Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
RM

RM

09-01-2019 om 14:43

Stoppen met borstvoeding, hoe voel je je?

Hoi allemaal,

mijn dochtertje is inmiddels bijna 6 maanden en ik geef volledige borstvoeding.

Ik heb sinds de bevalling best last van (wat ik denk) hormonen--> erg warrig in mijn hoofd, vergeetachtig, labiel, kan slecht tegen stress, moe, alsof er een waas in mijn hoofd zit. Ik merk dit nu nog meer sinds ik weer ben gaan werken. Mijn bloedwaarden zijn overigens ok.

Een vriendin van mij zei dat zij dit ook had totdat zij stopte met de BV. Ze kreeg weer energie en de zogenoemde waas in haar hoofd verdween. Ik wil nog niet stoppen met BV, maar ik vroeg me af of meerdere mensen die hebben gehad na het stoppen van BV. Of moet ik nog verder ontzwangeren waardoor ik deze klachten nog heb? Ik heb ook wel eens gehoord dat je door het stoppen van BV juist meer last kunt hebben van de hormoonveranderingen.

Kortom mijn vraag: Hoe voelde jij je na het stoppen van bv?

Geen verschil

Ik denk dat ik niet gevoelig ben geweest voor hormonale schommelingen.
Ik heb inderdaad wel een ander soort brein gekregen na de geboorte van de kinderen. Ik kan slecht tegen ruwe beelden. Ik denk altijd 'die heeft ook een moeder'.
Ik kon ineens de humor er echt niet meer van inzien als huisdieren in grappige filmpjes een misstap maken of zo en vallen. Ook niet in cartoons.
En inderdaad wat vergeetachtiger denk ik. Maar ik had toch altijd een wat selectief geheugen. Dat is daarna wat meer geworden.
Tot de kinderen naar de basisschool gingen voelde ik me wel sneller uit mijn evenwicht. Ik trok me makkelijker van alles aan wat anderen aan te merken hebben op jou en je kind.
Maar dat kan ook wennen zijn geweest want ineens ben je een soort publiek bezit en je komt terecht in discussie over ouderschap en dan gaat het ineens over jou.

Ik heb overigens lang borstvoeding gegeven. Bij de eerste 9 maanden en bij de 2e 2,5 jaar.

Zelfde als AnneJ.

Geen verschil voor, tijdens of na de borstvoeding, die ik een jaar heb gegeven.
Door het moederschap wel gevoeliger voor het leed in de wereld, vooral als het kinderen betrof. Dat is nooit meer over gegaan en staat los van de borstvoeding.
Geen last gehad van stress of warrigheid dus.

RM

RM

09-01-2019 om 19:25 Topicstarter

Bezorgder

Ja ik heb inderdaad ook dat ik me leed van kinderen of gezinnen erg aantrek. Ik kan me zo'n zorgen maken over mijn dochtertje en ga soms helemaal op in een gedachte dat ik haar zou verliezen.. Of dat mij of mijn partner iets overkomt. Heel naar!

Wel wat verschil

Van de eerste twee kan ik me het einde van de BV niet goed meer herinneren, het ging ook geleidelijk. Bij de derde voelde ik wel duidelijk dat ik meer energie had nadat ik na een jaar stopte. En dat verbaasde me, want het waren toen alleen nog maar nachtvoedingen.
De keerzijde vond ik het weer op gang komen van de menstruatie met de bijbehorende stemmingswisselingen. Tijdens zwangerschap en BV had ik daar een stuk minder last van.
Een waas in mijn hoofd komt me niet bekend voor.

Bij jou lijkt het me toch ook nog een gedeelte ontzwangeren. En vergeet niet dat je hormoonhuishouding na een zwangerschap verandert en heel anders kan zijn dan daarvoor (blijvend).

Emma

Emma

06-04-2019 om 22:08

Bij mij ging het vanzelf over

Hoi RM,

Ik heb me speciaal voor het forum aangemeld om te kunnen reageren op jouw vraag. Ik herken het namelijk enorm! Ik heb een dochtertje van ondertussen alweer bijna 11 maanden, maar toen ze zo rond de 4 maanden was heb ik getwijfeld om te stoppen met bv omdat ik me net als jij zo ‘wollig’ in mijn hoofd voelde. Mijn vriendinnen vertelde dat dit kwam door de bv en adviseerde mij om daarmee te stoppen. Gezien mijn meisje fles weigerde was dit echter op dat moment geen optie. Toen ze na een maand of twee wel weer uit de fles dronk vond ik de bv echter veel te fijn en te makkelijk en wilde ik niet stoppen. Wat denk je. De wolligheid in mijn hoofd is vanzelf opgelost. Ergens rond maand negen werd het beter. Ze zeggen altijd negen maanden op, negen maanden af en bij mij was dit dus ook echt zo! Dus als je de bv nog leuk vindt, ga vooral door. Bij mij bleek het niks met de wolligheid te maken te hebben, want dat gaat nu steeds beter en ik geef dus nog steeds bv.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.