Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Vroege vogel--

Mijn dochtertje van 7 maand is al een hele tijd wakker om 5u30..
Je merkt dat ze nog moe is want ze zit nog te geeuwen en te wrijven in haar ogen maar het lukt maar niet om in te slapen..
Ik probeer haar dan zo lang mogelijk bezig te houden want voor de organisatie van de kribbe is het beter dat ze later haar fles drinkt..
Nu 5u30 vind ik zelf vroeg!
En het begint zwaar te worden..
Iemand tips?
Misschien heeft ze nog een extra voeding nodig savonds?
Ze zit nu aan 4 voedingen per dag.. rond 7u-11u-15u en 19u..
Ik heb ook al geprobeerd om snachts haar nog een propere luier te geven maar geen succes..
Moet ik er gewoon mee leven dat ze een vroege vogel is?

Help?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2017 om 07:57

Fles pap

Kan je niet een fles pap voor haar neerzetten, 's ochtends even opwarmen en in bed geven zodat ze daarna weer verder slaapt?
Of 's avonds als laatste voeding?

Ik vond in die tijd de kant en klare Pyjamapapjes reuze handig, maar zoiets is vast ook wel zelf te maken.

Half a twin

Half a twin

07-11-2017 om 08:33

heeft ze het warm genoeg?

Mijn ervaring dateert van 15 jaar geleden, toen was mijn oudste en 2 1/2 jaar later mijn jongste ook een poosje zo vroeg wakker. Bij de oudste kreeg ik de tip om te kijken of ze het wel warm genoeg had.

Rond 5.00 in de ochtend is bij kinderen de eigen lichaamstemperatuur het laagst, als ze onvoldoende zijn toegedekt worden ze wakker, omdat ze het koud hebben. Zeker nu de zomer al een poosje voorbij is zou het kunnen dat ze het koud heeft, wakker wordt, nog wel moe is maar niet moe genoeg om weer te slapen.
Zelf legde ik mijn kinderen in bed rond half acht, en als ik dan zelf ging slapen ging ik bij ze kijken en dekte ze zo nodig opnieuw toe.
Onze oudste was ook een maand of 7 toen de wintertijd begon haar heb ik dan als ik zelf ging slapen (en de verwarming dus uit was) een extra deken gegeven en dat hielp goed om haar door te laten slapen tot 6.30-7.00 uur. Dan was het voor ons toch ook bijna tijd om op te staan dus geen probleem dat het nog wel vroeg maar niet extreem vroeg was.

Jackie

Jackie

07-11-2017 om 08:49

helemaal geen vroege vogel, gewoon een baby

Goh, 7 maanden en al op 4 voedingen. Sorry niet dat jij dat hebt uitgevonden maar ik ben zelf nogal allergisch voor vaste programma's en de haast die moeders hebben om hun baby zo snel mogelijk grotere hoeveelheden te laten eten. 4 keer eten op een dag? Eet jij maar 4 keer op een dag? Inclusief alle tussendoortjes? En eet je dan altijd op hetzelfde moment dezelfde hoeveelheden? Logisch dat zoiets niet bij elke baby werkt. Ik vind het daarom een beetje raar dat je dat niet zelf al hebt geprobeerd en dat je bevestiging nodig hebt bij zoiets simpels als gewoon je kind meer eten geven.
Mijn dochtertje van bijna 8 maanden wordt soms ook rond zessen wakker 's ochtends, is gewoon een normale baby ontwaaktijd hoor. Ik zou je dochter ook gewoon geven wat ze nodig heeft, en dan eet ze maar 5 keer of 6 of zelfs 7 keer op een dag op wisselende tijden, dat is toch helemaal niet erg? Ik denk dat ik zelf wel 10 keer op een dag wat eet/snack of drink. Ik zou pislink worden als iemand me zou proberen bezig te houden als ik gewoon honger heb.
Dus mijn advies is laat die schema's los en geef je kind gewoon eten en drinken op verzoek. Als je baby wakker is maar niet huilt kan je haar overigens wel even laten spelen. Maar als ze er om vraagt heeft ze het gewoon wel nodig. En ze slaapt dus al van 19.00 tot 5.30! dat is al echt knap hoor!
Mijn dochter krijgt voor t laatst rond 19.30/20.00 uur borstvoeding en meestal nog een keer slapend om 23.00 uur als ik zelf naar bed ga. En als het meevalt slaapt ze dan dus tot 7.00 uur, soms 8.00. En soms dus 6.00 uur. Krijgt dan weer bv en slaapt meestal weer door. Soms ook niet, ja prima dan speelt ze wat.

bullie

bullie

07-11-2017 om 10:33

ja ja jackie

jemig neem ik terug....want oh ik ben zo gelovig. Maar ondertussen wel normaal vinden om iemand die met een vraag komt even de grond in trappen door te zeggen dat je het maar raar vindt dat zo iets simpels niet weet. Lekker het broze gevoel van 'doe ik het wel goed als moeder' misbruiken. Bah!

