Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
can

can

13-03-2016 om 12:19

3 jaar en niet kunnen praten en moeilijk communiceren

Hi,

Ik heb een zoon van 3 jaar en 3 maanden.
Hij heeft in het verleden veel ziekenhuisopnames gehad zoals 2x oordbuisjes en aantal andere keren voor andere gezondheid redenen.

Echter kan hij nog steeds niet praten, ik de vader had dat ook tot mijn 5 jarige leeftijd. Hij kan wel zo'n 40 woorden zeggen maar wanneer het uit komt. Hij heeft ook frustraties als er niet gesnapt wordt of als die boos wordt, dan gaat die met zijn hoofdbonken maar dan zoekt hij een zachte oppervlakte en duurt het ongeveer 2 min.

Hij voert wel standaard opdrachten uit als ik hem vraag zoals: jas aan of handtje vasthouden, maar vaak lijkt hij alsof hij me negeert of lijkt alsof hij me niet hoort.

Wat ons opgevallen is dat hij kan lezen! hij is ZEER goed in puzzels en in bouwen. Hij is zeer actief en kijkt matig naar je toe ( niet slecht maar matig)
Hij speelt niet vaak samen met andere en zijn balans kwa lopen of rennen lijkt hij soms onstabiel.
Hij eet van alles en slaapt ook goed ...

Ow ja nog iets hij weet niet hoe hij zijn emotie moet beheersen daarmee bedoel ik als er iemand op bezoek is of als hij op bezoek is dan wordt hij hyper actief .

We hebben allerlei instanties ingeschakeld zoals de vto team en ik en me vrouw zijn begonnen met Hannen curses

Ik kan moeilijk uitzoeken wat die heeft we denken zowieso aan Sensorische informatieverwerking probleem

een moeder

een moeder

13-03-2016 om 12:34

ja, ik herken dit

Je beschrijft precies één van mijn kinderen. Hij bleek asperger te hebben.

Je bent inmiddels al bezig met allerlei instanties. Wacht dat maar eerst af. Het kan van alles en niets zijn.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-03-2016 om 14:19

Hij is 3

Mijn neefje kon ook amper praten toen hij net 3 was. Inmiddels is hij bijna 4 en zegt hij wel (soort van) zinnen. Mijn kind met autisme sprak al in volzinnen toen ze nog geen 2 jaar oud was. Kortom, het kan alle kanten op en je moet gewoon even afwachten wat er uit de onderzoeken komt. Op zich een goede zet om verder te gaan kijken als een kind met 3 nog niet praat.

Li

Li

13-03-2016 om 21:10

hier

begon mijn kind van 3 opeens in volzinnen te praten, terwijl hij daarvoor nauwelijks iets had gezegd behalve "die, die". Hij bleek wel een vorm van autisme te hebben. Ook het negeren, hoofdbonken, en de combi slechte motoriek en taal plus zeer hoge intelligentie (puzzels, lezen) doen me aan Asperger denken. Helaas is het moeilijk om op deze leeftijd al een diagnose te stellen, omdat het met zo'n kind nog alle kanten op kan.

Misschien kan je hem gewoon behandelen alsof hij autisme heeft, zodat je de stress wegneemt. Het kan in elk geval geen kwaad. Dus: enkelvoudige opdrachten geven (niet "ruim het speelgoed op, haal dan je jas en stap in de auto"), alles stap voor stap verhelderen en verduidelijken, sociale informatie geven bij ongewenst gedrag("jij vindt het niet leuk als iemand je slaat/aan je haar trekt en dat vindt dat jongetje ook niet leuk"), vroeg aankondigen dat er straks iets ander gaat gebeuren, zoals naar bed gaan. En rustig blijven als er toch een uitbarsting komt. O ja, en weg houden uit situaties die gegarandeerd mislopen(bij ons was dat naar de supermarkt). Dan zijn er teveel prikkels. En je vooral niet schamen als hij toch hyperactief wordt, want hij kan er niets aan doen. Mensen die je dan boos aankijken moeten zich schamen, niet jij.

mirreke

mirreke

14-03-2016 om 18:28

Gebaren?

Mijn zoon met autisme had ook problemen met de juiste woorden vinden. Bovendien, vrij perfectionistisch, dus pas praten als het goed gaat.

