Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Meisjesnaam

Ik zit met mijn handen in het haar!
Mijn man en ik komen er maar niet uit......de naam voor ons meisje.
We willen een een lieve, maar ook stoere (korte) naam. Overal waar ik kijk lees ik van die zoete namen of namen waarbij je keer op keer moet vertellen hoe je het uitspreekt of schrijft, dat wil ik dus niet.
Hebben jullie suggesties???


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

10-01-2011 om 09:16

Ff denken hoor.

Lot, Saar, Hilde, Bente, Myrthe, Jill, Ruby, Amy, Mieke, Astrid, Marit,,,,,,,
( meer kan ik op de maandagmorgen even niet verzinnen).
M.

Paar

Noor, maud, Fien, marte, Maartje, imme, Aagje, rinske....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Medeklinker

Wat Pelle zegt klopt, als je een stoere naam wilt moet je er bij voorkeur een vinden die op een medeklinker eindigt. En in elk geval niet een die eindigt op een onbeklemtoonde e, wat nu erg in de mode is (Sterre, Bente, Myrthe, Anne etc.)
Twee bij mij in de familie voorkomende namen die aan dit stramien voldoen(wel eerdere generaties): An en Jos. En ook, bedenk ik me nu, Ank en Riet (zelf vind ik Riet niet zo mooi trouwens)

Namen die eindigen op medeklinkers vind je trouwens ook onder de Bijbelse namen: Esther, Miriam, Judith, Jael (geen tentharingen laten slingeren), Elizabeth (niet erg stoer, dan weer) en vast nog veel meer maar zo goed ben ik daarin nou ook weer niet thuis.

Zelf vind ik Marit wel een mooie naam trouwens (dochter heet anders).

Groeten,

Temet

jeltje

jeltje

10-01-2011 om 10:55

Ik vind Loes ook altijd een gezellige stoere naam. Mijn eigen dochter heet Cato, vind ik ook stevig en gezellig tegelijkertijd (voorlopig is ze nog Catootje, wat ook nog eens heerlijk eigenwijs klinkt).
Of Jet?

guera

guera

10-01-2011 om 13:57

Even denken

ik vind Noor,en Juul (sjuul) stoere meiden namen

Pien
Puck
Roos
Saar
Door
Fien

Wel met een klinker
Isa
Lola

Weet niet of het stoer is

maar als ik een meisje had gekregen had ik haar Elin genoemd. Er komen vast nog wel meer suggesties

Chris

Massi Nissa

Massi Nissa

10-01-2011 om 17:12

Nog meer

Roos vind ik zelf erg leuk, Jet, Pilar (is Spaans, klinkt heel stoer vind ik), Mo (ik ken een geweldige Mo), Lien. Er zijn juist best veel stoere meidennamen, toch?
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

10-01-2011 om 17:18

Even denken

Vooral niet hoeven zeggen hoe je het spelt is wel een lastig criterium (daar voldoet in ons gezin maar één naam aan, moet trouwens zeggen dat de rest niet erg lijdt onder het moeten spellen). Wat suggesties:
Dido
Cato
Cleo
Floor
Maren
Dagmar
Bente
Febe
Elin

Succes met kiezen!

Maylise

Maylise

10-01-2011 om 21:04

Stoer

Dit vind ik wel stoere meisjes namen die ook makkelijk uit te spreken zijn:

Gwen

Penny

Penelope

Nikki

Mathilda

Holly

Noor

Arwen

Iris

Zoë

Charlie

Ruby

Kate

Gladys

Morgan

Rowan

Mackenzie

Madison

Heather

Alixe

Anouk

Floor

Lynn

Carol

An

An

10-01-2011 om 21:11

Ja wat is...

Wat is stoer? Ik vind sommige namen uit de vorige reakties helemaal niet stoer. Het is maar net welke associatie je hebt.

Ik vind Bo, Robin, Renee, Liv, Pien leuk en stoer!

Regien

Regien

10-01-2011 om 21:47 Topicstarter

Leuk!

Wat veel reacties, leuk!
Het blijft zo moeilijk, ook omdat mijn man en ik er heeeel anders over denken. Bij iedere naam die ik leuk vind zegt hij nee en visa versa.
Eerst hadden we Daantje nu komt Lisa in beeld....!
Daantje is op het moment dat je volwassen bent niet meer leuk. Ik vind dan Daan dan ook leuk maar mijn man weer niet. En Lisa....heet niet iedereen Lisa tegenwoordig???

Kama

Kama

11-01-2011 om 09:11

Ik ook

Dus ik lees mee Regien, op zoek naar ideetjes. wij hebben er al vier en daar moet het ook weer bij passen. Ik vind Lynn, Fien, Fiene, Alex, Saar, Cato allemaal wel leuk maar ik moet nog even het aha gevoel krijgen, over 10 weken zal ik toch moeten beslissen

Kama

Kama

11-01-2011 om 09:13

Jet en jip

Jet en jette zijn ook leuk. En natuurlijk Puck en Pien. maar ja die zitten al in de familie bij de schoonzus dus dat doe je ook niet. Liv is ook leuk, maar ja mijn man moet het ook leuk vinden.
En Jip is ook leuk, alleen vinden mensen dat een jongesnaam

Kama

Kama

11-01-2011 om 09:14

Daan

is trouwens heel leuk Regien, Lisa iets minder, nee niet leuk

Jonne

Jonne

11-01-2011 om 11:50

Stoer

Nog niet tegengekomen hier: Silke, ik ken een puber met die naam en vind het echt een stoere naam.

