Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Vic

Vic

11-01-2010 om 10:30

Vruchtwater verloren

Mijn vriendin is 38 weken zwanger en heeft vorige week wat vruchtwater verloren. Volgens haar verloskundige kan dat geen kwaad en ze heeft ook geen waarschuwingen of voorzorgsmaatregelen gekregen. Volgens mij loopt ze nu wel extra risico i.v.m. infectie door de gebroken vliezen. Wie weet hoe dat zit?
Overigens is haar eerste bevalling al na 34 weken begonnen (met gebroken vliezen), dus ze is al heel blij dat dit kind zo lang blijft zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vic

Zolang de vliezen niet gebroken zijn, en het dus ws alleen om een scheurtje gaat kan het geloof ik geen kwaad. Ik heb in mijn laatste zwangerschap ook 2 weken met een scheurtje bovenin de vliezen gelopen en ook geen waarschuwingen oid gekregen van de vk. Alleen bij echt ruim vruchtwaterverlies, dus gebroken vliezen, moet je binnen 48 uur (geloof ik) gaan bevallen ivm infectiegevaar.
Is het trouwens gecontroleerd of het vruchtwater was, of denkt je vriendin dat zelf? Ik moest het toen laten controleren in het ziekenhuis.

Vic

Vic

11-01-2010 om 11:32

Gecontroleerd

Ja, het was zeker vruchtwater en het kwam in kleine beetjes. Kan het dan echt geen kwaad? Ik heb haar in ieder geval gezegd dat ze een beetje voorzichtig moest zijn. Geen sex (moest ze heel hard om lachen) en niet zwemmen of in bad. Lijkt me beter om toch voorzichtig te zijn, want er is nu verbinding tussen kind en buitenwereld. Beter het zekere voor het onzekere nemen, of is er helemaal geen risico?

Malihu

Malihu

11-01-2010 om 12:10

In mijn geval

mocht ik niet zo lang doorlopen.
Van woensdag op donderdagnacht vruchtwater verloren (dat bleef daarna wel komen trouwens) en op vrijdagochtend ingeleid.
De verloskundige belde op donderdag aan het einde van de middag naar het ziekenhuis en daar vonden ze dat we al eerder hadden moeten bellen.

Na de bevalling moesten we voor de zekerheid ook nog 24 uur in het ziekenhuis blijven, maar er was gelukkig geen infectie o.i.d.
In mijn geval was het ook een scheurtje aan bovenkant...

Misschien is het beleid per VK/ziekenhuis anders? Mijn VK dacht ook dat ik op zijn vroegst op zondag ingeleid zou worden, maar in het ziekenhuis dachten ze daar dus anders over...

Hier ook

Na verliezen van vruchtwater werd ik goed in de gaten gehouden en kind moest binnen 24-36 uur geboren worden. Zoon werd uiteindelijk na 39 uur geboren en moest helaas een week in het ziekenhuis blijven door een infectie.

Ik verloor trouwens wel meer dan een beetje vruchtwater, dat bleef lopen en de volgende dag was er opeens een enorme plons.

Vic

Vic

11-01-2010 om 13:45

Jeetje

Verschillende verhalen dus. Mijn vriendin heeft alleen vorige week vruchtwater verloren en daarna niet meer, dus waarschijnlijk is het maar een heel klein scheurtje. Hopelijk wordt het kind snel geboren.

Kadonaj

Kadonaj

11-01-2010 om 17:50

Na 37 weken...

als een klein beetje vruchtwater wordt verloren na de 37e week moet je inderdaad wel opletten voor infecties, maar zolang de bevalling niet doorzet is er verder geen ramp, er wordt voldoende vruchtwater bijgemaakt voor de baby, als de vliezen helemaal gebroken zijn, en het kindje dus geen vruchtwater meer heeft, dan moet het kindje wel binnen 24 uur komen.

Biene M.

Biene M.

11-01-2010 om 19:54

Koorts

Laat haar in elk geval direct de vk bellen als ze koorts krijgt, ook al is het midden in de nacht.

