Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Slaapproblemen baby 8 maanden

Mijn dochter van 8 maanden slaapt al sinds dat ze drie maanden is slecht. Zowel overdag als s'nachts. Als ze aan de borst in slaap valt leg ik d'r over naar d'r eigen bed en dan slaapt ze zo'n drie kwartier. Als ze niet in slaap valt leg ik d'r dus wakker in d'r bed en dan is het huilen. Voorheen liep ik dan met d'r rond totdat ze sliep, wat ze dus uiteindelijk van uitputting wel deed. Of we gaan de andere kinderen van school halen en slaap ze in de kinderwagen. De laatste weken gaat ze twee keer per dag in d'r bed, dan begint ze hard te huilen. Ik troost d'r dan totdat ze weer rustig wordt en dat kan dus elke keer wel een uur duren. Overdag is dit hetzelfde, ze valt dus iedere keer van uitputting in slaap, maar dus nooit relaxt.
Ik ken dit van m'n andere drie kinderen helemaal niet, sliepen altijd wel min of meer twee overdag slaapjes en 1 lange s'nachts.
Nou slaapt ze s'nachts ook niet denderend en tussen ons in als ze de eerste keer in de nacht wakker wordt en borstvoeding krijgt.
Ik weet niet meer zo goed wat nu wijsheid is. Op deze manier verder gaan en dan hopen dat het een keer overgaat en ze gewoon zelf in slaap valt zonder hysterische toestanden of toch een andere aanpak. Wie kan er uit ervaring spreken of zo'n objectieve kijk hierop geven.
Groetjes Rosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sunja

Sunja

09-01-2011 om 17:06

Misschien een tip

Hoi Rosa, er wordt heel wisselend over gedacht maar ik heb wel veel gehad aan Ria Blom, aan het rust en regelmaat-gedeelte.
En aan het 3x10 minutenprincipe: een kind wakker te slapen leggen, 10 minuten laten huilen/praten, erheen en geruststellend praten en aaien. Weer 10 minuten alleen laten, eventueel (als het niet in slaap is gevallen) er weer heen: niets zeggen, alleen aaien. Tenslotte weer 10 minuten wachten. Dan even oppakken, kalmeren. En weer terugleggen. Als het niet werkt een half uurtje wachten/laten spelen en opnieuw proberen. Ik heb dit principe met veel succes toegepast bij mijn oudste zoontje en doe het nog wel eens (hij is nu 2,5 jaar) Ik heb nooit die 30 minuten van Blom aangehouden hoor trouwens, alleen deze 3x10.
Maar ik zei al: de meningen verschillen. Bij ons werkte het heel goed en kwam de rust in huis binnen 2 dagen terug, bovendien sliep mijn zoontje daarna ook door dus dat was helemaal fijn. Voordat we dit deden liepen we ook uren met hem door het huis zoals jij ook zegt.
Succes ermee want dit is slopend wat jij beschrijft!
Groetjes, Sunja

Ely

Ely

09-01-2011 om 18:51

Niet de beste raadgever

... maar wel soort lotgenoot. Heb ook niet de beste slaper getroffen. Vind zelf het boek "lekker slapen zonder huilen" van Elizabeth Pantley fijne tips geven, daar heb ik wat aan gehad, al is het nog niet ideaal.
Ik ben erg slecht in laten huilen en weet dat dat persoonlijk is. Van anderen heb ik ook Ria Blom of anders Gina Ford aanbevolen gekregen. Mevr Ford haar regime is mij wat te straf, maar er is voor elk wat wils :o)
Ik heb me er bij neergelegd dat er geen pasklare oplossing is en mik zelf op steeds een beetje beter (om regelmatig ook weer achteruit te gaan) dus lees gezellig mee met welke tips er nog meer binnenkomen, dank!

