Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby 4,5 maand oud slaapt niet overdag!

Hi allemaal,

Twee maanden geleden ben ik met man en onze toen 10 weken oude zoon geëmigreerd naar Zuid-Amerika. Sindsdien weigert onze zoon overdag te slapen. Voorheen had ik een schema, ongeveer elke drie uur borstvoeding, even spelen in de box en bij eerste vermoeidheidstekenen zijn bedje in. Dan viel hij, soms na een klein huiltje, in slaap. Hij sliep minstens drie a vier uur per dag. Maar nu, sinds we verhuisd zijn, is het drama. Een schema viel niet aan te houden want hij wilde elk uur drinken, vanwege de warmte hier (denk ook door 12 weken sprongetje). Elke poging om hem overdag in zijn bed te leggen voor een slaapje mondde uit in heftige huilpartijen. Hij slaapt nu overdag misschien 45 minuten, meestal op mijn schoot na een voeding.

Ik heb alles geprobeerd: een schema, bedritueeltje en telkens teruggaan om hem te troosten en weer in slaap te sussen.. Laten huilen, maximaal 10 minuten. Langer wil ik niet, dat voelt niet goed voor mij. Draagzak hebben we ook geprobeerd, daar valt ie heel soms in slaap in, maar slechts voor korte tijd. Hij slaapt soms wel twee uur in de auto.

Hij sliep s'nachts wel vrij goed, ongeveer een maand lang sliep ie zelfs door van 19:30 tot 6:00. Dat is nu verleden tijd. Hij wordt weer wakker voor n voeding (borstvoeding). De laatste week wordt ie veel meer wakker en afgelopen dagen zelfs elk uur. Ik trek het echt niet meer. Uiteraard helpt mijn man mee waar hij kan en wisselen we elkaar af, maar omdat ik borstvoeding geef komt t vaak op mij neer. We hebben nu de laatste fles vervangen door flesvoeding (sinds vier dagen), maar daar slaapt hij in ieder geval niet beter op.

Ik maak me vooral zorgen om zijn ontwikkeling, of het geen kwaad kan dat ie zo weinig slaapt. Hij is wel vrolijk en groeit goed, lijkt niet te lijden onder t "slaapgebrek".

Het is ook niet zo dat ik de hele dag op stap ben, ik loop rondjes door de buurt met de kinderwagen en spreek af en toe af met een vriendin (wil hier ook wel een sociaal leven opbouwen, wordt erg somber van de hele dag alleen binnenzitten). Verder zou ik graag n paar uur per dag werken voor mijn eigen bedrijf, maar dat kan nu dus vrijwel nooit. Ik voel me vaak gefrustreerd en alsof ik faal, dat ik het niet goed doe als moeder.

Zijn er mensen die ervaring hebben met babies die overdag niet slapen? hoe hebben jullie dit opgelost?


je faalt niet, kom op zeg!

Het is enorm wennen, je eerste kind en dan ook de verhuizing naar een compleet andere omgeving. Je vertelt je somber te voelen als je alleen thuis zit - da's inderdaad een klein wereldje. Goed dat je gaat wandelen en in de wagen rust hij ook, toch?

Hij is dus vaak wakker - maar hij huilt niet begrijp ik. Als hij wakker is en niet gevoed hoeft, 'negeer' hem dan een beetje en neem mentaal wat afstand, ga ondertussen iets anders doen. Ik weet niet wat voor werk je kunt doen voor je bedrijf, of je dat kunt doen terwijl je af en toe een vriendelijk geluidje in zijn richting (in box/bedje/op een kleed op de grond) maakt?

Voeden op vraag werkt effectief, dat weet je. Jullie hebben moeten wennen door de warmte, ik neem aan dat je zelf meer bent gaan drinken. Schiet de melk goed toe? Als je je gespannen voelt, lukt dat misschien wat minder makkelijk.
Het is een samenspel en de narigheid is dat hoe meer je van streek raakt, hoe meer je kind erop reageert. Dus kolf wat melk af, laat je kindje bij zijn vader of bij een ander vertrouwd persoon en ga er een paar uurtjes tussenuit. Wie weet helpt dat.

