Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

zoo verschrikkelijk moe

Ons Emma is nu 6,5 maand en sinds een kleine 2 weken wordt ze elke nacht krijsend wakker. Verschrikkelijk... Ik vermoed dat het door beginnende tandjes komt. Daarvoor sliep ze elke nacht goed door.
Het probleem is dat mijn man haar niet gesust krijgt, wat betekent dat ik geen enkele nacht sinds 2 weken nog heb kunnen doorslapen en ik sta elke dag op om 6u15 voor mijn werk.
Ik ben verschrikkelijk moe en knikkebol elke dag op het werk.
Het is zo erg dat ik schrik heb dat op het werk in slaap val...
Ik ben helemaal op en voel me hierdoor ook enorm slecht!

Zijn er nog mensen die hiermee ervaring hebben? Valt er iets aan te doen?
Hoe lang kan deze periode duren?

Alvast bedankt!


eigenlijk maar 1 tip

vroeger naar bed.

Ik heb 4 kinderen en diverse perioden (van soms vele maanden) meegemaakt dat er slecht geslapen werd en/of veel onderbrekingen waren. Het enige wat helpt is zelf gewoon heel vroeg naar bed gaan. Zo vroeg als maar nodig om toch aan voldoende uren slaap te komen. Niet altijd even gezellig, maar ja, dat is doodmoe zijn ook niet.

Limi

Limi

15-07-2015 om 10:53

3 jaar

De kleinste hier sliep pas met 3 / 3,5 jaar een beetje door. Hij heeft minstens tot 2 jaar om de paar uur gedronken.

En ik leef nog steeds.

Jamie

Jamie

15-07-2015 om 10:57

ja maar ho nou

Jij bent aan je eindje en je man kan lekker slapen omdat hij haar niet gesust krijgt? Kom op zeg! Laat hem lekker met haar naar beneden gaan en voor de tv gaan zitten zodat jij een nachtje kan slapen. Wat is dat voor een kerel? Dan slaapt ze maar niet en je man ook niet hoor en ik denk dat dat best wel meevalt uiteindelijk maar je man wil het niet proberen.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 11:48 Topicstarter

Vroeger naar bed helpt niet

Ik probeer haar altijd rond half 8, 8u naar bed te brengen, maar dan slaapt ze vaak pas rond half 10. Dan is het al redelijk laat.
Tegen dat ik dan kan gaan slapen is het al gemakkelijk 10u.
En zoals afgelopen nacht werd ze rond 12u in volle hysterie wakker en om kwart voor 3.
Mijn man probeert heus wel hoor. Maar als ons protteke dan blijft huilen kan ik ook niet meer slapen. Ik geef hem meestal een half uur.
Als ze dan nog hysterisch huilt kan ik het niet laten er zelf naar toe te gaan. Als ik ze dan overpak, is ze zo goed als meteen terug rustig.
Maar dan slaapt ze nog niet, dat kan gemakkelijk nog 3 kwartier tot een uur duren.

Ik neem het van mijn man dan ook over omdat ik dan denk van: ik ben toch wakker en kan niet meer slapen zolang ze weent, dus kan ik het beter overnemen zodat één van ons twee nog kan slapen.
Maar ik merk dat het me nu toch parten begint te spelen...

In het begin was het veel erger, dan moest ik het met (zonder overdrijven) 1,5u à 2u slaap doen op 24u. Maar ging er toen wel bijna onderdoor...

Alternatieven

Mijn kinderen kregen nog borstvoeding op die leeftijd dus dan nam ik ze in bed en dan sliepen we samen verder.
Ook had dochter een tijd dat ze wilde spelen 's nachts. Dan zette ik haar in de maxicosi voor de teletubbies en ging ik er op de bank naast slapen.
Zoon had krampjes maar dan nam exman het wel een tijdje over als hij 's avonds thuis kwam, dan gaf hij hem krampjesthee en liep met hem.

toch afwisselen

Dan ga je een paar avonden per week om 8 uur naar bed en doet je man de 'avonddienst', en de andere dagen andersom. En in het weekend kun je zo ook om de beurt uitslapen.

Investeer in oordoppen als het je niet lukt te slapen als je kind huilt. Het lijkt me voor je man ook niet prettig als jij het steeds maar overneemt omdat het hem niet snel genoeg lukt jullie dochter te troosten.

