Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Suze20383

Suze20383

14-01-2017 om 11:36

Baby gooit ineens ritme om

Dag allen,

Allereerst, ik ben nieuw op dit forum en wat fijn dat het bestaat!
Ik heb wat vragen over onze dochter, 5 weken te vroeg geboren op 29-9 en nu bijna 16 weken (gecorrigeerd 11).

Vanaf dat ze 8 weken oud is (ongecorrigeerd) sliep ze al door van 19:00-00:00 en de weken daarna sloeg ze uit zichzelf de laatste fles over en verschoof de slaaptijd naar 03:00 of zelfs 04:00 uur, wat ze ruim 2 weken heeft volgehouden.
Vanaf afgelopen week kwam ze ineens weer voor de late avondvoeding, dit doet ze nu een paar dagen en slaapt nu van 18:30-00:00 en weer van 01:00-05:00/05:30.
Op zich heel netjes, alleen vragen wij ons af hoe dit zou kunnen komen?
We denken zelf aan de start bij de kinderopvang, waar we haar nu sinds vorige week 2 ochtendjes hebben laten wennen. Maandag en dinsdagochtend gaat ze weer wennen en vanaf volgende week iedere ma/di hele dagen.
Ze heeft het daar erg goed gedaan, goed geslapen ook. Overdag slaapt ze thuis prima.

Vraagje 1)
Hoe kan het dat ze ineens haar "oude" ritme oppakt en gaat dit vanzelf weer verschuiven?
Vraagje 2)
Sinds een week of 2/3 (dus nog voor de start vd opvang) is ze plotseling bij ieder slaapje gaan protesteren/huilen bij het naar bed gaan. Dit doet ze bij ieder slaapje. We hanteren een heel vast en regelmatig ritme en letten goed op haar wakkertijd, en hebben niets veranderd hierin. Na een paar keer troosten gaat ze wel gewoon goed slapen.
Wat zou dit kunnen zijn?

Hopelijk hebben jullie advies of denken aan iets dat wij misschien over het hoofd zien!

Alvast bedankt,
Suze

Ritme

Het idee dat er een ritme zit in babies en dat je dat op bepaalde voorgeschreven wijze kunt beïnvloeden lijkt me wat optimistisch.
Maar ik ben benieuwd.
Ik denk, zeker als ze nog zo jong is dat er moeilijk een peil op te trekken is, behalve dan uiteraard zelf voldoende regelmaat en rust aanbieden en routines bij het slapen gaan.
Mogelijk dat je dochter niet alleen gelaten wil worden?
Dat is natuurlijk een keuze maar op deze leeftijd sliepen de kinderen bij ons en als ze niet alleen wilden zijn bij het naar bed gaan bleven we erbij tot ze sliepen.

Geen regelmaat

Baby's hebben geen regelmaat, elke keer als je denkt dat er regelmaat is, verandert er weer wat!

Bij de tweede heb ik de waarom vraag dus niet meer gesteld: het is gewoon zo en we probeerde een oplossing te vinden.

Dus go with the flow, niet te veel sturen, maar ritme kindje volgen, straks kan ze praten en wordt het makkelijker

Mams

Mams

14-01-2017 om 15:20

Tip

Ik was bij mijn oudste (prematuur, 31 weken) toen hij thuiskwam ook heel krampachtig bezig met een ritme. In het ziekenhuis had hij een voedings- en slaapschema. Thuis was ik voortdurend bezig met die tijden en me afvragen waarom het steeds veranderde. Inmiddels ben ik 9 jaar en 3 kinderen verder en kan ik je vertellen: stop met nadenken over tijden en je afvragen waarom baby's schema's omgooien. Dat doen ze gewoon omdat ze baby zijn . En net als je denkt dat je een nieuw ritme te pakken hebt, verzint je baby weer iets anders. Het zijn voor ouders de eerste lessen in het loslaten.

Succes!

Pom

Pom

14-01-2017 om 17:56

Feiten

Bij kinderen loop je altijd achter de feiten aan.
Denk je een ritme te krijgen...Gooien ze het om.
Denk je ze te kennen....Laten ze je versteld staan.
Denk je te weten wat ze eten, lekker vinden, drinken, mooi vinden, op wie of wat ze gek zijn...klopt er ineens niets meer van.
Kreten als: doet mijn kind nooit, houdt mijn kind niet van, kan het wel of niet..Gooi maar weg, het is over en veranderd eer je er erg in hebt.
Uitleg krijg je er niet bij, een ritme niet, gebruiksaanwijzing niet, en er zit ook geen garantie op

Suze20383

Suze20383

15-01-2017 om 14:18

Thanks

DankDank voor al jullie reacties!

Geen ander advies

Wat hierboven al geschreven is vind ik ook, er is geen ritme en mocht er zoiets zijn dat er op lijkt dat verandert dat weer. Ik werd er ook gek van, achteraf gezien zonde van al die ongerustheid. Laat maar gewoon gebeuren.
En over volgende week,nog een keer wennen bij kdv? Zou ik overslaan en nog samen een laatste weekje rustig thuisblijven maar dat moet je helemaal zelf weten. Niet alles moet volgens het boekje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.