Zet uit je hoofd dat je faalt. Je zoon heeft lieve ouders en meer heeft hij (voorlopig) niet nodig

Tijgeroog

Tijgeroog

09-06-2015 om 14:23

Ervaring

Mijn dochter heeft het ook even moeilijk gehad toen ze een maand of twee was. Ze wilde steeds vaker drinken, niet of maar heel kort slapen, heel onrustig. 's nachts kwam ze ook steeds vaker. Ik gaf ook borstvoeding op verzoek.
Ik had uiteindelijk het idee dat ze moeite had om te slapen, dus vermoeid en daarom ook onrustig. Ik heb toen gezorgd dat ze heel veel kon slapen, en de borstvoeding enigszins op rantsoen gezet. Ze sliep wel bij mij op m'n buik, dus ik heb uren en uren met haar op de bank gelegen. Zo kwam ik zelf ook weer wat tot rust, dus voor mij was het ook goed, heel rustgevend en fijn om lekker veel te knuffelen. Als ze onrustig werd dan aaide ik haar tot ze weer rustig werd en verder sliep, of ik hield haar rustig met een pink in haar mond. Als ze te onrustig werd gaf ik haar natuurlijk de borst, of anders als er weer een uur twee, later drie tussen zat.
Ik weet dat dit geen aanbevolen methode is, maar voor m'n dochter werkte het heel goed. Binnen een week sliep ze weer langere periodes tussen de voedingen in, was ze veel ontspannener en wij ook.

Monk

Monk

10-06-2015 om 00:51

Logisch

Je ouders uit het ritme, tijdsverschil, temperatuurverschil, allemaal redenen om zelf uit je ritme te gaan.
En wat was dat nu eigenlijk voor ritme nog toen hij 2.5 mnd oud was

Mijn kinderen hebben allebei nooit overdag geslapen. Dat wil zeggen: hooguit een hazenslaapje in de auto van 20 minuten.
En in de nacht werden ze zo'n keer of 10 wakker. Dus ik herken in elk geval het niet slapen overdag en dat dat wel eens vermoeiend voor de moeder kan zijn en dat ook de baby van de leg raakt door slaap tekort.

Als je weet waar het door komt dan is de helft al binnen.
Accepteren is een groot deel van de volgende helft en uitproberen zorgt voor de rest.

Maar je faalt niet, je kindje wordt heus wel groot en elke moeder kent die gevoelens die je hebt!
Ga gerust lekker naar buiten, als hij in de kinderwagen wel slaapt is het toch ook goed?

Anna1980

Anna1980

10-06-2015 om 04:35 Topicstarter

Fijn die reacties!

Fijn om wat tips te krijgen en ook herkenning.

Bromvlieg, nee hij huilt niet als ie wakker is. Sterker nog, hij is vrolijk, bewegelijk en super-alert, al vanaf zijn geboorte. Hij wil alles meekrijgen. Kan makkelijk 45 minuten alleen spelen. Uiteindelijk wil hij wel opgepakt worden en gaat ie jengelen, maar das meestal pas 2 uur/2,5 uur na een voeding. Mentaal afstand nemen is een goede tip, ik besef dat ik nog steeds erg met hem bezig ben en gespannen het moment dat hij weer gaat jengelen afwacht.

Tijgeroog, hoe oud was je dochter toen je die week op de bank hebt doorgebracht? Heb je lang gewacht? En hoe heb je die borstvoeding op rantsoen gezet?

Anna1980

Anna1980

10-06-2015 om 04:36 Topicstarter

Fijn die reacties!

Fijn om wat tips te krijgen en ook herkenning.

Bromvlieg, nee hij huilt niet als ie wakker is. Sterker nog, hij is vrolijk, bewegelijk en super-alert, al vanaf zijn geboorte. Hij wil alles meekrijgen. Kan makkelijk 45 minuten alleen spelen. Uiteindelijk wil hij wel opgepakt worden en gaat ie jengelen, maar das meestal pas 2 uur/2,5 uur na een voeding. Mentaal afstand nemen is een goede tip, ik besef dat ik nog steeds erg met hem bezig ben en gespannen het moment dat hij weer gaat jengelen afwacht.

