Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ria Blom methode help

Hallo ik heb een zoontje van bijna 11 weken. Op zich gaat het slapen wel goed maar ik werk met de methode van ria blom en baker hem ook in omdat hij heel beweeglijk is. Het werkte op zich prima. Ik zit nu op 6 flesjes tussen de 120 en 180 per keer. Net hoeveel hij zelf wil. Ik merk dat hij overdag wat slechter of korter slaapt de laatste week tot zijn volgende voeding op zich mag daar nu wel 3,5 a 4 uur tussen zitten. Zeker als hij zijn hele fles leeg drinkt. Dat heeft hij ook een tijdje gedaan en dat ging goed. Van voeding tot voeding sliep hij dan en met voeden erbij was hij dan ong een uurtje wakker. Alleen nu komt hij soms al na 2 uur en is dan wakker volgens mij heeft hij dan nog geen honger.. Maar volgens de methode moet je gelijk voeden na het wakker worden. Ik ben bang dat als ik wacht en hem eerst laat spelen dat hij te moe is voor drinken of dat het zijn ritme aantast.. wie heeft er tips hiervoor dus wat te doen als hij wakker is ver voor de volgende voeding? 

Daarnaast een andere vraag hij pakt zijn lange nacht van 5 uur vanaf 4 uur smiddags al ongeveer. Ik laat hem nu gewoon slapen maar dan zit er wel 5 uur tussen en heeft hij erg honger als hij wakker wordt.

Emmawee

Emmawee

02-02-2019 om 11:13

Kijken

Dag Wonder,

Wat leuk, weer eens een echte baby-vraag! Er moeten weer meer baby-ouders op Ouders Online, vind ik, maar dat terzijde.

Ik ken de methode van Ria Blom alleen van anderen en van de discussies die er op het forum over werden gevoerd. Ik zeg dus misschien wel iets wat helemaal tegen de methode in gaat.
Je zoontje is bijna 11 weken en doet het er zo te lezen goed op. Wat je eerste vraag betreft, zou ik niet te bang zijn en wat meer naar je baby kijken dan naar de klok. Let goed op als hij aan het spelen is. Je gaat vanzelf merken op wat voor manier hij aangeeft dat hij nu wel zo'n beetje trek begint te krijgen. Hij schraapt z'n keel eens, of begint te smakken. Of hij kijkt opeens wat onrustig om zich heen. Dan maak jij op je gemak het flesje. Het kan ook dat hij het vrij plotseling kenbaar maakt door hard te gaan huilen. Dan maak je wat minder rustig het flesje 😉. Je komt zo langzamerhand in een ander ritme van slapen spelen, flesje, nog een beetje spelen, knuffelen of liedjes zingen en dan weer naar bed.

Wat de lange nacht betreft en het hongerig wakker worden. 5 uur slaap lijkt me met 11 weken heel prima. En met hongerig wakker worden ook niet.
(Maar misschien vergis ik me, het is voor mij alweer een tijd terug). Voor nu is het misschien juist wel lekker om het einde van de middag en het begin van je avond je handen vrij te hebben. Wel jammer dat je in de nacht dan minder lang kunt slapen.

Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige

02-02-2019 om 11:21

Even bellen!

Je kunt Ria gewoon bellen: https://www.debakermat.nl/consult.html
Wij zijn destijds zelfs op consult geweest. De ouders moeten ook het vertrouwen hebben dat ze het goed doen en even met de guru zelf praten helpt jullie.

Marie

Marie

02-02-2019 om 20:21

Langere nacht

Is alweer even geleden, maar onze meiden kregen met 8 weken om 23.00 de laatste fles en om 7.00 uur de eerste.
7.00 11.00 15.00 19.00 23.00
Flessen van 200 cc (180+poeder)

Met 3 maanden (ze waren toen 6 kg) ging de late avondfles eraf.
7.00 11.00 15.00 19.00 uur.
Vanaf 4 maanden 2 schepjes rijstebloem in laatste fles.

Dit is dus al 18 jaar geleden ofzo.
Hier werkte dat prima.

En je hoeft helemaal niet gelijk een voeding te geven als hij wakker wordt. Je hoeft hem niet eens gelijk uit bed te halen.

O, ja. Onze meiden sliepen tot 8 maanden overdag zoveel mogelijk buiten in de kinderwagen of in bijkeuken met deur open (regen). Ook in de winter. Sliepen ze veel beter en langer dan in eigen bed.
Probeer dat ook eens zou ik zeggen.

Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige

02-02-2019 om 20:32

Marie

Ja, kinderen bij wie het allemaal van een leien dakje gaat zijn er zat. Voor de moeilijke gevallen is er Ria.

Yanea

Yanea

03-02-2019 om 09:00

Marie

Onze jongste woog minder dan 3 kilo bij de geboorte, dus kregen we van de verloskundige het advies om echt elke 3 uur te voeden. Daar wende ze aan, dus na ruim een jaar kwam ze nog steeds midden in de nacht voor een fles. Niet elk kind slaapt vanaf 3 maanden elke nacht door.

Marie

Marie

04-02-2019 om 10:53

niet helemaal goed gelezen

Zie dat ik de openingstekst (op de telefoon) niet helemaal goed heb gelezen, sorry.

In elk geval. Over het vroeger wakker worden dan de voeding. Dat zal in de loop van de tijd steeds meer gebeuren. Je bent bang dat hij te moe zal zijn om te drinken. Dat weet je natuurlijk niet eerder dan dat je het probeert.
En ja dan is hij misschien een keer van slag. Zal niet de eerste keer zijn en ook niet de laatste.

Verder is het belangrijk voor jezelf duidelijk te hebben, waar je jezelf prettig bij voelt. Voeden op verzoek of voeden met een vast ritme. Ikzelf ben van de vaste ritmes (en gelukkig onze kinderen uit zichzelf ook).
Je zou bijvoorbeeld kunnen instellen dat je max 3,5 uur tussen de voedingen laat en anders om de 4 uren een voeding aanbiedt. Maar dat is dus helemaal aan jezelf.

Over de "nacht' in de middag. Iets dergelijks deed onze jongste ook ze late avondvoeding ging overslaan. Werd ze ineens om 03.00 uur wakker. Nou daar hadden wij dus niet zoveel zin in. Haar "nacht" begon dus om 20.00 uur. Toen een week lang consequent om 23.00 uur wakker gemaakt voor een voeding. Die dronk ze dan half slapend op, maar sliep dan wel door tot 07.00 uur. Na een poosje ging de late avondvoeding er echt af en sliep ze van 20.00 tot 07.00 uur.

Maar ook hier geldt, wat wil je zelf. Vind je dit een prettig ritme of niet.
Als de voedingen erna ook onhandig opschuiven, kan ik me voorstellen dat je dit niet handig vindt.

Verder zijn het vooral richtlijnen die je krijgt natuurlijk van het Consternatiebureau of Ria Blom of wie dan ook maar. Je zult het toch zelf moeten uitvinden en dat is soms heel lastig. Weet ik alles van. Ik heb ook de neiging om meer naar een ander te luisteren (die zal het wel weten) dan naar mijn eigen gevoel. Excuses in elk geval voor het geval ik je wat opgedrongen heb. Ik wil altijd graag helpen.

Maar in elk geval. Het verzorgen van babies is heel vaak een kwestie van uitproberen.

succes

Fransien

Fransien

04-02-2019 om 15:33

Eerst de avond, dan pas de nacht

Dat was bij ons ook zo. De kinderen sliepen eerst in de avond door, meestal probeerde ik er als ik naar bed ging nog wat voeding in te krijgen (ging matig bij de oudste, heel goed bij de tweede die zeker als baby een rasechte hongerlap was, absoluut niet bij de derde en redelijk bij de vierde) en dan sliep ik totdat het gebrul naast me begon.
Zo tegen de 4-5 maanden gingen ze doorslapen, behalve de derde, die begon pas met 11 maanden.

Dat kinderen zo na 2 uur wakker worden herken ik nog wel. Bij mijn oudste haalde ik haar er dan braaf uit en ging lekker met haar spelen, ze viel dan na een half uur tot een uur weer in slaap. Toen ik een keer op de wc zat en haar wel hoorde maar niet direct naar haar toe kon, viel het mij op dat ze na 5 minuten huilen wel weer in slaap viel en gewoon het 4-uurs ritme aanhield. Ik ben sindsdien op mijn handen gaan zitten en heb haar 3-5 minuten laten huilen als ze 2 uur na de voeding wakker werd, dat hielp en ze kwam weer in een ritme waarbij ze ook echt lang wakker was overdag en dan weer lekker ging slapen, met soms even wakker worden tussendoor.

Inbakeren hebben wij nooit gedaan, mijn zus en éen van mijn kinderen heeft heupdysplasie en dan mag dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.