Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Chantal

Chantal

08-06-2009 om 14:19

Wat zijn je rechten tijdens een (ziekenhuis) bevalling?

Hoi,

Over een paar dagen ben ik uitgerekend en wil ik in het ZH bevallen. Ik heb al een miskraam achter de rug, en bij deze zwangerschap ook een vruchtwaterpunctie gehad. Kortom, de afgelopen anderhalf jaar zijn behoorlijk stressvol geweest, en omdat ik het risico dat er tijdens de bevalling nog iets mis gaat zo klein mogelijk wil houden, heb ik gekozen voor een ZH bevalling. Bij eerste dochter ook in het ZH beavllen, en dat beviel prima (natuurlijke geboorte, geen medisch ingrijpen nodig).

Nu hoor ik steeds vaker van vriendinnen die ook in het ZH zijn bevallen, dat ze medische hulp geweigerd wordt.
Voorbeeld: Eén vriendin heeft meegemaakt dat de hartslag van het kindje steeds wegviel, en dat ze binnen één uur het kind uit moest poepen, omdat het anders wel eens ernstige gevolgen kon hebben voor het kind. Toen zij zei dat ze een keizersnee wilde, omdat ze dat risico niet wilde nemen, werd haar dat geweigerd zonder dat er verteld werd wáárom. 'Je moet het maar gewoon op de natuurlijke manier proberen'. Uiteindelijk, na drie kwartier persen kreeg ze een spoedkeizersnee, waarbij het kindje het bijna niet overleefd had.

Vorige week is een andere vriendin bevallen (klein vrouwtje, grote baby) die bijna drie uur (!) heeft moeten persen voordat baby geboren werd. Ze had al eerder gevraagd om een keizersnee, maar dat werd haar geweigerd. Ze ligt nu met ernstige bekkeninstabiliteit in bed, en dat kan nog maanden duren. Kreeg van de VK zelfs te horen dat ze geen geluid meer mocht maken tijdens het persen. En zo ken ik nog wel een paar voorbeelden van kindjes die het benauwd hadden, waarvan de hartslag wegviel, en medisch ingrijpen net zolang werd geweigerd, totdat de gevolgen bijna fataal waren.

Wat zijn mijn rechten tijdens een bevalling? Mogen ze een keizersnee weigeren als je zelf het gevoel hebt dat de gezondheid (van jezelf of van het kind) in gevaar komt? En hoe kun je dit afdwingen? Ik vind het zo bizar dat een vrouw niet zelf mag beslissen of ze haar eigen gezondheid, of van haar kind, op het spel wil zetten voor een 'natuurlijke' bevalling.

Ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben, of tips kunnen geven.

Groetjes,
Chantal

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet echt ervaring ...

Ik ben bijna twee jaar geleden in het ziekenhuis bevallen en omdat de hartslag van de baby drastisch zakte heb ik een spoedkeizersnede gehad. Gelukkig heb ik dus een goede ervaring.
Maar als je je er ongerust om maakt, waarom ga je dan niet vantevoren een gesprek aan met de verloskundige of gynaecoloog? Leg uit dat je een aantal dingen hebt gehoord, dat je "bang"(?) bent dat er ook zoiets soortgelijks met jou en de baby zou kunnen gebeuren en dat je dat wilt voorkomen. Dit neemt hopelijk een boel onrust bij je weg.
Sterkte en alvast veel succes met de bevalling!
groetjes, Sonja

Juul M

Juul M

09-06-2009 om 06:29

Veiligheid

Ik weet niet hoe het allemaal in NL zou gaan, maar ik zou toch zeggen dat overal gekeken wordt naar hoe baby de bevalling verdraagt. Het is moeilijk om te oordelen naar die verhalen als je er zelf niet bij bent geweest. Wegvallen van het hartje, werd het niet opgepikt of viel het echt weg? Of ging het omlaag? En wanneer ging het omlaag en hoe snel kwam het weer om hoog? Er zijn een heleboel dingen waar naar gekeken wordt. Ik vind het moeilijk te geloven dat als er ook maar enig iets is dat er op wijst dat baby binnen bepaalde tijd geboren moet worden dat ze dan niet over gaan tot een keizersnede als een vaccuum of zo niet mogelijk is op dat moment en het er niet naar uitziet dat baby 'normaal' geboren zou worden.

Ik denk dat je een goed gesprek moet hebben met de verloskundige/obstetrician die je vertrouwt en je onzekerheden kan voorleggen. Het is belangrijk dat je goed geinformeerd bent tijdens de bevalling, zover dat mogelijk is want in een noodsituatie is dat niet altijd mogelijk. Snel tot een keizersnede wordt er niet overgegaan tenzij het echt nodig is, en dat kan met spoed zijn, of met wat minder spoed.... En als ze vinden dat het (nog) niet nodig is en ze andere dingen willen proberen, vraag om uitleg, eventueel tegen je man als jezelf weeen aan het wegpuffen bent! Er komen zoveel dingen bij kijken voordat er tot een beslissing wordt overgegaan. En als er geen tijd is tijdens de bevalling, vraag om uitleg NA de bevalling! Enne, veel vrouwen zullen om een keizersnede vragen als ze midden in een bevalling zitten

Ik had laatst een koppel die alles zo normaal mogelijk wilde hebben, geen ruggeprik, geen ctg, normaal vaginale bevalling, etc. Ze had een lange bevalling met ruggeprik, infuus, mislukte vaccuum en dan forceps en geen pushen want baby was daar volgens de tekenen op de ctg te moe voor. Ik heb na de bevalling met haar gepraat en ze heeft nergens problemen mee omdat naar ze zegt goede uitleg heeft gehad WAAROM alles gedaan werd en ze begrijpt waarom we tot die bepaalde beslissingen zijn gekomen.

DUs nogmaals denk ik, het is jou bevalling en samen met de verloskundige moet je, zover dat mogelijk is, tot beslissingen komen waar jij en de verloskundige het mee kunnen vinden en dat wat er ook gebeurt jullie allemaal vrede hebben met het hele gebeuren. Dat kan gedeeltelijk voor de bevalling en tijdens de bevalling gebeuren en uitleg na de bevalling als er ergens spoed in zit! En.... de meeste bevallingen gaan heel normaal en zeker als je een normale hebt gehad, is er een grote kans op weer een normale, vlotte bevalling. Dus praten, praten, praten en positief blijven denken!

Juul

Ik denk

dat het interessant is om daar over na te denken voordat je zwanger bent of als je nog wat maanden te gaan hebt. Je bent nu bijna uitgerekend, veel kan je niet meer regelen of navragen. Maar gezien je vorige bevalling is er vast ook niets aan de hand en ga je een soepele bevalling in.

Wat helpt als je straks toch merkt dat het niet gaat en je een sectio wil is dit "ik wil een keizersnede, ik voel dat het niet goed gaat, als er iets gebeurd met mij of mij baby houdt ik jullie aansprakelijk, ik wil dat er nu gehandeld wordt, NU" en blijven aandringen, zowel jij als je partner moeten dat doen.

ze hoeven je dus niet aardig te vinden.

Maar nogmaals, ik denk dat het jou allemaal bespaard blijft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.