Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Van bij mama slapen naar eigen wieg?

Hallo mijn zoontje is nu 10 weken en slaapt bij mij in bed. Dit hebben we eerst gedaan omdat ik borstvoeding geef en bijzonder goed als elke 2u wou eten dus om ook wat slaap te krijgen is het makkelijker zo. Nu wil hij in de dag ook niet in zijn wieg en wil bij me liggen. Ik probeer hem nu bij tekenen van moeheid naar boven in zijn wiegje ( naast ons bed) te brengen maar dan slaapt hij eigenlijk niet of misschien paar minuten. Langste tot nu was 30 min. Heeft iemand hier enige tips voor? En ik word ontzettend onzeker dat ik hem zolang bij me heb gehouden want volgens 'de regels ' mag dit niet. Word dan al paniekerig en denk dat die nooit zonder me zal kunnen slapen. Ook ik vraag het niet voor mezelf hoor want vind het heerlijk samen slapen----het is gewoon ook zo bijzonder dat hij er is na een jaar ivf dus vind lossen heel moeilijk. Hou hem zooo graag dicht bij me-- Herkent iemand dit?

Wie z'n regels?

Van wie moet je baby in de wieg?
Babies willen ook heel graag dicht bij jou zijn. Het is wel handig om een bedje naast jou bed te hebben dan went hij alvast aan alleen slapen, je hebt tegenwoordig handige aanschuifbedjes.
Ik hoor het tegenwoordig toch wel vaker dat kinderen gewoon bij hun ouders blijven slapen zolang ze daar behoefte aan hebben.
Het scheelt een hoop gedoe als je daar ook gewoon aan toegeeft aan die natuurlijke behoefte en het wat comfortabel maakt.
Ze blijven heus niet bij jou slapen tot ze 18 zijn, een mogelijke uitzondering daargelaten.

Faatje

Faatje

29-08-2016 om 13:25 Topicstarter

Aanvulling

Ahja wou ook zeggen dat hij niet echt hard huilt dan ofzo eerder jammeren met soms beetje huilen. En ga dan elke keer kijken en terug weg maar heb geen idee hoelang laat je ze liggen eigenlijk wantveel keer slaapt die toch niet. En als hij paar minuten slaapt haal ik hem eruit dan of niet?

En hij valt ook precies alleen aan de borst in slaap en ik ga waarschijnlijk rond 20 september beginnen af te bouwen en vervangen met flesvoeding maar hoe kan ik dit dan opvangen? Fopspeen werkt niet zo goed bij hem...

Ritme

Het is best een lastige periode en het is echt wel zoeken hoor. Maar je kunt je kindje rustig in je buurt houden met slapen desnoods even in de maxicosi. Waarom ga je stoppen met borstvoeden? Of moet je dan weer gaan werken?
Sommige babies pakken de fles zo op maar soms is het ook best lastig en ik kon het mijn babies zelf niet aanleren om de fles te accepteren.
Soms lukt het wel als een ander het regelmatig aanbiedt. En uiteindelijk gaat het weer voorbij. De meeste babies gaan een keer aan de fles of slaan dat over en gaan aan een tuitbekertje.
Mijn zoon kreeg al vanaf de geboorte venkelthee in een flesje en daar liep het wel goed. Maar dochter wilde niet aan de fles. Gelukkig kon ik haar ook op de opvang een paar keer voeden vanuit mijn werk en ze kreeg een keer tussendoor een prakje banaan met wat gekolfde moedermelk er overheen. Toen was ze bijna 4 maanden. En ja, de opvangleidsters vonden het niet leuk dat ik haar nog niet geleerd had om de fles te nemen. Maar het ging gewoon niet.
Je kunt altijd nog in de ochtend en de avond/nacht blijven voeden als ze overdag een flesje krijgen.
Mijn kinderen hebben ook geen fopspeen om die reden gehad, daar hadden ze geen behoefte aan.

