Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kind (8.5 mnd) wil 'opeens' niet meer aan de borst drinken (spruw?)

Zo, laatste dag van de vakantie, en opeens wil Jongste (8,5 mnd) niet meer aan de borst drinken. Ze draait (boos) weg, of komt over alsof ze geen honger heeft (speentje is goed). Ze heeft mijn borst altijd alleen maar gebruikt om te drinken, niet om te sabbelen).

Ik heb nu twee keer gekolfd, en dat wil ze wel. Aan de smaak ligt het dus niet. Ik heb ook een paar verschillende manieren van aanleggen geprobeerd (zittend, liggend, erboven hangen, op mijn buik). Maar ze wil echt niet. De paar keer dat ze een poging waagde vannacht (bijna een likje), voelde het alsof ze meteen flink haar tanden in mijn tepel zette, ook al heeft ze nog maar één tand.

Het eerste waar ik aan denk is spruw, dus dat wordt maandag even een enkeltje huisarts. Als het spruw is, neem ik aan dat de medicatie in combinatie met blijven aanbieden wel gaat werken.
Maar als het dat niet is, maar gewoon de baby-puberteit? Wat is dan het beste?
's avonds blijven aanbieden, en daarna een fles erachteraan?
En 's ochtends aanbieden, kolven en dat er als fles achteraan?
Of toch nog iets anders?

Toevallig moet ik over twee weken ruim en week weg van huis, dus het plan was al om per dan (9 mnd) de avond BV te vervangen door een fles. Dat kan dus eventueel ook wel twee weken eerder. Maar die ochtend voeding zou ik toch wel graag aanhouden (geen zin in flesjes-geknoei 's ochtends). En trouwens, als je als baby 's nachts nog wakker wordt, dan heb je het ook maar met BV te doen, wat mij betreft .

Alvast bedankt voor het meedenken (ook al helpt het hier opschrijven altijd al om het idee te krijgen dat we er zelf misschien ook wel uitkomen).

Kraanvogel.

Kraanvogel

Kraanvogel

06-01-2014 om 07:53 Topicstarter

Waaah, en nu lukt kolven ook al niet meer

Ik weet dat kolven minder opbrengt dan wat Kind zelf drinkt, maar de 60cc die ik vanochtend aan twee kanten heb weten te kolven was wel heel sneu weinig. (Hoewel het dan weer meer was dan de 15cc die ik er gisteravond uit heb weten te persen).
Het is wel nog behoorlijk 'lichtgeel', en niet dat waterige, bijna blauwige dat je ook wel eens ziet.

Moet ik me al bezorgd gaan maken dat Kind niet meer wil drinken omdat de melk op is? (Hoewel, als ik met de hand 'kolf', dan komen er direct flinke druppels uit)? Of is 60cc normaal als je een kind hebt dat iha. in een paar minuten klaar is met drinken?
En wat heb je daaraan als Kind vervolgens toch wel 'een fles vol' aan vocht verwacht? Toch maar aanvullen (erna) met FV of water? Kind gewoon laten huilen & speen geven?

Kraanvogel

Die fles is volgens mij het probleem

De fles is veel makkelijker voor je baby.
Kan eens even de andere kant op kijken, fles volgt wel.
Kost veel minder moeite.
Een slimmert he, je kindje van 8,5 mnd.
Probeer eens de keuze tussen een lepeltje of de borst.
Maak je geen zorgen over de kleur van je voeding, dit kan verschillen al naar gelang wat je zelf hebt gegeten en hoeveel je hebt gedronken.

Ook gehad

Mijn jongste heeft ook van de een op de andere voeding de borst afgewezen toen hij rond die leeftijd was. Ik ben daar nog een draadje over begonnen. Ik heb op Google gevonden dat wel meerdere babies rond die leeftijd gaan weigeren. Maar dat helpt je niets.