Primavera

Primavera

10-01-2011 om 18:54

Misschien gewoon een high need baby

Sommige baby's hebben veel meer behoefte om bij hun ouders te zijn dan anderen. Ze slapen prima en zijn dolgelukkig zolang ze maar bij je zijn, zodra ze alleen zijn is het huilen geblazen.
Bij deze baby's helpt het om de algemene ideeën over slaapritmes en waar de baby zou moeten slapen helemaal los te laten. Je gaat niet energiek aan de slag met wiegen of rondlopen om je baby in slaap te krijgen, want dan ben jezelf ook meer gestrest en dat voelen ze, waardoor het nooit echt veel effect hebt. In plaats daarvan bouw je gewoon wat relaxte momenten in. Je helpt zelf ook al gemerkt dat ze na borstvoeding of wandelend met de wieg wel prima in slaap valt. Ook op schoot terwijl je voorleest aan de anderen, met de pc bezig bent of een boek leest werkt meestal prima.
Slaap ze twee keer drie kwartier? Prima, dat is alvast anderhalf uur samen. Niet druk om maken. Meerdere korte slaapjes is ook slaap. Misschien heeft ze gewoon minder slaap nodig (varieert erg bij baby's) of in ieder geval meer een gevoel van veiligheid door jouw of haar vader's aanwezigheid.
En ja, het gaat over. Ik heb bij mijn tweede het hele idee over hoe lang en hoe vaak en waar baby's moesten slapen losgelaten en het is uiteindelijk een prima slaper geworden. Het beviel zelfs zo goed dat ik deze strategie bij de 3e en 4e ook heb toegepast.
Groeten Primavera

Ely

Ely

11-01-2011 om 12:34

Dank primavera

Dit klinkt iig als mijn meisje. Ze slaapt prima bij ons in bed, maar als ik wil dat ze snel (weer) gaat slapen of om een andere reden wat gestresster (is dit een woord?) ben dan slaapt ze veel moeilijker. Ik heb geleerd mijn eigen tempo (ademhaling etc) tot rust te brengen en dat werkt goed. En samenslapen is heel relaxed maar Elyman wil graag dat baby naar haar eigen kamer verhuist. Heel begrijpelijk hoor, maar het gaat nu zo soepel en ik weet hoe het ook kan, dus zie er erg tegenop....
Maar wat jij schrijft herken ik. als ik druk ben en haar niet op tijd in bed dreig te krijgen kan ik beter nog rustig met haar gaan baddderen, heb ik haar uiteindelijk eerder in slaap dan wanneer ik de klok als leidraad gebruik, dan ligt ze wel op tijd in bed maar slaat niet....
Dus dank voor de herkenning :o)

rosa

rosa

11-01-2011 om 20:42

Bedankt

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ze is onze vierde, gek dan hoe onzeker day slapen me maakt. Het slapen heb ik overdag meer los gelaten. Ze heeft vandaag bijvoorbeeld in de kinderwagen en maxicosi geslapen op weg naar school en clubjes enzo.
De avonden gaat op het moment vrij goed. ik heb d'r wel een aantal dagen laten huilen. Zo'n vijg minuten en dan troosten, dan weer weg en als het nodig is weer troosten na vijf minuten. Zelfde als wat iemand beschreef met de 3 keer 10 minuten, alleen dan dus korter. Ik heb haar om 19.00 uur slapend in bed gelegd en ze werd dus niet wakker en slaapt nu nog.
wat primavera schrijft ben ik het helemaal mee eens, maar het is voor haar zelf ook prettiger als ze in haar bed slaapt, in ieder geval als de andere kinderen thuis zijn, anders is ze door de drukte snel weer wakker.
Vandaag heeft ze dus in de kinderwagen geslapen en toen ik thuis kwam heb ik d'r in de tuin gezet en heeft ze daar nog heerlijk geslapen.
Ik hoop dat het vanavond doorzet en dat ze in ieder geval s'avonds lekker slaapt. s'Nachts slaapt ze al bij ons en eigenlijk vind ik dat ook erg gezellig.
Bedankt in ieder geval voor de antwoorden.
Groetjes Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.