Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Lexi: pestnaam, of niet?

Hallo,
Mijn vriend en ik verwachten een meisje komende lente. We horen heel graag de naam 'Lexi', maar we kennen niemand in onze omgeving die zo heet. We vragen ons af of er mensen zijn met ervaring en evt. pestgedrag? Want we denken wel meteen aan 'Sexy Lexi'-achtige uitspraken... Enig advies? Of zullen we er gewoon voor gaan omdat we 't zo graag horen?


Da's toch zielig?


https://www.youtube.com/watch?v=tuuJuBX5Qsg

Er is voor allebei iets te zeggen. Misschien is Lexi een naam waarbij je vráágt om gedoe, misschien kan je van elke naam wel wat maken om het pesterig te laten klinken (mijn naam rijmt op niks maar als mijn klasgenoten het maar zeurderig genoeg riepen klonk het toch als een soort scheldwoord) en moet je je er lekker niks van aantrekken en gewoon de naam kiezen die je het mooist vindt.

skik

SofieH

SofieH

15-01-2018 om 15:15

Lexi: pestnaam of niet?

dankjewel voor je reactie, skik Die video kende ik nog niet, maar ben dan ook een Belgische
Waar denk jij allemaal aan, als je iemand met de naam Lexi zou horen?

Nee hoor

Leuk filmpje! Want zo is het ook nog eens een keer. Uiteindelijk kun je elke naam varieren. Lexi lijkt me een leuke naam voor een meisje.
Zelf denk ik dan aan Willem Alexander, Lex dus. Misschien kun je haar Alexandra noemen, roepnaam Lexi, als het haar dan gaat vervelen kan ze er altijd nog iets anders van maken.

SofieH

SofieH

15-01-2018 om 15:29

ook waar!

Dankje AnneJ, voor jouw reactie! Alexandra is me net iets te lang, maar ik begrijp wat je bedoelt

specht

specht

15-01-2018 om 16:15

Ik denk

Mijn eerste gedachte was Lexi is een jongensnaam.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik denk dat je dochtertje tot in den treure te horen krijgt iets in de richting van ben je een meisje? Ik zou denk ik een andere naam kiezen, hoewel ik Lexi wel leuk vind klinken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-01-2018 om 16:17

Leuke naam!

Ik denk inderdaad dat er van iedere naam wel iets te maken valt. En sexy is nou niet echt het ergst denkbare zou ik zo denken.

Maar als je eenmaal twijfelt, wordt het meestal niets meer, of wel?

Pirata

Pirata

15-01-2018 om 17:20

Ander bezwaar

Ik weet niet of je dochter nog Lexi genoemd wil worden als ze 35 is. Voor hetzelfde geld wordt het een wasmiddelnaam.
Ik zou haar zelf dan Alexia noemen. En dan als koosnaam Lexi.

tante Sidonia

tante Sidonia

15-01-2018 om 17:32

Lexi

Lief!

Ad Hombre

Ad Hombre

15-01-2018 om 17:44

Beste naam. Ever.

Hee, zo heet ik ook! Weet uit ervaring dat mensen die Lexie/Lexi heten buitengewoon intelligent, aardig, mooi, competent, gevoelig, creatief en bescheiden zijn. Dus....

Triva

Triva

15-01-2018 om 19:02

Nee

Bij twijfel niet doen, je twijfelt dus niet doen. Ik vind dit wel een hele opendeurrijmnaam en als het dan al een hele bekende naam is is dat toch anders. Dit klinkt bijna gezocht om je kind te laten pesten.

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/lexi

Nou Triva

Aan de tabel van het Meertensinstituut te zien is de naam wel in opkomst.

Stickertje

Stickertje

15-01-2018 om 20:03

ook later nog leuk

Mijn man komt uit een goed katholiek geslacht waar vernoemen MOEST. Jongens naar beide opa's meisjes naar beide oma's en natuurlijk naar de peter of meter dus al zijn neven en nichten hebben 3 statige namen en een roepnaam afgeleid van de eerste naam. Bijna lle neven van vaders kant heten dus Cornelis. En dan roepnaam Cor, Nelis, Kees, Corne dus toen mijn schoonouders iets moesten verzinnen werd het Keesje. Zich niet realiserend dat Keesje 2 meter lang zou worden met schoenmaat 45.
Denk dus na of Lexi ook nog leuk is voor een volwassen vrouw. Alexa Alexia als officiële naam en dan Lexi als roepnaam zou ook mijn idee zijn.
Mijn Keesje is inmiddels 50 en wordt Kees genoemd.

