Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

24-10-2015 om 13:46

Iemand verstand van plotseling van bv over naar fv?

Door omstandigheden kan H van ruim 9 maanden nu tijdelijk geen borstvoeding krijgen. Een voorraad gekolfde melk is er ook niet meer genoeg. Dus ben ik aangewezen op flesvoeding. Maar de vraag daarbij: hoeveel geef ik hem dan? Aan de borst dronk hij op verzoek soms tot wel 8 keer per dag en gekolfd (de uurtjes dat mijn vrouw aan het werk was) bij elke maaltijd, tussendoor als drinken, etc. Hij heeft ook nog nooit iets van sap, thee of water gedronken, alleen maar melk. Maar voor zover ik begreep kan er van flesvoeding niet zoveel gegeven worden.

Ik heb net bij de lunch sap geprobeerd, dat ging er wel in op zich. Maar ik lees op internet wisselende verhalen van hoeveel melk hij nu nog moet/mag krijgen. Vaak samen met voedingsschema's waar hij nog niet op zit. Hij eet bijvoorbeeld avondeten volgens de Rapley methode en er gaat vast geen 200 gram in elke avond. En ontbijt was tot nu toe enkel de borst, geen brood. Fruit eet hij wel goed. Lunch is meestal een halve boterham, ook minder dan in de schema's staat. Met borstvoeding was dat geen enkel probleem maar wat als die borstvoeding even niet meer beschikbaar is?

Het duizelt me een beetje. Met de borstvoeding was het zo makkelijk. Dorst? Dan de borst erin. Van flesvoeding heb ik totaal geen verstand en ik begrijp er niets van. Iemand die me een beetje op weg kan helpen met een schema voor flesvoeding maar dan voor kindjes die heel plots op de fles over moeten en dus niet geleidelijk kunnen wennen en ook qua vaste voeding nog niet heel veel eten?


Moni

Moni

24-10-2015 om 13:51

Flesvoeding kan ook op verzoek

Vaak ontstaat er dan vanzelf een soort schema, maar dat betekent niet dat baby's met flesvoeding alleen eten op vaste tijden kunnen krijgen.
Zelf heb ik ook op verzoek gevoed. Wel kreeg ik het advies mee om nooit meer dan 200-220 ml per keer te geven. Maar als H. nu gewend is aan 8 voedingen per dag, dan zal hij niet in één keer zoveel drinken.

Probeer gewoon een klein flesje uit en kijk hoe het gaat.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2015 om 13:58

Tussendoor

Tussendoor kun je ook water of thee geven. Daar begon ik rond deze leeftijd ook altijd mee, naast de borstvoeding.

vlinder72

vlinder72

24-10-2015 om 13:58

uitproberen

En natuurlijk mag je best 8 keer per dag geven. Doe je iets minder in een fles. Het is uitproberen net zoals bij borstvoeding. Wij hebben ons nooit aan vaste schema's gehouden of verplicht een fles laten vallen omdat dat zogenaamd moest (van wie?)

Mijn kinderen zijn inmiddels 13, 12, 10 en 6 jaar en zijn echt niet nog steeds aan de flesvoeding. Ook zijn ze niet te dik. Hebben ze geen gaatjes in de tanden. Etc

Jullie zoon is nog jong, laat hem lekker drinken. Er komt dan vanzelf wel iets wat lijkt op een schema.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2015 om 13:58

Tussendoor

Tussendoor kun je ook water of thee geven. Daar begon ik rond deze leeftijd ook altijd mee, naast de borstvoeding.

Juno

Juno

24-10-2015 om 15:50

Als moeder van veel voedingen plotseling naar nul gaat is er kans op borstontsteking! Ik had ooit het advies om één voeding per week te minderen als ik voor mij veilig wilde afbouwen, ik weet niet of dat nog geldt. Er bestaat ook medicatie om de lactatie te onderdrukken, niet het meest gezonde spul maar ik weet natuurlijk niet wat de reden is dat ze nu niet voedt.

