ik wens je succes en een super-zwangerschap!

groetjes Diana

Even anoniem

Even anoniem

09-05-2011 om 21:19

2moppies

Dank je voor je reactie!
Ik heb alleen een vraagje: wat bedoel je met dat je de volgende keer toch meer op je strepen zou staan voor toch een afbouw?
Hoe gaat het nu trouwens met je kindje?
Groetjes!

Rembrand

Rembrand

10-05-2011 om 00:25

Gezondheidsnadelen kunstvoeding

Beste Anoniem,
De afweging die je zult maken is zwaar. Geen Prozac is geen optie voor jou. Ik weet niet of je met je behandelend arts hebt gesproken over een alternatief ( een AD die beter samen gaat met borstvoeding dan Prozac). Als lactatiekundige kijk ik naar de mogelijke gezondheidsnadelen als je kindje geen borstvoeding krijgt. Dat doen niet alle zorgverleners. Ik denk dat de gezondheidsnadelen van kunstvoeding groter zijn dan de mogelijk gezondheidsnadelen van moedermelk met een lage dosering Prozac erin.
Prozac krijgt van Dr. Thomas Hale ( kinderarts en farmacoloog) een L2 classificering. L2 staat voor veilig
Een beperkte aantal borstvoedende vrouwen heeft dit geneesmiddel gebruikt en er is geen toename in nadelige effecten bij hun kinderen waargenomen. De kans op mogelijke nadelige bijwerkingen is uiterst klein.( de vrouwen die bij het onderzoek naar Prozac zijn beoordeeld slikten doseringen tussen de 20 en 40 mg per dag)
Omdat ik je status niet ken en geen arts ben lijkt het me overduidelijk dat je dit nogmaals goed doorspreekt met je arts.
Succes met het nemen van je beslissing !
M.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-05-2011 om 09:34

Hier al weer 5 jaar geleden

begonnen in week 16 van mijn zwangerschap met prozac, na de bevalling moest mijn baby 3 dagen aan de monitor blijven ter observatie ivm afkick verschijnselen. Borstvoeding geven was absoluut uit den boze.
Dat ze mijn kindje weghaalde na de geboorte vond ik wel heel zuur...maar ach.. zonder de prozac was het leven nog veel zuurder geweest.
Na de bevalling ben ik na 5 weken de prozac gaan afbouwen en voelde ik me super gelukkig.

groet, Polly

liora

liora

11-05-2011 om 13:18

Rembrandt

"Als lactatiekundige kijk ik naar de mogelijke gezondheidsnadelen als je kindje geen borstvoeding krijgt."

Kijk, dat is jouw zwakte. Je moet naar alles kijken, zowel ouders als baby als andere kinderen.

Liora

Rembrand

Rembrand

11-05-2011 om 15:33

Liora

Toch fijn dat jij zo'n goede analyse van mij als lactatiekundige kunt geven. Natuurlijk kijk ik niet alleen naar de baby ! Voor de moeder zijn er ook gezondheidsnadelen als ze geen borstvoeding geeft. En ook haar gezin ( partner en andere kinderen) neem ik mee in mijn beoordeling van de situatie. Mijn informatie stem ik op dit alles af. Vergeet alleen niet dat de baby geen stem heeft, en dat het heel belangrijk is dat iemand die stem verwoord.
M.

Even anoniem

Even anoniem

11-05-2011 om 21:49

Opstapeling

Na hier en daar naar informatie gezocht en gevraagd te hebben ben ik het volgende wijzer geworden: de medicijnen (Prozac) zorgen voor een 'opstapeling' in het lichaam van de baby. Borstvoeding geven zou een voortzetting zijn van deze opstapeling. Dit is uiteraard niet wenselijk.
Omdat het medicijn dat ik slik een lage halfwaardetijd heeft, dus lang in het bloed blijft, vindt er al een soort van "natuurlijke" afbouw plaats op het moment dat hij/zij geboren wordt. Hiervoor is borstvoeding geven niet nodig, dit is juist een verlenging van afkicken, ook zeker niet wenselijk.
Al met al denk ik dat het voor de baby goed is om flesvoeding te krijgen met alle liefde die ik in me heb!
Dank voor jullie reacties!

