Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
V

V

06-08-2018 om 18:13

Zwanger en sporten

Ik ben nu 6 weken zwanger, voel me goed! Alleen wel heel moe. Soms zo moe dat ik tijdens het eten s'avonds mijn ogen niet meer open kan houden.
Ik sport 3x in de week, ik doe bodypump. Op dagen dat ik moe ben of geen energie heb, zeg ik tegen mezelf: gewoon gaan! Ik krijg er vaak wel energie van nml.
Maar nu ik zwanger ben vraag ik mij af of dat wel goed is?
Moet ik niet naar mijn lijf luisteren en even gaan liggen?
Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben, zwanger en sporten?

Kaori

Kaori

06-08-2018 om 19:12

Eerste trimester

Eerste trimester is vermoeidheid heel normaal je lichaam moet wennen aan het zwanger zijn.
Sporten is prima misschien een tandje minder ivm de vermoeidheid. In het tweede trimester gast het vaak veel beter en kan de intensiteit weer omhoog, in het derde trimester bouw je dan weer af.

Zelf heb ik tot 25 weken gebadmintonned. Daarna alleen nog aquarobics en banen zwemmen. Met aquarobics ben ik met 36 weken gestopt maar tot het laatst ben ik banen blijven zwemmen. In mijn verlof tot wel 6km per dag, het was warm en in het zwembad was het goed toeven.

Luisteren naar je lichaam en de verloskundige

Marie

Marie

06-08-2018 om 22:20

laag hb?

Vermoeidheid kan ook komen door een verlaagd HB. Had ik ook last van in het begin van de zwangerschap. Ben destijds (20 jaar geleden) op advies van verloskundige Gravitamon gaan slikken en dat hielp toen afdoende. Geen idee of dat er nog steeds is of dat er andere/betere supplementen te koop zijn.
In elk geval - laat je HB even prikken bij de assistente van de huisarts.
En nog gefeliciteerd natuurlijk.

Viooltje

Viooltje

06-08-2018 om 23:48

Sporten kan op zich geen kwaad

Heb ik ook beide keren lang gedaan. Maar als je te moe bent, zou ik daar gewoon aan toegeven. Dus minder vaak of minder intensief, of gewoon helemaal niet gaan. En wel voorzichtig met je buikspieren.

Ijzer laten controleren, en je bloeddruk, is zeker een goed advies. Ik heb van mezelf al een laag Hb, een lage bloeddruk en een lage hartslag, dat werd er allemaal in de zwangerschappen niet beter op ☹️. Bij de tweede is die vermoeidheid ook niet echt weggegaan helaas, maar meestal trekt het inderdaad na het eerste trimester wel weer bij. Net als eventuele misselijkheid.
Ik heb een tijdje Roosvicee ferro gebruikt, maar dat hielp niet genoeg. Floradix, verkrijgbaar bij bijvoorbeeld De Tuinen (ben even kwijt hoe dat tegenwoordig ook alweer heet). Niet heel lekker, maar werkte wel heel goed.

Succes! En natuurlijk ook van harte gefeliciteerd!

V

V

08-08-2018 om 08:51

Bedankt

Voor de reacties!
Prikken kan sowieso geen kwaad denk ik.

Extra Vraag Zwanger en Voeding

Mijn dochter is zwanger. Nu is het fenomeen waarbij vrouwen ineens erg veel trek krijgen in bepaald iets wel bekend. Mijn dochter heeft dus spontaan trek in Rabarber. Ze heeft een recept gevonden via https://rabarberkoken.nl voor rabarbercompote. mijn vrouw heeft weleens gehoord dat zwangere vrouwen geen rabarber mogen. Ik kan hier echter niets over terug vinden. Wie weet of dit kwaad kan?

Groet, Pieter

Ik ben

Vrij snel overgestapt van xco naar body balance, AL dat gehops en gespring voelde ik mij heel beroerd bij, dus balance was heerlijk relax. De instructeur had aangepaste oefeningen voor tijdens buikspier en bij balance kan je alles op eigen inspanning doen

Zwart voor de ogen

In de eerste vier maanden van de zwangerschap kon ik het sporten volhouden. Maar op een avond hockeytraining, werd het zwart voor de ogen. Dat was voor mij het signaal om tijdelijk een andere bewegingsvorm op te pakken.
Luister naar je lichaam, want bewegen is ook fijn. Pilatus is ook goed voor je conditie maar minder cardio dan bodypump.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.