Ik ben blijven kolven, 4 keer per dag denk ik, en het maakte niet uit hoeveel eruit kwam. Meestal weinig Ik heb ook geprobeerd zoon 's nachts te voeden maar hij bliefde niet. Hij had een aversie tegen mijn borsten leek wel. Verder meer huid op huid contact, beetje borsten weer introduceren etc. Na een tijdje was hij niet meer zo defensief maar drinken ging nog niet. En toen ik net van plan was om te stoppen met kolven, ik geloof dat dit dag 5 was, toen dronk hij weer. En is daarmee nog een jaar doorgegaan

Blijf dus kolven, en spelenderwijze de borsten weer introduceren? Samen in bad ofzo? Mijn zoon at toen trouwens nog vrijwel geen vaste voeding, en dronk ook geen melk of water uit een fles dus het was echt een drama. Heb nog bij de eerste hulp gezeten vanwege uitdroging. Als jouw dochter wel al lekker eet en drinkt dan heb je er misschien zelf eerder vrede mee om te stoppen.

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2014 om 16:06

Ervaring met kolven?

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met kolven, maar mocht het niet lukken met de toeschietreflex, dan kan Syntocinon neusspray helpen.
[Geen oplossing voor het drinken aan de borst]

Kraanvogel

Kraanvogel

06-01-2014 om 21:43 Topicstarter

Geen spruw

Allemaal, hartelijk dank voor de reacties.

Het goede nieuws (voor Kind althans) is dat het volgens de huisarts geen spruw is. Op zich goed natuurlijk, maar ook wel 'jammer' dat er geen duidelijke mogelijke oorzaak is.

Ik vrees eigenlijk dat Jasam gelijk heeft, kind is te slim (of te lui, dat kan natuurlijk ook). Hoewel, ook als de TV niet aanstaat, en we samen (in het donker) in bed liggen wil het nu! even! niet!

Petal, je snapt dat ik nu de dagen af ga tellen tot vijf, he? (Ik kan me zelfs misschine vaag herinneren datik je topic gezien heb, nu je dat zo zegt).
Gelukkig drinkt kind perfect uit een fles (en ik geloof onmiddellijk dat dat makkelijker drinkt) en gaat er al een redelijke hoeveelheid ander voedsel in (en zelfs slokjes water). Voor uitdroging en uithongering ben ik dan weer niet echt bang. Maar wel een beetje, want als kind duidelijk niet aan de borst wil, dan ben ik nu redelijk snel met de fles. Want tja, dat huilen klinkt toch wel duidelijk als honger.

Jesse, ik heb eigenlijk hele rare ervaring met kolven. Voor Oudste moest ik regelmatig een paar dagen voor mijn werk weg, en kolfde ik om e.e.a. aan de gang te houden, maar ik kon het niet bewaren. Nooit echt gekolfd om met de voorraad vervolgens ook echt een kind te moeten voeden dus. En zonder al te veel moeite kwam er meestal wel tussen de 100-150cc uit. Dat was over het algemeen redelijk waterige melk, maar Oudste dronk ook altijd heel lang. Ik kan me dus voorstellen dat bij een kind dat relatief kort drinkt de melk iha. er wat 'romiger' uitziet.
Toeschietrefelx is dus volgens mij het probleem niet. Begint snel te lopen, en spuit er ook goed uit. Maar het houd gewoon snel weer op. Sneller dan de 180cc die Kind blijkbaar uit een fles verwacht.

Ik denk dat ik ook maar voor de methode Petal ga.
Op zich zou ik er wel vrede mee hebben, maar ik vind vooral voor de vroege voeding / de nachtvoeding BV zoveel makkelijker dan een fles. Dus puur voor mezelf heb ik liever dat ze tussen elf en zes gewoon nog een tijdje BV wil blijven eten.

Ik kom hier binnenkort op terug, om te voorspellen hoe het gaat.

Bedankt!

Kraanvogel.

Ik duim voor je

Voor mij was stoppen met bv met 8 maanden echt te vroeg. Ik was er emotioneel nog niet aan toe. En zoals ik al zei was zoon enorm moeilijk met vocht/eten op andere manieren dus hij had het echt nodig. Geen idee waarom hij opeens stopte. Het kan iets met pijn te maken hebben, dat hij dat associeerde met mijn borsten.

We hebben trouwens weer hetzelfde gehad toen hij zo'n 20 maanden was. Toen kreeg hij hand, voet en mond ziekte wat zich uitte in vreselijke zweren in zijn mond. Hij wilde geen bv meer. Ik heb niet meer gekolfd toen geloof ik en toen zijn mond weer genezen was en hij nog steeds niet aan de borst wilde heb ik het opgegeven. Toen was ik er zelf eigenlijk ook wel klaar mee. Maar ik vond het wel jammer dat het zo eindigde.