Fijn

dat je voor jezelf een goede afweging en beslissing hebt kunnen maken.
Ik wens je een hele fijne verdere zwangerschap, een goede bevalling en een wolk van een kindje!

Jammer

Dat je je door angst laat leiden en niet op iemand die er ECHT iets van af weet (Thomas Hale) durft te vertrouwen.

Even anoniem

Even anoniem

16-05-2011 om 17:46

Ik laat met niet zozeer door angst leiden. Het is voor mijn gemoedsrust beter om te kiezen voor kunstvoeding in mijn situatie. En gemoedsrust lijkt me erg belangrijk voor een nieuwbakken moeder!
Jammer dat je dat niet kunt respecteren.

Respect

Waarom moet dat vervloekte R-woord er weer bij gehaald worden?

Ik vind het gewoon jammer dat je kindje geen borstvoeding gaat krijgen!

Het is helemaal JOUW keuze, JOUW lijf, JOUW kind, JOUW verantwoordelijkheid.

Geef mij in elk geval de ruimte om de beslissing die jij voor je kind en jou genomen hebt JAMMER te noemen. Er zijn namelijk in de VS duizenden babies die wel gewoon met genoemde medicatie van mama aan de borst mogen. Persoonlijk vind ik de nadelen van het niet krijgen van borstvoeding zwaarder wegen dan de eventuele (nog niet ontdekte) nadelen van borstvoeding met genoemde medicatie.
Jij hebt volledig het recht dat niet met me eens te zijn. Maar ik heb ook volledig het recht dat jammer te vinden.

Heeft verder niets met respect te maken.

Valkyre

Valkyre

17-05-2011 om 12:04

Even anoniem

Ik ben heel erg voor borstvoeding, maar ik ben het met je eens dat de gemoedsrust van de moeder het belangrijkste is. Doe waar je je goed bij voelt, en laat verder iedereen maar kletsen.

Sterkte ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dirksmama (o.t.)

het is jammer dat je op dit forum niet berichten kunt wijzigen, want ik denk dat termen als "vervloekt" en het veelvuldig gebruiken van hoofdletters niet aan te raden is.

Voor een inhoudelijk meningsverschil moet dat niet nodig zijn.

dorle

dorle

17-05-2011 om 13:30

Ook gehad

Jaren geleden was ik ook zwanger en gebruikte antidepressiva (lage dosering). Gynaecoloog raadde borstvoeding af omdat de baby het binnen zou krijgen. Na bevalling is ons kind aan de monitor gelegd om eventueel afkickverschijnselen te begeleiden. Ik wilde na de geboorte weer meer antidepressiva willen gebruiken, de normale dosis.
Ik heb voor de fles gekozen en achteraf ben ik daar blij om. Ik had nooit verwacht hoe stormachtig de periode na een bevalling kan zijn. Het voordeel van de fles was dat mijn man hem ook gaf. Hoe jammer ik voor mijn kind ook gaf, ze had toch meer aan een moeder die psychisch op de been bleef.
Dus als je denkt dat je dat aankunt probeer het. Anders zonder schuldgevoel voor de fles.
En die inschatting van je eigen psyche hoeft echt geen angst te zijn maar gewoon de jarenlange ervaring die je met je eigen ups en downs hebt.

Eigen keuze

Hoe je je kind voedt is een eigen keuze. Als Even Anoniem zich beter voelt bij het geven van kunstvoeding, prima.
Maar ze stelt een vraag, krijgt antwoord van een professional, en komt dan met een verhaal over een stapeleffect.
Dat ze het niet ziet zitten, prima, en het niet zien zitten is al reden genoeg om het niet te geven. Maar de reden die ze noemde vond ik gewoon een on-reden, vooral na het antwoord van een lactatiekundige.

