Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Polderpeil: borstvoeding geven moet overal kunnen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4480/Moderne-Manieren/article/detail/4221598/2016/01/09/Zonder-waarschuwing-begon-zij-borstvoeding-te-geven.dhtml

Aan het woord in het artikel bij Moderne Manieren een aanstaande vader die met a.s. moeder op kraamvisite bij een vriendin geschokt reageert als pasbevallen moeder, bij haar thuis dus, zomaar baby de borst geeft.
Moeder had zich terug moeten trekken in een andere kamer.

Wat ik leuk vind aan dit verhaal is dat je bij Polderpeil kunt zien dat een meerderheid van de mensen vind dat borstvoeding in publiek gewoon overal moet kunnen, binnen- en buitenshuis.
Een kleine minderheid vind dat ook maar stelt de restrictie als het maar discreet gebeurt.
Aan de cijfers te zien wel een kleine revolutie vergeleken met 'mijn' tijd.

MamavanSenH

MamavanSenH

09-01-2016 om 17:16

Die brief

Is dat serieus echt door iemand ingestuurd? Kan me bijna niet voorstellen dat echt iemand vind dat een vrouw in haar eigen huis een andere ruimte moet opzoeken om borstvoeding te geven.

Voor mijn vrouw was het hier wel een beetje een cultuurshock toen we in een theater zaten met S van toen net 2 maanden oud en zij ging voeden onder de voorstelling, en een beveiliger kwam vragen of ze dat even buiten de zaal wilde doen. Verder daarna nooit meer gebeurd overigens. En zij voed echt overal, zelfs lopend op straat toen ze kleiner waren. Meeste mensen zien het niet eens.

Leen13

Leen13

09-01-2016 om 17:28 Topicstarter

Ja toch

Zo'n 1 procent is nog steeds tegen: "Zo'n intieme handeling hoef ik niet te zien". Dus we zijn nog niet helemaal 'incidentvrij'.

Ik vond het ook echt een eye opener dat ik in het Midden Oosten geaccepteerder kon voeden, al zat ik op een stoeprand, dan in de randstad.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-01-2016 om 17:38

Ik heb ook gevoed op allerlei plekken

en heb me nooit afgevraagd of het gewenst zou zijn. Ik vind het nl zo natuurlijk om te doen dat het niet eens bij me opkwam dat andere mensen het aanstootgevend zouden kunnen vinden vanwege het zichtbaar zijn van een borst of een stuk daarvan. Ook nooit commentaar gehad, trouwens. Maar ik begrijp dat het tegenwoordig anders is. Jammer. Maar dat iemand zou vinden dat je in je eigen huis je zou moeten terugtrekken als je gaat voeden, vind ik echt heel raar.....

Aagje

Leen13

Leen13

09-01-2016 om 17:53 Topicstarter

Oma vertelt

Zelfs op de kinderopvang vonden ze het maar lastig zo'n borstvoedende moeder waar ze uiteraard niet tegen konden zijn maar wel alle moeite deden om mijn verblijf daar zo onaangenaam mogelijk te maken. Ik zat op een gegeven moment zelfs op de gang op de grond onder de kapstok te voeden omdat er nergens plek voor mij beschikbaar was. Geen punt hoor. Ik negeerde het verder.
Op mijn werk daarentegen werd ik aan alle kanten meegeholpen. Een medewerker van HR regelde voor mij een geschikte vergaderzaal waar ik voor en na het werk terecht kon en dan kreeg ik ook nog een kopje koffie.

