Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Angst voor misbruik

Sinds een half jaar loop ik met de angst rond dat mijn schoonvader mijn dochtertje van inmiddels ruim 3,5 jaar seksueel heeft misbruikt. Zij en haar twee jaar jongere zusje bleven een nachtje bij mijn schoonouders slapen. Oma moest de andere dag een uurtje weg waardoor opa even alleen op de kinderen moest letten. Daar zag ik al een beetje tegenop aangezien mijn dochtertje erg gevoelig is en opa daar niet altijd even goed mee weer om te gaan. Hij snapt haar niet altijd zo goed. Afijn, toen zij die avond thuis was klaagde ze over pijn aan haar plasser en moest hiervan ook huilen. Eenmaal in bed heb ik er wat sudocreme op gesmeerd (wat ze overigens geen probleem vond) en toen schrok ik van de roodheid van haar schaamlipjes en clitoris. Het was ook opgezet en de liezen waren wat lichtrood. Ik heb een gesprekje met haar aangeknoopt, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ze vond het vooral vervelend dat ik zo lang doorvroeg. De keer erop reageerde ze heel heftig toen oma haar plotseling oppakte en wilde ze dat oma haar losliet. Ze heeft ook aangegeven dat ze niet alleen met opa wilde zijn. Na een tijdje was het afscheid ook de opvang ook erg moeilijk.
Door het bovenstaande loop ik dus al geruime tijd rond met de angst dat opa iets bij haar gedaan heeft, maar anderzijds kan alles ook op een andere manier worden uitgelegd. Ze is heel gevoelig, heeft voor het incident ook periodes gehad met moeite afscheid nemen. In de tijd rondom het incident nam haar fantasieontwikkeling ook de vrije loop en merkten ze op de opvang dat ze angstig reageerde wanneer kinderen een rollenspel deden. Ze gaf bij ons ook aan dat spannend te vinden. In de tijd na het incident bleef ik zo en nu dan terloops vragen, bijvoorbeeld waarom ze niet naar opa en oma wilde. Op een gegeven moment werd ze mij gevraag zo zat dat ze heel resoluut aangaf "opa doet niets!" Wat ze wel eens heeft aangegeven is dat opa wel eens een krokodil na doet en dat ze dat spannend vond.
Na het incident heeft ze er nog een paar keertjes geslapen en hebben ze een dagje opgepast. Afscheid nemen was dan niet zo'n probleem. Ze gedraagt ze eigenlijk zoals ze zich overal gedraagt; kat uit de boom kijken, rustig op gang komen en beetje afwerend als iemand te snel toenadering zoekt. Opa gedraagt zich ook niet opvallend naar haar, ze gaat er goed slapen en speelt er ook weleens op haar eigen kamertje. Ze lijkt zich er dus wel veilig te voelen. Soms wil ze zelfs niet weg omdat ze het speelgoed zo leuk vindt.

Eigenlijk zijn er meer argumenten die het misbruik tegenspreken, ook de rode vagina kan van irritatie of slechte hygiene komen (ze heeft ook twee dagen en een nacht hetzelfde onderbroekje aan gehad omdat oma dacht dat de schone vergeten was), maar de extremiteit van de roodheid baarde me zorgen en daarom krijg ik maar niet uit mijn hoofd.

Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen. Zijn er meerdere met dochters die wel eens een dergelijke rode uitslag hadden met een heel onschuldige verklaring?

bertje1

bertje1

02-12-2013 om 22:26

geen idee

heel moeilijk achter te komen... ik zou alleen haar niet meer alleen laten met opa tot er iets duidelijk is geworden.

Niki73

Niki73

13-12-2013 om 11:44

onschuldige verklaring

Ik kan het me van vroeger herinneren dat ik soms 's avonds ineens heftige, schurende pijn had en mijn moeder er zalf op smeerde. En nu merk ik bij mijn eigen dochter dat het soms ook mis is. Komt spontaan en verdwijnt met wat sudocreme ook weer na 1 a 2 dagen. Ik vermoed dat er dan een bacterie aan het woekeren is die even onderdrukt moet worden.

Hier

Een dochter die niet goed veegde op de wc, dat zorgde voor roodheid

Maaike

Maaike

03-03-2014 om 22:26

Intuïtie

Het enige wat ik kan zeggen is: vertrouw op je intuïtie, je onderbuikgevoel.
Helaas komt misbruik vaak in families voor en zijn kinderen aan de goden overgeleverd door logeerpartijtjes.
Ik zou erg op mijn hoede zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.