Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Desiree

Desiree

19-02-2015 om 14:55

1,5 jaar half 5 standaard wakker

Wie kan mij helpen? Mijn vriend en ik zijn kapot.

We hebben een heerlijk kereltje van 1,5 jaar. Sliep altijd wel redelijk tot 06.00/06.30. Ook vroeg, maar goed dat went wel. Maar de laatste paar weken of uhh maanden is het regelmatig half 5, 5 uur! Word ie zeurend wakker en uiteindelijk gilt ie. Geven we hem ff een boterham en wat melk en gaat ie meestal wel weer verder slapen tot 08.00. Maar goed, dit soort rituelen zijn natuurlijk niet de bedoeling!

Heeft ie dan gewoon honger of is het wat anders dat ie zo vroeg wakker word?

wenda

wenda

19-02-2015 om 15:00

wat denk je zelf?

Hij wordt wakker, gilt, eet, valt in slaap, en je vraagt je af of het honger is?
Wat bedoel je ermee, dit soort rituelen zijn niet de bedoeling? Het wakker worden, het gillen, de honger, of het eten?

wenda

wenda

19-02-2015 om 15:01

en verder

Zorgen dat je bijtankt. Pas je een beetje aan, ga mee vroeg naar bed. Of zet eten klaar op z'n kamer, als dat al kan.

Desiree

Desiree

19-02-2015 om 15:35

wenda

ja snap ik dat het honger is. maar dat had hij eerst ook niet. en ik ga al vroeg naar bed. het is niet de bedoeling om terug te gaan naar nachtvoeding, het is geen baby meer en kan al zonder sinds hij 3 maanden was. dat bedoel ik ermee.

wenda

wenda

19-02-2015 om 16:12

tsja

Zo gaat dat met kindjes. Honger heeft niets te maken met al dan niet baby-zijn.
Ev. kun je het opvangen door in avond misschien wat meer te geven. Maar ik weet niet beter dan dat het er bij kan horen. Gaat ook weer over

Hier ook

Konden ze tot hun 4e jaar nog wakker worden met honger. En dat niet zonder jou kunnen oplossen.
Ik gaf ze in die tijd een boterham voor het slapen gaan als ze niet voldoende hadden gegeten en om 23.00 uur en 5.00 uur of andere tijden een tuitbekertje karnemelk met fruit.
En ja, ze kunnen ook nog weleens wakker worden omdat ze willen spelen.

Desiree

Desiree

19-02-2015 om 16:19

Dat snap ik

Ik snap dat kinderen vaak wakker worden en dit is ook geen probleem. Maar het is gewoon vreemd en ik wil de oorzaak weten. Het is een pittig mannetje die zijn zin wilt doordrijven. Dus als ik ga kijken in de nacht, want dat is het om half 5, en ik geef zn speen of knuffel ofzo, gilt ie het uit als ik wegga. Puur omdat hij eruit wil.

Desiree

Desiree

19-02-2015 om 16:20

Hij zit al vol

Als hij naar bed gaat, zit hij trouwens al erg vol. Hij eet veel met het avondeten en altijd een toetje! En om half 8 nog een flesje Dreumesmelk..

carootje

carootje

19-02-2015 om 16:24

lijkt inderdaad honger

en ik herken het wel, alleen was het bij mijn zoon een half uurtje later. van al vanaf dat hij 6 maanden was, tot ongeveer zijn vierde was hij bijna altijd om 5.30 wakker! Heeft een tijd lang een fles melk gekregen, die dronk hij zelf in z'n bedje op en dan sliep hij weer verder.
Maar goed, herkenning heb je niet zoveel aan, maar ik begrijp jullie frustratie erg goed, heb helaas geen oplossing

wenda

wenda

19-02-2015 om 16:45

hij slaapt toch weer?

Ik zie het probleem niet zo, (en vreemd is het al helemaal niet) en vind het ook wel luxe dat hij weer slaapt. Leg gewoon iets te eten en drinken naast je bed, kun je in 10 minuutjes weer klaar zijn.