Tijgeroog, hoe oud was je dochter toen je die week op de bank hebt doorgebracht? Heb je lang gewacht? En hoe heb je die borstvoeding op rantsoen gezet?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-06-2015 om 07:07

Anna1980

"super-alert"

Sorry, maar in mijn ervaring is dat bij een baby juist een teken van oververmoeidheid. Dat hebben al die baby's die overdag 'geen slaap nodig hebben'.

@AdHombre

dat zou kunnen. Maar- wat doe je dan?? Er zit geen slaapknop op een baby.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2015 om 09:44

Anna

Toen we dat deden was m'n dochter wel wat jonger dan die van jou, ik denk een maand of 2,5. En dit was bij mijn dochter de "slaap-knop". Ik vond het indertijd ook verbazend hoe snel het resultaat had. Ik weet nog dat ik na 1,5 week heel bezorgd op een ochtend met een vriendin aan de telefoon zat, omdat ze inmiddels al meer dan 12 uur sliep, en ik bang was dat ze juist weer te weinig voeding binnen kreeg.
Maar er op terug kijkend had ik me geen zorgen daarover hoeven maken, ze had toen een ritme gevonden waar ze zich heel goed bij voelde, en wij dus ook. Later heeft ze nog een tijd problemen 's nachts gehad, waarbij ze weer voor nachtvoedingen kwam, en dat steeds vaker, tot een keer of 7 per nacht, en dat hebben we na een tijdje eigenlijk op dezelfde manier aangepakt, door haar te helpen om zonder voeding door te slapen, in plaats van elke keer dat ze wakker werd te voeden. Op die manier hebben we toen (in een paar maanden, dus heel geleidelijk) de nachtvoedingen weer afgebouwd.
En inmiddels is het een heerlijke meid van 7,5. Niet groot, maar wel met een grote eigen mening, die zich op alle (andere) gebieden heel goed ontwikkeld heeft.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2015 om 09:50

Ohja

Het borstvoeding op rantsoen zetten. Dat deed ik door de tijden tussen de voedingen te rekken. Als ze ze eerst elk uur kwam maakte ik daar 1,5 uur van, en steeds wat langer. Als ze bij mij op m'n buik lag sliep ze beter door, kon ik haar rustig verder laten slapen als ze wakker werd en had ze minder snel een volgende voeding nodig.
As dat niet meer ging kreeg ze natuurlijk weer een voeding, maar op die manier konden we de tijden tussen de voedingen toch wat oprekken, en vooral zorgen dat ze tussendoor meer sliep. Want dat was volgens mij het grote probleem, dat ze zo moe was dat ze niet rustig meer kon slapen.

helga

helga

10-06-2015 om 09:56

kan

oververmoeidheid zijn, hoeft natuurlijk niet. Er zijn heus baby's die weinig slaap nodig hebben. Vrolijk en alert lijken me niet meteen alarmerende tekenen. Ook feit dat hij lang alleen kan spelen lijkt me een goed teken.
Kan dus zijn dat je een baby hebt die uitdaging fijn vindt/ nodig heeft. Misschien slaapt hij daarop beter.
Misschien kun je ook uitproberen om samen uitgebreid naar bed te gaan in middag. Kan me iig voorstellen dat je zelf moe bent. Lukt dat niet besteed hem uit en zorg zelf dat je bijslaapt!
En misschien kun je hem water gaan geven?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2015 om 09:58

Water

Waarom water?

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 10:05

helga

Waar water zit kan geen borstvoeding zitten dus je stelt er niet een voeding mee uit maar zorgt er stapsgewijs voor dat een kind niet genoeg meer gaat drinken . . . . Daarbij: een baby die aan de borst wil heeft geen dorst maar honger/naar melk/naar mama/naar dichtbijheid etc.
gr Angela

helga

helga

10-06-2015 om 10:10

ik weet het niet

Kan me zo voorstellen dat het anders werkt in Zuid-Amerika.
Ik heb het ook over situatie dat hij ieder uur wil drinken, weet niet of dorst een factor is. Water geven kun je trouwens ook doen icm veel nabijheid.