Silvester

Silvester

09-01-2016 om 20:49

toch

Ten eerste vind ik borstvoeding geven mooi en heb het zelf ook met heel veel plezier bij 2 kinderen redelijk lang gedaan. Maar ik vind het ergens ook wel een beetje logisch dat het niet overal en altijd zomaar geaccepteerd is door iedereen. Of eigenlijk is geaccepteerd niet het goede woord denk ik: het voeden op zich is wel geaccepteerd maar niet iedereen wil er getuige van zijn om blote borst te zien.
In onze cultuur is het nu eenmaal de norm om niet in het openbaar geslachtsdelen of borsten bloot te hebben. Als ik in een winkel een nieuwe BH wil passen ga ik in een pashokje omdat ik anders bloot te zien ben, wat voor mezelf ongemakkelijk voelt en ook voor anderen ongemakkelijk zal voelen.
Bij het voeden in het openbaar heb je meestal geen speciale ruimtes dus in een openbare ruimte voeden zou in mijn ogen ook het beste een beetje discreet gebeuren. Thuis en onder familie of vriendinnen zou dat ( voor mij in ieder geval) weer anders kunnen voelen.

Bijna altijd en overal

Voeden aan tafel als je met gasten bent of bij iemand eet, voeden tijdens een begrafenis of een huwelijksvoltrekking of zo voeden dat je half in je nakie zit vind ik niet gepast. Maar de meeste vrouwen voeden toch wel zo dat het nauwelijks opvalt. Ik had altijd een hemdje met elastische spaghettibandjes, die trok ik dan onder de borst, dan ging mijn shirt iets omhoog en hoefde ik maar vijf centimeter vrij te laten waar direct het babykoppie voor ging. De meeste mensen hadden het niet door, ook niet als ik op een bankje op de Coolsingel zat. Ik heb nooit opmerkingen of rare blikken gekregen.

skik

Krullevaar

Krullevaar

09-01-2016 om 22:06

in eigen huis

Moet altijd kunnen, maar in het openbaar moet het (vind ik) wel discreet gebeuren. Als ik destijds in de stad was en moest voeden in bijv een La Place zorgde ik er wel voor dat ik met mijn rug naar de rest van de mensen zat. Niet iedereen is ervan gediend, zeker niet tijdens het eten. Ik zocht dus een rustig tafeltje op. Als er rekening wordt gehouden met ieders perspectief hoeft het nooit een probleem te zijn.

Andersom

Misschien is men niet gediend van voedende vrouwen, maar ik was als voedende vrouw ook niet zo gediend van al te veel aandacht. Ik vond het best vervelend als iemand het bolletje van mijn kind aaide terwijl ik zat te voeden. Of heel gesprekken moeten voeren met belangstellenden.

skik

Krullevaar

Krullevaar

09-01-2016 om 22:36

Eens

maar dat is een andere discussie.

Jamie

Jamie

09-01-2016 om 22:53

hmm

Ik geloof niet dat ik als pas bevallen moeder, als de buurvrouw en buurman op kraamvisite komen, mijn kind wíl voeden in het zicht.

Ik ben preuts

Ik heb lang borstvoeding gegeven maar nooit in het openbaar. Ik vond dat zelf niet prettig en mijn kind werd er door afgeleid.
Ik heb nooit problemen gehad als ik vroeg of er even een aparte ruimte was en niemand keek daar moeilijk bij. Thuis ging ik even naar de slaapkamer als er bezoek was.

tonny

tonny

10-01-2016 om 11:51

gewoon voeden

en er geen ophef over maken. Zo bloot zit je er als voedende moeder helemaal niet bij, en het is nota bene zeer functioneel. Had de brief ook gelezen - helemaal eens met Beatrijs.
In de tijd waarin ik kinderen kreeg was men kennelijk minder preuts dan nu, nu er veelal shawls worden gebruikt - al merkte ik dat mijn schoondochter dat bij de derde niet meer deed. Het went kennelijk.

