Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sofie-Anne

Sofie-Anne

25-04-2009 om 23:26

Tips gevraagd voor kamerindeling 2 kleintjes

We hebben over een paar maanden een kindje erbij. Het is een jongen. Die gaat na de geboorte de ruime slaapkamer delen met zijn zusje van dan 14 maanden. Hopelijk gaat dat goed, de ervaring zal het leren ?
Het kan niet anders in ons huis, we hebben nog 2 grote kinderen en die slapen op zolder, ieder in een eigen kamer. Nu ben ik aan het brainstormen met mijn man, nouja ik meer dan hij hoe ik zo'n kamer een beetje leuk kan verdelen in twee zones a.h.w. Omdat het een jongen en een meisje betreft, lijkt het me wel handig, en leuk om daar ook rekening mee te houden. Iemand nog leuke ideeen ? En denken jullie dat een extra commode handig is met zo'n klein leeftijdsverschil ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

26-04-2009 om 08:03

Samen slapen

Mijn ervaring is dat een slaapkamer de eerste jaren puur functioneel is. Kinderen hebben geen behoefte aan een eigen zone ofzo. Je zou zo'n verdeling meer voor jezelf aanbrengen, dan dat het voor de kinderen nodig is.

Hier hebben mijn dochtertje en zoontje ook jaren op 1 kamer geslapen. Allebei een ledikantje aan een kant van de kamer. Zij hadden ook een klein leeftijdsverschil (15 maanden). Je hebt overigens geen extra commode nodig. Je kan toch maar 1 kind tegelijk verschonen. Je hebt wel wat extra kastruimte nodig om voor allebei de kleren op te kunnen bergen. In de commode had ik altijd voor allebei de rompers, luiers en later hemdjes en onderbroekjes bij de hand. De lades van de commode gebruikte ik verder voor de babykleertjes en ik heb een extra kast aangeschaft voor de dreumeskleren.

De kinderen hebben het overigens altijd fijn gevonden samen op 1 kamer. Nooit inslaapproblemen ofzo. Misschien juist omdat er nog iemand anders op de kamer was.

Groet, Mayte

angel3

angel3

26-04-2009 om 13:46

Koop de vt wonen

toevallig staat daar dit dilemma in, mooi uitgetekend. Leuke oplossingen hadden ze bedacht vanuit het idee dat het toch belangrijk is (als ze wat ouder zijn) om een eigen plek te hebben.

Eerste 6 maanden

I.v.m. wiegendood en nachtvoedingen kun je het beste je kind in elk geval de eerste 6 maanden bij je op de kamer houden. Langer kan ook heel goed.

Jakiro

Jakiro

27-04-2009 om 11:24

Dirksmama

Sommige kinderen hebben al heel snel geen nachtvoedingen meer (alletwee mijn dochters binnen 4 weken).
En dat bij je op de slaapkamer slapen ivm wiegendood is eigenlijk een beetje "onzin". Het is namelijk de regelmatige ademhaling van een ander persoon die de kans op wiegendood vermindert. Het schijnt dat baby's zich hier aan aan kunnen passen.
Dus de baby hoeft helemaal niet bij papa en mama op de kamer ! Oma, opa, tante of buurvrouw is net zo goed. Of in dit geval: iets groter broertje of zusje.
En mijn ervaring voor Sofie-Anne?
Eén commode is meer dan genoeg, ze liggen er inderdaad nooit tegelijk op en tot de "ik blijf wakker, want ik kan dollen met mijn broertje/zusje" leeftijd, kunnen ze heel goed samen. Daarna zal je misschien een andere oplossing moeten vinden, maar voorlopig zal het heel goed gaan.
En inderdaad tot de leeftijd van een jaar of 3 spelen ze nog niet echt op hun kamertje, dus is een eigen (speel)plek niet noodzakelijk.

Jakiro

Verkeerde informatie jakiro

De baby bij je op de kamer laten slapen om de risico op SIDS op z'n minst te halveren is allerminst onzin, maar uitgebreid onderzocht. Andere onderzoeken geven een 3 tot 10 keer hogere kans op wiegendood bij het slapen op een aparte kamer van de baby.
Ook is onderzocht dat het slapen bij broers of zussen niet deze beschermende werking heeft:

Studies suggest that the protective effect of room-sharing does not generalise to room-sharing with siblings
or other children. These findings are consistent with epidemiological studies of Asian communities in
which SIDS rates are low and cultural practices favour room-sharing with adults.

http://www.sidsandkids.org/documents/RoomsharingStatementOctober2008.pdf

groetjes jessica

Pfoe

Da's pittig, twee van die kleintjes!

Ik zou me een beetje zorgen maken over de veiligheid van de jongste. Kan de oudste uit bed en zo ja, kan ze de baby uit bed halen, of een dekentje over haar hoofd gooien? Met 14 maanden nog niet, maar als ze wat ouder wordt, zit de kans er in dat ze - goedbedoeld natuurlijk - iets doet wat gevaar voor de baby kan opleveren?

Ik noem maar even wat, hoor. Ik heb er wel eens iets over gelezen, hier op het forum.

Een extra commode zou ik niet doen, ze liggen er hoogstwaarschijnlijk niet tegelijk op en de oudste kan je op een gegeven moment ook staand verschonen.

Linda

Rafelkap

Rafelkap

27-04-2009 om 18:47

Bij ons

Leuk joh! Onze kinderen schelen 21 mnd en de jongste bleef het eerste jaar bij ons in de kamer slapen, ivm veiliger imv wiegendood en onstuimig broertje (bang voor goedbedoelde dekentjes etc.) Toen hij 1 jaar was en wat groter en steviger durfden we het pas aan hem bij zijn broertje op de kamer te leggen. Hij lag toen in een bed met hoge spijltjes waar zijn broer de eerste tijd nog niet in kon klimmen. Hun kamertje is pal naast de onze en het is hier lekker gehorig, dus we konden en kunnen ze goed in de gaten houden. Dat ging perfect, vanaf de eerste dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.