Wel / niet stoer

Grappig dat de meningen zo verschillen over wat een stoere naam is. Weet niet zo goed wat stoere namen zijn, maar wat wij mooi vonden voor een meisje (met criteria niet in de namen top 10 en makkelijk te schrijven):
Stella, Cato, Saar, Fien en Jette.

Succes!

Massi Nissa

Massi Nissa

11-01-2011 om 19:52

Nog twee uit finland

Kukka (met een oe, betekent bloem) en Tuia (toeja, betekent wind). Ik vind Mie ook leuk voor een meisje (uit het boek van Moemin).
Groetjes
Massi
PS: Om heel eerlijk te zijn krijg ik bij de naam Lisa het idee dat er wel heel veel meisjes zo heten. Het is absoluut geen lelijke naam, maar bijzonder is-ie ook niet echt voor mijn gevoel.

Asa Torell

Asa Torell

11-01-2011 om 21:30

Voornamelijk inderdaad

Het is even bladeren maar daar staan allerlei lijstjes van namen in categorieen (retro, hip, enzovoort). Bijvoorbeeld deze:
http://www.voornamelijk.nl/?paged=20
Ik vind jongensnamen voor een meisje trouwens niet leuk... dat benadrukt de schattigheid die meisjes moeten hebben altijd zo naar mijn idee. Zonder -je of -tje heb je dat natuurlijk niet, maar dan denkt weer iedereen dat je een jongen bent.
Lisa vind ik wel een mooie naam maar je hoort het inderdaad al jaren veel. Volgens mij is het wel uit de mode aan het raken maar bij erg bekende namen is dat nooit zo'n voordeel, dan klink je ouder dan je bent. Zelf zou ik het met Lisa nog wel aandurven maar aan bijvoorbeeld Monique of Karin zou ik echt niet meer beginnen.

Meedenker

Meedenker

11-01-2011 om 22:29

Mara

Mara
Mattea
Myra
Noa
Nena
Nina
Hannah
Zoe
Charlie
Carly
Sam
Luna
Roos
Rosa
Anna
Pica
Lola
Lieke

Op de site van de svb

heb je een overzicht van alle namen die in 2010 gegeven zijn met het aantal keer erachter. Er zijn 658 Lisa's geboren en 85 Liza's. Best veel dus.

Ik hou van namen die weinig voorkomen, in de klas van mijn oudste zaten geloof ik 4 Dions. Die werden dus altijd Dion A, Dion van Z, Dion G en Dion de B genoemd. Lijkt mij niet leuk voor een kind.

http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/actueel/kindernamen/kindernamen_alle_namen_2010.jsp

Sascha2

Sascha2

12-01-2011 om 06:36

Vaak voorkomend

In de zwangerschap van mijn oudste heb ik me ook bezig gehouden met de vraag hoe vaak een naam voorkwam. Zijn naam kwam vrijwel niet voor. Hij is nu zes jaar. Mijn neefje van 3,5 heet Thomas, toen een top-3 naam. Maar ja wat blijkt? Ik ken helemaal geen andere Thomas, maar de naam Jens komt ineens regelmatig voor onder leeftijdsgenootjes . Zal je altijd zien... Bij mijn volgende drie kinderen heb ik het maar losgelaten en niet gekeken naar hoe vaak de gekozen naam voorkomt

Biene M.

Biene M.

12-01-2011 om 10:37

Site meertens instituut

Het leuke van die site is dat je kunt kijken naar de geografische spreiding van een naam. Zo komen de namen van mijn kinderen landelijk weinig voor, maar blijken ze in onze stad juist wel veel voor te komen. Dat lijkt me trouwens ook met een naam als Dion, dat vind ik eigenlijk best een aparte naam. Heb net even de bijna 500 hyvesvrienden van mijn 15-jarige dochter gecheckt, maar daar zit niet één Dion bij.

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 11:48

Golven

Als docent zie ik al dertien jaar golven langskomen. Op mijn vorige, zwarte school waren dat golven met namen als Anass of Siham of Soraya. Op mijn huidige blanke school heb je weer andere namen die ineens opduiken en langzaam weer wegzakken. Dit jaar opvallend veel Rico's en Esmee/Esmay-varianten, een paar jaar geleden hadden we een Kevinjaar. Ik herinner me nog dat het zo erg was dat we tegen elkaar grapten dat je elk willekeurig onbekend jongetje in de gang kon roepen met "Kevin!" en dan had je 50% kans dat hij opkeek.
Dions hebben we hier ook, trouwens. Kan best regionaal gebonden zijn.
Een top-10-naam hebben is niet zo leuk, maar een Heel Bijzondere Naam Die Je Altijd Moet Spellen is het ook niet helemaal. Ik heb al wel eens gememoreerd dat wij in Amsterdam een Sharenethy hadden (ouders bedoelden waarschijnlijk Serenity?). Dochter heeft nu een Shanaishka in de klas, lijkt me ook pittig om aan vast te zitten. En wat ik helemaal zielig vind: namen als Bonkie of Spijker.
Groetjes
Massi

Over dion en golven

Het gekke vond ik toen nog dat er 2 groepen 3 waren en dat ze alle Dions in één groep hadden gezet.

