Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Vera

Vera

20-09-2016 om 10:27

3 jaar en nog niet praten, herkenning gezocht!

Hoi mama's en papa's,

Mijn zoon (pas 3 geworden), praat nog niet. Hij kent wel een aantal losse woorden, waar hij dan ook zo mogelijk een zin mee maakt (bijvoorbeeld: "mam zit daar" -> mama moet daar zitten, of "gaan broem mam" --> met mama's auto gaan).
Hij gebruikt ook bijvoorbeeld hetzelfde woord of dezelfde klank voor verschillende dingen. Zo maakt hij een soort van slikgeluid als hij wil drinken, maar gebruikt hij dit ook om water/regen aan te duiden.

Als baby heeft hij niet gebrabbeld. Toen hij twee en een half was heeft hij buisjes gekregen, omdat hij constant oorontsteking had. Het is wel duidelijk dat hij beter hoort, maar de spraak is hierdoor niet beter op gang gekomen.

Hij imiteert niet. Dat wil zeggen hij praat niet na. Als ik hem een beetje push (bijvoorbeeld door hem geen drinken te geven als hij niet "drinken" probeert te zeggen) wordt hij in eerste instantie boos, maar haakt daarna gewoon af (dan maar geen drinken). En als hij dan sporadisch een keer een woord na probeert te zeggen, dan slaat hij gelijk zijn handjes voor zijn ogen (alsof hij zich schaamt).

Vanaf dat hij 2 was, heeft hij logopedie gekregen. Dit gaat goed, zijn houding tijdens de sessies is goed en hij doet goed mee. Alleen heeft het wat betreft taalontwikkeling eigenlijk niets voor hem gedaan.
Ben daarom ook doorverwezen naar het audiologisch centrum, waar hij een aantal tests heeft gehad (taalbegrip, contactname, spelobservatie), maar is niets uitgekomen. Hij ontwikkelt zich op alle gebieden goed, behalve op het gebied van spraak/taal. Gehoortest was ook goed...

Nu krijgt hij een non-verbale intelligentietest en zal hij uiteindelijk doorstromen naar een psz van kentalis, waar hij intensiever therapie kan krijgen.
Nu gaat hij naar de gewone psz (vier keer per week) maar hier krijgt hij in principe geen speciale aandacht mbt taal/spraak.

Maar mijn vraag is of iemand dit herkent???
Ik heb nog niemand gevonden waarmee ik hierover kan praten, en die snapt wat ik bedoel...

Bloem

Bloem

20-09-2016 om 10:48

TOS

Mijn oudste heeft een taalontwikkelingsstoornis. Daar doet me dit sterk aan denken. Je zoon praat trouwens wel, begrijp ik. Hij kent woorden en maakt daar zinnen van.

Ik herken het niet brabbelen. Het heeft volgens mij geen zin om je zoon iets niet te geven als hij er niet om vraagt. Hij doet dit niet omdat hij niet wil, maar omdat hij niet kan. Ook voor hem zou het veel makkelijker zijn als hij er om kon vragen.

Ook voor mijn zoon geldt dat het gehoor goed is en dat er geen sprake is van een gedragsstoornis. Hij is ook een slim kind. Voor hem hielp de vroegbehandeling van Kentalis erg goed. Inmiddels zit hij al weer een aantal jaar op een cluster 2 school voor slechthorende kinderen en kinderen met spraak/taalmoeilijkheden. Tegenwoordig is hij over het algemeen goed te verstaan. Zijn zinsbouw is nog niet altijd correct.

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) werd vroeg wel aangeduid met de afkorting ESM (ernstige spraak/taalmoeilijkheden). In het Engels wordt dit wel SLI (specific language impairment) genoemd. Verbale dyspraxie of een fonlogische stoornis zijn ook termen waarop je zou kunnen zoeken.

Vera

Vera

20-09-2016 om 11:09

hoi hoi

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad al het een en ander opgezocht over TOS en dyspraxie, maar mij lijkt dit niet geheel passend. Maar ja ik ben geen expert
Logopediste + audiologisch centrum hebben deze termen ook nooit eerder laten vallen.

Fijn om te horen dat Kentalis veel betekend heeft! Ik hoop daar ook echt op.

Bloem

Bloem

20-09-2016 om 11:36

Waarom

lijkt het je niet helemaal passend?

Bloem

Bloem

20-09-2016 om 11:43

dysfasie

Op dit forum kun je ook zoeken op dysfasie.

Stenna

Stenna

21-09-2016 om 00:08

ja, dysfasie

Ik had een vriendin met een zoontje met dysfasie. Daar paste met een jaar of 3 a 4 ongeveer dezelfde beschrijving op als jij geeft. Alleen wel vreemd dat er uit de tests en logopedie niet zoiets komt dan (dat was bij dat jongetje wel het geval). Is ook naar een speciale school gegaan al meteen met 4 jaar, maar ik weet niet precies welke dat was. Voor kinderen met hoor- en spraakstoornissen, ergens in Utrecht.

