Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Linda

Linda

03-09-2018 om 13:48

Flesvoeding ophogen en fles minder?

Hallo allen,

Onze zoon is nu 2 maanden oud en weeg 6,2 kg. Hij krijgt flesvoeding. Na veel moeite zit hij op 4 x 180 en 1x 210. Hij heeft in het ziekenhuis gelegen en door zijn ziekte moest hij even inhalen. De nacht wordt al wel rustiger, hij slaapt redelijk door. We moeten er nog wel een keer uit om hem even zijn speentje terug te geven.

Nu geeft het consultatiebureau aan dat hij straks meer honger zal gaan krijgen, afgaande op zijn gewicht, en we dan langzaam een fles erbij kunnen ophogen. We merken zelf ook dat het een beetje begonnen is, maar we redden het nu nog met de huidige flessen. Nu zie ik dat je met ophogen ook naar 4 voedingen moet volgens de nutrilon verpakking. Hij zou anders te veel voeding binnen krijgen. Hoe pakken we dit aan? Ik kan natuurlijk nog geen fruit en groente geven, want dan gaat het vanzelf.

Heeft er iemand tips en advies?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2018 om 14:19

'na veel moeite'

schrijf je. Hoe bedoel je dat?

Mijn kleinzoon op wie ik wekelijks pas, is vijf maanden; keurig op gewicht volgens het CB, en drinkt nooit een fles van 180/210, altijd minder. Hij krijgt dan ook vaker per dag eten, ofwel live van zijn moeder of gekolfde melk uit de fles van degene die voor hem zorgt.

Ik begrijp dat je hecht aan vijf voedingen per etmaal?

Tijgeroog

Tijgeroog

03-09-2018 om 15:22

Huh?

Je moet ophogen omdat hij anders te weinig krijgt en als je dan gaat ophogen moet er een fles af omdat hij anders te veel krijgt? Maar dan krijgt hij toch uiteindelijk nog ongeveer evenveel, en heeft het ophogen dus geen zin?

Ben bang dat je niet veel aan me hebt, want ik heb altijd op verzoek gevoed. Dus ik zou ophogen als ik merk dat hij aan het einde van de fles nog honger heeft, en een volgende fles aanbieden op het moment dat hij aangeeft daar behoefte aan te hebben. Maar aangezien je schrijft dat dit veel moeite heeft gekost vermoed ik dat je het prettig vindt om de zekerheid van voeden op vaste tijden te hebben.

vlinder72

vlinder72

03-09-2018 om 15:24

Moet?

Mijn kinderen dronken nooit zoveel en zijn nooit naar 4 voedingen gegaan. Pas toen ze bijvoeding kregen ging het aantal flessen omlaag.

Ze zaten dus tot ze echt bijvoeding kregen op vijf flessen maar soms ook op zes als ze honger hadden.

Marie

Marie

03-09-2018 om 16:19

prima toch?

Toen onze meiden twee maanden waren zaten ze op 5 x 200 (180 cc water met poeder).
07.00 11.00 15.00 19.00 23.00 uur
Met drie maanden (6 kg) gingen ze over op vier voedingen van 210 cc (ging de late avondvoeding er dus af).
Dat ging trouwens vanzelf. Zo ineens waren ze "met geen kanon" meer wakker te krijgen om 23.00 uur.
Met vier maanden kregen ze er nog 4 schepjes rijstebloem bij in de laatste fles.
Ze bleven dus altijd keurig onder de 1 liter flesvoeding per 24 uur.
Met vijf maanden kregen ze om 9.30 uur een fruithapje erbij en vanaf 6 maanden om 17.30 uur een groentehapje.
Pas met 10 maanden ofzo ging er een flesvoeding af.

In elk geval, maak je niet druk. Zo lang hij niet over de liter per 24 uur komt is er niks aan de hand. Anders kun je overstappen op voeding voor hongerige babies.

Linda

Linda

03-09-2018 om 16:44

5 voedingen

Ik negeer even alle mensen die borstvoeding geven, dat doe ik niet.

