Relaties Relaties

Relaties

Wat te doen?

Heyy iedereen, 

Ik ben echt helemaal radeloos ik heb geen idee of het hier mag en of jullie misschien soortgelijke situaties hebben meegemaakt! 

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

zijn moeder heeft het nooit echt breed gehad zijn broertje(22) verdiend in prenciepe beter dan dat ik en mijn vriend doen maar hij betaald niks voor zijn moeder ook geen huur ofzo. Elke keer als we bij zijn moeder en broertje op visite gingen moesten wij de boodschappen betalen want anders kwam er niks te eten op tafel. In het begin had ik daar uiteraard geen problemen mee want ja toen sliepen wij daar ook wel eens dus dat vind ik dan ook best logisch om te doen! Nu komt het dus.....

Ondertussen wonen ik en mijn vriend samen en krijgen we een kleine. Iedereen hier weet vast wel dat het aardig wat geld gaat kosten dus zijn wij daar goed voor aan het sparen!

zijn broertje en moeder willen super veel bij ons op visite komen omdat ze helemaal verliefd zijn op ons huis en op onze omgeving, dan kunnen jullie vast ook wel begrijpen wat dat weer betekent! De boodschappen zijn dan ook voor onze kosten! Maar dat is niet het eenigste want ja dan willen ze de buurt ook verkennen of willen ze leuke dingen doen. Zo waren ze hier laatst 4 dagen en in de eerste 2 dagen was er al meer dan 300,- euro uitgegeven aan boodschappen, zwemmen eventjes gaan shoppen etc. (Ben toen maar gestopt met tellen) 

Ik vind het echt belachelijk hoe dat dan gaat, want als we boodschappen gaan kopen moeten het ook gewoon goede merken zijn volgens het broertje en zijn moeder😬 mijn vriend wil het maar niet in zien want hij heeft jaren voor hun gezorgd op die manier, daardoor is hij een aantal jaar terug zelfs in de schulden gekomen! 

Hebben jullie enig idee of ik kan doordringen bij mijn vriend (hij is trouwens van molukse afkomst, dus heel eigenwijs en heeft het beste voor met zijn familie), hoe ik dat dan kan doen. Of hebben jullie misschien tips hoe ik het bedrag zo laag mogelijk zou kunnen houden en ik dan minder zorgen kan maken en dat er minder irritaties bij mij komen? 

Ik heb nu gewoon zoiets dat hij niet meer voor zijn moeder en broertje hoeft te zorgen op die manier, omdat hij nu een eigen gezin krijgt die ook gewoon moeten kunnen leven! En niet op een houtje moeten bijten tot dat het salaris er weer is omdat alles is uitgegeven aan zijn familie!

Wat vinden jullie en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!🙏 bedankt alvast!😘

wat is er mis met: nee/kan niet/gaat niet/lukt niet/wil ik niet/gebeurt niet?
Ze zouden hier welkom om aan te schuiven met wat er is en dat is het.

Hoe hebben jullie je geldzaken geregeld? Werk jij? Heb jij je eigen geld en rekening, of hebben jullie alles op één hoop? 

Ik zou hier vooral gesprekken over voeren met je vriend en goed nagaan waar voor jullie de grens ligt.

Als jij je vriend niet zo ver krijgt dat hij zijn moeder en vriend niet meer onderhoudt...dan lijdt je eigen gezin daaronder. Daar zou ik dus eens een heel serieus gesprek met hem over voeren. Want dit kan echt niet: er wordt danig misbruik van hem gemaakt en ze zijn jullie gewoon aan het manipuleren. Het is toch van de zotte dat jullie van alles voor ze betalen omdat ze bij jullie logeren? Je zou eerder mogen verwachten dat zij eens boodschappen en uitjes e.d. voor jullie betalen omdat jullie al inwoning bieden.
Jullie moeten een goed gesprek voeren en je moet zien duidelijk te maken dat het je menes is. Dan moet je vriend zich ook aan die afspraken gaan houden natuurlijk. Daarom zullen jullie ook in gesprek moeten met moeder en broer dat het zo niet langer gaat want jullie hebben geld voor je zelf nodig bovendien zijn zij volwassen mensen die zelf voor hun natje en droogje moeten zorgen.
Zeker als de broer een goed salaris heeft, is er geen enkele reden om op jullie zak te teren.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-07-2022 om 19:53

Wat vindt en wil je vriend? Is hij het met je eens en durft hij dat niet tegen zijn moeder te zeggen? Of is hij van mening dat hij de verantwoordelijkheid heeft om goed voor zijn moeder en broertje te zorgen en alles met hen te delen?

Het zou namelijk ook zo maar een fors verschil in normen en waarden /cultuur kunnen zijn. En dan los je het niet op door zoals Pippeltje adviseert om jóuw wensen als eis aan hem op te leggen.