Bloem

Bloem

21-09-2016 om 05:56

Hier

Zijn die termen trouwens ook de eerste jaren niet gevallen. Dysfasie/esm/tos hebben allemaal betrekking op hetzelfde. Vroeger werd dat dysfasie genoemd, daarna esm, tegenwoordig tos. De verbale dyspraxie houdt in dat een kind moeite heeft met het afstemmen van de bewegingen die nodig zijn om te spreken.

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2016 om 07:08

Kentalis

Bij Kentalis (sint Marie?) zullen ze hem nog uitgebreid testen, bij het audiologisch Centrum hadden ze daar te weinig tijd voor ('diagnose/advies' in 1 ochtend) Mijn ervaringen bij Kentalis in zo'n peutergroepje zijn heel goed, goede expertise, kleine groepen. Helaas is mijn zoon er maar heel kort geweest omdat hij een te laat iq bleek te hebben.
Wel een hele stap voor jullie! Heel veel sterkte!

Herkenning

Onze zoon ook een oren kind. Van 2 naar 3 jaar wel 13 oorontstekingsn gehad en continue zijn neus ontstoken en verstopt. Met 3 jaar buisjes geplaats en na 3 mnd weer alles dicht slipt. Neusamandel verwijderd erger bleef er iedere maand looporen ontstaan.

Hoortest gaf in september met verstopte buisjes een randnormaal gehoor van 20 aan. Echter iets minder en erna heb je al licht gehoorverlies.

Met 4 jaar nieuwe buisjes geplaatst een flink looploor gehad door ontsteking in de neusholte. Nu is hij 4jr 3 mnd en sinds hij naar school gaat komen er nieuwe woorden bij.

Echter bij logopedie doet meneertje niet mee en stelt zich speels voor en gaat onverstaanbaar praten en zijn eigen spel doen..

Bij het audiologisch precies het zelfde en bij kan zoooveel beter.

Achterstand gebaseerd op wat hij wel mee deed en liet horen is 2.3 jaar zhij zou het ook niet snappen... echter weet ik hoe mijn zoon in elkaar zit en heb ik geen gefrustreerd kind rondlopen omdat hij t niet begrijpt.. alleen ene die koppig is en soms nog altijd zijn mening zin wilt doordrammen.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou nu verder gaat???
Hier wille ze algehele ontwikkeling testen.. ik houd mijn hart vast want ik weet dat onze zoon gewoon stijf niks zegt en nergens aan mee doet. Terwijl hij thuis alles doet wat bij zijn leeftijd hoort alleen op taal en sociaal gebied niet..

Gr. En veel succes

Hoe is het nu?!

Mijn zoontje van bijna 3 is echt precies hetzelfde als u omschrijving.. Ik zou graag weten hoe t nu is?! En wat u er aan gedaan heeft?!

Mijn zoontje word bijna 3 en gaat 4 dagen psz en logopodie.. Hij doet daar goed mee.. Maar alles is auto papa mama opa oma of au.. Of hij reageert klakkeloos ja nee of uhu om er maar gewoon klaar mee te zijn

Ik weet niet meer wat ik moet doen

Ook hier een zoontje van 2,5

Met een spraak achterstand. We merken wel dat het de laatste tijd iets beter gaat, hij praat veel met 1 woord zinnen, en heel sporadisch 2 woordzinnen. Motorisch is hij dan weer wel heel goed

Don'tJudgeAbookByItsCover

Don'tJudgeAbookByItsCover

18-06-2018 om 12:02

Uhm...herkenning ervaring tips misschien

Mijn zoontje 3.5 "praat" net zo beep beep was bv auto.
Nu zegt hij dan wel auto sinds een aantal dagen.
Als hij drinken wilt hebben , maakt hij slurp geluiden. Robots noemt hij wabams.. hama ipv eten ...
Weet t ook niet meer soms begrijp ik hem niet en dan loopt hij droevig weg en dat breekt me gewoon.... (laatste bezoek aan cb was maand geleden volgens hun alles in orde)

Herkenbaar

Ik zie dat deze topic al een tijd bestaat, maar wie weet krijg ik nog reactie.
Mijn zoon van 3.5 jaar praat nog niet. Ooit wel wat woordjes gedaan, maar echt heel wering. Ook weinig als baby gebrabbeld.
Rond zijn 1.5 jaar diverse oorontstekingen gehad, 1.5 jaar om buisjes gevraagd. Nu eindelijk 3 maanden geleden gekregen. Daarvoor wel getest bij audiologisch centrum, daar was zijn gehoor goed zeiden ze. Nu helaas geen positieve berichten over dat centrum, vandaar mijn twijfels over de uitslag van hun testen.
Zoontje reageert niet op logopedie, nog steeds weinig geluiden. Op observatie peuterspeelzaal gezeten en toch weer geen tips en trucs.
Wij gaan nu verdere stappen ondernemen qua inzet kentalis en kijken of TOS van toepassing is.
Maar ik zie hier zelfde situaties, hebben jullie nog tips? Wat heeft uiteindelijk geholpen?
Ik hoor het graag!

