Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

02-09-2016 om 11:40

Zwanger en borstvoeding, baby 6,5 maand.. tips?

Ik ben moeder van een lief jochie van 6,5 maand en ben ongeveer 11 weken zwanger van mijn tweede kind. De tweede zwangerschap was een bewuste keus, ik wilde graag dat ze 'tegelijk' zouden opgroeien. Mijn zoontje heeft de eerste 5,5 maand exclusief borstvoeding gehad, tijdens de vijfde maand had ik een productiedip en begon hij opeens af en toe te weigeren (tandjes kwamen door),gelukkig had ik genoeg voorraad gekolfd en door vaak aan te leggen ging het steeds beter, hoewel het wel elke dag een uitdaging bleef om hem genoeg te laten drinken en de productie op peil te houden. Dronk hij een dag iets minder (ws door het warme weer) dan merkte ik de volgende dag direct dat mijn borsten minder vol aanvoelden. Het was dus hard werken. Flesvoeding wilde ik echt nog niet aan beginnen. Wel zei ik altijd tegen mijn man dat als ik zwanger zou raken, ik het niet heel erg zou vinden dat de baby minder zou drinken. Ik moet toegeven dat dat minder als 'falen' voelde, aan de hormonen kon je immers toch niks doen. Maar toch bleek het niet zo, ik vind het wél echt jammer. Ik weet niet of het komt door de hormonen of doordat ik me ontzettend draaierig en uitgeput voel en daardoor minder puf heb om te borstvoeden, maar nu ik daadwerkelijk zwanger ben is de productie enorm gedaald. Hij drinkt nu nog ongeveer 2 a 3 keer, vooral als hij slaperig is. Hij is dan vaak ook nog niet voldaan en krijgt er flesvoeding achteraan. Overdag heb ik minder melk en wanneer ik hem probeer aan te leggen weigert hij meestal, zo niet dan probeert hij wel te drinken maar omdat mijn TSR heel traag is geworden kapt hij er snel mee. Of hij gaat zitten bijten (met zijn twee scherpe tanden!).
Sorry, lang verhaal.. Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Ik wil echt heel graag dat hij in ieder geval een paar keer per dag blijft drinken, eigenlijk iets meer dan nu, maar door de zwangerschap ben ik zo moe dat ik niet weet of het gaat lukken om energie steken in het verhogen van de productie. Hoe kan ik er in ieder geval voor zorgen dat hij niet nog minder drinkt? Is het 't waard om de productie op te hogen, want misschien houdt het door de hormonen toch vanzelf op? Aan de ene kant denk ik: als ik bv zo belangrijk vind, waarom dan zo snel een tweede kind.. Maar zoals ik zei voordat ik zwanger raakte dacht ik dat het me niet veel zou uitmaken de flesvoeding, want de eerste 6 maanden had hij toch al bv gehad. Maar nu voelt het toch anders. Had ook niet verwacht dat ik met ronde 2 al gelijk zwanger zou raken... Moet ik het gewoon maar loslaten?
Zijn er mensen met ervaring wb borstvoeding tijdens zwangerschap? Hoe was dat tijdens de eerste maanden icm misselijkheid en vermoeidheid?
Alvast bedankt!

dc

dc

03-09-2016 om 00:30

aan hem overlaten

Ik had hetzelfde, ik gaf mijn oudste nog borstvoeding toen ik van de 2e zwanger werd. Het schijnt dat de smaak van je melk verandert. Hij wilde niet zoveel meer. Ik ben nog doorgegaan met 's avonds en 's ochtends voeden, tot ongeveer een maand voor de tweede geboren werd (hij was toen 18 maanden). Hij wilde niet meer.

Voordeel was dat ik met de tweede geen aanloopproblemen had, maar ik had wel een postnatale depressie door een enorm ijzertekort. Dus, als je doorgaat, bespreek even met je dokter of verpleegkundige of je eventueel staalpillen moet nemen ofzo.