Met Ad eens

Mijn dochters sliepen ook niet overdag op die leeftijd. Ze leken ook heel alert, alsof ze overal bij wilden zijn en alles mee wilden maken. Doordat ze gingen jengelen of huilen vroegen ze aandacht waardoor ze eigenlijk steeds overgestimuleerd werden. Als ik ze in bed legden gingen ze alleen maar keihard krijsen en zelfs bij een wandelingetje in de kinderwagen duurde het zo drie kwartier voordat ze in slaap vielen.

Als ik toen van inbakeren en Ria Blom had geweten had ik die richtlijnen destijds graag toegepast, zoals ik bij mijn daarna geboren zoons heb gedaan, dat had een hoop onrust voor mijn dochters en mijzelf gescheeld.

Ik denk dat wanneer jouw zoontje gaat jengelen na 45 minuten in de box, hij moe is. Als je hem dan oppakt en met hem gaat spelen of kletsen is zijn aandacht weer even gewekt waardoor hij even over zijn moeheid heen komt. Maar daardoor wordt hij wel steeds vermoeider. Zo vermoeid, dat hij niet meer zelf in slaap kan komen. Als je hem dan maar weer uit bed haalt en hij weer alert wordt door de stimulans die hij daar van krijgt, lijkt het net alsof hij nog helemaal niet aan slaap toe was. Als een baby chronisch oververmoeid is, is het ook lastig voor hem om in één keer een goede, hele voeding binnen te krijgen. Dan kan het dus zijn dat hij steeds net niet genoeg neemt en daardoor steeds vaker komt. Het is wel heel lastig om die vicieuze cirkel te doorbreken. Misschien is inbakeren als hulpmiddel op wat rust en regelmaat niet zo handig in een warm klimaat, maar uit de categorie 'baat het niet dan schaadt het niet' zou je dit eens kunnen proberen:


https://www.youtube.com/watch?v=Bmf7IUHa18E.

Ter geruststelling kan ik je vertellen dat mijn dochters zich ondanks het weinige slapen zich zowel fysiek als mentaal prima ontwikkelden. Gelukkig zijn baby's best robuust.

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2015 om 11:55

Inbakeren

Is ook een optie, dat was bij ons het advies van het consultatiebureau. Maar voor zowel m'n man als mij voelde het niet goed om ons meisje te laten huilen tot ze in slaap viel, dus hebben we een andere manier verzonnen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Wiegen of schommelen

Wiegen of schommelen kan ook weleens helpen als je denkt dat een kind slaap nodig heeft. Het handigste is dan natuurlijk een ledikantje dat kan schommelen anders moet je ze nog eerst wegleggen.
Ex wilde nog weleens zoon in de maxicosi heen en weer zwaaien maar daar werd ik weleens wat zeeziek van om dat te zien en je moet dan beslist nergens tegenaan kunnen stoten.
Maar het werkte wel. Als zoon moe was dan.
Maar wiegen of schommelen is al een hele oude oplossing.

ha ja, wiegen/schommelen

Hier in de familie een kindje van 5 maanden dat in de bugaboo-wagen in slaap wordt geschommeld, doekje over de kap om prikkels van buitenaf te dempen. Dat helpt ook goed.
Is trouwens een volledig borstgevoede baby.

Monk

Monk

10-06-2015 om 14:37

25 jaar

Ruim 25 jaar na dato wieg ik nog steeds winkelwagens in de supermarkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-06-2015 om 14:44

bromvlieg

Wij hebben i.d.d. ook de 'methode Blom' gevolgd (inbakeren/regelmaat en dat werkte waar alle andere methodes (ook het wiegen) faalden. Toen veranderde die huilende alerte baby in een rustige slaperige baby die ons wekte met gebrabbel i.p.v. gehuil.

Maar ik ben altijd een beetje huiverig om dat voor te stellen omdat er nogal wat mensen mordicus tegen zijn om een baby te laten huilen, wat natuurlijk hun goed recht is.