Vic

Ik had je verkeerd begrepen denk ik, ik begrijp nu dat je vriendin nog steeds vruchtwater verliest?
Bij mij bleef het niet komen, of misschien in hele kleine beetjes en heb ik het niet gemerkt, maar als je vriendin nog steeds af en toe vruchtwater verliest sluit ik me aan bij de rest en is het inderdaad wel vreemd dat er verder niks gedaan wordt door de vk.

Sorry

eerst alles lezen en dan pas reageren. Je vriendin verliest niet nog steeds vruchtwater. In dat geval kan het volgens mij echt geen kwaad!

ayla

ayla

12-01-2010 om 14:27

Nou

bij mijn eerste was dit toch echt reden voor inleiden.
1 keer s' nachts wat vocht verloren, dit gemeld vij vk, die heeft me doorgestuurd naar het zh, daar bleek het een beetje vruchtwater te zijn, Na dat kleine beetje verloor ik geen vruchtwater meer. Toch was dit voldoende reden om in te leiden en 2 dagen in het ziekenhuis te moeten blijven.

ik zou eens contact openemen met de verlosafdeling van het ziekenhuis, eens kijken wat hun beleid is

Ik vind dit echt raar....

Mmm ik woon toch echt ook in Nederland en een klein vliessscheurtje waarbij ik kleine hoevelheden vruchtwater verloor is bij mij toch twee keer de oorzaak geweest van ingeleide bevalling. Je kindje is niet meer beschermd tegen infecties, hoe klein het scheurtje ook is. Behalve dat ik werd ingeleid, is beide keren ook streng gecontroleerd op de streptokokkenbacterie. Een keer voor de bevalling, de laatste keer onmiddellijk na de bevalling. In beide gevallen ben ik binnen 48 uur na de constatering ´gebroken vliezen´ bevallen.
Daarnaast moest ik bij beide bevalling minimaal 24 uur in het ziekenhuis blijven ter observatie van de baby.
Ik vind het ongelofelijk dat ze hier iemand mee door laten lopen.....in de meeste gevallen loopt het natuurlijk prima af. Maar dat Nederland het slechtste scoort met de sterftecijfers onder babies komt ook door dit soort dingen!
Groet van een bezorgde moeder.

peggy

peggy

12-01-2010 om 19:33

Gebroken vliezen reactie

als de vliezen gebroken zijn moet ze naar het zh. want het kindje moet dan snel geboren worden idd vanwege infectie,gevaar.liefs peggy

Vic

Vic

13-01-2010 om 16:07

Controle

Ik heb toch nog maar even mijn zorgen kenbaar gemaakt. Best lastig, want ik wil eigenlijk niet bemoeizuchtig zijn en ze ook niet angst aanjagen. Ze is in ieder geval onder controle bij de verloskundige en houdt in de gaten of ze koorts krijgt.
Grappige bijkomstigheid is dat mijn ex net belde dat bij zijn vrouw ook de vliezen zijn gebroken. Ze moeten wachten op de weeën en zich anders morgenochtend melden in het ziekenhuis. Ik dacht dat maar 10% van de bevallingen met gebroken vliezen begon, maar dat percentage loopt in mijn omgeving aardig op

Ik help het verder omhoog

2 bevallingen gehad, allebei de keren vanuit het niets, PATS en alles nat.... Bijzondere manier om je bevalling mee te beginnen hoor.
Bij de eerste kreeg ik geen wee en moest ik na 24 uur worden opgenomen om te worden ingeleid. Bij de 2e kreeg ik gelijk daarna pittige weeën en binnen 3 uur was de kleine dame al geboren! Maar dat was allebei de keren echt een grote plons, dus zeker meer dan een klein scheurtje.
Mijn vriendin heeft ook een klein scheurtje bovenin gehad en zij heeft daar nog een paar dagen mee door moeten lopen voor ze ingeleid werd. Maar ze werd toen ingeleid omdat ze gek werd van de voorweeën, niet voor het scheurtje. Maar zoals Biene al aangeeft, bij koort direkt aan de bel trekken!
Groetjes Sanneke*

femmetje

femmetje

14-01-2010 om 15:57

Ik help het ook omhoog!