Hanne.

Hanne.

19-02-2015 om 16:48

verstand op nul, blik op oneindig

Hier ook een klein spookje dat altijd erg vroeg wakker was op die leeftijd. Ik ben gegaan voor 'verstand op nul, blik op oneindig, accepteren dat het zo is en vooral blijven geloven dat het weer over gaat'.

Bij ons hielp het om kind bij ons in bed te leggen en dan samen door te slapen. En waarempel, na een poosje (geen idee meer hoe lang) kwam ik er ineens achter dat ik al een tijdje geen kind meer bij me in bed had gehad.

(en inmiddels zijn we 7 jaar verder en is ze van een spookje in een doornroosje die gerust pas om 10 uur wakker wordt veranderd)

MamavanSenH

MamavanSenH

19-02-2015 om 17:45

Heel normaal

Honger 's nachts is heel normaal. Ik ben inmiddels 34 en word nog steeds vrijwel iedere nacht wakker met honger. Maakt niet uit hoeveel ik 's avonds eet, ik lig regelmatig wakker met een rammelende maag vanaf een uur of 4/half 5.

Onze dochter heeft ook een periode gehad dat ze vroeg wakker was. Toen was het ineens uit het niets elke ochtend 5 uur. Dat was zo rond 16 maanden. Alleen was het bij haar geen honger maar niet moe meer zijn. Toen we gingen schuiven met slaaptijden 's middags ging ze weer beter slapen en inmiddels kan ik me die periode niet eens meer voorstellen, ze slaapt tot 8 uur uit tegenwoordig.

Het fijne van deze jonge leeftijd: alles is een fase! Even niet leuk en even doorbijten maar het is niet blijvend en gaat weer over. Wie weet zit hij in een groeispurt en heeft hij daarom ineens eerder honger 's ochtends. Of misschien zit er een hele andere reden achter. In ieder geval kan toegeven aan de behoefte van je kind NOOIT kwaad. Honger is honger, wakker is wakker. Als je zelf wakker ligt met honger wil je ook graag eten. Heeft niets te maken met rituelen, dingen aanwennen of wat dan ook maar gewoon met toegeven aan wat hij nodig heeft en dat is ook gewoon belangrijk om te doen.

amk

amk

19-02-2015 om 17:50

niks vreemds

Net als mamavanSenH word ik ook 's nachts wakker van de honger, dan eet ik wat en slaap weer verder. Mijn 9 jarige heeft het ook relgelmatig. Er zijn tijden geweest dat ik alvast even een boterham naast haar bed zette als ik naar bed ging dan hoefde ik er tenminste niet voor uit. En nu als ze na de training naar bed gaat zet ik er ook een bam naast want na 2-3 uur heeft ze echt honger, maar gelijk na de training krijgt ze het nog niet weg.

ze verbruiken in die lange nacht behoorlijk wat energie, meer dan ze in dat maagje kunnen opslaan, dus moeten ze in de nacht weer bij tanken.

Jouw zoontje is daar nog te klein voor, maar wellicht is het een idee om hem om een uur of elf toch nog een papfles te geven waarna hij misschien wel doorslaapt tot een geaccepteerde tijd.

wenda

wenda

19-02-2015 om 18:10

kan me nog wel herinneren

De onstuitbare honger op die leeftijd. Zoon is nooit een goede eter geweest, maar op die leeftijd moest ik eruit voor 3 borden warme pap.
Ach, het heeft toch ook wel z'n charme, toch?

Desiree

Desiree

19-02-2015 om 20:03

wenda

hoi wenda, ik zeg ook niet dat het een probleem is. het is alleen raar hij deed dit nooit. en ik ben een werkende moeder, dus dan breekt het je wel een keer op. ik vind het niet normaal dat een kind van deze leeftijd dit al weken doet. een paar keer snap ik wel, kan altijd wat zijn. maar als dit standaard blijft.. moet er niet aan denken. nu gaan we er altijd gewoon uit en zetten de tv aan ofzo en geven hem te eten. het is nou eenmaal een klein kind, dat begrijpen we en we doen er ook niet moeilijk over. maar ik wil niet dat hij weer went aan snachts eten. straks doet ie het nog als ie 4 is. en sorry maar als ik snachts honger heb ga ik er echt niet uit. dan maak je je lichaam alleen maar wakker en gaat je lichaam eraan wennen. ag alles is een fase .