Maar die misvatting dat alertheid een teken is dat de baby niet 'wil slapen' herinner ik me nog goed. Dat snapten wij als kersverse ouder niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-06-2015 om 14:47

@bromvlieg2

Dat schommelen werkte bij ons nooit lang. Toen we gingen inbakeren leverde de post net onze een na laatste strohalm af. Een stel onderzetters voor de wieg waardoor hele wieg kon wiebelen. Dat pakket hebben we ongeopend en opgelucht teruggestuurd.

dc

dc

10-06-2015 om 18:51

geen water

In hete landen hoef je er geen water bij te geven, je moet alleen zorgen dat je zelf meer drinkt. De melk wordt aangepast, en je baby krijgt dan ook voldoende zout en mineralen binnen. Welk vaker aanleggen (maar niet ieder uur hoor).

Mijn oudste was in een hittegolf in frankrijk een baby, en ik heb me daar toen in verdiept.

helga

helga

10-06-2015 om 19:21

nee hoeft niet

Water geven hoeft niet nee. Maar op deze leeftijd mag het toch wel? Als dorst tenminste meespeelt. (Bij het vragen zo vaak dan)

dc

dc

10-06-2015 om 19:38

niet nodig

Het hangt ook een beetje van het gewicht af, maar de waterinname zorgt ervoor dat er minder moedermelk gedronken wordt. Dat kan de groei van de baby negatief beinvloeden.

Ik zou zeggen, begin niet met water voor je aan bijvoeding begint. Het is niet nodig, dus waarom zou je het ingewikkeld maken?

Katniss

Katniss

10-06-2015 om 21:04

Versterkt elkaar

Ik denk dat een alerte baby zichzelf overprikkelt en daardoor moeilijker in slaap komt. Mijn oudste is zo ongeveer alert geboren en keek in de eerste week al om zich heen. Ze kwam ook alleen in slaap als we met haar rondliepen of als ze bovenop ons lag. Dan moesten we haar heel voorzichtig weg leggen, anders begon er weer een nieuwe ronde in slaap wiegen. Doodvermoeiend, voor ons, maar ook voor haar.
Na een paar weken trok ik dat niet meer en heb ik haar overdag in bed gelegd met de deur dicht, en ben zelf op de bank in slaap gevallen. Toen ik even later wakker schrok, bleek dochter heerlijk zelf in haar eigen bed te slapen. De dagen daarna heb ik haar ook steeds in bed gelegd en kwam erachter dat ze na een paar minuten huilen gewoon ging slapen.

Moni

Moni

10-06-2015 om 21:09

Hier ook een alerte baby

al weer lang geleden......
Ze sliep toen ze ca 4 maanden was drie keer een half uur per dag.
Ze was niet overprikkeld, hoogstens een beetje na een dag KDV. Dan kwamen we thuis en ging ik eerst op de bank liggen met haar. Best lekker. Heel wat afleveringen van de Nanny gezien op die manier.

's nachts deed ze het erg goed. Alles bij elkaar sliep ze voldoende.

Het grote verschil bij TS is dat die baby eerst wel goed sliep. En dan is het niet logisch dat een baby nu zo weinig slaapt.

Nr. 2 hebben we ingebakerd. Werkte heel goed en had hij nodig. Maar daar moet je vroeg mee beginnen. Met 4,5 maand kan misschien nog net. Meestal bouw je rond die tijd al af.

Anno2

Anno2

10-06-2015 om 22:11

Oververmoeid

Zou kunnen, het kan ook een fase zijn...

Slaapt hij wel in de kinderwagen? Hier heb ik echt kilometers gelopen om kind in slaap te krijgen, dus bij tekenen van vermoeidheid hup in de wagen en lopen, kom je zelf nog lekker buiten en goed voor je conditie. Ik ging ook lopend boodschappen doen via een omweg naar de verste supermarkt.

Ieder uur drinken zou ik nu inderdaad langzaam oprekken naar 2 2,5 uur, dat was voor mijn jongste normaal op deze leeftijd overdag en dan savonds vanaf 8 uur slapen tot de volgende morgen zonder drinken.

Dat hij het eerst wel kon en nu niet vind ik niet raar: zoals gezegd jongste sliep dus al redelijk vroeg door zonder voeding maar met 6 maanden werd ze snachts weer wakker met honger, zeker tot ze een maand of 8 was... Dus resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Anna1980

Anna1980

10-06-2015 om 23:54 Topicstarter

Ad hombre

Om eerlijk te zijn weet ik zelf ook niet hoe ik die alertheid moet interpreteren. Soms heb ik idee dat ie loopt te vechten tegen de slaap. Dan geeuwt ie en wrijft hij in zijn ogen. Maar zodra hij weer oogcontact krijgt met mij, begint ie weer te lachen en lijkt de slaap ver te zoeken. Als ik hem dan in bed leg, kijkt hij me niet-begrijpend aan en gaat ie na 10 minuten huilen.

