Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Jackie

Jackie

08-02-2017 om 17:20

Meerdere (vaginale) stuitbevallingen - ervaringen?

Ik vroeg me af of hier moeders zijn die ervaring hebben met meerdere (vaginale) stuitbevallingen. Ik ben vorig jaar vaginaal bevallen van een baby in onvolkomen stuit, dit is gelukkig probleemloos verlopen, 5 hechtigen en een gezonde baby, snel herstel. Dat was mijn eerste zwangerschap. Nu ben ik 34 weken zwanger van mijn tweede kind en deze ligt dus ook in stuit. De kans dat ze zelf draait acht ik klein, hoewel ze wel goed beweegt blijf ik dat koppie toch altijd boven tegen mijn ribben drukken, precies op dezelfde plek waar het hoofdje van mijn eerste kind ook altijd zat. Blijkbaar liggen ze zo het prettigst bij mij denk ik maar. Ik woon in het buitenland en hier doen ze helaas geen uitwendige versies, anders had ik dat bij de eerste wel geprobeerd. Alleen denk ik dat de kans op terugdraaien groot is. (Laatst toen ik merkte dat ze wakker was en veel bewoog voelde ik dat haar hoofdje iets naar de zijkant was gezakt, toen ik dr een heel licht duwtje gaf en op mijn handen en knieen ging gleed ze volgens mij wel naar beneden maar jullie raden het al, binnen 20 minuten was het weer floep terug.) Ik ben me dus alvast aan het voorbereiden op nog een stuitbevalling, een keizersnee zie ik namelijk écht niet zitten. Ten eerste lijkt het herstel me extra zwaar met een dreumes om me heen en ten tweede zijn hier bijna geen artsen die een vaginale bevalling na een keizersnee doen, dus bij een eventuele derde baby kan ik dus normaal bevallen ook uit mijn hoofd zetten. Ik hoop dus dat ook bij deze baby alle omstandigheden voor een 'gewone' bevaling gunstig zullen blijven.

Wie heeft er ervaring met meerdere stuitbevallingen? Hoe ging het de tweede keer, was het makkelijker? Tijdens mijn bevalling vond ik het bv heel lastig tijdens het persen, ik had namelijk totaal geen persdrang dus ik perste maar wat toen het me werd opgedragen, geen idee wat ik aan het doen was, voelde de baby er ook niet uit komen (door de pijn ook), dus wist niet wat me overkwam toen ik opeens een lijfje er uit zag hangen. Hoe was dat bij jullie wat betreft het persen (ook een vraag aan vrouwen die 1 stuitbevalling hebben gehad)? Mijn eerste kind was wat klein (nog geen 3 kilo) dus dat was gunstig, zou het bij een grotere baby toch zwaarder kunnen worden?
Alvast bedankt voor de reacties!

Belgje

Belgje

08-02-2017 om 18:43

Waar?

Geen ervaring hier.

In welk buitenland woon je? Ik weet dat er in België welgeteld één gynaecoloog is die nog versies doet. Is bij mij gelukt bij ruim 37 weken.

Tot zo'n 35-36 weken draaien baby's zich nog regelmatig om, zeker als het niet een eerste zwangerschap is en er genoeg vruchtwater is. En dan zijn er nog zat baby's die zo vriendelijk zijn om vlak voor de bevalling, bij de eerste weeën nog even te draaien. Dus je hebt nog steeds kans op een "gewone" bevalling. Ik hoop het voor je.

Jackie

Jackie

08-02-2017 om 19:05

Turkije

Artsen die hier vaginale stuitbevallingen doen zijn op één hand te tellen, en draaien heb ik nog nooit gehoord, voor zover ik het heb kunnen uitzoeken. Men vindt dat hier 'te gevaarlijk'.
t Is hier overigens echt een keizersnee-paradijs, dat mag je ook gewoon zonder enige indicatie, gewoon als je aangeeft dat je bang bent voor weeen oid. Zwangere vrouwen onderling vragen elkaar bv wat voor bevalling ze 'wensen', normaal of gewoon lekker een keizersnee? Het is echt zo jammer.

Ik hoop ook dat ze nog draait, heb ook gevallen gehoord waarbij de baby tijdens de weeen nog draaide dus ik wacht maar af. (Komt dat trouwens ook voor bij babies die al wéken in dezelfde houding zitten eigenlijk? Dus dat ze, misschien wel door de weeen, opeens iets doen wat ze daarvoor niet deden en denken ik doe toch maar even een koprol?)
Ik hoop het ook, dank je wel!