MamavanSenH

MamavanSenH

24-10-2015 om 15:59

Niet mogelijk

Langzaam afbouwen is niet mogelijk helaas. Het was ook niet de bedoeling dat ze zou gaan stoppen, minimaal 2 jaar voeden was het plan. Maar er is nu geen andere mogelijkheid. Hopelijk is het ook maar tijdelijk, een week ofzo, en dan weer gewoon terug naar normaal.

Er word gezegd flesvoeding ook gewoon op verzoek: maar krijgt hij dan niet veel te veel binnen? Want ik begreep altijd dat daar een soort maximum aan zit wat hij mag binnenkrijgen? Op internet vind ik adviezen van 2 tot 3 flessen per dag maar die zijn dan wel gebaseerd op baby's die al volledig vaste voeding eten (ontbijt, lunch, avondeten met toetje, tussendoortjes) dus als ik dat advies zou opvolgen qua aantal flessen komt hij wellicht voedingsstoffen te kort.

Water en thee tussendoor ben ik al mee bezig geweest vandaag. Is even wennen voor hem maar dat komt wel goed denk ik, hij vind het ook wel interessant volgens mij. Het gaat me echt om de hoeveelheid voedingsstoffen die hij wel genoeg moet binnenkrijgen en hoeveel flesvoeding hij daarvoor nodig heeft.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 16:14

tips

Zorg in ieder geval dat het aantal natte luiers gelijk blijft, dan zit je goed met de vochtinname.

Verder is 8x per dag erg veel op die leeftijd, dikke kans dat dat minder wordt als je flesvoeding gaat geven. Denk er ook aan om te mengen met afgekolfde voeding als je dat nog hebt in de vriezer voor de smaak.

Dan is het gewoon een kwestie van 150 ml per keer maken en zien wel hoeveel hij drinkt. Ze mogen natuurlijk ook veel grotere flessen maar het is ook zonde om het weg te gooien. Als het makkelijk gaat ga je naar 180 en 210.

Verder kun je hier wel vinden wat hij nodig heeft per dag: https://www.nutriciavoorjou.nl/baby/flesvoeding/hoeveelheid-flesvoeding/

Moni

Moni

24-10-2015 om 16:16

Vertrouw gewoon op H

Als hij te weinig binnen krijgt, vraagt hij vanzelf om meer eten.
Net zoals alle baby´s doen, of ze borstvoeding of flesvoeding krijgen.
Het kan zijn dat hij hierdoor meer vaste voeding gaat eten. Prima.
Gebeurt dat niet, dan is het ook goed.

Elk kindje eet andere hoeveelheden, de behoefte is voor iedereen anders.
Volg H.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2015 om 17:05

Wat ik zou doen

Ik zou voor de hoeveelheid de site van Nutricia als leidraad aanhouden. Daar komen ze voor H uit op 600 ml per dag, gebaseerd op z'n leeftijd, en 150 ml per kilo lichaamsgewicht per dag. Probeer daar een beetje in de buurt te komen, maar volgens mij komt het ook niet heel nauw.
Dat zou ik verdelen over momenten dat hij nu het meeste drinkt. Als je 600 ml wil geven bijvoorbeeld 5 * 120, of 4 * 150. Kijk hoeveel hij daarvan drinkt, houd dat bij, stuur wat bij met meer of minder in flesjes. Als hij tussendoor wil drinken kun je water of thee geven. Als blijkt dat hij echt te weinig heeft, honger heeft, geef je 'm gewoon wat meer, omdat hij door de rapley op deze leeftijd wat minder vast voedsel zal krijgen dan de standaard Nutricia baby. Ik geloof dat een liter per dag het maximum is.
En verder hou je hetzelfde ritme aan als normaal, dus dezelfde eetmomenten. Misschien een extra tussendoortje, wat druiven of een soepstengel of een rijstwafeltje ofzo?