Ik kan niet in het hoofd en lijf van Even Anoniem kijken en ik ben haar dokter niet. Maar ik hou gewoon niet van smoesjes.

En hoofdletters gebruik ik al hier sinds 1999. We hebben hier namelijk niet de mogelijkheid om vette letters of cursief te tikken.

Biene M.

Biene M.

18-05-2011 om 07:08

On-reden

Hoe aanmatigend om dat een on-reden te noemen. En Rembrand zei niet: doen!!! Maar beaamde dat het een lastige afweging is en adviseerde het met de behandelend arts te bespreken.

En dan iets anders: hoe zet jij je woorden tijdens het spreken kracht bij zonder cursivering en vette letters? Ga je dan schreeuwen of zo?

Rembrand

Rembrand

18-05-2011 om 10:04

Even anoniem

Ik had me voorgenomen om niet meer te reageren in dit draadje. Er zijn vele moeders die AD slikken en borstvoeding geven. Zij hebben juist een andere keuze gemaakt voor hun eigen gemoedsrust. De gezondheidsrisico's van kunstvoeding kunnen je gemoedsrust ook aardig verstoren. Jammmer genoeg gaat het in de media nooit over de nadelen van kunstvoeding. Men buigt het juist om en praat over de voordelen van borstvoeding. Omdat borstvoeding de norm is (of zou moeten zijn) zijn er geen voordelen aan borstvoeding geven. Er zijn alleen maar nadelen als je het niet geeft. In jouw geval zou een veiliger optie ( bijv. Zoloft of Seroxat) wellicht beter zijn voor je kindje (nu en tijdens de borstvoedingsperiode). Dit zou nog een punt van overweging kunnen zijn.
Hartelijke groet,
M.

Ik snap het dilemma wel

Je wilt je kind zo 'schoon' mogelijk houden en als je borst geeft, de best mogelijke melk geven. En medicatie past niet altijd in dat plaatje. Zeker omdat in jouw geval je ervaring leert dat je nu precies de goede medicatie hebt gevonden en je natuurlijk zelf ook in de best mogelijke conditie wilt zijn om voor je kind te zorgen.

Jammer dat in Nederland de nadelen van geen borstvoeding krijgen teveel onderbelicht blijven. Met dezelfde gegevens komen mensen in andere plaatsen van de wereld tot heel andere conclusies dan in Nederland.

Rembrand

Rembrand

18-05-2011 om 19:52

Dirksmama

Ik geef niet zo vaak kritiek maar ik wil je even meegeven dat de toon van deze reactie veel aardiger en empatischer overkomt. In dit geval ben ik het helemaal met je eens.
M.

Elx

Elx

21-05-2011 om 00:49

Vergelijking

In principe is de vraag: wat is beter voor moeder en baby? Bv met L2 medicijn erin of kunstvoeding?

Zoals de lactatie deskundige al zei: moeilijke vraag, bespreek het met je arts, maar info die zij heeft, lijkt erop te wijzen dat bv met L2 medicijn "beter" is dan kunstvoeding. Elke situatie is anders. Misschien goed om voor jezelf op rijtje te zetten, wat zijn mijn voor- en nadelen voor bv en kunstvoeding?

Ik ben het met dirksmama eens, dat t heel jammer is dat het erop lijkt dat je info die je van het internet hebt (over de opstapeling), of van welke bron dan, ook zwaarder laat wegen dan info van lactatie deskundige.

Wat ik een beetje tussen de regels lees, is dat je bevestiging wil hebben dat bv voor jou niet zo goed is. Misschien zijn er andere redenen dat je liever de fles geeft? Je ben aan de anti-depressiva en zegt dat je het wel handig vind als papa ook fles kan geven.

Misschien is het een oplossing voor jou om te zeggen: ik kan altijd nog de fles geven. Misschien de eerste dagen, de baby jouw colestorum geven. "liquid gold", noemen ze het ook wel.

Kijk hoe je je voelt als je bv geeft en hoe baby reageert. Je kan altijd nog aan de fles.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.