Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

altijd dorst en 4 tot 5 keer per dag ontlasting

Mijn dochtertje van 2 heeft altijd veel dorst. Ze drinkt liever dan dat ze eet. Melk, water, sap alles gaat erin. Ze eet wel maar niet veel. Ze poept echter vaak, 4 tot 5 keer op een dag. Een half jaar geleden heb ik haar poep laten onderzoeken maar volgens de huisarts niks aan de hand. Wat mij zorgen baart is dat ze continu dorst heeft. Suikerziekte/ insulineresistentie komt bij in de familie voor en helaas ook bij jonge kinderen. Ik heb haar hb gecheckt en dat was 2 uur na ontbijt (niet veel gegeten trouwens) 6,0. Ik weet niet of dit een normale waarde is? Naar de huisarts maar gaan?

@Emma

@Emma

21-06-2016 om 00:18

Normale waarde

Ik weet niet of het een normale waarde is, maar ik zou naar de huisarts gaan. Zeker als het een familieding is.

Fransien

Fransien

21-06-2016 om 07:34

Huisarts

Dat poepen zou ik me niet zoveel zorgen over maken, mijn oudste poepte ook vaak op die leeftijd, maar het altijd dorst terwijl er diabetes in de familie zit wel!
Ga naar de huisarts en meldt dan ook dat nichtje/neefje/wiedanook al heel jong diabetes type I had en dat je je zorgen maakt.

Moeder

Moeder

21-06-2016 om 09:00

Ontlasting

Ik zou zeker een keertje met haar ochtendurine naar de praktijk gaan. De assistente kan heel simpel en snel checken wat de waarde is.
Als de ontlasting vrij dun is kun je eens het sap en de melk een weekje overslaan en kijken of het verbetert. Van dat soort zoete (en onnodige) dranken kan een kind peuterdiarree krijgen.

Marie

Marie

21-06-2016 om 09:29

honger wegdrinken?

Ze eet niet veel zeg je. Komt wellicht ook omdat haar buik/maag vol zit met drinken?
Ze drinkt haar honger weg?

In plaats van haar de hele dag door drinken te geven, kun je dat natuurlijk ook op vaste tijden doen. Hopelijk gaat ze dan ook beter eten.

En geen sapjes geven, maar gewoon water. Wil ze dat niet, dan heeft ze ook geen dorst.

Marie

Marie

21-06-2016 om 10:11

Goed

Die waarde is prima.

Sukke

Sukke

21-06-2016 om 10:53

een hb

een hb prikken om een glucosebepaling te doen? Een hb bepaling doe je om te kijken of er bloedarmoede is. Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
Een glucosebepaling, doe je nuchter, dus niet 2 uur na de maaltijd, dan zou hij te hoog zijn.(om te bepalen of kind het zou hebben)
Die komt uit in mmol/l.
6 zou nuchter op het randje (bovenkant) van de normaalwaarde zitten, maar dat is ook niet zo gek als je ziet wat ze binnenkrijgt aan bv sap en melk (en water).
Door veel te drinken vervang je de honger, het is een gewoonte geworden.
Als je bij je dokter de glucose wilt laten bepalen, de nuchtere (daarna volgt door het ziekenhuis/prikpost de bloedafname om de "suiker" over een langere tijd (6-8 wkn) te bepalen), dan moet je wel zorgen dat het kind nuchter is. Dus niet gegeten, niet gedronken, ook niet in de nacht maar niet vanaf de avond ervoor vanaf (bij ene lab 22.00 uur en bij de ander vanaf)24.00 uur

Sukke

Sukke

21-06-2016 om 11:03

lees ook eens over een bekende: peuterdiarree

over peuterdiarree in de link hier onder. Kinderen die veel drinken, met name vruchtensappen, krijgen als vanzelf diarree.
https://www.thuisarts.nl/diarree/mijn-kind-heeft-diarree (kijk even bij: hoe ontstaat diarree en dan punt 2)

derya

derya

21-06-2016 om 11:46 Topicstarter

dank voor de reacties

Dank voor alle reacties. Mijn dochter drinkt vooral water en af en toe sap (maar niet dagelijks). Ik zal voor de zekerheid een afspraak bij de huisarts maken en proberen haar vochtinname gecontroleerd te beperken.

@ Sukke ik bedoelde glucose ipv hb. Dat van peuterdiarree ga ik zo lezen.

Sukke

Sukke

21-06-2016 om 11:59

de waarde

was 6 omdat ze niet nuchter was en daarmee onbetrouwbaar. Dus als je gaat, maak de eerste vroegste afspraak bij de huisarts of, als dat niet kan, ga smorgens vroeg naar de assistente om alvast voor te prikken, maar dan wel nuchter. Dan hoeft ze niet zo lang nuchter te zijn.
En kijk ook even hoeveel en hoe vaak ze en wat ze drinkt. Noteer dat en de hoeveelheid plasluiers en neem die info alsvast mee.

Beertje

Beertje

21-06-2016 om 12:34

Veel drinken

Veel drinken is niet zo gek een van onze kids deed dat ook. Verder bij extreem veel drinken en geen nuchtere glucose van 6 prikken is niet alarmerend. Suiker is prima na het eten een 6. Veel drinken zoals mijn partner en dan een suiker van in de 70 dan moet je jezelf zeker zorgen maken hahaha.

Mijn advies is toch nuchter te laten prikken om van je zorgen af te zijn.

Taruh

Taruh

21-06-2016 om 13:14

gebit/kaken

kan er een afwijking aan het gebit zijn waardoor ze niet zo makkelijk eet?

Is ze mondgevoelig? Dat je de ene structuur in je mond veel minder prettig vindt dan de andere.

Allemaal dingen waar je al over na kunt denken. Misschien zie je dan een patroon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.