Trouwens, wat je vrouw betreft: als het mogelijk is zou ik wel proberen om te kolven gedurende deze week. Ook als dat betekent dat de gekolfde melk weggegooid moet worden. Op die manier houdt ze de productie op peil, en voorkomt ze dingen als borstontstekingen en overvolle borsten. Nou zal ze inmiddels een redelijk stabiele productie hebben (krijgt S nog borstvoeding?), dus hoeft ze niet acht keer per dag te kolven om het op peil te houden, maar ik zou toch proberen om een keer of drie per dag te kolven.

Verder, als ze geen borstvoeding mag geven ivm medicijngebruik kan het zinvol om eens verdere informatie te zoeken via borstvoeding.com en Gonneke Veldhuizen. Artsen zijn soms voorzichtiger dan gewenst als het gaat om het combineren van medicijnen met borstvoeding.

Succes!
(Ohja: ik gaf mijn kinderen allebei bijna vier jaar borstvoeding, waarvan gedeeltelijk overlappend, en ook rapley.)

Hanne.

Hanne.

24-10-2015 om 17:34

niet alles gelezen

Ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel, maar zorg dat je een flessenspeen met een zo klein mogelijk gat neemt. Dus niet die voor kinderen van 9 maanden maar die voor pasgeborenen nr 1 geloof ik ik ben er al even uit).

Borstvoeding kost een kind meer moeite dan flesvoeding. Als het gaatje groot is is de kans op te veel/te snel eten aanwezig.

MamavanSenH

MamavanSenH

24-10-2015 om 18:18

Dus in principe

Kan ik erop vertrouwen dat hij zelf aangeeft wanneer hij meer voedingsstoffen nodig heeft en dan dus bijvoorbeeld meer vaste voeding gaat eten? Dus dat ik niet bang hoef te zijn dat hij te kort gaat komen wanneer ik hem bijvoorbeeld drie keer per dag een fles melk aanbied?

Het is wel de bedoeling dat ze gaat kolven inderdaad om de productie op peil te houden zodat hij later weer gewoon aan de borst kan drinken.

Moni

Moni

24-10-2015 om 19:55

Helemaal goed

Ik zou het aantal keren drinken op 8x houden, als hij dat nu ook aangeeft.
Maar dat hoeft niet elke keer melk te zijn.
Drie keer per dag melk lijkt me een grote stap. Dan zou ik eerder kiezen voor kleinere flesjes maar dan vaker. Kun je er altijd ander voedsel bij geven.

En wees gerust. Zo'n 'oude baby' heeft echt niet snel een tekort.

Marie

Marie

25-10-2015 om 14:55

Bordje pap?

Ik mis bij de tips eigenlijk gewoon het bordje pap van de lepel, kan dacht ik zowel van opvolgmelk als gewone volle melk. Hij is bijna 10 maanden? Dan hoeft niet meer alle vocht uit borst/fles te komen. Je kunt hem ook uit (tuit)beker leren drinken.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-10-2015 om 17:34

Ja, pap

Hij is van 7 januari dus bijna 10 maanden inderdaad. Alleen hoe geef je pap aan een baby die niet gewend is gevoerd te worden van een lepel maar alles zelf met de handen te eten? Zal wel een kwestie van wennen zijn maar volgens mij word dat een enorme knoeiboel want dat wil hij natuurlijk zelf doen

Hij heeft vandaag tot nu toe 2 flessen van 150 ml + 5 schepjes op, net na het wakker worden en bij de lunch. En krijgt er weer eentje vlak voor bedtijd. Daarmee zit hij nu wel op het aantal flessen voor baby's die het hele voedingsschema volgen geloof ik. Ik vind dat wel lastig, maar probeer er dan maar op te vertrouwen dan het goed komt... Water en thee gaan er tussendoor wel goed in.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-10-2015 om 17:35

Oja en

bij de lunch ging de fles niet helemaal leeg dus hij heeft minder dan dat binnen gekregen vandaag.

