Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

07-08-2009 om 10:42

Advies voor baby's ivm mexicaanse griep

Overheid komt met voorschrift H1N1 griepvirus

Zuigeling meest gebaat bij borstvoeding tijdens griep

Moeders en zuigelingen zijn het meest gebaat bij borstvoeding, direct na de geboorte én op lange termijn. Ook als moeder zelf door de griep getroffen is en virusremmers slikt, moet ze doorgaan met borstvoeding. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde richtlijnen van de NVL, de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) op www.nvlborstvoeding.nl.

Bij de geboorte wordt direct huid-op-huid contact geadviseerd en ook om moeder en kind vooral niet te scheiden. Ook als de moeder ziek is, wordt borstvoeding blijvend aangeraden; de baby krijgt zo alle benodigde antistoffen. Verder adviseert de NVL hygiënische maatregelen zoals regelmatig handen wassen en een fopspeen NIET door volwassenen in de mond te laten nemen. Voor overige adviezen tijdens het geven van borstvoeding wordt verwezen naar de website van de NVL.

Overdracht griepvirus via moedermelk?
Baby's en moeders zijn al blootgesteld aan het virus voordat griepverschijnselen zich uiten. Moeder en kind scheiden nadat de moeder griep heeft zal daarom niet preventief werken. De overdracht van influenza-virussen via de moedermelk is niet aangetoond. Zodra de moeder in contact komt met het virus, worden net als bij alle andere infecties, via de moedermelk afweerstoffen in hoge concentraties afgegeven aan de zuigeling. Baby's die geen moedermelk krijgen zijn vatbaarder voor infecties.

Kunstvoeding versus moedermelk
In tegenstelling tot kunstvoeding biedt moedermelk direct natuurlijke bescherming tegen infecties. Commerciële organisaties ondermijnen het belang van borstvoeding door de promotie van kunstvoeding. "We dringen erop aan dat alle gezondheidsinstellingen en families borstvoeding stimuleren en beschermen tijdens deze en andere tijden van onverwachte gebeurtenissen" zegt Angela Smith, directeur van de International Lactation Consultant Association (ILCA) in Amerika. "Moeders hebben accurate informatie nodig en steun om hun baby de beste bescherming te bieden die er is: moedermelk."

Start virusremmers
Een zwangere vrouw heeft niet meer kans om griep te krijgen, maar mogelijk wel meer kans op complicaties. Er zijn aanwijzingen dat zwangere vrouwen een ernstiger verloop van het H1N1 griepvirus hebben. Bij griepverschijnselen wordt aangeraden direct telefonisch contact op te nemen met de huisarts. Bij de eerste verschijnselen van griep kan worden overwogen te starten met virusremmers.

Voordelen 6 maanden borstvoeding
Minimaal 6 maanden borstvoeding biedt aantoonbaar levenslang een gezonder kind. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, minder kans op eierstok- en borstkanker hebben, minder bloedverlies na de bevalling en daardoor een sneller herstel van het lichaam. Borstvoeding is milieuvriendelijk en scheelt ook aanzienlijk in de portemonnee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 13:18

Zie ook

www.lalecheleague.nl
onder actueel.

Tirza

Miep

Miep

07-08-2009 om 23:10

Promotie borstvoeding?

Ik begrijp het, borstvoeding is echt het beste (-:
Maar helaas is het bij mij en mijn kindje wederom niet gelukt, en geef ik hem nu ook weer de fles. Hij gedijt er prima op. Maar...

.. eerlijk gezegd had ik bij het lezen van het onderwerp "baby's en mexicaanse griep" gehoopt op wat meer algemene praktische tips, even los van de voeding?! Kunnen jullie daar nog iets over zeggen?

Wanneer contact opnemen met de huisarts? Preventie? Hoe evt. behandelen? Klopt het dat kleine kinderen (onder de 4?) een risicogroep vormen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.