Maar wie weet heeft het zin om gebaren te oefenen.
http://www.downsyndroomeindhoven.nl/index.php/20-tips-en-adviezen/gebaren.html

Gebarentaal kan goed werken bij Down, maar ook bij autisme bv...

can

can

21-03-2016 om 11:07

update

Hoi Ouders,

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie en voor jullie eerlijke en antwoorden waar we echt wat hebben

Het lijkt dat elke dagje een klein stapje vooruit gaat, zoals simpele opdracht voeren gaat beter. We vertellen hem ook exact wat we gaan doen zoals: 'We gaan nu naar buiten naar oma' We denken ook dat hij weet wat er gaande is en dat die niet met spanning of ge-stres actie sfeer in komt.
Hij bokt met zijn hoofd veel minder maar spelen met andere doet hij niet.
Wel met volwassen. Vorige jaar was het wel zo dat hij geen kind naast hem wilde en delen met zijn speelgoed was geen sprake. Nu heeft hij er vrede mee.

Als ik vanuit een andere kamer hem roept dat komt er geen actie van hem...
Zodra ik de kamer zelf ben en ik roep hem dan kijkt hij me aan en en doet vervolgens wat wij aan hem vragen zoals: 'Kom we gaan naar buiten'

O ja... misschien had ik me vorige post niet uitgebreid uitgelegd maar met het matige kijk gedrag van hem. Het zit zo dat hij wel vaak me aankijkt dus 0,1 second maar daarna ontwijkt hij me,hij kijkt bewust de andere kant op. Ik heb vaak geprobeerd om zijn hoofd vast te houden en proberen aan te kijken maar hij kijkt weer 0,1 seconen me aan en beweegt dan met zijn ogen de andere kant op en probeer zijn hoofd te draaien.

Inmiddels met de VTO team gesproken en hebben voorgelegd dat we de HANEN cursus moeten volgens om beter met ons kind te communiceren.

We gaan deze week op vakantie en willen hem daar nog te laten kijken bij KNO arts en kinder psycholoog.

Wat belangrijk is dat we met hem kunnen begrijpend kunnen communiceren, denk hierbij zoals dat hij meer opdrachten kan uitvoeren en dat we hem kunnen begrijpen in situaties, met het praten denken we dat het nog tijd zal kosten.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie reactie en zal jullie op de hoogte houden

Li

Li

21-03-2016 om 11:16

Hanen cursus

Ik hoor goede dingen over die cursus, al heb ik hem niet zelf gevolgd. Dat lijkt me dus een prima stap!

Mijntje

Mijntje

21-03-2016 om 13:21

kentalis

De hanen cursus is heel goed. Je kan er ook een boek van kopen en alvast wat dingen lezen, vaak krijg je dat boek ook bij de cursus. Om het praten te stimuleren kan je dingen doen als als geliefd speelgoed of eten hoog zetten zodat hij er om gaat vragen. En idd structuur bieden dat hij weet wat jullie gaan doen, dat scheelt ook wat buien.
Ik vrees alleen niet dat je je kind kan dwingen je aan te kijken. Hij gaat nu vooruit, dat is een goed teken!

Ken je Kentalis? Of een soortgelijke organisatie (als Pento)? Hier zou je kind ook naar een peutergroep kunnen om het praten te stimuleren, maar daar zullen jullie wel naar worden doorverwezen. Vraag er anders om.

Li

Li

21-03-2016 om 13:33

aankijken

Bij sommigen komt dat vanzelf, bij anderen doet het echt pijn. Het schijnt een brandend gevoel te zijn. Niet dwingen dus inderdaad, het komt of het komt niet. Als hij naar school gaat en juffen vinden het belangrijk dat hij ze aankijkt, kan je hem leren naar het voorhoofd te kijken. Ze denken dat je ze aankijkt en het doet geen pijn.

can

can

21-03-2016 om 21:21

update 2

Hi Alle,

Mijntje bedankt voor je TIP! Boek heb ik al alleen moet er nog gaan beginnen ... Kentalis ken ik inderdaad alleen er kon niet getest worden omdat die helemaal te keer ging en lieten dat gaan..
Als er wat iets dat hij wilt dan pakt hij altijd me hand .. en vervolgens wijs hij het aan .. en als ik hem niet begrijp dan mompelt die en probeer wat te zeggen. Als ik hem niet begrijp dan herhaal meestal wat hij zegt omdat te laten zien dat ik hem niet begrijp.