Jackie

Jackie

23-02-2017 om 23:03

hoera

Ze is vorige week gedraaid (heb wel al die gekke oefeningen gedaan elke keer dat ik d'r voelde bewegen, haha). Na een paar keer stuit-hoofd-stuit-hoofd heeft ze besloten dat ze toch 'normaal' wil blijven liggen, heb d'r ook ruim een week niet meer voelen draaien. Ze is ook al ingedaald, hoera!

vlinder72

vlinder72

24-02-2017 om 08:10

Fijn

Wat fijn voor je. Ik hoop dat je bevalling straks voorspoedig loopt.

CP

CP

24-02-2017 om 09:09

Fijn

Fijn dat ze gedraaid is en het allemaal op de normale manier kan.

Wel wil ik je meegeven niet teveel aan je eigen comfort te denken maar aan je kindje. In NL wordt elke 22 uur een kindje met een hersenbeschadiging geboren en dat is deels te wijten aan de afwachtende houding hier. Jij vindt ze in Turkije 'bang' maar liever te voorzichtig dan te laconiek.

Dus hemel de NLse geboortezorg alsjeblieft niet op, daar valt nog veel op aan te merken.

http://www.ditiscp.nl

Succes met je bevalling!

Jackie

Jackie

24-02-2017 om 20:08

Bedankt!

Ben ook er opgelucht.

Uiteraard denk ik in de eerste plaats aan mijn kind. De reden dat ik zelf liever heb dat de baby in hoofdligging komt is omdat dit voor de baby veiliger is, niet omdat ik perse een makkelijkere bevalling wil. Sowieso is dat geen garantie daarvoor, wie weet ervaar ik het dit keer als zwaarder.

Het kan inderdaad zo zijn dat men in Nederland te afwachtend is. Als dat samenhangt met een toegenomen aantal babytjes met cp is dat natuurlijk zeer verkeerd. Maar om het minst of geringste vermoeden keizersnedes uitvoeren is ook verkeerd. Turkije is wereldwijd (na Brazilie en China) nummer drie in keizersnedes. Het is zo erg uit de hand gelopen dat je er dus gewoon om mag vragen, zonder enige indicatie, en 'mag' gewoon.

Jackie

Jackie

28-02-2017 om 11:15

en weer terug..

Grrr. Ze is een paar dagen geleden dus weer teruggefloept. Met bijna 37 weken dus. Ik baal hier zo van, ik kan zo slecht tegen onduidelijkheid. Nu weet ik ook niet meer waar ik mezelf op moet voorbereiden. Natuurlijk kan ook de bevalling van een baby in hoofdligging eindigen in de ks maar met stuit is die kans gewoon groter, wat me nog onzekerder maakt. Daarnaast hoor je ook van die verhalen over babies die op het laatste moment draaien dus dat kan ook nog. Het voelt gewoon zo eng dat alles op het laatste momenr helemaal anders kan gaan, maarja dat geldt voor alle bevallingen en daar moet ik me bij neerlegge. en het maar afwachten. Ik vind het maar doodeng. Mijn man is veel relaxter. Die zegt: misschien is stuit wel gewoon jouw 'normaal' en gaat hoofd eerst juist lastiger zijn voor je. Misschien heeft hij wel gelijk. Oh ik baal zo!

Vivianne

Vivianne

28-02-2017 om 12:10

Draaien kan nog

Mijn eerste kind lag dwars. Tja, dan wordt het zeker een ks.
Met 38 weken ging het kopje omlaag en daar bleef het. Wel een mooi gaaf hoofdje dat nauwelijks in de verdrukking was gekomen.
Ander kind lag in een stuit. Heeft niemand gemerkt tot aan de bevalling. Dit is zonder ks gegaan omdat de bevalling al zo ver op weg was.

Specht

Specht

28-02-2017 om 13:50

Jackie

Onze derde is in de 40st week nadat hij volgens de arts al goed was ingedaald nog in een stuit gedraaid.
De bevalling is uiteindelijk op een spoedkeizersnee uitgedraaid, ivm uitzakkende navelstreng.
Natuurlijk baalde ik toen ook, maar elke keer als ik hem en het litteken wat hij aan de bevalling overhield zag dan dacht ik wat een geluk dat mij en hem dit in Nederland is overkomen.
Nu is hij een gezonde volwassene geworden, in veel landen hadden wij hem niet gehad.

Jackie

Jackie

28-02-2017 om 15:46

ik hoop het

Helaas doen ze hier geen versies. Dus ik moet maar hopen dat zelf draait.

Vivianne, hoe ging je stuitbevalling? En hoe groot/zwaar was je kind? Eigenlijk ook een zegen om het lekker niet te weten tot het laatste moment!

