Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

13-03-2010 om 07:13

Bang voor geluid

onze peuterzoon van bijna 3 is de laatste tijd en dan bedoel ik de laatste maanden tot jaar bang voor hard geluid. Nu ben ik zelf ook niet echt dol op harde geluiden dus tot zekere kan ik het wel begrijpen maar bij hem begint het nu onhandige vormen aan te nemen. Als ik stofzuig aakt hij helemaal in paniek en rent hij mij huilend achterna om de stofzuiger weer ui te zetten of gaat hij aan het snoer trekken omdat hij weet dat de stofzuiger ook uit gaat. Met een coeliakiepatient in huis moet ik toch echt iedere dag zuigen. Broodbakmachine, mixer, fohn, broodsnijmachine, boor, hij is er allemaal bang voor en begint meteen te huilen. Ik probeer te vermijden dat ik die dingen in zijn buurt gebruik maar soms kom ik er gewoon niet onderuit. 1 keer in de week moet ik gewoon brood bakken en snijden voo dochter. Als ik pannenkoeken of cake wil bakken moet ik mixen. Zelfs als zoonlief dan in de kamer bij de tv staat komt hij nog huilend aangerend.

Wie herkent dit en hoe kan ik peuterzoon van zijn angst afhelpen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook met vlagen

Zoon nu 3j 2m was vanaf baby af aan niet gek op harde geluiden. Vooral de mixer of blender was vreselijk. Nu gaat het eigenlijk wel goed, zolang hij maar weet wat het is. Als het vreemd is dan komt sprint hij een wereldrecord en duikt in mijn schoot.

Wat hier hielp:
- uitleggen wat het geluid was en waarom het zo luid was
- het hem zelf laten ontdekken, dus zelf de machine aan/uit laten zetten
- zoon altijd van te voren vertellen dat ik geluid ga maken, zodat het niet onverwachts is (en soms doet hij ook zijn handen over zijn oren)
- als zoon lekker met iets leuks bezig was dan had hij minder aandacht voor de rest

Misschien zelfs van die oor-dingen aanschaffen, zodat hij het geluid minder hoort? Zoon heeft die een paar keer opgehad tijdens een optreden van zijn vader en het dempt het geluid wel. Gewoon in een doe-het-zelf zaak gekocht.

Verder weet ik het niet, het zal wel een fase zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.