Moeder

Moeder

29-08-2016 om 13:38

Als ie 18 is slaapt ie niet meer bij je. Gegarandeerd.
Kortom, relax. Het gaat over. Soms duurt het wat langer, soms gaat het wat sneller maar al dat soort dingen gaan over ( niet eten, niet zindelijk worden, niet slapen, niet luisteren)
Doe wat voor JOU goed voelt en wat je aankunt. Andere mensen kunnen zoveel zeggen. Het gaat om jou en je baby, jullie moeten een evenwicht vinden. Relax en geniet.
En sterkte

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2016 om 13:49

Jaar of twaalf

In mijn (tweedehands) ervaring duurt het een jaar of twaalf. Dan gaat hij zich zodanig schamen voor vriendjes dat het afgelopen is. De vraag is of jij dat zolang kunt volhouden. Naar mijn persoonlijke mening ben je helemaal maf als je 12 jaar je bed-privacy opgeeft! Ook vast heel goed voor je seksleven (is toch overrated volgens AnneJ)

Faatje

Faatje

29-08-2016 om 13:54 Topicstarter

Voel me al beetje beter

Bedankt voor jullie reacties annej en moeder. Oke dus tegen zijn 18de komt het wel goed. ik merk gewoon dat hij me hard nodig heeft en dan wil ik hem dat niet ontzeggen. Maar ik zal blijven oefenen op dat hij wel alleen kan liggen soms en dan kan hij snachts nog tegen me aan.

AnneJ , de reden voor stoppen met de borst is omdat het 1 best intensief is, hij drinkt nogal veel moest dat minderen wil ik graag verder doen en 2 je bent precies toch meer afgezonderd want in volle publiek eten geven vind ik zeer lastig . Ik moet pas gaan werken terug januari 2017 dan is hij 6maand. Ideaal gezien zou ik graag de borst willen blijven geven tot dan maar ben dus nu al in de stress dat hij dan zoals jij zegt niet aan de fles wil en dan naar kinderdagverblijf moet. Afkolven heb ik ook maar 1 keer geprobeerd en daar kwam zo weinig melk uit dat ik er gelijk klaar mee was als hij 4of 5 weken was was ik beetje klaar met borstvoeding en hebben we paar keer flesjes gegeven toen dronk hij wel gelijk goed aan de fles maar misschien is dit nu niet meer het geval. Hij kreeg toen hard krampjes van de flesvoeding dus mijn moederhart brak en toch maar borstvoeding en dit gaat nu veel beter al laat hij er nog niet veel tijd tussen. Dus ja vind allemaal lastig om te weten waar je nog goed aan doet zeker bij een eerste kindje(en waarschijnlijk enige voor ons)

marie

marie

29-08-2016 om 14:28

waarom boven?

Waarom boven in de wieg? Waarom niet in de kinderwagen? En dan lekker buiten? Mijn eigen ervaring is dat buitenlucht slaapverwekkend werkt (ten minste onze meiden sliepen het beste buiten). Onze meiden hebben tot 10 maanden buiten in de wagen geslapen (en ja, toen lagen ze "klem", maar baby's liggen toch nooit languit).

Trouwens onze oudste huilde altijd 5 min voordat ze ging slapen. Dat was haar manier van verwerken. Oppakken en troosten werkte niet, want dan begon ze gelijk weer als je haar neerlegde. Dan werd ze namelijk weer wakker. Jongste had een speen en ging daarmee slapen.

Ik deed wel meer dingen die van het Consternatiebureau "niet mochten", zoals ze om-en-om op de zij te laten slapen. Kregen ze mooie ronde hoofdjes van en sliepen veel beter dan op de rug (ikzelf slaap ook niet lekker op de rug).
Kun je ook eens voorzichtig proberen of hij beter op zijn zij slaapt. Beetje foetushouding, met een rolletje tegen buik en rug voor het omrollen. Als hij in de kinderwagen ligt en dan bij je in de buurt, kun je hem goed in de gaten houden.

Ik weet hoe lastig het is om alles uit te vinden bij een eerste kind. En dan al die adviezen van iedereen. En iedereen heeft wel een beetje gelijk dan is het lastig (dat vond ik) om dan je eigen weg te vinden.

Over de borstvoeding kan ik je niet echt adviseren. Heb ik helaas maar 4 weken vol kunnen houden. Daarvoor zou je ook kunnen kijken op: www.borstvoeding.com

Succes !

mirreke

mirreke

29-08-2016 om 14:30

Volg je gevoel en laat je niet gekmakend door 'regels'

Je kindje is pas 10 weken schrijf je. Gewoon voeden op verzoek en als hij graag bij je wil zijn zou ik daar helemaal geen probleem van maken. En koop een sling, een draagdoek met twee ringen, die je schuin over je schouder hangt. Je baby slaapt er perfect en lang in, je hebt je handen vrij...
Die sling heb ik helaas pas bij ons laatste (4e) kind gekocht, en het was super. Alle kinderen op verzoek borstvoeding tot het vanzelf afbouwde en samen slapen. Werkelijk zorgeloze babytijd gehad. Het enige lastige waren soms opmerkingen uit de omgeving, en daar had ik na de eerste ook geen last meer van

Jongste is nu 12 en partner en ik slapen al weer een ruim aantal jaar gezellig met z'n tweetjes in bed. Jongste sliep wel een aantal jaar (bij vlagen) bij ons in bed, maar hij kreeg ook het langste borstvoeding... Meer dan drie jaar...