En op dagen dat je niet werkt kun je ook tussen de middag even gaan slapen. Alle beetjes helpen.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 12:19 Topicstarter

helaas

We wisselen ook wel hoor.
Iemand doet de klein en de andere ruimt nog wat op en wast af enzo.
Ik ga ook savonds in bad zodat ik die tijd smorgens al uitspaar.
Het is ook niet gemakkelijk voor ons om zo vroeg te gaan slapen, omwille van verschillende redenen... I know het lijken uitvluchten, maar is het echt niet hoor. We zitten ook nog met verbouwingen etc..

Mijn man vindt het juist leuk dat ik haar overneem, want hij is meestal dan al redelijk gefrustreerd door ons Emma en is blij dat hij dan kan gaan slapen.

Smiddags slapen is redelijk moeilijk omdat ik maar een half uur pauze heb.

Het probleem met ons kind is ook dat je haar met niets kan troosten.
Muziekbox dat beelden op het plafond projecteerd, knuffels, tutjes, inbakenen, gewoon muziek, stofzuiger, niets helpt, integendeel, ze wordt er nog hysterischer door! Maar ik denk nu dat het werkelijk door de tandjes komt!

Kardinaalsmuts

Kardinaalsmuts

15-07-2015 om 12:22

Proberen

Je kunt ook het hoofdeinde van het bedje wat hoger zetten door een paar boeken o.i.d. onder de poten te leggen. Het kunnen de tandjes zijn maar ook kan ze oorpijn hebben. Mijn zoon heeft een keer als baby oorontsteking gehad en dat merkte je ook eigenlijk alleen maar door dat verschrikkelijke krijsen in de nacht.
Verder als je echt zo moe bent, zou ik anders bij gaan slapen ergens anders, vriendin of ouders, zodat je een beetje aan je zelf toe kan komen.
En oordopjes in doen en je man het 'vuile' werk laten opknappen.
Sterkte, het is echt slopend.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 12:33 Topicstarter

Bedankt Kardinaalsmuts!
Ben vorige week nog naar de dokter geweest omdat ik ook schrik had dat ze mss een oorontsteking had, maar de arts zag niets..
Hij vermoedde ook dat het de tandjes zijn. Plus ik zie onderaan ook al 2 kussentjes verschijnen waar de tandjes normaal gezien moeten uitkomen.
Ook het eten verloopt moeizaam hoor ik net van mijn man. Telkens als hij haar mond wil afvegen, wordt ze ontzettend boos.

Als ik ergens anders zou gaan slapen, zou ik me nog meer zorgen maken.
Ik vind het verschrikkelijk van mezelf dat ik haar zo moeilijk kan loslaten. Maar als ik weet dat ze het zo moeilijk heeft, kan ik haar geen hele nacht achterlaten, ik voel me dan echt een verschrikkelijke moeder. Ze kan er immers zelf niets aan doen. Ze wil wel slapen, maar het lukt haar gewoon niet! En als ze pijn heeft en ik kan haar troosten, hoe kan je je rug dan naar haar toekeren...

Goh, mss moet ik niet zeuren, want ik zoek het zelf voor een groot deel. Moest het gewoon ff kwijt.

Angela67

Angela67

15-07-2015 om 12:34

paracetamol

is er ook voor babies
gr Angela

Jamie

Jamie

15-07-2015 om 12:34

ja hallo

Je roept van alles op zodat je niet om acht uur naar bed kan maar je kunt niet én werken én verbouwen én in bad gaan én een niet slapend kind van 6 maanden tegelijk hebben. Strepen dus. Neem 's ochtends een snelle douche, ga om 7 uur naar bed en stop even met die verbouwing.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 13:23 Topicstarter

Dank voor uw begrip

eerst en vooral, dat badje duurt meestal maar 10 min. max. een kwartier. En ik doe dat savonds omdat mijn man smorgens een bad neemt.
Vervolgens wil ik er ook nog op wijzen dat ik niet enkel een kind heb, maar ook een man, we zien elkaar in den dag niet, enkel savonds. Als ik om 7u ga slapen, dan heb ik mss net wel, net niet avondeten gegeten aangezien mijn man vaak pas tegen half 7 thuis komt van zijn werk. Het is mijn man die de verbouwingen doet, onvoorziene, maar noodzakelijke verbouwingen.
Ik zie mijn man graag en een relatie moet ook onderhouden worden.
Als ik hem niet zie, ben ik net een alleenstaande moeder.
Ik weet niet of jij een partner hebt Jamie? Vindt uw vriend het oké als hij u 5 min. per dag zou zien?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt!

Mijn vraag vooral gericht aan de pijnlijke tandjes van mijn meisje.
Of er iemand mss een trucje heeft om zijn/haar kind te sussen en/of te laten doorslapen. Als ik een manier vind om ze sneller in slaap te krijgen of dat ze kan doorslapen, zijn alle andere problemen van de baan.

