Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Maartje

Maartje

22-04-2018 om 14:28

Vroeger en nu (babyspullen)

Wij krijgen door omstandigheden waarschijnlijk over niet al te lange tijd de zorg voor een pasgeboren baby. Ik ben alvast allerlei spulletjes aan het uitzoeken die we nodig zullen hebben. Maar er is wel het e.e.a. veranderd sinds mijn eigen kinderen baby waren.
Zo wordt van alle kanten gezegd een ledikantje te zoeken waar later 1 kant van de spijlen weggehaald kan worden, want dan kunnen ze als ze groter worden zelf uit bed komen. Ik heb dat nooit gehad. Ze wachtten tot ik ze kwam halen en ze konden er zelf uit toen ze een peuterbed kregen. Is dat tegenwoordig ‘not done’?
Er is een box, met een soort van matrasje erin. Daar moet een hoes overheen, en dan ook nog een stoffen boxkleed. Echt? Ik had zo’n ietsje gevuld plastic ding in de box. De eerste tijd lag baby dan op een badcape ofzo, en gingen ze bewegen en draaien dan gewoon op het plastic. Spuug en kwijl (ze stoppen alles in hun mond dus dat wil wel) gewoon met een doekje opdweilen. Met al dat stof blijf je toch wassen? Of is zo’n plastic ‘matrasje’ ook niet meer van deze tijd?
En, wat hadden wij vroeger 25 jaar geleden niet en is nu een must?

Niks moet

Behalve liefde en veiligheid.
Dus een goede maxicosi en een nieuw goed passend matras in een ledikantje, dat zou ik doen. Maar alle nieuwe fratsen,zoals een speciaal bedje,nee denk ik niet. Als de spijlafstand dicht bij elkaar genoeg is dan zou ik geen ander bedje kopen.
Idem met de box etc.

Er is niet veel veranderd dacht ik.

Ik had ook geen plastic in de box, gewoon een stoffen boxkleed en daarop een katoenen luier bij het hoofdje om onnodig veel was te voorkomen bij een kwijlvlekje. Hetzelfde in het bedje en wandelwagen.

Een spijlenbedje met uitneembare zijkant had ik niet maar lijkt me inderdaad wel handig. Als ze gaan klimmen moet je anders misschien, onnodig vroeg, al overstappen op een groter bed.

Draagzak enz.hadden wij ook, ideaal ook met reizen. Maar als het een pasgeboren baby is zou ik eerst het echt noodzakelijke aanschaffen.
Ik zie niet veel verschillen met nu. Maar...er komen vast nog reacties van jonge moeders

Aanschaf

Je kunt het zo mooi en zo 'veilig' maken als jezelf wil. Er zijn echt wel argumenten om het anders te doen maar daar ga je toch zelf over? Of wordt het soms voor je bepaald waar het aan moet voldoen?

Co-sleeper

Wij hadden een door exman gemaakt ledikant waarvan de zijkant weg kon zodat het gebruikt werd als co-sleeper naast ons bed. We hebben het nooit gebruikt zodat peuter er makkelijk uit kon stappen daarvoor hadden we inderdaad al een peuterbed. Want een zijkant weghalen betekent dat je peuter eruit kan rollen. Tenzij daar moderne bedjes in voorzien.

Kaori

Kaori

22-04-2018 om 16:23

niet de hele zijkant,

Bij het beschreven bedje haal je niet de hele zijkant weg maar 2 spijlen waardoor je kind er uit kan kruipen en zich niet met slaapzak en al over de rand hoeft te werpen. Scheelde hier heel veel blauwe plekken. Nou had ik 12 jaar geleden al een tweede hands bed met die voorziening.
De genen die het bed 18 jaar geleden hebben aangeschaft hebben er ook niet speciaal op gelet, maar handig bleek het wel te zijn. Hetzelfde gold voor mij.

Klein maar fijn

Afgezien van de grote uitgaven, wat ik nu bij mijn kleinkind zie is iets waar ik jaloers op ben: de melkpoedertoren (ik neem aan dat je niet zelf gaat voeden). Wat een uitvinding.

