Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
mama van Linde

mama van Linde

17-01-2009 om 19:31

Bevallen op baarkruk

Hallo allemaal, over een kleine 3 maanden ga ik bevallen van mijn 2e kindje. Graag zou ik wat ervaringen horen van vrouwen die op de baarkruk bevallen zijn. Positieve en negatieve verhalen zijn welkom.

Tijdens de eerste bevalling heb ik een tijd lang op het toilet gezeten en dat was eigenlijk een erg prettige houding vond ik. Vandaar dat ik nu de baarkruk overweeg.

Ik moet dit keer trouwens wel in het ziekenhuis bevallen, daar zijn we de vorige keer uiteindelijk ook terechtgekomen. Zou dat nog wat uitmaken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
femmetje

femmetje

18-01-2009 om 11:26

Geen ervaring

Maar wel van de 1ste in het ziekenhuis bevallen en daar boden ze mij de baarkruk ook aan... Ik wou echter niet uit het bed komen... Waar ze me eerst niet in kregen omdat ik alleen maar wilden lopen... Toen ik eenmaal lag kregen ze me dr mooi niet meer uit!! hahaah!! Maar ze hebben hem daar wel dus!!
Succes ik moet over een week of 4 weer... Van nummer 2...

FEM

Polly Shearman

Polly Shearman

18-01-2009 om 15:12

Bij de eerste

ben ik na 1,5 uur normaal op bed persen nog een half uur op de baarkruk gaan zitten. Ik dacht dat ik op die manier de natuur een handje kon helpen. Maar helaas ook op die manier kwam mijn zoon er niet uit, hij lag ook enigsinds gedraaid en uit eindelijk is hij met een ks geboren.
groet, polly

tonny

tonny

18-01-2009 om 16:06

Baarplateau / baarschelp

dat was een vinding van mijn verloskundige vroeger. Eigenlijk een soort steun waardoor je op de juiste manier hurkt, en iets waarop je kunt 'uithangen' tussen de weeen door. Geen baarkruk dus, maar wel een hulpmiddel om verticaal te bevallen.

Verticaal is me prima bevallen, destijds, beide zonen zijn zo ter wereld gekomen.
(Dochters met medische ziekenhuishulp, de een lag in stuit, de ander werd bedreigd wegens placentaloslating en is met een keizersnede geboren.)

tonny

tonny

tonny

18-01-2009 om 16:14

Nog even verder (lang)

Even gezocht en van een site geplukt, ik meen van 'samen bevallen'

'Gré Keijzer, gepensioneerd verloskundige:
Vrouwen in staat stellen om spontaan te bevallen, m.b.v. de baarschelpmethode.

De eerste bevalling die zij als verloskundige leerling meemaakte vond ze zeer shockerend. De vrouw lag op haar rug te schreeuwen en voor haar gevoel werd de baby naar buiten getrokken, meegenomen en de vrouw bleef vertwijfeld achter.Daar lag de vrouw op haar rug met de benen omhoog. Een hulpeloos gezicht. Van het begin af aan had Gré het gevoel dat dit anders kon….

Vanaf 1985 begonnen Beatrijs Smulders en Astrid v.Limburg met de verticale bevalling weer opnieuw in te voeren. Het ging om de ondersteunde hurkzit en daarna kwam er al snel een baarkruk om het één en ander makkelijker te maken.

Gré bestudeerde 15 jaar lang de natuurlijke baringshouding en ontdekte dat de aangeleerde praktijken in de Westerse wereld helemaal aansluiten bij het medische model. Er is absoluut geen sprake van een intuïtieve houding. De vrouw weet niet beter dan dat ze op haar rug moet liggen, maar als ze het zelf zou mogen uitzoeken, zou ze niet snel voor deze houding kiezen.
Tijdens deze studiejaren kwam ze uiteindelijk uit bij de baarschelpmethode, waarbij het intuïtieve gedrag van de barende vrouw leidt tot betere uitkomsten bij de bevalling.
Op de baarschelp wordt een natuurlijke zithouding aangenomen. Deze houding heeft Gré bestudeerd in heel wat verre vakantielanden. Ze laat ons foto’s zien van hurkende mensen in Indonesië en Vietnam. Het hurkende zitten is een natuurlijke manier van zitten, die wij zijn verleerd omdat we inmiddels aan stoelen en banken zijn gewend.

Vroeger werd er ook gehurkt bevallen. Dit is af te leiden uit diverse afbeeldingen uit oude tijden. We zien een Egyptische hiëroglief waarbij de vrouw gehurkt zit met haar voeten op blokjes. Op een Etruskische afbeelding zien we dat er gehurkt wordt op een verhoging om te bevallen.