Hebben jullie al eens een open en eerlijk gesprek gehad over wat jullie van elkaar verwachten? Dat gaat verder dan alleen het financiële stuk, maar minstens zo belangrijk ook over hoe jullie je kind(eten) willen opvoeden.

In veel culturen is familie veel belangrijker dan in de Nederlandse. Dat is niet beter of slechter, gewoon anders. Het lijkt me goed als je je van die verschillen bewust bent en probeert om samen een middenweg te vinden.

Los hiervan is het denk ik wel verstandig om jullie inkomsten en uitgaven niet volledig op 1 hoop te gooien. Dat voorkomt ook gedoe over wie wat waaraan uitgeeft.

"Het zou namelijk ook zo maar een fors verschil in normen en waarden /cultuur kunnen zijn. En dan los je het niet op door zoals Pippeltje adviseert om jóuw wensen als eis aan hem op te leggen."

Eens, maar als zij in zijn land van herkomst/roots had geleefd, had iedereen haar aanpassing verwacht. Zodra het omgekeerd is lijkt dat niet meer te gelden.
Je kunt een hele cultuur niet meenemen, er hoort een net zo groot stuk aanpassing bij, idd de middenweg waar je het over hebt. ( waarbij ik niet suggereer dat de familie daar niet in slaagt, maar puur omdat je cultuur en normen/ waarden benoemde)

Ik zou het zelf niet faciliteren om eerlijk te zijn. Wel welkom, maar niet alleen op onze kosten.

Van die cultuur zal best, maar het is ook het geld van TO dus ik zou niet zomaar overal akkoord mee gaan. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-07-2022 om 20:47

Pistache schreef op 30-07-2022 om 20:25:

Van die cultuur zal best, maar het is ook het geld van TO dus ik zou niet zomaar overal akkoord mee gaan.

Oh, maar daar ben ik het ook mee eens. Maar als je negeert dat er een opvoedings/cultureel/normen en waarden verschil is, dan zul je langs elkaar heen blijven praten. Totdat het misschien uiteindelijk na een aantal jaar zo escaleert dat je uit elkaar gaat. Dat zou ik willen voorkómen, of als je het niet eens gaat worden, dan liever nu vast erachter komen.

Het lijkt mij handig om een Molukse vrouw ( collega of buur of.) je vraag voor te leggen. Misschien heeft zij tips, zoals dat in hun cultuur gewoon is.
Denk bv aan boodschappen van te voren doen, of bij de Lidl b-merk maar serveren in schalen.
Je bent zwanger; je kan gerust zeggen dat je te moe bent of te slap om visite te ontvangen. Of later, als kind er is; dat baby moet slapen dus geen tijd of minder vaak of niet zo laat.

Er is een boek met de titel:Wie dan leeft... wie dan zorgt?
Geschreven door Maria Poldermans , geboren Nederlands Indië 
Gaat over familie-onderwerpen gemengde huwelijk  en de Pela
Hoofdstuk 4

Ik zou inderdaad gewoon zorgen dat er boodschappen in huis zijn en dan eten ze maar gewoon wat de pot schaft of ze gaan thuis eten. 
Sowieso vind ik het niet normaal dat ze jullie voor alle kosten van uitjes laten opdraaien. Ik zou me daar bezwaard over voelen, zeker als ik een goede baan had. 
Ook jullie geld is eindig en met een kind komen er dure tijden aan. Dat kunnen jullie best communiceren. Als het goed is weet de moeder hoe dat is.

Ik vind dat ook heel vreemd. Ik zou even geen uitjes meer doen. Ze zijn welkom bij jullie thuis en dan eten ze mee met wat er in huis is. Ik zou niet meer samen boodschappen gaan doen, dat vind ik überhaupt een beetje raar om samen met je gasten te doen.

Verder zou ik je zwangerschap en straks je kind als reden gebruiken dat dingen niet meer kunnen. Eindeloze logeerpartijen hoeven dan echt niet meer. Geef je grenzen aan!

Zij gaan shoppen van jouw geld?

Zorg eerst dat je met je vriend op 1 lijn komt. Laat hem dit draadje lezen. Zijn broer mag nu voor zijn moeder gaan zorgen. Jouw vriend moet zorgen voor zijn gezin!

Ik zou inderdaad kijken of je iemand die geen familie is maar wel de Molukse cultuur kent om raad kunt vragen.
Maar zelf zou ik ook een heel ernstig gesprek hebben en ook de financiën uit elkaar trekken als vriend niet zou inzien dat dit niet oke is. Als vriend zo graag dit wil doen, doet ie dat maar van eigen geld en op = op, uiteraard moeten jullie huis/kind/andere vaste lasten dan delen. En mijn geld zou ik voor mezelf houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.