NB Kees is fictief hij heet anders.

Guera

Guera

15-01-2018 om 20:54

Lexa

Lijkt erg veel op de lexa dating site. Ikzelf vind het niet zo. Beetje ordi. In de categorie destiny en dylano.
Maar weet je. Ieder vindt altijd wel wat van een naam en op elke naam kun je rijmen. Dus als jij het mooi vindt gewoon doen.

Lexi.

Ik vind het een leuke naam.

En welke naam je ook kiest, pesten kan altijd, met elke naam.
Is het de naam niet, dan is er wel iets anders om mee gepest te worden.

Triva, bij twijfel wel doen

Jij zegt, bij twijfel niet doen. Ik kan me voorstellen dat je over zoveel namen kan twijfelen. Past het wel bij de achternaam, bij je achtergrond of leefstijl, is het niet te bijzonder of te gewoon. Of zoals in mijn geval: is het niet raar om je dochter een (naar je dacht) zelfverzonnen naam te geven wat een bestaand woord/ding blijkt te zijn. En waarvan een enkeling op voorhand zei: niet doen. Maar waar dochter nu nog steeds zo vaak te horen krijgt wat een ontzettend leuke naam ze heeft. En haar naam ook zo ontzettend goed bij haar blijkt te passen. En het belangrijkste, dat zowel wij ouders als dochter zelf de naam zo leuk vinden.

skik

Plens

Plens

16-01-2018 om 00:12

Leuk

Leuk! Gewoon doen. Je kunt op zoveel namen rijmen en dan nog wel erger dan sexy hoor!
Smaken verschillen gelukkig. Doen wat je mooi vindt.
Ik had een verre kennis die haar zoon Cosmo noemde.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 00:39

En dan zéggen ze sexy..

Lexi... Ik heb een oer-Hollandse meisjesnaam en daar is in het verleden vervelend op gerijmd. Het kan zomaar zijn dat jullie Lexi nooit gepest wordt en een naam waarvan je denkt dat het veilig is wel.

Ik vind Lexi echt een meisjesnaam, ik weet niet beter dan dat het een meisjesnaam ís.

Ja en nee

Ik vind Lexi op zich een prima naam maar een beetje kinderlijk. Ik zou dus voor een langere versie gaan en dan Lexi als afkorting gebruiken. Ik zou haar bijvoorbeeld Alexia, Alexandra, Alessia of iets dergelijks noemen. Alexa kan ook maar ik weet niet of dat nu zo geschikt is met oog op Amazon's Alexa. Het is een korte tijd best al een begrip geworden. Geen hele vervelende associatie verder.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 08:46

Smaak

Er zijn meer namen als Lexi: Evy, Ivy, het oude Lenie, Alie, Aty, Mimi, in België ook Lieve e.d.. Ik denk dus dat het type naam niet kinderlijk is, maar gewoon een kwestie van smaak.

Bij namen als Alexia, Alexandra e.d., zou iemand zich zomaar af kunnen vragen of dat van onze Nederlandse koning en prinsessen is afgeleid. Zoals vroeger met Marijke, Christina, Wilhelmina, Beatrix, Irene e.d..

Leuke naam

In vind het ook een leuke, pittige naam al zou ik net als al gesuggereerd is kiezen voor Alexa, Alexia of zoiets en dan als roepnaam Lexi. Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat deze naam alsmaar populairder gaat worden.