ikzelf toen 3 jaar en nu volwassen

heb de diagnose taalspraakstoornis gekregen en heb logopedie, buisjes, geknipte amandelen, gehoortesten, non-verbale iq-test en jaren ondersteuning van Kentalis gehad.

Op mijn 3e sprak ik vijf woordjes waarvan 3 verkeerd uitgesproken. Alleen mijn moeder begreep me en dat zorgde voor een onbegrepen wereld (ik snapte verbale instructies niet) en een onbegrepen ik (niemand die deed wat ik graag wilde) met flinke driftbuien en nachtmerries tot gevolg.

Wat ik nog weet en van verhalen heb gehoord, is dat er veel gebieden zijn waar de problemen kunnen liggen. Ik hoorde niet goed door de oor- en neusontstekingen. Maar met buisjes en neusamandelen knippen en met een gehoortest bleek dit uiteindelijk voldoende, maar nog geen praten.

Bij logopedie bleek ik slappe lippen te hebben en m’n mond hing veel open. Zonder goede mondmotoriek heb je ook geen goede spraak. Dus veel lip-oefeningen zoals blazen en zuigen door een rietje.

Mijn woordenschat bleek heel erg beperkt te zijn. Als je geen woorden kent, dan kun je ze ook niet spreken. Ik bleek woorden niet te kunnen herkennen uit een zin. Van de logopediste kregen we een groot boek mee met heel veel platjes en gingen we thuis woordjes leren, los van elkaar: boom, huis, bloem.

Mogelijk vanwege mijn oorontstekingen heb ik niet geleerd te luisteren. Er zijn heel veel geluiden om te horen en daar was ik niet (voldoende) alert op. “Hoor je die vogel?” “Ik hoor een sirene, jij ook?” Ik moest meer bewust worden van geluid überhaupt, want dat viel me gewoon niet eens op.

En natuurlijk kan het achterblijven van taalontwikkeling ook duiden op een lager iq. En aangezien ik weinig zei, kon je zo niet inschatten of ik de wereld breder eigenlijk wel begreep. Maar de WIS-test toonde aan dat daar bij mij de crux zeker niet zat. Ik werd inmiddels bijna 4 en de vraag was of ik naar een cluster 2 school zou moeten. De meneer van Kentalis besloot in overleg met mijn ouders dat ik toch beter af was op een gewone basisschool met begeleiding van Kentalis, omdat het iq wel heel goed zat en de basisschool daar beter bij aan kon sluiten.

In groep 2 (kleuterklas, 5 jaar) begon het muntje te vallen bij mij hoe taal nu eigenlijk werkte. Ik begon de regels van taal te begrijpen. De rest van de schoolcarrière bestond uit (zeer) goede cijfers voor alle vakken en voor Engels, Duits en Frans een lekker dikke onvoldoende. Nederlands had ik eindelijk door en was mooi voldoende en het jaartje Latijn ging goed, want dat is een dode taal en daarmee een leervak. Uiteindelijk hebben de talen gezorgd dat vwo niet haalbaar was, want je mag geen 3 tekorten hebben.

Nu begrijp ik heel goed dat iedereen een andere ontwikkeling doormaakt en zeker niet iedereen zover komt in de taal als ik. Maar ik wilde wel meegeven dat met TOS er op veel gebieden de ontwikkeling niet vanzelf kan gaan (mondmotoriek, leren luisteren naar geluid) en het ook mogelijk is om heel ver te komen ondanks de valse start in de eerste levensjaren.

Hoe gaat het nu?

Beste dames,

Ik heb hetzelfde als jullie onze zoon is bijna drie jaar oud en praat niet of nauwelijks. Deze week zijn de onderzoeken bij kentalis gestart. Ik heb al meer positieve dingen gehoord daarvan de vroeg behandeling.
Ons zoontje moet nog een IQ test te krijgen deze vrijdag maar de logopediste heeft hij al gehad en zij was er van overtuigd dat ze hem graag op de communicatieve groep wilde hebben inderdaad.
Het is het zelfde verhaal als bij jullie allemaal een beetje. We zijn nu inmiddels wel een jaar of twee verder gezien dit vorm en ik ben heel benieuwd hoe jullie kinderen zich verder hebben ontwikkeld en of jullie nog tips en of trucs hebben voor ons.

Liefs van een overwerkte mama

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.