Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Dian33

Dian33

11-04-2010 om 16:10

Vijf maanden: geen enkel ritme

Beste allemaal,

Het lukt me niet ons dochtertje van bijna vijf maanden een een soort van ritme te krijgen. Eind januari heeft ze twee weken in het ziekenhuis gelegen. Daar heeft ze sondevoeding gehad en bv via de fles. Toen we weer thuis kwamen wilde ze mijn borst niet meer en ben ik noodgedwongen (na een maand alles kolven) uiteindelijk overgeschakeld op kunstvoeding.

Sindsdien is het me niet meer gelukt om er een ritme in te krijgen. Tenminste niet overdag. Ze drinkt 's avonds om 19.00 uur en 's nachts om een uur of 1 (we maken haar niet wakker voor een late avondvoeding) een fles van 200 cc zo goed als leeg. Verder is er geen enkele ritme in te krijgen. 's ochtends heeft ze totaal geen honger en drinkt ze nauwelijks (60cc). Als ik haar vervolgens iedere drie uur een fles geef, drinkt ze de hele dag door alleen kleine beetjes (max 100cc). Als ik haar iedere vier uur geef dan drinkt ze per fles wel wat meer (130 cc ongeveer) maar gaat ze 's nachts spoken (dan wordt ze behalve om 1 uur ook tussen 4 en 5 wakker om te drinken). En daar zitten we natuurlijk niet op te wachten...

Wat kan ik doen om haar overdag een ritme te laten pakken? Iemand ideeen? Want ik weet het niet meer en wordt hier erg moe van...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

11-04-2010 om 22:49

Rituelen?

Hoe ziet de rest van de dag eruit? Heeft ze vaste slaaptijden? Geef je haar voor of na het slapen een fles? Heb je geprobeerd de temperatuur van de fles aan te passen? (mijn jongste wilde enkel vrij hete melk bijvoorbeeld).
Groeit ze verder wel goed?

Over een maand kun je langzaam beginnen met bijvoeding geven, en dan kun je daarvoor vaste tijden hanteren. Dan gaat de dag er ook al anders uit zien. Verder vind ik elke 3 uur drinken vrij normaal voor een baby trouwens.

Hanne.

Hanne.

12-04-2010 om 10:00

Waarom wil je ritme?

Waarom wil je er ritme in brengen? Doet je dochter het niet goed, heb je er zelf last van, wat is het probleem?

Hier (4,5 maand) is er ook eigenlijk geen ritme. Ja moe=slapen, honger = eten. Zat gisteren op een verjaardag met nog een aantal moeders en tijdens het gesprek kwam ik er achter dat ik geen idee heb hoe vaak per dag ze slaapt. Voeding is hier ook erg wisselend. Ze drinkt tussen de 750 en 1100 ml per dag, verdeeld over 4-6 flesjes.

Ik vind het geen probleem. Het enige wat ik doe is een duidelijk onderscheid maken tussen dag en nacht. Overdag slaapt ze dus met de gordijnen open en wordt er ook gewoon gespeeld in de kamers naast haar kamer. 's Nachts is alles pikdonker, en wordt er geen woord gewisseld.

Wakker maken voor de laatste voeding doe ik ook niet. Ze gaat 's avonds na het eten haar diepe slaap in, en als ik die onderbreek komt ze daarna niet meer in die diepe slaap en gaat ze 's nachts lopen spoken

Dian33

Dian33

15-04-2010 om 13:39

Reactie

Tja, waarom wil ik een ritme.... Goede vraag...

Ik denk vooral omdat ik dat zelf prettig vindt...Ik houdt van duidelijkheid, denk ik. Vindt het ook handig ivm het halen en brengen van een naar school van mijn andere twee dames en met het maken van afspraken e.d. Slapen in de kinderwagen doet ze namelijk niet en anders zit ik alleen nog maar thuis....

Ik merk ook aan mezelf dat ik het irritant vindt dat ze 's nachts heel gulzig een hele fles leeg drinkt en overdag eigenlijk nooit. Ik ben nu begonnen om die nachtfles te verkleinen. Ze krijgt nu nog een flesje van 100 cc in de nacht, maar dan nog drinkt ze overdag kleine flesjes (max 120). Ook als ze van te voren aangeeft honger te hebben komt ze niet verder dan dat. Terwijl ze dus wel meer kan drinken (200 cc in de avond en nacht).

Dat 's avonds wakker maken heeft bij ons hetzelfde effect: onderbroken diepe slaap leidt ertoe dat ze die niet meer pakt en 's nachts gaat spoken.

Hanne.

Hanne.

15-04-2010 om 13:49

Misschien

Is ze overdag misschien te veel afgeleid om te drinken. Mijn dochter heeft daar ook wel last van. Brullen van de honger, maar zodra de eerste honger gestild is vooral bezig zijn met van alles en nogwat. Vanmorgen heeft ze bv ook maar 100 ml gedronken omdat wat haar broer en zus aan het doen waren veel interessanter was.

Misschien zou je kunnen proberen om haar overdag in een hele rustige situatie te laten drinken. Desnoods op de slaapkamer met de gordijnen dicht en het licht uit.

Hanne.

Hanne.

15-04-2010 om 13:52

En, ik ben daar heel pragmatisch in, als het halen en brengen van je dochters slecht combineert met het voeden en slapen zou ik ze laten overblijven als ze dat niet al doen. Scheelt je toch weer 2x op een dag heen en weer gaan. Geeft ook voor alle partijen weer wat rust.

Mijn ervaring is overigens dat niet alle kinderen zich in een schema laten duwen. Bij mijn oudste ging het prima, daar kon je de klok op gelijk zetten. Bij mijn middelste (en jongste dus) absoluut niet. Nu heb ik daar geen problemen mee, maar weet dat ik vaak moest uitleggen dat ik niet wist wanneer ze at en/of sliep (ja als ze honger had/moe was)

eef!

eef!

16-04-2010 om 13:34

Herkenning

Mijn zoontje is ook 5 maanden en ik herken dit wel. Ook hij heeft geen enkel ritme. Maar vooral het 's nachts veel drinken en overdag weinig is hier ook het geval. Hij heeft het inderdaad overdag veel te druk met andere dingen en komt dat 's nachts dan inhalen (ik geef borstvoeding) Met mijn oudste zoontje ging ik inderdaad rond de 4/5 maanden rustig in een redelijke donker kamertje voeden. Maar nu er dus nog eentje rondloopt is dat met mijn jongste niet te doen. Ik heb het dus maar geaccepteerd en ga ervan uit dat het over een paar maanden wel weer beter gaat. En dat ritme willen krijgen heb ik bij mijn oudste al losgelaten. Ik zou het ook wel graag willen maar mijn kinderen blijkbaar niet... Eef

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.