Ook 2x met gebroken vliezen begonnen!
1ste x ook pas na 22 uur eerste weeen en bij nr 2 na half uur 1ste wee en binnen uur na 1ste wee geboren...
Fem.

Vic

Vic

15-01-2010 om 09:06

72 uur

Zowel bij mijn vriendin als bij ex nog steeds geen baby's. De vrouw van mijn ex was gisteren in het ziekenhuis, en werd weer naar huis gestuurd omdat er geen plek was om in te leiden. Volgens de gynaecoloog moet het kind binnen 72 uur na het breken van de vliezen geboren worden. Dus als er morgenochtend nog geen spontane actie is, wordt ze alsnog ingeleid. Ondertussen zit ik hier met een stuiterende dochter die heel graag wil dat haar nieuwe zusje geboren wordt
Ik vind het trouwens wel heel vreemd dat vliezen zomaar breken terwijl er helemaal geen bevalling begint. Je zou toch denken dat dat onder invloed van hormonen gebeurt en daarna de boel op gang komt.

Hier ook

4 bevallingen, 4 keer begonnen met gebroken vliezen. Oké, eerlijk is eerlijk, de laatste 2 zijn ingeleid en dan beginnen ze natuurlijk altijd met het breken van je vliezen maar vooruit...
En de eerste 2 keer begonnen ook bijna gelijk na het breken van de vliezen de weeën. Ik ben het wel met je eens Vic, dat het raar is dat de boel niet gelijk op gang komt daarna. Kunnen die vliezen net zo goed blijven staan, toch?
Spannend voor je dochter trouwens!

Merel78

Merel78

15-01-2010 om 12:28

En hier ook

hier ook de eerste keer! gebroken vliezen, weeen kwamen vervolgens wel op gang, maar zetten niet door. Beleid was toen ook, naar ziekenhuis en dan aan de CTG. Inleiden of halen zouden ze pas weer later doen. Beleid idd dat baby binnen 72 uur geboren moest worden. Ik mocht (omdat het 's avonds was) nog wel thuis slapen (had ik gevraagd) en dan moest ik me om half 8 's morgens melden (was dan 36 uur na breken vliezen en had 2 keer controle gehad aan de ctg en met echo, die waren goed). Uiteindelijk konden we toch nog 's nachts naar het ziekenhuis omdat het eindelijk begon
En nu ruim 35 weken zwanger van nr. 2, dus ben erg benieuwd waar het dit keer mee begint!

Merel

Geen weeën

bij mijn eerste ook gebroken vliezen, maar de weeën zijn nooit gekomen. Zaterdagochtend heel vroeg braken de vliezen, dinsdagochtend ingeleid (toen zat ik dus al aan de 72 uur). Hele dag met gel geprobeerd de baarmoedermond te laten verweken, kreeg ik wel wat krampen van 9erg vervelend vond ikzelf), maar me werd verzekerd dat dit écht nog geen weeën waren...Uiteindelijk woensdagmiddag keizersnee wegens nood bij de baby. Toen zaten we tegen de 110 uur...

Nou ja, het heeft mij iig ook altijd verbaasd dat die vliezen 'zomaar' braken en er verder niets gebeurde. Tot mijn tweede kwam: toen ingeleid vanwege leverproblemen bij mij en toen 5 dagen inleiden zonder weeën, eindigend in weer een keizersnee. Ik ben toen maar voor mezelf tot de conclusie gekomen dat mijn baarmoeder kennelijk niet zo makkelijk tot weeën te bewegen is.

Lies

Kadonaj

Kadonaj

15-01-2010 om 16:02

Zal ik het percentage omlaag helpen

eerste braken de vliezen na 11 uur weeen en werd 4 uur later geboren.

tweede braken de vliezen na 2 1/2 uur weeen en werd de kleine na een half uur geboren.