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 17:39

pap

Bij pap geef je het kind gewoon 1 of 2 lepels en met de tweede of derde voer je het. Ook een kind die Rapley eet moet toch van een lepel leren eten of niet?

Gewoon proberen MamavanSenH

Mijn zoon at (gekookte) stukjes zelf, eerst met de vingertjes daarna met een vorkje maar hij liet zich ook goed yoghurt voeren hoor. Dat vond hij namelijk lekker en ik bood het vanzelfsprekend aan. En inderdaad, sommige kinderen gaan dan knoeiend meedoen. Na afloop even een lapje over het kind, de tafel, de kinderstoel en de vloer. als je pech hebt. Met een beetje geluk doet zich dat ook gewoon niet voor. Je kunt het ook gewoon een beetje op je af laten komen. Niet vooraf een gewenste uitkomst willen garanderen.

marie

marie

25-10-2015 om 17:44

helemaal nooit iets van de lepel?

O, hij eet helemaal nooit iets van een lepel? Ja dat wordt dan wat lastiger inderdaad. Wat ik wel deed toen onze meiden alles "selluf" wilden doen, is ze in beide handen een lepel geven en dan als ze hun mond open deden er zelf wat met de lepel in mond doen.
Je kunt natuurlijk de pap vrij dik maken, zodat het niet zo gauw van de lepel afloopt (trouwens onze meiden "griezelden" van pap van de lepel, voelde blijkbaar niet lekker in de mond, uit de fles wilden ze het wel).
Maar ik ben dan ook niet bekend met Rapley en begon met 5 maanden met ze gepureerd fruit van de lepel te voeren.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2015 om 19:27

Lepel

Bij m'n oudste gaf ik hem losse groente en aardappels als wij stamppot aten, dan hield ik dus wat voor hem apart. Ook met het idee dat hij alles met z'n handen moest kunnen eten.
Bij de jongste was ik wat minder streng, die kreeg ook bijvoorbeeld al eerder yoghurt als toetje (want dat kreeg de oudste, en wilde zij dus ook), en dat ging dus mooi van een lepel. En dat bleek gewoon prima te gaan.

Moni

Moni

25-10-2015 om 19:35

pap kan ook uit de fles

Gewoon een groot gat in de speen en drinken maar.
Maar alle tips over een lepel zijn heel handig. Rapley is erg mooi, jammer dat ik het niet kende toen mijn kinderen zo klein waren. Maar soep, pap en yoghurt/vla gaan toch echt makkelijker met een lepel.
Het idee dat wij een lepel gebruikten, was voldoende om die lepel ook naar binnen te krijgen. Als iets erg lekker is, vergeten ze spontaan het zelluf doen

Moni

Moni

25-10-2015 om 19:53

Het belangrijkste vergeet ik nog

Goed bezig!

MamavanSenH

MamavanSenH

25-10-2015 om 20:20

Pap

Kan hij gewoon brinta hebben? Want dat heb ik nog in huis. En dan als ontbijt morgenochtend? Dat wordt dan wel van een lepel want een speen met een gat groot genoeg voor pap heb ik niet in huis.
Wat Rapley betreft: mijn vrouw is daarin best "streng" in de zin van dat ze echt wil dat hij zich helemaal zelfstandig ontwikkeld en dus pas met bestek gaat eten wanneer hij daar "aan toe" is. Zo hebben we dat bij S dus ook gedaan en die ging met een maand of 15 uit zichzelf met bestek eten omdat ze dat interessant begon te vinden. Dus ze wilde dat echt bij H ook zo doen. Maar goed, aangezien ze er nu toch niet is kan ik in feite doen wat ik wil en geef ik het hem morgen lekker van een lepel (als hij de brinta mag dus, anders moet ik eerst even wat gaan halen).