Ik besefte pas veel later dat ik die hele periode helemaal uitgeput was. Toen zou ik voor geen goud zelf de keuze hebben gemaakt te stoppen, de borstvoeding was echt belangrijk voor me. Nu, jaren later, vraag ik me af of het eigenlijk wel heel erg verstandig voor mij was. Dus, kijk het aan. Stoppen kan natuurlijk altijd

Emmawee

Emmawee

03-09-2016 om 01:47

Boek

Ik heb ervaring met borstvoeding tijdens de zwangerschap, maar mijn oudste was al drie jaar en at en dronk natuurlijk van alles. Hij wist mij wel te vertellen dat de smaak was veranderd en het werd ook minder, maar zijn interesse verdween niet (wat ik wel had verwacht.)
Ik heb er leuk en interessant boek aangeschaft over "tandem nursing" Engelstalig, ben de precieze titel even kwijt. Interesse? Ik kan het opsturen.
Groeten, Maw.

Jackie

Jackie

03-09-2016 om 06:12

Bedankt

voor voor de reacties! Als hij de smaak niet meer lekkker vindt dan lijkt het mij ook het verstandigst gewoon te stoppen ipv stug door te gaan. Maar dat is nu iig nog niet het geval, hij wil wel, maar door een zeer trage tsr heeft hij er overdag het geduld niet voor. Want een fles is natuurlijk makkelijker. Ik heb het idee dat hij vers gekolfde melk het lekkerst vindt, dat drinkt hij het gemakkelijkst weg. Ik kolf wel een paar keer per dag maar de opbrengst lijkt steeds minder helaas. Misschien ben ik ook zo moe als dc vertelt dat ze was maar besef ik het niet. Maar ik herken het gevoel van echt graag nog door te willen gaan met bv, als ik dan lees dat jij 8 maanden hebt gevoed denk ik oooh dat wil ik ook zo graag! Maar ja, voor welke prijs..

Emmawee bedankt voor je aanbod maar ik woon in het buitenland dus het opsturen kan lastig worden. Als de tweede baby er eenmaal is en baby 1 wil nog bv dan zou ik ook graag willen tandemen!

Debby72

Debby72

03-09-2016 om 07:54

je hebt het al super gedaan

Beste Jackie,

Zwanger en voeden vraagt best veel van je lijf. Ik zelf ben moeder van zes kinderen en heb meer dan 13 jaar ervaring in het geven van borstvoeding. Wat ik zou doen: probeer je kindje zo vaak aan te leggen als jullie willen. Er zal altijd melk zijn. Denk ook aan jezelf: je bent nu de moeder van twee kindjes. Het belangrijkste is dat jij je goed voelt, dan is het voeden ook weer makkelijker! Misschien vind je het leuk om te lezen hoe ik het heb gedaan:www.borstvoedingdoejezo.nl
groetjes,
Debby

dc

dc

03-09-2016 om 11:12

kolven zou ik niet doen

Dat is juist veel vermoeiender voor jou, dus ik zou eerder vaker aanleggen dan kolven.

Verder kun je wat je kolft niet vergelijken met wat er uit komt als je baby drinkt, niet vergeten! Wat je wel kunt doen is voor je aanlegt een beetje melk met je vingers eruit halen, zodat de melk wat sneller voor je baby komt. En vooral tijdens en van te voren heel veel je baby ruiken en naar kijken, dat is voor mij in elk geval het allerbeste voor de toeschietreflex. Zo erg dat ik dat 2 jaar na stoppen nog had als ik een wildvreemde baby van dichtbij had!

Jackie

Jackie

03-09-2016 om 13:26

Maar

aanleggen begint hij overdag steeds vaker te weigeren nu. Ik kolf dan maar een paar keer zodat de productie in ieder geval niet stopt. Of ik moet m telkens stiekem aanleggen als hij slaapt want dan wil hij wel eerder
Overigens heb ik bijna niks meer in de rechterborst, die heeft er weken geleden al mee opgehouden lijkt (was sowieso vanaf de geboorte al de 'zielige' borst), drinken doet hij rechts nooit langer dan 2 minuten en met kolven krijg ik er minder dan 10cc uit. Links is nog in de race.

En Debby bedankt voor je aanmoediging!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.