Archaisch opvoeden

Die regelmaat is heel lang de standaard geweest waar je je trouw aan moest zweren want anders liep het huishouden en de opvoeding in de war.
Echter ik ben er van overtuigd dat die vaste voedingstijden voor het gemak van de ouder zijn en niet voor het welzijn van een kind, hoewel er beslist kinderen zijn die er ook gewoon op gedijen. En soms is het gemak van de ouder ook voorwaarde voor het welzijn van een kind.
Ik hoor nog mijn moeder zweren bij die methode terwijl ze ondertussen deed wat haar hartje haar ingaf, haar kinderen nooit met honger of dorst liet zitten en ondanks het advies om babies na elke voeding in bed te leggen op hun eigen kamertje, uren met ons op schoot zat waar we heerlijk in slaap vielen.
Ik zou dan ook niet weten hoe je die strakke tijden, maar ook slaaptijden, kunt afdwingen bij een baby of een kind.

Yaron

Yaron

07-11-2017 om 10:54

Nachtvoeden

Ik vind half 6 nog nacht, mij jongste drie kinderen hebben tot ongeveer een jaar nachtvoeding gehad, daarna sliepen ze lekker door tot een uur of acht. Ik zou niet gaan rekken, maar gewoon een voeding geven en lekker verder slapen. Zijn ze overdag ook veel vrolijker en fitter.

LiliK

LiliK

07-11-2017 om 11:23 Topicstarter

Eum.. ok niet zo'n reacties verwacht..

Om het even te verduidelijken..
Ons dochter is rap geweest om enkel 4 voedingen te willen eten... dat is een ritme die ze zelf heeft aangegeven..
Het is nu gewoon de laatste maand dat ze steeds om 5u30 wakker is..
Dank u aan diegene die toch tips hebben gegeven..
En aan de andere.. ieder zijn eigen opvoeding.. maar ik doe alles om mijn dochter blij te maken.. of ze nu vroeger wilt eten of niet.. maakt voor mij niet uit..
De uren liggen steeds rond die uren die ik heb opgegeven, natuurlijk kan dat verschillen..

Teleurgesteld... zocht hulp maar niet echt aanmoedigend van sommige..

Mijntje

Mijntje

07-11-2017 om 11:46

hulp

Dit heeft hier allemaal natuurlijk niets te maken met of je een goede moeder bent in andermans ogen. Het zijn de lange tenen. Niets van aantrekken. Ik vind het al heel wat dat mensen voor jou in de pen klimmen, niet meteen pruilen Hulp, tja, ben het met velen eens dat 5.30 uur wakker worden heel normaal is voor een baby. Je zou wat kunnen experimenteren met de voedingstijden maar meer is er niet aan te doen.
Ik vind 5.30 uur wel iets om mee in je handjes te knijpen Die van mij van bijna elf jaar (maar wel apart geval) was en is veel vroeger! Ik ga dan ook vroeg naar bed (tevens: de beste tip, mocht andere tijden/extra voeden niet helpen)

Jackie

Jackie

07-11-2017 om 12:00

bullie

Mijn frustratie is niet naar TS zelf maar de cultuur van schema's en voeden op vaste tijden. Dat is juist wat moeders onzeker maakt en dat is jammer. Terwijl je gewoon naar je eigen gevoel en naar je kind kan luisteren. Heb je het idee dat ze meer wil eten? Geef het dan, daar hoef je geen bevestiging voor te hebben van ouders hier. Op zo veel fora staat het bol van draadjes van moeders die hun eetschema's met elkaar vergelijken. En dat vind ik zo jammer. Maar zoals ik tegen haar al zei daar kan TS niks aan doen dus het is niet persoonlijk naar haar (sorry als het kwetsend was, was helemaal niet mijn bedoeling).
Mijn geloofsovertuiging is niet relevant dus dat hoef je er niet bij te halen. Gelovig zijn betekent geenszins een bewering perfect te zijn of geen kritiek te mogen uiten naar anderen.

Jackie

Jackie

07-11-2017 om 12:08

LiliK

"Ons dochter is rap geweest om enkel 4 voedingen te willen eten... dat is een ritme die ze zelf heeft aangegeven.."

Vaak kan dat zo lijken maar wie weet hoe ze het zou doen als je haar vaker wat aanbiedt. Ik vind het wel allemaal reuze toevallig dat hordes moeders met kinderen van dezelfde leeftijd zitten op dezelfde schema's met dezelfde hoeveelheden want hun kindje was er aan toe. Nogmaals mijn ergernis gaat over deze cultuur in het algemeen.
Ik ben van mening dat kinderen zich dan aanpassen aan schema's en leren om op die momenten hun honger aan te geven. En dat vind ik niet natuurlijk.
Ik hecht belang aan natuurlijk ouderschap. Dat hoeft niet iedereen te vinden en men moet vooral doen waar men in gelooft maar dit is wat ik denk.