Ik ben overigens wel ontzettend trots! Heerlijk in slaap gevallen met een fles ipv de borst. Alleen wel weer een vraag: hoe doe je dat dan met tanden poetsen? Met borstvoeding zeggen ze dat je na de voeding niet nog hoeft te poetsen. Maar met flesvoeding zeggen ze van wel. Maar hij valt met de fles in slaap. Ik poets dus zijn tanden voor de fles, daarna lukt niet. Hoe erg is dat? Zeker als het maar voor tijdelijk is?

Lijkt me prima

Lijkt me prima om te poetsen voor de fles. Onhaalbaar om na de fles te poetsen en bovendien komt de substantie voornamelijk achterin de mond terecht, voorbij de tanden.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-10-2015 om 20:31

Ja is ook zo

Hij heeft nog maar 4 tandjes, 2 boven en 2 onder aan de voorkant. Daar komt de melk helemaal niet bij.

Moni

Moni

25-10-2015 om 20:40

Brinta kan toch vanaf dat ze brood mogen hebben?

En brood eet hij al.
Een papspeen maak je eenvoudig door een stukje van de speen af te knippen
Maar ik zou zeker de kans nemen om die lepel te proberen. Eén voor jou en één voor hem. Neem vooral ook zelf hapjes, dan wil hij ook van jouw lepel eten.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-10-2015 om 21:02

Ja?

Ik heb totaal geen verstand van pap voor baby's, S kreeg dat nooit. Maar als brinta gewoon mag dan probeer ik dat lekker morgenochtend. Ben wel benieuwd, waarschijnlijk gaat hij met zijn beide handjes in de pap en dat daarna overal aan smeren waar hij bij kan dus dat word leuk

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 21:06

mama

Gewoon kind een klein bakje geven met wat dikke pap en zelf houd je een bakje met wat dunnere bij je. Geef kind ook een lepel en elke keer als het mondje open gaat stop jij er een lepel vol pap in.

Tesje

Tesje

27-10-2015 om 09:55

Waarom pap

Waarom zou een borstkind die gewend is aan rapley pap moeten? Het enige verschil voor nu gaat zijn dat hij de melk niet uit de borst maar uit de fles krijgt en voor de hoeveelheden blijft hetzelfde gelden dat weet hij zelf. Borst kon hij prima regelen en met fles kan dat ook. Laat je niet gek maken door wat er op de verpakking staat dat is maar een richtlijn.
Hij is nu gewend aan vaak een slokje nou dat mag nog steeds. Je merkt na een tijdje vanzelf hoeveel je erin moet doen (want iedere keer veel weggooien is zonde). Daarbij gewoon wat hij nu ook dmv rapley krijgt dat blijft hetzelfde. Fruit, groente, brood, wat hij maar kan pakken en wegkrijgen. Pap is nergens voor nodig. Hou het simpel.

Pandora

Pandora

27-10-2015 om 17:18

Brood + melk = pap

Pap is granen met melk. Een flesje melk met een boterham is precies hetzelfde qua voedingswaarde. Doe gewoon wat goed gaat. Als jij een beetje met de lepel wilt oefenen, prima. Maar het hoeft niet.

MamavanSenH

MamavanSenH

27-10-2015 om 20:40

Pap of brood

Hij eet 's ochtends dus geen brood. Hij zit er wel bij in de kinderstoel aan tafel maar wil nu enkel de fles (en voorheen dus enkel de borst). Dus vandaar dat ik pap op zich wel een prima idee vond. Alleen ben ik er nog niet aan toegekomen, de brinta die ik heb staan staat vanaf 1 jaar op dus ik wilde babypap kopen maar ik vergeet het tot nu toe steeds mee te nemen.

Nu kun je denk ik ook wel zeggen dat hij het misschien niet nodig heeft aangezien hij tevreden is met enkel de fles 's ochtends?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.