Liggend op de rug bevallen betekent dat de perskracht schuin omlaag gaat; de zwaartekracht gaat recht omlaag en de baby moet omhoog tegen de zwaartekracht in geboren worden. Bij de verticale baringshouding zijn zowel de pers- als de zwaartekracht en de richting waarin de baby geperst moet worden omlaag gericht.

De nadelen van een liggende houding zijn:

de zuurstofvoorziening wordt minder (liggend op de zij is dat al veel beter)
hierdoor ontstaan slechtere weeën, een grotere kans op foetale nood en pijn
de vrouw wordt afhankelijk gemaakt van de hulpverlener, waardoor haar gedrag verandert
(bijv. als ze liggend wil drinken krijgt ze een glas met een rietje aangereikt, de zittende barende pakt het glas zelf).
het is een ongunstige houding voor een vlotte indaling en een spontane bevalling.
De voordelen van een verticale houding zijn:

de zwaartekracht werkt mee
er is een goede zuurstofvoorziening
het persen gebeurt instinctmatig
de vrouw heeft meer controle over de bevalling
het is minder vermoeiend, dan vanuit lig steeds omhoog komen om te persen.
Bij een halfzittende houding zit de vrouw op haar stuitje. Als ze op haar rug ligt kan het stuitje meer bewegen en uitwijken, maar in zittende houding heeft het stuitje optimale kansen om mee te geven.
Hierdoor wordt de bekkenuitgang optimaal vergroot.

Als een vrouw rechtop zit, zit zij op de zitbeentjes en hiermee zet je het bekken vast. Als je op een baarkruk zit krijg je sneller dat het bekkenbodemgebied afgekneld wordt en treedt er meer bloedstuwing op. Hierdoor heeft een vrouw die op de baarkruk bevalt vaker meer bloedverlies. Mechanisch gezien is de baarkruk niet optimaal om op te bevallen. Eigenlijk moet het bekken helemaal vrij zijn en nergens belemmerd worden. Dit kan het beste in een vrije hurkhouding.

Gré ontdekte dat het hurken met hielondersteuning meer kracht biedt. Aanvankelijk dacht ze aan het persen op de hurken met hoge hakken aan. Maar uiteindelijk vond ze een industriële vormgeefster die hier echt iets mee wilde doen en samen met haar de baarschelp ontwikkelde. De baarschelp kan in bed geplaatst worden met een kleine ruggensteun die goed geplaatst moet worden (en niet tussen bed en muur wegzakt). De baarschelp is dus een kunststofplaat met een kuil voor het opvangen van bloed en vruchtwater, twee bulten waar de hielen op geplaatst moeten worden en achterop een verhoging waar de vrouw op kan leunen of zitten tussen de weeën door. Het meest ideale is als de vrouw wisselt van houding tijdens het persen. Tijdens het persen neemt ze plaats op de schelp en tussen de weeën door leunt ze voorover of achterover. Vrouwen met lange benen zullen eerder voorover leunen en vrouwen met korte benen achterover. Vrouwen die achterover leunen tegen de ruggensteun aan hebben geen goede hoofdsteun, daarom kan de partner haar hoofd ondersteunen tijdens de pauze tussen de weeën.

Ook ontdekte Gré dat het beter is te wachten met op de baarschelp te gaan totdat de baby goed op de bekkenbodem is ingedaald. Het is te merken aan de persdrang. Zolang een vrouw nog geen persdrang heeft is de baby nog niet voldoende ingedaald. Als dat nog niet het geval is kan de vrouw het beste staand persen. Ze kan dan door haar man ondersteund staan. De man kan dan het beste steun zoeken bij een muur en haar op die manier ondersteunen. Intuïtief zakt zij dan door de knieën en uiteindelijk zal ze in een hurkhouding eindigen. Dit kan met de rug naar de man toe, maar ook met het gezicht naar hem toe. Ze moeten dan elkaar gekruist de handen vast houden waarna de vrouw goed door haar knieën kan zakken en hurken. Als de baby voldoende is ingedaald kan ze op bed komen en op de baarschelp plaats nemen.

Een ander fenomeen dat Gré ontdekte was dat als een vrouw achterover leunt, bijvoorbeeld met haar billen tegen de rand van een tafel en dan achterover op de tafel gaat hangen of liggen haar bekkeningang met bijna 2 cm ruimer wordt. Dit kan ook helpen bij schouderdystocie. Als de schoudertjes blijven steken en de vrouw gaat staan kan de baby sneller geboren worden.
Bij het hurken wordt de bekkeningang verkleind en de bekkenuitgang vergroot. Er wordt gedacht dat dat zelfs 30% scheelt! Maar er moet dus niet te snel gehurkt worden, zeker niet als de baby nog niet voldoende is ingedaald.'