Hanne.

Hanne.

19-02-2015 om 20:49

er uit en tv aan

Er uit en tv aan zou ik dan weet niet doen. Nacht is nacht en dan lig je heel saai in je bed. Als je heel veel honger kan je daar (in je bed) een boterham eten maar zeker niet uit bed en de tv aan. Da's natuurlijk veel te leuk dan zou je dat de volgende keer zomaar weer willen.

Marie

Marie

19-02-2015 om 21:36

geen tv

Inderdaad geen tv! En waarom uitgebreid een boterham met beker melk? Waar eet en drinkt hij dat? In bed? Geeft ook nog gedoe met kruimels en schiet meestal niet op.
Ik zou hem zelf een fles melk (met evt. iets van Bambix erdoor) in bed geven. Lekker warm, gaat lekker snel, hoef je niet bij te blijven en lig je zelf ook weer snel in bed.
Hier was oudste altijd om 6.30 uur wakker en heeft tot haar 3e ofzo een papfles gedronken 's morgens. Kon ik ook even rustig wakker worden.
Ze is nu al veel ouder en het is allemaal goed gekomen.

Ja eten naast bed

Plak koek klaar leggen als je zelf naar bed gaat of papfles maken, geven en zelf naar bed.

Zeker niet uit bed en al helemaal geen tv!

Ik neem peuter hier ook wel eens in bed als ze niet wil, maar ze vindt het saai in ons bed, dus dan gaat ze maar weer naar haar eigen bed, kan ze tenminste spelen!

Lusithania

Lusithania

19-02-2015 om 22:12

Hier

Dochter was ruim een jaar en werd vrij plotseling vaak wakker 's nachts. Mevrouw had honger. De papflessen stonden klaar in de koelkast en bij een wakkere huilende dochter, met een slaperig hoofd een fles in de magnetron gedaan en aan dochter gegeven in bed. Dan kon ik weer verder slapen. Het maximum is een aantal keren vier (!) papflessen in een nacht geweest.

amk

amk

19-02-2015 om 22:16

je moet het niet gezellig maken

warme papfles in het donker in z'n bedje geven. Stilt de honger en zelf wordt je er ook niet zo wakker van.
En ook als werkende moeder zul je door deze fase moeten.
Kun je na gaan wat alleenstaande werkende moeders moeten, die moeten er altijd uit.

Marea

Marea

19-02-2015 om 23:21

Je zorgt zelf voor dit gedrag

Nou ja, dat het aanhoudt. Waarom zet je de tv aan? Dan wordt hij toch alleen maar wakkerder? Komt nog bij dat ik het sowieso raar vindt dat een kind van anderhalf überhaupt tv kijkt. Maar daar gaat het hier niet om.
Dus de adviezen hierboven opvolgen. 's Avonds fles klaar zetten in ijskast, als ie hongerig huilt met je slaperige kop de fles in de magnetron zetten, eventueel voor de vulling pap erbij, kamer donker houden, niet gezellig babbelen of aandacht geven, fles erin en terug naar bed.
Mijn vier kinderen hebben het alle vier gepresteerd tot hun anderhalfde 's nachts een fles te willen! Gék werden we ervan. Maar als je je opwindt en vloekend naar de keuken loopt, duurt het alleen maar langer tot je weer slaapt.

Sterkte, ooit gaat het over!

