Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
e3

e3

26-09-2008 om 15:21

Borstweigering? help!

Ons derde kindje is nu 3 maanden oud en weigert sinds ongeveer 2 en halve week te drinken. Met veel moeite lukt het me nog steeds om haar toch te laten drinken (rondjes lopen tijdens het voeden, in verschillende houdingen aanleggen, enzovoorts.) maar de rustige, goed drinkende baby die ik eerst had, is verdwenen. Ze schreeuwt gewoon op haar hardst naar mijn borst en wil niet eens proberen een slokje te nemen. Ook voel je vaak de borrels door haar buik gaan en laat ze veel windjes, ook tijdens de voeding, wanneer ze zo huilt. Ook borstvoeding uit een flesje, wat eerst wel goed ging, wil ze niet graag meer. Maar als ik haar dan eenmaal op een of andere manier aan de borst heb, heeft ze wel echt honger en ze blijft ook huilen totdat ze goed gedronken heeft, dus dat is het probleem niet. Ik zit zelf een klein beetje te denken aan koemelkallergie. Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
e3

e3

27-09-2008 om 11:35

Mieke

ik denk inderdaad aan allergie omdat dit in de familie zit, mijn vader heeft koemelkallergie en ik heb zelf een aantal allergieen, mijn zoontje heeft astma, dus dat is zeker niet onbekend. Ik dacht eerst ook aan keelpijn, omdat we dat allemaal een beetje hadden, maar het duurt zo lang bij haar. Spruw ken ik ook, dus daar heb ik naar gekeken en kan ik niet ontdekken. Ik denk aan een allergie, omdat het weigeren heel erg gepaard lijkt te gaan met buikpijn, ze lijkt echt heftige krampen te krijgen en na een paar borrels of winden, wordt het weer even minder.

Vorige week op het consultatiebureau zei de arts dat ik gewoon moest blijven aanleggen, maar ik word er nu wel een beetje moedeloos van. Ik heb toen overigens niet over allergie gesproken, omdat dit vermoeden pas later bij mij kwam. Als het niet snel beter wordt, moet ik inderdaad maar een professional gaan inschakelen, want ik wil eigenlijk nog helemaal niet stoppen...

e3

e3

27-09-2008 om 14:27

Bedankt!

voor je tips, ik ga het uitproberen en ga hier inderdaad niet meer mee tobben, als het dit weekend niet opknapt toch maar naar de huisarts.

Kari1

Kari1

28-09-2008 om 14:43

Mieke

Meestal ben ik het wel eens met je adviezen, maar deze keer niet.
E3 denkt dat een voedingsallergie de oorzaak kan zijn van de problemen. Dat verdient goede aandacht. Voor het opsporen van een voedingsallergie bij babies bestaat er de Landelijke Standaard voedselallergie bij zuigelingen, opgesteld door deskundigen en onderschreven door kinderartsen, huisartsen, diëtisten, cb's. Op borstvoeding.com staat een redelijke samenvatting van de stappen hierin. Zou het niet aardig zijn als ook (toekomstige) lactatiekundigen zich hiernaar richten?
"Je zou voor de zekerheid alvast koemelk,soya en pinda uit je eigen voeding weg kunnen laten om te kijken of dit effect heeft."
Stap 1 in de standaard is een goede indicatiestelling voor het starten van een eliminatietraject (misschien moet er wel helemaal niet worden geëlimineerd maar moet er iets heel anders gebeuren). Dat gebeurt in principe door een kinder/huis/cb-arts, omdat die de gehele gezondheid van het kind kunnen beoordelen. Dus niet telefonisch en/of via een forum. En blijkt er idd een indicatie voor eliminatie te zijn, dan wordt koemelk, soja en kippenei geëlimineerd.
Door met allerlei andere adviezen door zo'n traject heen te fietsen wordt de zaak er straks niet duidelijker op.
Kari

Kari1

Kari1

28-09-2008 om 17:47

Je mist

het punt denk ik.
"allergie als mogelijke ( zeldzame ) oorzaak van borstweigeren", ja, dat kan voorkomen. Juist daarom is het belangrijk dat de diagnose voedselallergie zo snel en goed mogelijk wordt gesteld. En daarvoor is de standaard ontworpen.
"Sommige moeders merken na het elimineren heel snel resultaat. Stap 2 kan dan zijn om ( wederom ) contact op te nemen met de huisarts of lactatiekundige", ik reageer op het overslaan van stap 1: een gedegen indicatiestelling voor het starten van een eliminatietraject. Door een arts, want die kan de gehele gezondheidstoestand op dat moment bekijken en bovendien heeft die persoon dan een nulmeting. Daar alvast een voorschotje op nemen (ga maar alvast wat dingen uit je voeding weglaten, en dan niet volgens de standaard maar volgens eigen ideeën) vind ik daarom geen goed advies, net zo goed als het geen goed advies is om tegen iemand die denkt een glutenintolerantie te hebben te zeggen: laat eens de gluten weg en kijk wat er gebeurt. Je interfereert dan ten nadele in het diagnose-behandelproces en dat kan daardoor worden vertraagd.
Kari

Kari1

Kari1

28-09-2008 om 21:23

Mieke

We zijn het helemaal eens: "moeder dan eerst maar hypo-allergene kunstvoeding moet gaan geven...Niet echt een borstvoedingsvriendelijke manier van diagnostiseren als je het mij vraagt." Zeker niet. En de hulpverlenders die deze adviezen geven hebben er duidelijk geen kaas van gegeten. De standaard stelt een heel ander traject voor!
Voor E3 en iedereen die hiermee te maken heeft/krijgt: wijs je kinder-/huis-/cb-arts er op dat er een goed en onderbouwd stappenplan ligt. (Ik denk dat de meeste kinder-/cb-artsen dit wel weten en dat het vooral huisartsen zijn aan wiens aandacht dit is ontglipt.)
Kari

e3

e3

30-09-2008 om 10:34

Op dit moment...

gaat het gelukkig weer een beetje beter. Af en toe drinkt Lotte nog wel onrustig, maar het gaat gelukkig wel weer wat beter. Ben inmiddels wel bij de huisarts geweest om een eventuele keelontsteking, spruw of iets dergelijks te laten uitsluiten en er was gelukkig op dat gebied niets aan de hand. Dus we wachten het maar even af...

e3

e3

01-10-2008 om 09:24

Mieke

Ik heb wel de vele krampen genoemd en dat ik het idee heb dat ze echt pijn in haar buikje heeft, maar ik heb niet gezegd dat ik misschien aan een allergie denk. Hij schoof het onder krampjes die bij de eerste drie maanden horen en vond haar er verder goed uitzien. Ja, dacht ik, krampjes ken ik ook wel, het is inmiddels mijn derde, maar mijn kinderen hadden nooit zo erge krampen dat ze niet meer konden drinken van de pijn. Het stomme is dat het een beetje op en af gaat, de laatste twee dagen ging het weer goed en vanmorgen begon ze wel weer onrustig met krampjes en loslaten.
Ze is wel steeds erg goed gegroeid. Geboortegewicht: 3585 gram. Toen in twee dagen afgevallen tot 3280 gram. Met 1 maand: 4540 gram, met 2 maanden: 5020 gram, met 3 maanden: 5930 gram. Dus op zich niets mis mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.