Li,

Ik had al zoiets al gehoord dat het bij sommige aankijken pijn doet..

Ow ja, hij maakt de laatste 2 maanden vreemde geluiden, neuren zal ik het even noemen. Hij doet dat vooral als die gespannen is of als hij zich verveeld en dan wiebelt hij links en rechts zachtjes.. Ik zeg dan dat die ermee moet stoppen en dat doet die dan maar gaat dan over 30 seconden weer verder.

groeten

Li

Li

21-03-2016 om 23:58

wiebelen

zou ik lekker laten gaan, als hij zijn spanning maar kwijt kan toch> Beter dan een woede-aanval, of zoiets.

can

can

09-04-2016 om 11:34

update 3

Hi alle,

Inmiddels terug van de dokters in Turkije, hierbij zagen ze dat hij een wel autistische trekjes had maar ook trekjes toonde dat het niet zo zijn , echte rkwamen ze uit conclusie dat er te weinig data was om het te bevestigen. Hier terug in Nederland heeft de VTO team al inmiddels actie verricht, ze hebben een dagje meegelopen en kwamen dat hij emotie regulatie stoornis heeft.

Het een heen en weer hummelen heeft mee te maken met zijn regulatie

Emma

Emma

29-05-2016 om 00:02

herkenbaar

Herkenbaar verhaal. Mijn zoontje praatte met ruim 3 jaar ook nog niet. Cranio Sacraal therapie gedaan. Na de 1e behandeling begon hij te praten. Hele zinnen, goede zinsopbouw. Hij zat "op slot" zoals wij het noemen.

Hij is nu 7 jaar en blijkt hoog sensitief te zijn.

En denk eens aan straling. Wifi en dect is heel slecht.

Mijntje

Mijntje

29-05-2016 om 08:17

nekje

Op internet kan je hier genoeg over vinden, http://kloptdatwel.nl/2011/09/24/zembla-over-chiropraxie-en-cranio-sacraaltherapie/
Ik zou dat nekje van mijn kind verder met rust laten

can

can

30-09-2016 om 22:13

Hoi Emma

Hoi Emma,

Kan je wat meer over vertellen ....
Hoe gaat dat allemaal ?

can

can

30-09-2016 om 22:24

Update ...

Hi,

alle bedankt voor jullie vele reacties...

We waren vandaag bij Kentalis geweest echter hierbij komt spraak gebrek voorop, terwijl me zoontje meer prikkel problemen voorop komt.

Me zoon is hoog gevoelig en laag gevoelig, hand in hand gaat beetje moeizaam in de supermakt maar het lukt wel nu! Wat een halfjaar zeer onmogelijk was.

me zoon wordt in jan. 4 jaar, met zijn hoofdbonken doet hij zelden maar kon nog niet praten en woorden komen ook nog niet. We zijn begonnen met kaarten'/pictogrammen en dat gaat de goede kant op. Hij is veeeeeeel meer geduldiger en agressiever geworden.

Hij gaat nu inmiddels naar kabouterhuis en daarbij maken we echte stappen.
Of hij autisme is nog niet opgekomen ( nog geen test gedaan)

Herken iemand hierin zich ?

gr

Can

Mijntje

Mijntje

01-10-2016 om 18:19

prikkel

Op Kentalis bekijken ze je kind in een paar uur. Ze kijken oren na, gedrag en taal/spraak. Ze doen geen prikkelverwerkingstest/sensorische integratiestoornistest en ook geen autismetest, dat kost veel meer tijd om te onderzoeken. Dit is bij ons kind bij de kinderpsychiater gedaan.
Als je dat nog wilt laten onderzoeken kan dit bij een kinderpsychiater (Emma Kinderziekenhuis? verwijzing via de huisarts) of misschien kan je je kind bij dat Kabouterhuis laten testen.
Fijn dat je zoontje vooruit gaat!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.