Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-08-2018 om 11:13

baby op z'n buik laten slapen

Toen onze kinderen werden geboren, was het nog gewoon baby's op hun buik te laten slapen. De ontmoediging na onderzoeken m.b.t. wiegendood zijn van net een paar jaar later. Inmiddels zijn er verscheidene kleinkinderen geboren. Op twee van hen pas ik op regelmatige basis. De andere drie komen nu en dan een weekend logeren en zijn de babyleeftijd al lang te boven.

Kleinste kindje van bijna 5 maanden kan soms moeilijk in slaap komen. Opa had 'm laatst bij een avondje oppassen op zijn buik gelegd en toen sliep hij wel. Geregeld even gecheckt hoe het ging. Ouders doen het soms ook, we doen dat natuurlijk niet buiten hen om.

Hoe zijn de gedachten hierover tegenwoordig? Vanaf wanneer is op de buik slapen minder/geen risico meer?

Wat ik ervan weet.

Als een pasgeboren baby met mondje en neusje "vastgeplakt" zit aan het matras worden ze (misschien) niet wakker bij zuurstoftekort. Het schijnt dat buikslapers dieper slapen.
Met een paar weken/maanden kunnen ze wat eenvoudiger hun hoofdje draaien en bewegen, risico wordt steeds kleiner dus omdat ze steeds sterker worden.
Ook gaan ze op een gegeven moment zelf draaien, dan is het gevaar helemaal geweken.
Dus per baby iets verschillend, maar met een half jaar zijn, eventuele gevaren, wel voorbij wb buikslapen.

Jen

Jen

03-09-2018 om 21:51

Ik had een buikslaper

Ik had 2 buikslapers. Op het consultatie bureau zeggen ze dat als ze op hun buik slapen het lichaampje minder goed kan herstellen als het even stopt met ademen daardoor willen ze het tegenwoordig niet meer. Ik deed overdag wel in de nacht inbakeren tot 3 maanden daarna afbouwen en nu slaapt de jongste 4 maanden gewoon op haar rug overal. Het kan dus wel als je er bij bent maar zou het niet alleen doen als ze boven liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.