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 08:24

hmm

Lijkt me heerlijk zo'n kind. Er zijn er maar weinig die op die leeftijd tot 8 uur slapen. Inderdaad een warme papfles en huppekee weer plat. Waarom ga je er uit en zet je de tv aan? Daar wordt hij (en jij) alleen maar wakkerder van en duurt deze fase alleen maar langer (lekker tv kijken, boterhammetje eten etc) en is dat slaapje van half 6 tot acht gewoon zijn eerste overdag slaapje geworden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-02-2015 om 08:30

papfles

Niet te moeilijk doen. Een papfles kan wonderen doen. Die zet je gewoon klaar 's avonds en kan je hem dan geven. Kost een paar minuutjes. Ik zou het niet aan laten komen op krijsen en zeker niet de tv gaan aanzetten.

Misschien kan je die fles melk 's avonds vervangen door een fles pap. Dat ligt net wat zwaarder op de maag.
Onze zoon heeft zeker tot zijn 2e jaar een pyjamapapje voor het slapengaan gehad.

Overigens heeft onze dochter ook een periode gehad dat zij heel vroeg wakker werd. Dat bleek te komen door een geluid van de buurman die altijd heel vroeg op moet. We hebben haar bed verplaatst en toen sliep ze weer door.

wenda

wenda

20-02-2015 om 10:21

mmwoa

Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet hoor. Je kunt een ritme van een kind maar minimaal beinvloeden. Zoon hier is jaren heel vroeg wakker geworden. (en dochter slechts een korte periode)
Wij hebben er gewoon relatief snel naar toe gewerkt dat zoon ons niet acuut nodig had in de ochtend. Vroeg wakker worden zit er gewoon erg in bij hem.
Dus tsja, proberen hem weer in slaap te krijgen kun je altijd. Maar succes is gewoon niet verzekerd.

Hanne.

Hanne.

20-02-2015 om 10:42

in dit geval

Desiree geeft aan dat haar zoon na de melk/brood vaak tot 8 uur gaat slapen.
Dus in dit geval heb ik goede hoop.

mama2

mama2

20-02-2015 om 11:57

Hoeveel x slapen overdag?

Hoeveel x slaapt je peuter nog overdag? Hier merkte we he ook zo rond die periode dat hij vroeger wakker ging worden. Hij sliep toen nog 2x per dag. We hebben dat terug gebracht naar 1x en daarmee ook het vroege wakker worden terug gedrongen....

Mijntje

Mijntje

20-02-2015 om 12:25

niet normaal

Vind jij het allemaal niet normaal van je kind? En raar? En het kind is pas anderhalf?
Maak je borst nog maar nat. Kinderen zijn nu eenmaal heel raar.
Ga vooral zelf vroeg naar bed en accepteer dat rare dingen erbij horen. Het zijn fasen, straks komen er weer nieuwe 'rare dingen.'

Tango

Tango

20-02-2015 om 16:30

Wennen

Je wilt niet dat hij weer went aan 's nachts eten maar blijkbaar mag hij wel wennen aan 's nachts tv kijken. Dat laatste lijkt me nog erger eigenlijk. Ik zou inderdaad een fles pap geven zoals eerdere posters hier zeiden of zet een bordje met een plak ontbijtkoek (evt. onder folie) naast zijn bed.
Kinderen die vroeg wakker worden heb je eenmaal. Dochter hier was op die leeftijd vaak om 6.30 u. wakker en viel dan niet meer in slaap. Hoort er allemaal bij.

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 18:22

ontbijtkoek

Ben ik nu weer de enige die het geen goed idee vindt om een kind van 18 mnd alleen te laten eten in bed en dan nog wel ontbijtkoek? De kans dat een kind liggend gaat eten en dan vervolgens stikt lijkt mij te groot. Ik heb nooit kinderen op die leeftijd alleen laten eten of drinken in bed.

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 18:57

Nou

Half 5 vind ik ook niet helemaal normaal hoor, dan is het nacht. Mijn kinderen werden ook wel vroeg wakker, maar dat was dan 6 uur of zo. Dan kregen ze een papfles, afhankelijk van de tijd bij mij in bed, en dan gingen ze weer fijn naar hun eigen bed totdat de wekker ging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.