Marie

Marie

29-08-2016 om 14:33

op de zij tot 3 maanden

O, ja. De meiden sliepen tot 8 weken dag en nacht om-en-om op de zij en tot 3 maanden overdag in de wagen ook en 's nachts niet en daarna alleen op de rug, maar draaide hun hoofdje wel steeds op andere oor. Dit voor het geval jullie denken dat ik er nooit mee gestopt ben.
Ondertussen zijn ze al 18 en 20 jaar oud en 1 is een buikslaper geworden en de andere een rugslaper.

mirreke

mirreke

29-08-2016 om 14:36

Ik heb trouwens nooit

Een kind huilend in slaap laten vallen...

Thursday Next

Thursday Next

29-08-2016 om 14:48

lekker bij je houden,

want het gaat waarschijnlijk vanzelf wel goed.
Onze jongste dochter sliep trouwens ook slecht en kort rond die leeftijd of iets later. 3 a 4 maanden was ze. Het ging een heel stuk beter toen we haar op haar buik legden om te slapen. Eerst sliep ze maximaal een half uurtje achter elkaar en toen ze op de buik lag was dat zo meer dan een uur. En ze werd uitgerust wakker!
In die tijd was ik trouwens ook aan het aanmodderen met de borstvoeding, ik had niet meer genoeg, werd weer ongesteld, kolven lukte niet... Overstappen naar flesvoeding vond ik wel jammer maar het gaf ook flink wat ontspanning.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-08-2016 om 15:49

Kinderwagen

Bij ons net als bij Marie. De jongste sliep overdag vaak in de kinderwagen (was ook makkelijk met de oudste naar school brengen)

De nachten gingen goed tot een uur of 11 en daarna niet, dus tot 6,5 maand heeft ze 's nachts bij ons in bed gelegen. Toen ze met ruim 6 maanden om een uur half 8 nog een fles met pap erin kreeg en daardoor om 11 uur niet meer wakker werd voor een voeding, sliep ze door in haar eigen bedje.

Dus...het hoeft geen 18 jaar te duren hoor.

Faatje

Faatje

29-08-2016 om 17:21 Topicstarter

Bedankt voor de tips

Hier kan ik echt wat mee, in de kinderwagen valt hij ook moeilijk in slaap of maar even. Maar buiten zetten is misschien een idee zeker nu met dit weer. En ik draag hem wel in de babybjorn en dan slaapt hij gelijk voor meer dan een uur. Maar bij zo oefenen met in kinderwagen te leggen om te slapen en zonder dat hij echt huilt hoor eerder jengelen. Hoelang laat je ze er dan in ook al heeft hij niet geslapen ?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-08-2016 om 17:27

Wandelen

Onze dochter sliep heel veel. Ik liep 4x per dag naar school en treug en deed dan meteen boodschappen en buiten rijden in de wagen is nogal bevorderlijk voor de slaap. Als ze honger had werd ze wakker, tutten we even wat en dan was het wel weer tijd voor een ritje naar school. En dat betekende standaard weer slapen.

NadineP

NadineP

02-09-2016 om 15:09

je eigen gevoel volgen

Ik snap je onzekerheid echt volkomen, ik denk dat heel veel moeders zo denken in het begin en onzeker worden van wat andere zeggen. Ik had dat zelf met dragen, mensen zeiden allemaal dat ik mijn kindje niet in de draagdoek mocht laten slapen want dan zou het nooit meer naar haar eigen wiegje gaan. Nou echt onzin! Ik las toen een hele fijne blog, en daardoor kon ik er anders naar kijken. Wellicht helpt het jou ook. Hier is de link, vooral het stukje over een baby niet teveel kunnen verwennen met liefde is prachtig!
[verwijderd door forumbeheer]

Pennestreek

Pennestreek

02-09-2016 om 17:10

Paperclip

En in de box beneden? Vooral mijn oudste sliep daar heerlijk. Voordeel van beneden slapen is ook dat ze wennen aan geluid, bijvoorbeeld van de stofzuiger, of van praten als er bezoek is. Daar worden het makkelijke slapers van, die niet bij ieder geluidje wakker schrikken. Zoals de kinderen van onze onderburen destijds, die al wakker werden (schijnbaar) als wij het toilet doortrokken of de keukenkastjes open en dicht deden (!). Maar dat geheel terzijde .

