Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sily

Sily

24-10-2008 om 21:30

Spruw

Alvast vooruitlopend op de zaken heb ik een vraagje over spruw.
Ik ben nu bijna vier maanden zwanger van ons derde kindje. De eerste keer heb ik zes maanden kunnen borstvoeden, de tweede keer helaas maar vier. Het grote probleem was spruw. Volgens mij had ik dat al vrij snel en heb ik nog heel lang 'aangemodderd'. Uiteraard had ik een middeltje van de dokter, volgens mij dakterin(?) en ook nog speciale pads met 'helende werking' van de borstvoedingswinkel. Tot ik op een gegeven moment geen vel meer op mijn tepels had en voeden zo pijnlijk was, dat er ook geen melk meer kwam. Met enorme tegenzin ben ik toen gestopt met borstvoeding en overgestapt op flesvoeding.
Achteraf gezien had ik ook last van mijn tepels aan het eind van de eerste borstvoedingsperiode, maar dat weet ik niet meer precies. Ook heb ik sinds kort weer jeukende gevoelige tepels.
Nou vraag ik mij af of spuw net zoiets is als herpes, daarmee bedoel ik, blijft het bij je? Komt het telkens terug bij verminderde weerstand? En zo ja, wat kan ik er aan doen? Hopelijk heeft iemand wat tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anne Marie (VBN)

Anne Marie (VBN)

24-10-2008 om 22:35

Sily

Hoi Sily,

goed dat je je nu al aan het informeren bent, beter te vroeg dan te laat toch!
In antwoord op je laatste vraag, het kan zijn dat je gevoelig bent voor schimmelinfecties (want dat is spruw) en dat het in tijden van verminderde weerstand de kop opsteekt. De schimmel (gistvorm) zelf draag je altijd bij je, maar als alles in balans is heb je er geen hinder van. Als deze 'opspeelt' krijg je last van schimmel, heb je misschien ook vaak last van huid- of nagelschimmel, of vaginale candida? Veel baby's lopen een spruwinfectie op tijdens de bevalling als de moeder een vaginale candida heeft, dus het heeft absoluut zin om hier tijdens de zwangerschap alert op te zijn en er zonodig een kuurtje voor te vragen bij je huisarts.
Mocht je na de bevalling straks bemerken dat er weer sprake is van spruw, dan is het erg belangrijk dat jullie allebei (!) goed behandeld worden. Voor jou komt het vaak neer op een creme, voor je baby een orale gelei, en deze behandeling moet je minstens 10 dagen na het verdwijnen van de klachten doorzetten. Ook is een goede hygiƫne erg belangrijk. Meer hierover kun je lezen op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf en vergeet niet dat je altijd contact op mag nemen met een contactpersoon van de VBN of een leidster van de LLL voor meer tips en truucs!
Groet, Anne Marie, contactpersoon VBN.

Sily

Sily

27-10-2008 om 19:51

Bedankt

Anne Marie, heel erg bedankt voor de info. Mocht de spuw toch weer terugkomen, dan zal ik zeker contact opnemen met de vbn.
Thanks!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.