Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Nils

Nils

26-06-2013 om 09:33

Bmr voor 14 maanden

Wij hebben vorige week een vervroegde BMR-prik bij onze jongste (7 maanden) laten zetten ivm de mazelenepidemie. Hij komt in aanraking met een kindje dat niet gevaccineerd wordt. We hebben het zelf moeten regelen, het vaccin haal je dan zelf op bij de apotheker. Wat mij zo verbaasde was dat wij de enige zijn (in onze buurt dan, bij die apotheek en onze huisarts). Dus vroeg ik me af of meer ouders hun baby's vervroegd hebben laten inenten. En dan bedoel ik buiten de gebieden als de Ablasserwaard waar de GGD zelf al begonnen is met vaccineren.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2013 om 11:19

Nils

Ik weet het niet, ik ben zelf al uit de babies. Maar even een (waarschijnlijk overbodige) opmerking: je weet toch dat je met een maand of 14 (ofzo) opnieuw de bmr moet halen, omdat hij bij babies minder lang werkt dan bij wat oudere kinderen?

Roosje

Roosje

28-06-2013 om 20:37

Niks gehoord van ggd

Mijn dochter wordt over 2 dagen een jaar en ik woon wel in een refo-gebied. Maar ik heb niks gehoord van de ggd om de prik vervroegd te komen halen. Heb er zelf ook niet zo bij nagedacht eigenlijk. Zou het beter zijn om hem eerder te halen?

Overwegingen

Als je nog borstvoeding geeft is je kind enigszins beschermd omdat ze jou antistoffen krijgt. Heb je oudere kinderen op school en opvang dan heb je weer meer kans dat die de mazelen mee naar huis nemen. Is je kind op dit moment goed gezond dan zou ik het overwegen. Is je kind net koortsig en aan het tandenwisselen dan zou ik de stress van een vaccinatie liever niet aangaan.
Zitten eventueel oudere kinderen op een school met refokinderen dan is het weer een ja, maar op een school die niet aantrekkelijk is voor dit soort ouders dan weer niet.
Is je kind zelf kwetsbaar en wordt het makkelijk ziek of heeft het een chronische aandoening dan weer wel.

Nils

Nils

29-06-2013 om 07:44

Bv en mazelen

Tot ongeveer 6 maanden is een baby beschermd, daarna niet meer. Ook niet als je borstvoeding geeft. Wij dachten dat een BMR - vaccinatie op jongere leeftijd misschien belastender zou zijn, maar dat blijkt niet waar te zijn. De prik wordt met 14 maanden gegeven, omdat deze dan effectiever is, de vaccinatie werkt langer. Daarom is een vervroegde vaccinatie geen vervanging, zie bijdrage Tijgeroog. Normaal gesproken kan je tussen 6 en 14 maanden uitgaan van kudde-immuniteit, nu dus niet overal. Roosje, je kunt het CB bellen met vragen over de situatie in jouw regio: ze sturen je dan uitgebreide info toe. Verder zijn er inmiddels 5 kinderen met ernstige complicaties opgenomen. Het is echt een rotziekte. De kans dat je kind de ziekte krijgt als het niet in aanraking komt met besmette kinderen is nihil. Maar hoe kan je dat helemaal voorkomen? De kans dat je kind mazelen krijgt na contact met een besmet kind is heel groot. Ik hoop heel erg dat de epidemie over het hoogtepunt heen is en er geen blijvende schade is (aan overlijden maar niet denken) bij de zieke kinderen. Ik hoop met andere woorden dat we voor niets hebben ingeënt. Het heeft ons dan wel een portie gemoedsrust opgeleverd.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-06-2013 om 08:00

Roosje

Er worden kinderen vanaf 6 maanden gevaccineerd die in gemeenten wonen waar de vaccinatiegraad minder dan 90% is, dat zijn niet alle refo gemeenten. Ik geloof dat het tijdens het inloopspreekuur van het cb gebeurt.

http://www.zorgatlas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten/mazelen-2013/
En klik dan ook even op bmrvaccinaties basisimmuun per gemeente, dan verdwijnen de rode stippen.

Je kan dit ook nog lezen: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/ziekten-in-het-rijksvaccinatieprogramma/mazelen/omvang-en-trends

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.