FYI tot voor 1,5 week geleden sliep ze perfect door! Soms zelfs van 20u tot 8u..

Bedankt voor de tip Angela!

Erina

Erina

15-07-2015 om 14:01

mondje afvegen?

'Ook het eten verloopt moeizaam hoor ik net van mijn man. Telkens als hij haar mond wil afvegen, wordt ze ontzettend boos.'

Dan stopt je man daar toch gewoon mee? Niet met eten geven, maar met afvegen. Dat kan best wachten tot alles op is hoor.

Ik zou ook kriegel worden als er na elke hap iemand klaar staat om mijn mond schoon te maken.

'en een relatie moet ook onderhouden worden. Vindt uw vriend het oké als hij u 5 min. per dag zou zien?'

Ik vind dat je je aanstelt. Je hebt het over een periode van (tot nu toe) 1,5 week waarin je dochter zich niet lekker voelt. Wat is in vredesnaam 1,5 week op een mensenleven.
En alle oplossingen wijs je af. Wat wil je dan wel? Dat je dochter zich gewoon netjes gedraagt? Nou, wen er dan maar vast aan dat babies (en peuters) zich daar niets van aantrekken.
Je hebt een ziek kind, dat moet nu jullie eerste prioriteit zijn. Je man kan zichzelf wel even vermaken. Je kind blijft heus geen maanden ziek, dus het is niet voor eeuwig.

Jasmijn

Jasmijn

15-07-2015 om 14:03

Al doe je dit maar een nacht in de week Ddreamer?

Soms móet je gewoon even bijtanken, dus ik vind de opmerking van Jamie echt niet onterecht. Al ga je maar één dag in de week even écht vroeg naar bed, óf bij je moeder óf een vriendin slapen, je kindje krijgt daar niets van hoor, echt niet. En het is denk ik goed voor de vader om het eens echt helemaal alleen te doen, volgens mij krijgt hij daar niets van, alleen maar meer vertrouwen in dat hij dit ook kan. Het is maar tijdelijk, en als het echt tandjes zijn, daar had ik een soort spul voor wat je op het tandvlees smeert en desnoods een zetpilletje om de nacht wat lekkerder door te komen, is voor de kleine ook lekkerder (hoef je echt niet iedere nacht te doen natuurlijk)

Sterkte ermee!

Slapeloze ouders

Veel jonge ouders lijden onder slaapgebrek. Tot een jaar of vier kunnen kinderen je 's nachts soms behoorlijk bezig houden.
Daar kun je van alles op bedenken. Laten huilen, extra dikke avondfles geven, afwisselen tussen vader en moeder, even laten logeren en dan ouders even alleen bijkomen. Maar verwachten dat het kind ermee ophoudt zodat de rest van je leven vlekkeloos door kan gaan blijkt toch meestal een illusie.
Zorg in elk geval goed voor jezelf zodat je er tegen kunt.

nou...

Volgens mij valt het met je vermoeidheid wel mee. Als je namelijk echt, echt moe bent, dan leg je je prioriteiten wel ergens anders.

Het eerste wat je als je eenmaal een kind hebt zult moeten leren accepteren is dat niet altijd meer alles kan. Dus net als Jamie zegt: èn verbouwen, èn aan je relatie werken, èn er elke nacht voor je kind zijn (zonder dit af en toe eens uit te besteden aan de vader) èn werken èn.. dat gáát dus niet.

Sommigen kinderen gaan pas een beetje fatsoenlijk doorslapen als ze tegen de 4 zijn (ik had 2 van zulke exemplaren). Om dat te overleven zul je andere dingen moeten laten. Helaas, een prettiger antwoord is er niet voor je. Maar je krijgt er ook heel veel voor terug hoor

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 14:56 Topicstarter

Ja mondje afvegen!!

Ik WEET dat ik een "ziek" kind heb en mijn kind IS PRIORITEIT!
Mijn engeltje is alles voor mij en ik vind jouw uitspraken Erina enorm laag en gemeen.
Het enige dat ik wou was van andere mensen horen wat zij hebben kunnen doen in de periode dat hun kinderen tandjes kregen. Of er iets aan te doen viel om ervoor te zorgen dat ze er snachts niet zoveel last meer van heeft en dat ze beter kan slapen.

Trouwens, als jij de komende 1,5 week eens 3u per nacht slaapt, voltijds werkt en uw kind verzorgt en dan nog oprecht kunt zeggen dat je niet moe bent, dan heb je recht om te zeggen dat ik me aanstel en dat het "maar" een 1,5 week is.