Kraanvogel

Kraanvogel

07-01-2014 om 21:53 Topicstarter

Dat is ook wel sneu

Het is toch het stoppen van een tijdperk, en dat wil je niet op zo'n lullige manier afsluiten. Ik zou dit inderdaad wel erg jammer vinden.

Ik vindt het eigenlijk raar, ik heb altijd gevonden dat "lukt BV niet, dan is een fles een goede optie". En dat *is* ook zo, maar niet per se nu. Op dit moment heeft het duimen van je in zoverre geholpen dat ik het in ieder geval zie zitten om te blijven kolven en te blijven aanbieden.

Kind is er overigens niet minder vrolijk om.

ja jammer

Het is jammer omdat je zelf nog graag wil blijven voeden. Maar je kunt het ook zo zien, je wil toch ergens ophouden en je kind is nu gemotiveerd om het anders te doen. Oud genoeg voor de fles, bekertjes, hapjes. Misschien wel een goed moment. Geen gedoe. Gewoon klaar.
Dat zeg ik terwijl ik zelf wel 2,5 jaar gevoed heb en toen eigenlijk nog niet wilde stoppen.
Zoon is met 9 maanden gestopt door mij omdat ik niet meer ongesteld werd en nog graag een kind erbij wilde. Maar voor hem was dat toen ook een peuleschil. Ik denk dat die leeftijd misschien wel een goed moment is als je kind niet meer wil.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-01-2014 om 22:17

Bij mijn jongste

Heb ik drie jaar borstvoeding gegeven en heb ik rond dezelfde tijd ook een dip gehad. Ik heb toen, naast medicatie tegen spruw en weet ik wat niet meer, een voeding laten vallen, volgens mij de middag voeding want die ging het slechtste, en itoen gingen de andere voeding een stuk beter. De nacht en ochtend voeding heb ik tot het einde volgehouden.

Kraanvogel

Kraanvogel

13-01-2014 om 08:26 Topicstarter

Geen vooruitgang

Behalve in de hoeveelheden die ik op dit moment kolf dan.
Kind heeft nog steeds nul belangstelling om 'live' bij mij te drinken. Ook 's ochtends vroeg, als ze alleen maar om hoeft te draaien om bij mij aan te leggen. In plaats daarvan ligt ze liever wat te jammeren terwijl ze wacht dat de fles gemaakt wordt.

Heb besloten deze week nog te blijven kolven op de drie momentdat dat ze nog dronk, en dat 's avonds te geven. Dan nog een week kolven als ik in het buitenland zit (om het toch op gang te houden) en bij thuiskomst nog een keer te proberen. En dan is het inderdaad voorbij.

Nog los van alle andere sentimenten, toch jammer omdat ik het zelf zoveel makkelijker vindt dan die fles (elke avond de thermostfles en zo'n potje poeder mee naar boven). Bovendien is het een tweede kind, dus die paar keer BV per dag zijn eigenlijk de enige 1 op 1 aandacht die ze krijgt

Ginny, voedingen laten vallen is vanzelf gegaan, omdat ze opeens niet meer rond onze bedtijd wakker wordt (ein-de-lijk). Midden in de nacht wordt ze nog wel waker, maar drinken hoeft ze dan niet. Ik hoop nog steeds dat ze het licht ziet dat 's ochtends bij mij drinken voor iedereen een boel gedoe scheelt, maar ik vrees het ergste.

AnneJ, hoewel Jongste redelijk goed eet als we het aanbieden, heb ik toch echt niet de indruk dat ze al volledig op de bijvoeding kan draaien. Sterker nog, het tijgert zoveel rond, dat er overdag echt krap drie uur tussen de flessen zit. Ook (juist) als er wel fruithap / brood in is gegaan.
Het idee dat een kind (dat tot nu toe echt alles in welke vorm dan ook heeft gegeten) blijkbaar iets wat ze nog heel erg nodig heeft in één specifieke vorm niet meer hoeft vindt ik raar. Nou ja, een beetje raar.

Ach ja, we hebben het in ieedr geval geprobeert

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.