Onze zoon heeft een hersenvliesontseking gehad en heeft 11 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daarna kreeg hij enorm veel honger en heeft hij 6x 150 (+5 schepjes) gedronken. Dit was te veel, heeft ook 2 weken geduurd voordat hij minder hongerig werd. Het consultatiebureau adviseerde toen om naar 5 voedingen te gaan en dan op te hogen naar 180 (+ 6 schepjes). Dat ging goed, en uiteindelijk hebben we 1 fles naar 210 (+ 7 schepjes) opgehoogd. Omdat onze zoon nu 6,2 kg weegt geeft het consultatiebureau aan dat hij meer honger gaat krijgen en dat we waarschijnlijk weer op zullen moeten hogen. Hij is gezond en niet te dik, gewoon verschrikkelijk lang. Ik zie alleen op de verpakking staan dat het advies dan is om naar 4 voedingen te gaan. Op dit moment komt onze zoon lichtelijk over de 1l per dag. Dus met 1 fles ophogen komt hij er steeds meer over. Nu was dat kleine beetje geen probleem. Maar straks zit ik op 5x 210 flessen. Daarom ben ik huiverig op te hogen. Als ik er ook maar 1 schepje in doe voor de hongerige baby krijgt hij enorme buikkrampen en te vaste ontlasting. Hij is eindelijk weer wat rustiger geworden na alle spanningen. We willen dus niet weer forte proberen, dat is de vorige keer slecht bevallen.

Viooltje

Viooltje

03-09-2018 om 16:56

Maar

het maakt op zich toch niet uit of je fles of borst geeft? Je kindje geeft als het goed is zelf aan wat het nodig heeft.
Je geeft in je eerste bericht aan 'met moeite zitten we nu op ...'. Heb je het dan over de hoeveelheid die moeite kostte? Was het teveel of te weinig? Of had hij moeite met de hoeveelheid in 1 x? Dat maakt wel uit voor het advies.

Mijn oudste dronk graag kleine beetjes, die heeft dus heel lang op veel voedingen gezeten. De jongste was meer van de grote porties, dus die dronk minder vaak. Ik snap dat het consultatiebureau richtlijnen heeft, maar die zijn voor doorsnee kinderen. Nu zijn die er natuurlijk sowieso niet, maar jouw zoon is al helemaal niet doorsnee. Dus ik zou zeker in jouw geval voeden op verzoek. Laat hem maar bepalen. En dan zit je misschien niet in een handig schema, maar op die leeftijd verandert de behoefte, het ritme, het patroon zo vaak, volgende week kan het alweer anders zijn. Go with the flow. Als hij maar niet te weinig krijgt kun je volgens mij weinig fout doen.

Linda

Linda

03-09-2018 om 17:45

Hongerig

Onze zoon heeft juist veel honger. Toen hij uit het ziekenhuis kwam was dat ook twee weken inhalen dat hij wel 7 voedingen wilde. Drinkt alle flessen leeg. Het bureau adviseerde ons toen op te hogen en een voeding te minderen. Dat gaat nu sinds een week redelijk goed.

Bij flesvoeding mag je niet onbeperkt aanbieden, je kunt een baby dan overvoeden. Het motto voeden op verzoek gaat minder op. Natuurlijk weet ik dat het een richtlijn is en ik kan er wel wat boven gaan zitten, maar het is niet handig fors hoger dan de richtlijn te zitten. Dan liggen ook weer misselijkheid/ buikkrampen op de loer.

Mijn man en ik willen onze zoon nu 2x 210 (+7) aanbieden. Dit omdat hij in de middag eerder komt en hier behoefte voor meer lijkt. Nu drinkt hij niet meer als hij zat is. Dat deed onze 1ste wel. Misschien valt het wel mee, maar ben bang dat we straks op 5x 210 gaan en dan gaan we wel behoorlijk over de 1 l per dag heen.

vlinder72

vlinder72

03-09-2018 om 17:50

5 x 200

Je kan ook 5 x 200 doen en switchen naar Forte ipv reguliere melkpoeder.

Annet

Annet

03-09-2018 om 22:43

Ik geloof niet zo in die magische grens van 1 liter

Toen ik met mijn dochter bij het consultatiebureau kwam, kreeg ik in hetzelfde bezoek twee adviezen:
Je baby krijgt meer dan 1 liter flesvoeding. Dat is niet goed voor haar
Je baby is te licht en moet meer voeding krijgen

De tegenstrijdigheid kwam doordat het ene advies kwam van de verpleegkundige en het andere advies van de arts.

Dochter was nogal licht van gewicht maar dronk als de beste.

Ik zou voorlopig 5 flessen aanhouden, totdat er bijvoeding is minimaal.
Vier flessen op deze leeftijd lijkt me niet logisch, zeker niet als het ritme van vijf flessen goed voelt.
Ik heb altijd op verzoek gevoed. Dat kan ook met flesvoeding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.