Verder ben ik het helemaal eens met AnneJ.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2017 om 16:36

Mwah

Ik ben erg voor voeden op verzoek etc.

Maarrrrrr.....soms kan het wel gewoon onhandig zijn hoor. Een fles om half 6 geven en dan laten doorslapen tot 8, de meeste mensen zitten dan in de vertrekmodus richting school of werk.

Mijn zoon wilde altijd op de verkeerde momenten zijn fles. Als ik net zijn zus van school moest gaan halen ofzo. Of richting zwemles moest. Een tweede of derde kind moet zich toch een beetje aanpassen aan de rest.
Dus ik vind het helemaal geen gekke vraag van ts, ze vraagt gewoon om tips om het handiger te maken.

Avondvoeding.

Ik gaf 's avonds voor ik zelf naar bed ging nog een borstvoeding en een extra dekentje.
Mijn zoon sliep dan door tot 8.00-9.00 uur.

Eerlijk gezegd alleen maar om te voorkomen dat ik 's nachts of 's morgens vroeg als de haan kraait mijn bed uit moest.

Luie moeder

Paperclip

Paperclip

08-11-2017 om 09:44

Hier ook nog heel lang een late voeding

En dan sliepen ze lekker door tot een uur of 7 (ik gaf wel borstvoeding, weet niet of dat nog verschil maakt. Volgens mij hebben ze dat allebei wel tot een maand of 11 zo volgehouden). Ik zou dus kijken of je er nog een vijfde voeding in kunt krijgen om een uur of 10, 11. Het is ook gewoon heel lang voor zo'n kleintje, van 7 tot 7, dat is echt nog niet nodig/wenselijk in mijn ogen. Van die laatste voeding kun je dan misschien ook nog een papfles maken, dat verteert wat minder snel. En dat extra dekentje herken ik ook. Ik heb het zelf ook vaak koud om 5 uur, dus dat kun je ook nog proberen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2017 om 13:54

Slaapzak

Of lekker in een slaapzak, blijven ze lekker warm

Marie

Marie

08-11-2017 om 19:04

alleen nog maar flessen?

Jullie meisje is dus 7 maanden en zit op 4 flesvoedingen. Wat ik heel gewoon vind, deden onze meiden ook vanaf 3 maanden (ook uit zichzelf).
Maar met 7 maanden kregen ze ook fruit en groente. Jullie meisje ook?

Misschien heb je wat aan het voedingsschema van onze meiden destijds.

Flessen waren 230 cc (210 water met 7 schepjes poeder)
6.30/7.00 uur met 2 schepjes Bambix (of hoe dat tegenwoordig ook maar heet)
9.30 uur fruithapje (bakje/potje vol)
11.00 uur fles
15.00 uur fles
17.00 uur groentehapje
19.00 uur papfles = met 4 schepjes pap
19.30 uur slapen

Ik weet dat sommigen dit veel vinden, maar onze meiden deden het er prima op en zijn nooit te zwaar geweest.

Verder was jongste een echte koukleum. Als die vroeg of 's nachts wakker werd, was het meestal omdat ze het koud had. Extra dekentje erover en ze sliep zo weer verder.

Wellicht kun je hier wat mee.

succes

knap

Dat jullie gewoon nog weten wat je kind at/dronk met 7 maanden... Ik heb 4 kinderen, maar al sla je me dood. Wel weet ik dat ik bij 2 van de 4 werkelijk àlles heb geprobeerd, maar dat niets aan hielp dat ze 'gewoon' tussen 5 en 6 uur 's ochtends wakker waren. Uiteindelijk was het enige dat ik kon doen mij erbij neerleggen en ervoor zorgen dat ik mijn slaap dan maar aan het andere einde van de nacht kreeg.

Ik kan wel beamen dat het ooit overgaat: de allervroegste vogel is inmiddels 16 en met geen 10 paarden meer vroeg zijn bed uit te krijgen. Dus, geduld helpt in ieder geval

saar

saar

08-11-2017 om 23:41

Ook geen idee

meer, maar weet wel nog dat het sterk wisselde. Periodes dat ze langer doorsliepen maar daar volgden weer periodes op met nachtvoedingen etc.
En vooral de dreumes/ peutertijd kan ik me goed herinneren: eentje wilde altijd héél vroeg pap.
Volgens mij is het minst vermoeiende sowieso gewoon meegaan met the flow...voordat je het weet mis je de vroege voedingen alweer...

Tango

Tango

12-11-2017 om 22:13

Haha

Weet ook niet meer precies wat ze bij mij kregen hoor op die leeftijd. Maar ik weet wel dat in ieder geval de oudste heel lang nog een late voeding 's avonds kreeg. Die dronk ze dan half slapend op, bij ons in bed. Was heel schattig. Deden we zeker tot ze een jaar was. Inderdaad om te voorkomen dat we er midden in de nacht uit moesten, of 's morgens heel vroeg. En ook dan was ze nog een vroege vogel hoor. Vaak om 6.00 u. of 6.30 u. wakker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.