Specht, wat fijn dat het allemaal goed is gekomen. Wat was de oorzaak van de uitzakkende navelstreng? Vruchtwaterverlies voordat de baby.indaalt? Of bestaat er ook een kans dat de navelstreng daar terecht kwam door het draaien? Als je het nog weet

Soms denk ik over dat draaien: het kindje ligt blijkbaar zo het fijnst, is het wel goed om dat te verstoren? Maarja als het werkt en leidt tot een makkelijkere en veiligere bevalling...

Vivianne

Vivianne

28-02-2017 om 20:13

Mijn kind was 3250 gram

De bevalling ging vrij makkelijk (voor een bevalling).
Als ik het van tevoren had geweten van die stuitligging, had ik waarschijnlijk voor een ks gekozen. Dat is voor een kind toch veiliger, voor zover ik weet.
De bevalling van mijn oudste was lastiger. Maar die had gepoept in het vruchtwater en daardoor was er meer haast en daardoor stress.
Als het ziekenhuis zich nergens mee bemoeid had, was die bevalling ook prettiger geweest.

Specht

Specht

28-02-2017 om 21:08

Jackie

Het is al weer lang geleden, maar in mijn herinnering kwam het omdat ons tweede kindje, een stevigerd van 4350 gram was. Die had lang dwars gelegen, en daardoor de baarmoeder erg uitgerekt.
Doordat bij nummer drie eerst de billen kwamen, was er zeg maar naast de billen ruimte voor de navelstreng.
Die zakte uit, ondanks dat ik tijdens de bevalling plat op bed moest blijven liggen.
Ons derde kindje was rond de 3700 gram.
Hierna hebben wij nog zonder problemen met een normale bevalling een vierde kind gekregen,
Nummer een was een geplande keizersnee omdat de placenta gedeeltelijk voorliggend was.

Jackie

Jackie

28-02-2017 om 22:34

Bedankt

voor de reacties. Ik ga het voor nu proberen los te laten. Zit anders continu met mijn handen aan mijn buik te voelen bij elke beweging die ik voel ('zou dit nou het hoofdje/kontje zijn enz'). Het wordt bijna een tic. Ik heb volgende week weer een afspraak dus we zien het dan wel weer.

Jackie

Jackie

28-02-2017 om 22:41

Oh en

Heb even wat meer gelezen over navelstrengverzakking, poeh hey wat een enge toestand, had goed fout kunnen aflopen indd! Maar wist niet dat dat ook kon komen door een stuitligging? Combinatie erg uitgerekte baarmoeder + wellicht wat bescheiden geschapen babybillen dan dus?

Triva

Triva

01-03-2017 om 07:56

Jackie

De navelstreng kan nu eenmaal makkelijker langs een deel van het kind bij een stuitligging omdat bij een gewone ligging het hoofdje is ingedaald en dan dus al vast zit in het bekken.

Jackie

Jackie

01-03-2017 om 10:20

Klinkt logisch.

Trouwens, ik voel nu weer getrap boven dus denk dat ze weer goed ligt, maar ik mag van mezelf niet te veel voelen dus ik weet het niet zeker. Dit is misschien wel gewoon zo'n baby bij wie het een verassing blijft tot aan de bevalling dus ik leg me er maar bij neer.

Specht

Specht

01-03-2017 om 15:55

Jackie

Het heeft niet zo zeer met de grote van hoofd of billen te maken, maar een hoofd is hard,
en bidden zijn wat zachter/ plooibaarder,
Zou fijn zijn als de baby weer goed gedraaid is.

Jackie

Jackie

21-03-2017 om 04:05

Geboren

Afgelopen zondagochtend is onze dochter geboren! Gezond een wel. De bevalling duurde bij elkaar 2,5 uur en de verloskundige kwam rennend binnen (5 minuten later was de baby er), ze was bijna te laat. Lekker vlot dus.
Oh en ze kwam wel met d'r hoofd maar had wel haar handje bij haar gezicht. Gewoon 'normaal' kon natuurlijk niet hè, dan maar mijn handje mee met mijn hoofd dacht ze.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-03-2017 om 10:13

Heeeej, dat is fijn!!!

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Veel geluk en gezondheid voor haar en jullie gewent!

Aagje

Specht

Specht

21-03-2017 om 13:25

Gefeliciteerd

Geniet maar heerlijk van je gezonde meisje

knor

knor

22-03-2017 om 12:54

gefeliciteerd

Geweldig, een gezonde dochter. Gefeliciteerd!

Fijn

En gelukkig was het een voorspoedige bevalling. Van harte.

Jackie

Jackie

22-03-2017 om 17:25

Bedankt allemaal

Ben zo opgelucht dat het allemaal goedgekomen is! Nu genieten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.