Vandaag was ie echt duidelijk moe, rond 15 uur. Hij dronk niet effectief, maar viel ook niet in slaap op schoot na het drinken. Daarna huilerig en niets willen. Nu net aangelegd (1,5 uur later) en nu slaapt ie als een roos op schoot. Maar dan is het dus eigenlijk te laat (half 5 s'middags) en kan t zijn nachtrust wellicht verstoren.

Anna1980

Anna1980

11-06-2015 om 00:01 Topicstarter

Inbakeren

Inbakeren vind ik top. Dat hebben we tot ons vertrek gedaan, met de Swaddle me. Dat werkte erg goed. De laatste week voor ons vertrek wilde hij daar echter niet meer in en begon te huilen als we hem erin stopten. Hij is superbewegelijk (al toe hij in de buik zat en wurmde zich er ook half uit, niet veilig dus. Toen begon hij overigens ook al minder te slapen (iedere keer 45/50 minuten per "rondje").

Hier is het echt te warm om hem in te bakeren, met de airco aan zweet hij vaak nog. Ik heb overigens een inbakerslaapzakje voor tropisch klimaat. Het is een afbouwslaapzakje, speciaal voor de gelegenheid gekocht. De armgaten kan je dichtknopen. Als ik dat doe, wordt ie erg onrustig en probeert hij zijn handen alsnog in zijn mond te stoppen. Geen succes dus .

dc

dc

11-06-2015 om 00:06

signalen

Als een baby oververmoeid is, dan is het moeilijker om in slaap te vallen. In zijn ogen wrijven is duidelijk een teken van moe zijn.

Wat ik zou doen:
Morgenochtend, als je baby wakker is, gelijk voeden, verschonen, vertroetelen, en dan even met rust laten op een matje op de grond en een grabbelaar of zoiets. En dan, zodra hij begint te mopperen, luier verschonen en in bed leggen (niet voeden!). En dan gaan stofzuigen (ja echt, het werkte bij alledrie mijn kinderen, beginnen in hun kamer, en dan steeds verder gaan) of onder de douche stappen.

Als hij daarna nog wakker is, even knuffelen en weer in bed leggen en dan weer even iets anders doen (vaatwasser uitruimen ofzo) en er niet heengaan voor je dat af hebt gemaakt.

En als hij in slaap valt en weer wakker wordt, het patroon weer herhalen. Soms legde ik mijn baby na een half uur weer in bed en ging hij weer slapen!

Het is even lastig om het patroon van oververmoeidheid te doorbreken. Na een paar dagen dit doen, wordt het vanzelf beter (tenzij je denkt dat hij pijn heeft, dan even langs de dokter).

Jezelf forceren iets af te maken, zorgt ervoor dat je hem echt de tijd geeft om in slaap te vallen. Dat is iets wat je niet voor hem kunt doen.

Anna1980

Anna1980

11-06-2015 om 00:08 Topicstarter

oh ja, Rita Blom

Die methode..weet niet wat ik ervan moet denken. Op zich spreekt de regelmaat en het inbakeren me wel aan. Het enige is inderdaad het laten huilen. Hoe lang laat je je kind dan huilen? En hoe weet je dat hij niet drie uur huilt zonder te stoppen?

We hebben S. gisteren 10 minuten laten huilen en dat vonden we (met name mijn man dan, Zuid-Amerikaans en faliekant tegen laten huilen) genoeg. S. is nu schor . Ik kan de knop nog wel omzetten maar wat me tegenhoudt is het eventuele trauma bij S.. Je leest weleens dat baby's het op een gegeven moment gewoon opgeven en uit verdriet en eenzaamheid in slaap vallen, zielig .

Ik merk ook dat ik erg zoekende ben, als ouder met weinig ervaring. Wat is nou een goede methode en wat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.