Hier ook

bij de eerste een poging gedaan om te bevallen op een baarkruk. Ik vond het erg prettig, ik wilde niet liggen. Dat moest even toen ze wilden voelen, ik had toen volledige ontsluiting en de verloskundige heeft daarna de baarkruk gepakt. Na een uur persen moest ik wel naar het ziekenhuis, en daar is onze dochter geboren met de vacuumpomp.
Bij de tweede wilde ik ook graag zittend bevallen, maar toen ging alles zo snel dat de verloskundige graag wilde dat ik bleef liggen om het nog iets te vertragen. En ik denk dat ik anders ook onderweg naar de baarkruk bevallen was hoor, want van 6 cm. ontsluiting naar een kindje op mijn buik duurde maar 10 minuten...

Juul M

Juul M

20-01-2009 om 02:42

Hier

Zelf niet bevallen op een baarkruk. Het is wel een goede manier om te persen. Nadeel ervan is dat je meer kans heb op een scheur, maar dat telt meer bij een eerste baby. Als de wc zo goed beviel, kan je daar ook gewoon weer op zitten en zelfs bevallen van je baby.
Verder veel rechtop blijven, rondlopen, etc. Wat ook makkelijk is is om op je knieen te zitten en op de rand van het bed te leunen, ook een goede positie om te bevallen. Een swiss ball is ook ideaal om op te zitten en weeen op te vangen. Niet iedereen vindt dat makkelijk. Gewoon vanalles proberen en kijken wat bevalt en vaak bij een 2de kindje duurt het persen een stuk minder lang dus tijd om erover na te denken wat het fijnste is heb je niet.
Juul

Massi Nissa

Massi Nissa

20-01-2009 om 21:20

Juul

Op de rand van het bed leunen terwijl je er op je knieen naast zit: dat gaat toch niet lukken? Dat bed staat toch op van die verhogingspootjesdingen?
Ik wilde zelf ook een baarkruk, had drie bevallingsboeken gelezen en dat leek mij wel wat, zo'n kruk. Kwam heftig puffend in ziekenhuis aan, werd op bed gehesen, mompelde iets over een baarkruk. Vroedvrouw schoot in de lach, want tegen de tijd dat ze die kruk zouden hebben opgeduikeld, was het kind er waarschijnlijk al - ze zag de haartjes al.
Anyway, ik had veel aan de wasmachine bij mijn enige bevalling tot nu toe. Hij was mijn grote vriend, ik hing over hem heen, praatte tegen hem. Ook veel tegen/over het aanrecht gehangen. Zo;n zitbal lijkt mij ook geweldig, heb er bij gymles een keer op gezeten. Heerlijk, je gaat vanzelf recht zitten en voelt van alles ontspannen. Lijkt me ook wel iets bij een bevalling.
Mama van Linde, in elk geval heel veel wijsheid toegewenst bij het kiezen van je hulpmiddelen en een superbevalling alvast!
Groetjes
Massi

Juul M

Juul M

21-01-2009 om 09:59

Massi

Even vergeten dat er allerlei regeltjes zijn in Nederland, ik woon daar namelijk niet. In het ziekenhuis hebben ze verstelbare bedden die je kan verlagen en verhogen. Voor thuisbevallingen zijn er geen regels hier wat betreft hoogte van het bed.

maar goed, als je een bed hebt waarvan de hoofdkant omhoog kan, dan kan je die ver omhoog doen en daarover heen hangen terwijl je op de knieen zit, of anders een stapel kussens/dekbedden of beanbag en daarover heen hangen, eventueel op het bed. Anders is er nog een bank in de huiskamer of zo...

Wat de regeltjes betreft, je mag toch ook gewoon op die barkruk bevallen of terwijl je over de bank hangt? Of moet het op het bed ivm met de hoogte? Ik ken al die regels niet zo goed daar....
Juul

hout anne

hout anne

22-01-2009 om 19:42

Positief

tijdens het persen zat er weinig beweging in bij mij. Ze hebben me toen op de baarkruk gezet, zodat de zwaartekracht mee kon helpen. Ik vond het een erg prettige ervaring. Het persen ging een stuk makkelijker, het is eigenlijk een beetje alsof je op het toilet zit! (rare vergelijking misschien, maar zo voelde het voor mij echt!)
Het laatste stukje heb ik wel weer liggend gedaan, vooral omdat dit makkelijker is voor de verloskundige.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.