Kolven is een ander verhaal, lawaaiig, bloter ook, meer gedoe. Moeder van minimeisje heeft dat lastig gevonden. Dan kwam er gezellig bezoek, en dan moest zij precies kolven in haar eentje in de slaapkamer. Dat voelde heel vervelend. Zou je zeggen: plan dat bezoek dan anders, maar dat was in die periode knap lastig.
Als een baby hongerig is, snapt iedereen dat er honger gestild dient te worden.
Maar een kolf zegt niks :p

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-01-2016 om 14:15

Discreet

Ik stoor me er niet heel erg aan, maar zou het wel apart vinden als in een openbare ruimte een borst met tepel zomaar te zien is. Dat kan dan ook wel wat bedekter. In huiselijke kring moet dat wel gewoon kunnen, al deed ik het zelf niet bij mannelijke visite waarmee ik geen vertrouwensband had. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn toenmalige leidinggevende op bezoek was, type womanizer. Hij was later dan afgesproken, dus nadat hij zijn koffie op had zei ik dat ik moest gaan voeden dus of hij wilde wieberen (maar dan aardig). Zei hij: 'Oh, maar daar heb ik helemaal geen problemen mee hoor'. Jaaa, maar ik wel!

dc

dc

11-01-2016 om 00:02

die paar momenten

dat de borst te zien is voordat het vooral babyhoofd is, snap niet dat iemand zich daar druk over kan maken. Ik had voor mijn derde een borstvoedingsmuts: https://www.fruugo.co.uk/moboleez-breastfeeding-hat/p-1654062
Daarmee kon je echt amper wat zien.

Verder heb ik problemen met die reclames van halfnaakte vrouwen op billboards. Kunnen die ook naar het toilet verwezen worden?

marinade

marinade

11-01-2016 om 09:03

Borstvoedingsmuts

Dc, heb even gekeken, maar als je verlegen zit om aandacht dan zou ik die muts gebruiken )). Het lijkt een soort van reuzentepel.
Verder on topic: in eigen huis eigen baas. en aks het met bezoek niet fijn voelt, dan even terugtrekken.
En "buiten": een beetje afgewend zitten is toch al voldoende. Er is zo weinig bloot te zien.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2016 om 09:37

Tsjonge...

Ik heb mijn twee kinderen op de meest vreemde plaatsen borstvoeding gegeven, en eigenlijk nooit een rustig plekje opgezocht. In het begin was dat best spannend, maar ik heb nooit vervelende reacties gekregen, alleen maar vertederde blikken enzo. Heel veel mensen merken geeneens dat je je baby de borst geeft en ook zonder speciale kleding was er amper blote huid te zien, alleen heel kort bij het aanleggen en een stukje van m'n zij ofzo.

En ja, enerzijds, is het intiem, en samen enzo, maar anderzijds is het gewoon heel banaal en praktisch zorgen dat m'n baby te eten krijgt.

Fransien

Fransien

11-01-2016 om 10:48

Ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt

Zeker in mijn eigen huis voedde ik gewoon beneden (behalve bij die collega die toch altijd al verlekkerd naar mijn borsten zat te staren, toen ging ik tot zijn spijt gewoon boven voeden en heeft mijn man hem en de rest van de kraamvisite de deur uit gewerkt).

Vlak bij school is er een gezellig cafeetje, erg kindervriendelijk, waar ik in de winter wel eens even neerplofte als ik een plotsklaps erg hongerige baby had, voor de rest heb ik ook gewoon op het schoolplein gevoed. De mensen van het cafe zeten toen overigens gewoon gratis een lekker kopje thee voor mij neer, ze vonden het zo gezellig dat er iemand lekker zat te voeden.

Soms krijg je negatieve reacties, maar die mensen, net als de persoon die dit bij Beatrijs aanzwengelde, hebben pech.

bieb63

bieb63

11-01-2016 om 21:34

ik vind het meestal niet nodig (openbaar)

uitzonderingssituaties daar gelaten natuurlijk, maar ik ging liever even apart zitten.
Overigens gaat het er mij eigenlijk meer om, dat anderen zich dan ongemakkelijk voelen. Kan je maling aan hebben, maar ik vind dat niet nodig...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.