Tsjor

Tine Winkel

Tine Winkel

22-04-2018 om 21:43

die van tsjor

en in dezelfde categorie vond ik ook een soort open rekje/kooitje, waar ik voor max 6 flessen alle kleine dingetjes in kon doen (speen, dekseltje en schroefdop), zodat alles in 1 keer bij elkaar in de vaatwasser kon.
Vwb box lagen mijn kinderen op een stoffen boxkleed, dikte ongeveer een dun dekbed, met een leuke opdruk. En zo'n bedje, met in hoogte verstelbare bodem, waar 2 spijlen uitkunnen aan de zijkant, ook 2e hands idd. Van oorsprong gebruikt door mijn broer voor hun kinderen, oudste is nu 33... Dus die bedjes zijn er al even. Heel handig vond ik het.

Alison

Alison

24-04-2018 om 02:33

Spenen

In mijn tijd, heul lang geleden, mocht je de spenen niet in de vaatwasser doen. Alleen de fles, dop en de ring. Via Google kan ik niets vinden of spenen nu wel of niet in de vaatwasser mogen tegenwoordig, alleen dat alles goed afgespoeld moet worden ivm eventuele resten van het vaatwasmiddel/glansspoelmiddel.
Qua handige zaken, ik had vaak nog een van mijn andere kinderen bij me als ik met de baby weg ging en ik vond daarom een rugzak als babytas erg handig. Ik heb hem zelfs nog en gebruik hem nu als laptoptas. Prima kwaliteit want jongste is 18.
Wat destijds, in ieder geval voor mij, nieuw was waren de luierzakjes. Crèmekleurige plastic zakjes met een geurtje zodat de poeplucht gecamoufleerd werd. Handig.
Bij het kiezen van een kinderenwagen moet je goed kijken naar je gewoonten. Ga je graag met de auto naar de stad is een maxicosi met onderstel handig. Of een look-a-like die ik ook weleens zie. Ga je met de kinderwagen lopend boodschappen doen dan is een stevige brede wagen met groot rek of net onderin fijn. Als je graag boswandelingen maakt zijn er modellen met off road banden. Ben je afhankelijk van het openbaar vervoer is een draagzak of draagdoek makkelijker. Met 4 kinderen heb ik alle varianten gehad
Het zal een verdrietig verhaal zijn want je krijgt niet zomaar een baby in je zorg maar ik hoop dat jullie het fijn samen gaan hebben. Uiteindelijk is de liefde het allerbelangrijkste.

Gewoon ouderwets

Ik ben moeder van 3 kinderen waarvan de jongste bijna drie jaar is en hij is net overgestapt op een peuterbed. Al mijn kinderen hebben gewoon in een 'ouderwets' ledikant geslapen zonder spijltjes eruit en geen van drieen had de neiging om uit het bedje te klimmen (met slaapzak), terwijl ze verder wel altijd overal op klimmen.

In de box had ik een dikker boxkleed inderdaad, maar die plastic matrassen zie je ook nog bij het Consultatiebureau, dus lijkt mij niets mis mee.

Zelf vond ik een draagdoek heel fijn en natuurlijk, maar dat moet je net liggen denk ik.

Maartje

Maartje

24-04-2018 om 21:53

Gelukkig

Niks moet, dat vind ik wel een fijn uitgangspunt. En met dingen van ‘vroeger’ is ook niets mis als ik het handig vind, toch? Ik was even onzeker of het tegenwoordig allemaal anders moet maar ik begrijp van jullie dat het wel anders kan maar niet anders moet. Komt goed!

Paasei

Paasei

25-04-2018 om 09:19

Ach..