Alexia


https://www.youtube.com/watch?v=kq9jMvqe0Kw

Nog een veel betere 'royal' associatie. Prinses Alexia.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 09:37

Populariteit

Toen wij de naam van de oudste kozen, was dat een naam die nog niet zo in zwang was in onze omgeving. Grappig genoeg, of is het jammer...?, werd de naam na haar geboorte opeens veel populairder, de naam komt zelfs in een Nederlandse tv-serie voor, dat vindt dochter wel grappig. Dat was dus niet voorzien. Het is niet anders. Als je een naam leuk vindt, niet omdat het een populaire naam is, maar omdat je het zelf echt leuk vindt, moet je het gewoon doen. Zolang je de eerste in de familie bent met die naam, dat vind ik wel. Ik heb een oudere nicht, mijn ouders hebben mij dezelfde naam als deze nicht gegeven. Ik snap dat niet. Het had ook niets met vernoemen te maken. Ik ben wel blij met mijn naam hoor.

dochtervanlex

dochtervanlex

16-01-2018 om 11:14

Alex

Mijn vader heet Lex (van Alexander) en wij rijmden vroeger met Sinterklaas ook vaak Sexy Lexi
Geheid dat kinderen er Sexy Lexi van maken, dus het zou misschien wel fijn zijn voor je dochter om een alternatief te hebben, dus Lexi als roepnaam en/of een tweede naam.
Ik denk wel dat als kinderen willen pesten, ze altijd wel wat vinden, maargoed, je kan wel uitkijken waar het op rijmt

ambe

ambe

16-01-2018 om 11:30

ach

Ik vind het wel een leuke naam. In de basisschool tijd werden de namen van alle kinderen in de klas afgekort(door de meisjes). Lexi zou Lex worden. Wij dachten een naam gekozen te hebben die niet af te korten was maar het werd uiteindelijk toch iets heel oubolligs. Heeft lang geduurd voor ze daar vanaf was. Niet pesterig trouwens maar ik vond het wel ergerlijk.Als ze willen valt er van alles te veranderen.

Paperclip

Paperclip

16-01-2018 om 14:09

Zou het ook gewoon doen

Eventueel in de spelling Lexie. Dan zie je aan de spelling in ieder geval dat het echt om een meisje gaat. En dan misschien, voor de zekerheid, toch als officiële naam inderdaad Alexia of zo doen, zodat ze later wat te kiezen heeft. Zo hebben we het met onze dochter ook gedaan. En blij toe, want ze was het al jong niet met ons eens. Jammer dat wij haar roepnaam dan wel leuk vonden, maar zij dus niet, dus vanaf haar 6e verjaardag wilde madam graag met haar volle naam aangesproken worden. En zo geschiedde. Alleen ik noem haar nog bij haar verkorte naam. Meestal als ik boos op haar ben, overigens . En haar vrienden en vriendinnen hebben weer een andere korte vorm in gebruik voor haar. Dus dat kan ook nog.

liedewij

liedewij

16-01-2018 om 14:51

Ken een meisje wat Lexi heet

en als ik nu nog een dochter zou krijgen zou ze Lexi gaan heten. Superleuk!

Lexi sexy = dat zo erg? Kan zoveel namen bedenken die ergens op rijmen. En als ze je hebben moeten bedenken ze wel wat.
Niks van aantrekken.

Even zo

Even zo

16-01-2018 om 17:15

Nouja, om die reden

Ik heb mijn zoon geen Janus (anus) of Titus (tieten) genoemd vanwege mogelijk pesten. Je moet wel een heel emotioneel stevig, sociaal handig en hip kind hebben wil die daar niet mee gepest worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-01-2018 om 19:11

Nou ja

Anus en tieten is ook wel weer van een andere orde.
Ik vind de naam eigenlijk steeds leuker. Zou er zekeraan kunnen wennen denk ik als ik ooit nog eens zwanger worden.

velen namen kun je rijmen, Ik vind Lexi leuk!

Idd kunnen kinderen onderling erg gemeen (denken grappig te zijn).

Wat @Stickertje zegt heeft ze wel gelijk in (jammer genoeg)

Lexi vind ik een leuke/lieve/zoete naam.

Lexi-Pepsi
Lexi-Anorexi
Lexi-Sexy
Lexi-Rexy
Lexi-wordt waarschijnlijk Lex mocht je dochter uitgroeien tot een flinke dame.

Mijn nichtje heeft ook zo'n lieve naam, maar nu is ze inmiddels puber en weegt boven gemiddeld en wordt jammer genoeg erg voor de gek gehouden.
Haar naam blijkt achteraf bijna hetzelfde als een koffiemerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.