Ik denk het klopt wat Massi zegt, het komt met golven. Mijn oudste is van 1997 en behalve die 4 Dions in de klas zat er op zwangerschapsgym ook iemand die haar kind Dion had genoemd. In die 2 klassen zaten ook 3 Kevins.

Mijn kinderen hebben wel aparte namen maar die zijn gewoon uitspreekbaar (gewoon 3 medeklinkers met 2 klinkers er tussen). Onze jongste, geboren in 2008, heeft een prachtige naam (al noem ik haar hier Truusje), maar wij hadden dus van te voren echt niet bedacht dat je dat ook op zijn engels uit kon spreken. Ik weet nog hoe verbaasd ik was dat iemand haar naam op zijn engels uitsprak.

Ach weet je

Als je straks je kindje een naam hebt gegeven, kun je je niet voorstellen dat hij ooit anders had kunnen heten. Ook als het een veelvoorkomende naam is.

Het schijnt trouwens zo te zijn dat vrijwel iedereen wordt beïnvloed door trends, ook ouders die denken dat ze een heel speciale, unieke naam hebben gekozen.

Chris

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 19:52

Izar

Begrijp me niet verkeerd, sommige top-10-namen vind ik prachtig. Ik hoor alleen regelmatig van leerlingen en volwassenen met een (ooit) erg populaire naam dat ze er niet zo blij mee zijn, juist omdat er teveel anderen zijn die zo heten. Ik heb er zoveel geweeklaag over gehoord dat ik dacht het wel algemeen te kunnen stellen, in de trant van 'het is niet zo leuk'. Natuurlijk zijn er legio mensen met een veelvoorkomende naam die daar totaal niet mee zitten, gelukkig maar.
Ik heb het al eerder ergens gelezen trouwens, en dit is volslagen ot, maar ik hoop enorm dat je zoon snel beter in zijn velletje komt te zitten. Lijkt me loodzwaar voor jullie allebei.
Groetjes
Massi

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-01-2011 om 20:29

Iemand zei het al:

namen komen ook streekgebonden voor en dat is ook op te zoeken. Maar dat streekgebonden is zelfs nog te vernauwen tot plaatsgebonden.
Toen wij 12 jaar geleden een kind kregen hadden we een jongensnaam die ik al vanaf mijn jeud prachtig vond. In de opgeving waar ik opgroeide kwam die niet zo veel voor. In onze toenmalige woonplaats (een kilometer og 90 vanaf de plek waar ik groot werd) was het wel een veel gebruikte naam, zo bleek na de geboorte van onze dochter: op kdv en later basisschool waren meerdere jongens die zo heetten. Nu hadden wij de naam niet gebruikt want wij kregen een dochter, maar het viel me natuurlijk wel op. Nu zijn we verhuisd, wel 15 hele kilometers verderop (dus niet echt in een andere regio) en die jongensnaam komt hier bijna niet voor: niet bij jongens in de basisschoolleeftijd en ook niet bij volwassen mannen. Hetzelfde geldt voor mijn eigen naam: in mijn jeugd hoorde ik die nauwelijks, in onze vorige woonplaats wel op de plek waar we nu wonen ook weer niet.
Ondertussen denk ik vooral dat je een naam moet kiezen die je heel erg mooi vindt, ongeacht hoe vaak die landelijk voorkomt. Je kunt immers maar zo ergens terecht komen waar een landelijk polulaire naam niet veel voorkomt, of waar jouw met zorg uitgekozen bijzondere naam al een tijd wel populair blijkt te zijn.
Vriendelijke groet

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-01-2011 om 20:35

Meer on topic

Wat ik stoere en leuke meisjesnaamen vind:
Aaf (Aafje/Aafke)
Joos (Joosje/Jooske)
Hille
Noor
Eva
Eef (Eefje/Eefke)

Maar ach, het is zo'n kwestie van smaak. Volg je eigen smaak, zou ik zeggen.

Asa

Monique en Karin kan je volgens mij nu gevaarloos kiezen, die waren populair bij de generatie die eind jaren zestig/begin jaren 70 is geboren. Mannelijke equivalenten: Erik, Erwin, Rob, Mark en Frank.

Mijn kersverse achterbuurjongetje heet Patrick. Was in mijn jeugd ook vrij populair maar volgens mij nu nauwelijks meer.

Zoon heeft een vrij unieke naam (heb ik me een tikje op verkeken) maar wel een die makkelijk is uit te spreken. Dacht ik. Toch blijken mensen hem nog te kunnen verhaspelen door er iets exotisch van te maken waar dat helemaal de bedoeling niet is. Zucht...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.