Tussen mijn kinderen zit een kleine 6 jaar. De jongste is nu 18. En ook toen bleek er in die 6 jaar al van alles veranderd.. De oudste lag in een ledikantje met zo'n hoofdbeschermer en een dekbedje. Was toen heel normaal. Bij de jongste moest de hoofdbeschermer weg en kwamen er lakentje en dekentjes.. want het risico op wiegendood.. De oudste had 'boys and girls' luiers. Toen een nieuwe uitvinding. Bij nummer 2 waren 'ineens' de unisex luiers weer in.. Ze zijn alletwee gewoon groot geworden.
Kortom ik zou me van al dat voortschreidend inzicht maar niet te veel aantrekken en gewoon je gezond verstand gebruiken. Komt alles goed.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-04-2018 om 09:40

wat een handige vinding is:

babyzitje dat op de tripptrapp kinderstoel past, Dat had ik vroeger ook best willen hebben. Baby's worden vaak precies onrustig als de rest van het gezin aan tafel gaat. Met zo'n zitje kan hij/zij er mooi bij zitten.

Er wordt ook heel veel uitgedacht waar je geen goed zonder kunt hoor. En andersom grijp je mis naar wat je zelf vanzelfsprekend vond. Als oma struin ik geregeld door de winkels/door webshops om iets te zoeken wat ik vroeger zo leuk of handig vond, maar wat nu niet meer bestaat.

Tijden veranderen

Toen mijn oudste geboren werd (inmiddels 20 jaar) hadden wij ook alleen maar het hoogstnoodzakelijke in huis. Wat vroeger heel normaal en gangbaar was, is nu levensgevaarlijk. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Wij hadden voor onze oudste ook een standaard houten wieg.
De zwangere dochter van een goede vriendin kwam vorige week aanzetten met deze lijst: https://klaarvoordebaby.nl/baby-uitzetlijst/
Naadloze kruiken, melkpoedertoren of een speciale badthermometer? Dat had ik vroeger echt niet hoor maar dat schijnt nu heel normaal te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2019 om 10:34

Spijlen

Ons ledikantje had ook een paar losse spijlen, zodat peuter er op den duur zelf uit kon. Die optie hebben we vakkundig uitgeschakeld door die kant tegen de muur te zetten.

Ik denk dat je vooral moet kijken wat de huidige veiligheidsnormen zijn. Als 'oud' daar nog binnen past, is het prima om 'oud' te gebruiken. En blijf vooral niet hangen in 'zo was het vroeger niet'. Het is nu 2019, met de regels en gebruiken van nu.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2019 om 10:39

Mama Lou

Ik weet niet hoe oud iedereen in dit draadje is, maar naadloze kruiken en badthermometers ken ik ook van de tijd dat wij baby's in huis hadden. Net als de losse spijlen dus. De thermometer had ik niet. Ik vertrouwde op mijn huid. Te heet was ook te heet voor de baby.

Ik weet nog wel dat wij aan het begin stonden van de luierbroekjes. Wat een uitvinding!

margaretha

margaretha

19-01-2019 om 11:05

thermometer

badthermometer bestaat al lang. Bij de babyspullen die mijn moeder had bewaard, van mij dus geboren in 1964, zat zo'n thermometer. Het model enz. was precies dezelfde als die ik in een kraampakket kreeg, alleen van hout ipv plastic (gebruikt heb ik die dingen nooit, elleboog was sneller)

Dees

Dees

19-01-2019 om 11:05

Div

Hahaha die luierbroekjes waren een ellende althans 4 jaar geleden.

Wat mij een lekker gevoel gaf was die soort molton dekjes met honingraat structuur ivm het slapen op de buik en het dan door kunnen slapen.

Ook de gebruik van een electrische kruik waarvan je weet dat er geen heet water uit komt vond ik een fijn idee alleen wij hadden een decemberkind en we hebben de kruik uiteindelijk 1 keer gebruikt.

Met de flessen is het even puzzelen en kun je via van die babydozen van Prénatal Etos en Kruidvat enzo van een aantal soorten een proefexemplaar krijgen ideaal want voor ons bleek maar 1 fles niet vacuüm te trekken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-01-2019 om 13:46

Elektrische kruik Ja!

Veel gebruikt, zelfs bij mijn februari-baby.
En nog steeds. Heerlijk zo'n warme schijf op je buik of tegen je rug bij rugpijn en andere ongemakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.