Nu 34 weken zwanger van nummer 3, ik teken voor zo'n snelle bevalling als nummer 2 naweeen zijn ook niet prettig, maar fijner dan die laatste weeen

Risama

Risama

15-01-2010 om 16:22

Hier beide scenario's gehad

Bij de eerste braken de vliezen, maar kwamen er vervolgens heel zwakke weeen. Na 24 uur 3 cm ontsluiting, vervolgens is het infuus eraan gelegd en toen was het met een paar uur gedaan.

Bij nummer 2 en 3 geen gebroken vliezen, (ja, door vk vlak voor het persen gebroken)

Bij de vierde heeft de vk een beetje geexperimenteerd, omdat ik al 5 cm ontsluiting had, maar nog altijd geen weeen of andere tekenen van bevalling had. (en omdat ik naar de gyn dreigde te woren overgedragen) Ze heeft me dus op de praktijk gestript en een paar uur later thuis mijn vliezen gebroken (ik had dus geen enkele wee oid) Onmiddelijk had ik heeeeeel sterke weeen en binnen 40 minuten(!) was de hele bevalling voorbij!

Oftewel: volgens mij is er van alles mogelijk, maar ook ik heb me lang afgevraagd waarom die vliezen nou toch braken bij de eerste.

Risama

Ziekenhuis

ik zou als ik haar was het ziekenhuis/gynaecoloog bellen en het verhaal doen. Ik heb zelf ervaren dat vk's veel minder pro-actief zijn dan gynaecologen, dus om verdere onzekerheid en risico's uit te sluiten kan ze beter even contact opnemen met het ziekenhuis.

Ik denk dat ze in het ziekenhuis aangeboden krijgt om de bevalling op te wekken (vliezen breken en weeen op wekken).

Vic

Vic

16-01-2010 om 11:09

Zusje

Mijn dochter heeft een zusje gekregen. De vrouw van ex had donderdagnacht de hele nacht weeën die niet doorzetten. Na controle in het ziekenhuis hebben ze haar gisteren toch ingeleid en werd na 4 uur de baby geboren.

Kadonaj

Kadonaj

16-01-2010 om 21:57

Gefeliciteerd

do I need to say more

Vic

Vic

16-01-2010 om 23:02

Baby boom

Zojuist kreeg ik een smsje dat mijn vriendin is bevallen van een zoon. Gelukkig is alles goed met hem (en haar).

Biene M.

Biene M.

17-01-2010 om 00:15

Wat fijn

Twee gezonde baby's, gefeliciteerd met je vriendin en je dochter proficiat met haar zusje!

Lang gebroken vliezen

Vic, gefeliciteerd!

Nog even over gebroken vliezen. Met onze oudste heb ik wekenlang gebroken vliezen gehad. Niet dat ik dat doorhad trouwens en het ziekenhuis ook niet. Ik lag al vanaf 28wk met bloedverlies en weeënactiviteit in het ziekenhuis en hoewel dat 'bloed' op een gegeven moment meer roze werd is het nooit gecontroleerd. Wel was er opvallend weinig vruchtwater (1 pocket). Op een gegeven moment mocht ik naar huis, daar mocht ik weer een klein beetje mobiliseren en droeg ik mijn eigen maandverband ipv die enorme ziekenhuisdingen en toen viel het me op (dat het steeds kleine scheutjes waren). Uiteindelijk werd ik weer opgenomen om me te controleren op infecties ed. Ons ventje is geboren omdat ik inderdaad ziek werd (had overigens zelf niets in de gaten) en ook omdat hij veel te klein was. Uiteindelijk ben ik pas met 35/3wk bevallen en dus heb ik, achteraf gezien, zo'n acht weken gebroken vliezen gehad.
Het hangt dus ook af van de termijn; hoe eerder hoe langer ze proberen te rekken. Maar volgens mij is het beleid bij gebroken vliezen bij een a terme termijn wel in elk ziekenhuis anders.

Overigens braken bij de tweede ook voortijdig mijn vliezen (34wk). Maar bij hem was een infectie waarschijnlijk de oorzaak van het breken van de vliezen want toen was ik al erg ziek. Ook ons mannetje werd toen ziek, met een longontsteking, geboren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.