Ze worden helaas niet afgeleverd met een gebruiksaanwijzing he, die moet je gaandeweg uitvinden. Dat hij het liefste slaapt in de babybjorn vind ik overigens wel een dingetje, lijkt me niet goed voor zijn nekje en bovendien heel lastig voor jou. Dan lijkt een draagdoek, zoals Nadine, beter. Wat bij mijn oudste wel eens hielp was in de draagzak in de box hangen. Dan lag ze er als een garnaaltje in. Vooral bij last van darmkrampjes deden we het zo als we wilden eten, want dat was natuurlijk net het huiluurtje. En ook in de kinderwagen sliep oudste heerlijk, die liet ik ook geregeld buiten staan.

Jongste is een ander verhaal, die was veel bewerkelijker wat dat betreft. Vaak hoor je dat het andersom is, maar bij ons dus niet, helaas.

Helena

Helena

02-09-2016 om 18:13

jengelen

Mijn kinderen zijn al heel groot (rond de 18), maar toen ik de eerste tweeling kreeg, kwam er een zoontje van een vriendin een dag bij ons omdat zij weg moesten. Mijn baby's waren toen 4 maanden en dat jongetje 3 maanden. Mijn vriendin had gezegd dat hij altijd huilde voor hij in slaap viel. Ik had alles gevoed, mijn baby's in hun bedje en dat jongetje in een wagen en hij maar jengelen. Doodzenuwachtig werd ik ervan, ik dacht maar dat hij huilde. Dus ik steeds kijken, hij weer afgeleid en het begon weer opnieuw.
Ik bede mijn moeder (zeven kinderen), die meeluisterde via de telefoon: gewoon laten jengelen, dit is geen huilen. Dus ik heb de deur dichtgedaan en na 7 minuten (7 lange minuten) stopte hij en sliep drie uur. Werd niet wakker toen een van mij ging huilen.
Het kan dus zijn dat jouw baby ook een beetje jengelt voor het slapengaan.

Twee jaar daarna had ik nog twee tweelingen gekregen (ja, wij waren goed daarin) en had ik 6 kleintjes onder 26 maanden. je snapt dat die laatste twee gewoon snel moesten leren te gaan slapen, we hadden echt geen tijd en zin om ze eindeloos bij ons te dragen. We lieten ze nooit keihard huilen, maar voor een beetje jammeren gingen we niet.

Maar zolang jij het kunt en je er goed bij voelt hou je je baby bij je en zoals iedereen hier al schrijft: met 18 slapen ze in hu eigen bed. Ik weet zeker dat dat jaaaaaaaren eerder is.

joe

joe

12-09-2016 om 01:45

doe wat je hart je ingeeft

hallo Faatje , laat je niet van de wijs brengen door alle literatuur en meningen over hoe je een 10 weken ! jonge baby moet benaderen.
Volg je hart !
Je hebt je kind 9 maanden bij je gedragen en dan ineens als het geboren is wordt het in een wiegje gelegd.. in een andere kamer meestal. Wat een overgang ineens voor het kleine mensje
Ik heb dat nooit begrepen en mijn vrouw en ik hebben ons jonge kind bij ons gehad 3 maanden.
Jouw kind is uniek, en hoe goed anderen het ook bedoelen .... volg je gevoel.

Hanneke

Hanneke

20-09-2016 om 11:33

Kolven moet je leren

Het is heel normaal dat je de eerste keren maar heel weinig kunt afkolven. Je moet het leren. Zorg dat je rustig zit, dat je het warm genoeg hebt, drink wat, liefst wat warms (kopje thee) zorg voor afleiding (tijdschriftje, tv) en accepteer dat het de eerste keren alleen maar om te leren is. Na verloop van tijd zal het beter gaan. Het kleine beetje dat je kolft, kan je partner om te oefenen in de fles aanbieden. Als jij het doet, kan het ook lukken, maar verkiest je baby vaak het echte werk!

Rond de 10-12 weken zijn er regeldagen, geef daar gewoon aan toe, je productie wordt zo opgevoerd. Daarna kan je zoontje als het goed is met wat minder voedingen per dag toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.