Je weet ook niet hoe zwaar de begin periode is geweest...
En als moeder zijnde is het niet gemakkelijk om te recupereren terwijl je met een huilbaby zit.

Als je haar mondje niet afveegt, ligt de helft ernaast. Dan hangt echt ALLES vol! Ze smost nog verschrikkelijk en als je alles maar laat hangen, hangt ze zelf helemaal vol. Maar mss hou jij gewoon van troep... Trouwens hiervoor liet ze dat perfect toe!

Als ik zou luisteren naar de raad om om 7u te gaan slapen, zou ik effectief maar 5 min. met mijn man kunnen spenderen! is geen aanstellerij, is gewoon een feit!! En de zever over dat hij zichzelf wel even kan vermaken... Daar gaat het helemaal niet om! Het gaat erom dat ook wij een moment voor elkaar moeten hebben. Al is het een half uur rustig in de zetel zitten en kunnen communiceren!

En ik vind helemaal niet dat mijn dochter zich maar MOET gedragen.
Integendeel, ik vind het zelfs heel erg voor haar en ga er heel begripvol mee om. Anders zou ik foert zeggen, blijven liggen in bed en ze maar laten wenen. Nogmaals, die reactie van u was echt laag!

Ik wijs zeker niet alle oplossingen af!
Alle mogelijke oplossingen die te maken hebben met het helpen van mijn kleintje hou ik bij en ben ik dankbaar voor.

Jasmijn: bedankt voor je tip! En geloof mij dat strepen is gewoon niet zo simpel! We hebben nu eenmaal ook een huishouden.. Ik weet dat dit maar tijdelijk is, ik wou gewoon weten of er anderen zijn die dit ook hebben meegemaakt. En wat zij hebben gedaan.
Ik vind het raar dat ik de enige ben die er hier zo over denkt!
Blijkbaar is de kloof Nederland/België toch groter dan ik dacht!

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 14:58 Topicstarter

Jippox

Ik geef haar wel af aan de papa hoor, maar als ik haar nog steeds hysterisch hoor huilen na een half uur, kan ik het niet laten van over te nemen, omdat ik weet dat ik haar direct stil krijg...

gloria

gloria

15-07-2015 om 15:01

helemaal eens

Je kunt niet alles, moet prioriteiten stellen. Prioriteit zou bij mij zijn slapen. De rest wacht dan maar. Goed slapen móet, wil je er goed voor dochter kunnen zijn. Een relatie móet niet (acuut) onderhouden worden, als het goed is is die basis al gelegd en kun je nu op elkaar terugvallen. Accepteer dat het even lastig is allemaal.
Op die redenen heb ik de kinderen altijd zoveel mogelijk mee in bed genomen, om met z'n allen zoveel mogelijk slaap te krigen.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 15:05 Topicstarter

Ik begrijp alleen niet goed waarom iedereen denkt dat ik vind dat mijn dochter zich voorbeeldig moet gedragen... Bon khad het al beter allemaal voor mezelf gehouden...

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 15:06 Topicstarter

Gloria

Mja, mijn prioriteit is ons Emma, zij gaat voor alles, zelfs voor mezelf... :s

maar Ddreamer

natuurlijk hebben anderen dit ook meegemaakt! Er zijn ook vast heus kinderen die wel een beetje braaf slapen 's nachts, maar de meeste ouders kennen toch echt wel die totale uitputting die je voelt na maanden lang op een paar uur per nacht overleven.

Het hoort er gewoon bij, bij het hebben van kinderen. Je boft als het meevalt, en zo niet dan heb je er maar mee te dealen.

Ik denk dat je dat echt moet accepteren, dat het nu even zo is.

Je relatie overleeft het ook wel als je elkaar een paar maanden wat minder ziet. Samen door zo'n periode komen, dat schept ook een bijzondere band. Je moet elkaar ook gunnen om even lekker bij te slapen. Over en weer, dus. En zoek een oppas zodat jullie bijvoorbeeld eens in de maand een avondje/paar uurtjes echt even samen wat kunnen doen.

Limi

Limi

15-07-2015 om 15:10

man

Ik zie mijn man ook wel eens maar 5 minuten per dag. (Bijvoorbeeld als hij na zijn werk gaat sporten en naar een vergadering. Ik ga dan echt niet ook om half 6 opstaan om hem nog een half uur te zien die dag. Doen we morgen wel weer of zo.)

