Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Vageltje

Vageltje

17-10-2008 om 11:00

Stoppen borstvoeding

Vanwege gezondheidsredenen moet ik de borstvoeding gaan afbouwen bij mijn 6 maanden oude dochter. MOeilijk en niet leuk omdat we er allebei nog erg van genieten, maar wel het beste nu voor mij.
Bij mijn eerste dochter ging het afbouwen vrij simpel, omdat zij een duidelijk ritme had. Dochter 2 heeft er eigenlijk nog steeds geen, omdat ze 's nachts nog erg onregelmatig komt. De nachtvoedingen zijn nu teruggebracht tot 2 keer waarvan manlief er eentje voor zijn rekening neemt met een flesje KV. Mijn idee was om een nachtvoeding als eerste te laten vallen en vervolgens een voeding aan het einde van de dag, maar de nachtvoedingen zijn voor mijn dochter ook de manier om weer in slaap te vallen. Zo weigerde ze vannacht een flesje en heb ik haar twee uur later toen ze nog niet sliep maar de borst gegeven (die ze uiteraard wel pakte en vervolgens wel in slaap viel...) Maar zo bouw ik niet af! Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Kan ik dan beter overdag eerst voedingen afbouwen? En de nachtvoedingen nog aanhouden? Haar schema ziet er nu ongeveer zo uit:
7.00 (paar slokken)
10.00
14.00
18.00
22.00
2.00
Uit een flesje drinkt ze 's nachts maximaal 60cc Dus het is niet echt honger lijkt me.. Alleen, soms valt ze alleen in slaap met de borst. Wat adviseren jullie??
Groetjes, Vageltje

PS Ik bouw in principe 1 voeding per week af.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

17-10-2008 om 12:50

Overdags

ik zou beginnen met overdags om dezelfde tijd een flesje aan te bieden en beginnen met die van de namiddag of die na de lunch. Daarna de andere. Zo lang mogelijk die van 's nachts aanhouden, want dat is een stuk makkelijker dan 's nachts een flesje maken! Zoals je dus al gemerkt hebt.

Enne, je vraagt er niet om, maar weet wel dat er soms door artsen rare adviezen gegeven worden. Ik moest van mijn arts met 4 mnd stoppen, omdat ik een postnatale depressie had, "en de antidepressiva niet samen gaan met bv". Ten eerste had ik geen antidepressiva nodig, maar ijzerpillen en ten tweede bestaan er AD die wel samengaan met bv. Ik weet de details niet en je hoeft je ook niet te verantwoorden, maar je klinkt niet echt enthousiast over stoppen, vandaar toch dit ongevraagde verhaal

Succes in elk geval.

Minder interesse

De voedingen waar ze het minste interesse voor heeft bouw je het gemakkelijkste af.

Iets anders is dat een IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige je misschien op weg kan helpen, ofwel bij het afbouwen van de 'moeilijk afscheidnemen voedingen' ofwel bij het zoeken van mogelijkheden om toch door te gaan. Voor medicatie geldt dat voor vrijwel alles een bv-vriendelijk alternatief is, tenzij je aan de radio-actieve spullen moet of cytostatica (al spelen er natuurlijk meer factoren een rol). Medici zijn niet altijd op de hoogte van de rol van bv en komen soms al wat sneller dan nodig met een afbouwadvies. Een goede lactatiekundige kan soms helpen wat meer helderheid te verschaffen.

Niet de nachtvoeding als eerste

Net zoals Dirksmama hierboven zegt; als je echt wil gaan afbouwen, moet je als eerste voeding de voeding laten vervallen waarbij je kindje het minste drinkt. Dit is vaak de voeding aan het einde van de middag. Ik zou zeker niet de nachtvoeding kiezen. De tweede voeding die kan vervallen, is de tweede ochtendvoeding.

Succes met afbouwen en doe vooral wat je gevoel je ingeeft,

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.