Je kunt dat toch best af en toe een dagje doen? Of nu een paar dagen tot je wat minder moe bent? Volgens mij bedoelt niemand hier dat je dit maandenlang moet gaan doen.

gloria

gloria

15-07-2015 om 15:11

misschien

reageer je zo aangebrand vanuit slaapgebrek?
Kan ik me voorstellen hoor, te weinig slapen is echt slopend.
Als je accepteert dat het moeizaam gaat met je dochter, accepteer je ook de consequenties. Keuzes maken is onvermijdelijk. Je kunt niet en werken en weinig slapen en relatie onderhouden en je huishouden op orde hebben. Is er niemand die je huishouden kan overnemen? Vraag hulp. Laat de relatie even voor wat het is en concentreer je op het slapen, zowel van jezef als je dochter.

gloria

gloria

15-07-2015 om 15:13

en als je dochter

je eerste prioriteit heeft (vanzelfsprekend) dan zorg je als allereerste goed voor jezelf. Anders kun je niet goed voor haar zorgen.

Angela67

Angela67

15-07-2015 om 15:14

Paracetamol

Is er ook voor babies
Gr Angela

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 15:42 Topicstarter

Gloria

Ja ik realiseer me dat ik nogal gepikeerd reageer, kan er niet echt aan doen. Werd serieus geërgerd toen er werd gezegd dat ik me aanstel...

Maar ik ken mezelf en ik ben zowiezo een slechte slaper, ik word van het minste wakker en als ik wakker word door ons Emma, kan ik niet terug slapen tot ik weet dat zij slaapt.

Ik weet dat dit gewoon een fase is, maar ik wou gewoon andere mensen hun ervaringen horen.. Ik wil niet dat mijn kind zich aan mij aanpast, ik hoopte gewoon dat er mss iemand was die in een gelijkaardige situatie zit en die tips had..

Maar ik voel me nu alleen maar nog slechter en voel zelf al een huilbui aankomen.. Sebiet moet ons Emma mij nog troosten...

Dank je Angela67!

Jamie

Jamie

15-07-2015 om 15:59

Nee

Men vindt dat je wat overdreven reageert op een situatie die maar kort bestaat en vooral door de verkeerde keuzes te nemen. Ga eten met je man en dan naar bed want je bent helemaal aan je eindje. Doe dat drie avonden in de week en je bent weer een stuk opgeknapt. Misschien de week erna nog maar 2 avonden en dan zie je je vent nog genoeg. Als Emma de hoogste prioriteit heeft en dat recht heeft ze betekent dat dus dat jij uitgerust moet zijn. Iedereen weet dat je als je te weinig slaap hebt niet meer voor je kind kan zorgen op een fijne manier dus slaap is nummer 1 om je prioriteit Emma te houden. Je man, de verbouwing, je werk etc komt dan later wel weer.

Ddreamer

Ddreamer

15-07-2015 om 16:28 Topicstarter

Jamie

Door de verkeerde keuzes kan ik mss nog begrijpen, maar die situatie die nog maar kort bestaat... Zal het ff in kort proberen schetsen, waardoor het mss duidelijker wordt...

De eerste 1,5 maand heb ik per dag maar 1,5 tot 2u slaap gehad omdat ik moest afkolven en met een huilbaby zat. Slapen zat er toen echt niet in. Was een verschrikkelijke periode. En heb mezelf er toen door moeten sleuren, ik was volledig op. Nadien ging het beter, maar ik heb nooit echt volledig mijn slaap kunnen inhalen. Nu met deze slechte nachten merk ik dat ik snel die enorme moeheid terug voel opkomen. Wat in theorie maar 1,5 week is, sleept eigenlijk al langer aan...

Wat de keuzes betreft, daar heb je wsl wel gelijk in...
Ik heb ook al vaak tegen men ventje gezegd dat ik vroeg zou willen gaan slapen, maar dan komt er steeds weer iets tussen en ja dat zou niet mogen, maar ik voel me dan ook direct superschuldig als ik dan zou zeggen van schat, hier is de klein, ik ga slapen...

Het is heel moeilijk om hier een beknopte beschrijving te geven van een toch wel zeer lang verhaal...

Samen slapen?

Laat je fijn rolbevestigend je partner 's avonds gaan verbouwen. En jij neemt je dochter mee en als ze wakker wordt neem je haar bij je. Geeft haar een fles of de borst, smeert een middeltje tegen opkomende tanden op de kaakjes of geeft een paracetamol zetpil. Wat je allemaal zo'n beetje bij de hand houdt zodat je snel het licht weer uit kunt doen.
Als je toch al denkt dat je partner je dochter niet kan sussen, slaap je ook niet goed denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.