Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Eus

Eus

27-10-2009 om 21:42

Bemoeien met opvoeding van anderen

In het gezin van mijn broer loopt het niet goed. Hij is met een Poolse vrouw getrouwd en de opvoeding van hun 3 zoons (17, ja 17!, 3 en 1 jaar) is nauwelijks 'opvoeding' te noemen. Het is er een chaos. De jongens worden niet naar bed gebracht, er is geen orde en geen regelmaat. De middelste is een intelligent mannetje dat nonstop aandacht vraagt en zijn grenzen opzoekt en niet gecorrigeerd wordt. Hij wordt eigenlijk aan zijn lot overgelaten. De oudste ontvlucht de hele boel, zit boven op zijn kamer. Heeft geen vrienden en geen zelfvertrouwen. Maakt een ongelukkige indruk. Wij maken ons bezorgd. Proberen te praten met mijn broer, maar hij luistert niet en onderneemt geen enkele actie. Klaagt veel. Schoonzus is instorting nabij. Moet alles alleen doen, werkt ook nog.
Heeft iemand ooit te maken gehad met een dergelijke situatie? Wat kun je doen? Hulp inroepen van buitenaf met het risico op ruzie met je familie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
femmetje

femmetje

28-10-2009 om 14:56

Geen idee.

Wat een lastige situatie!
Kan je niet met je schoonzus praten voorzichtig?
Of zo stiekem jou visie geven op de situatie bij hun thuis dat jij het bijv zo en zo zou doen? Of even inspringen als je daar bent? Zo van zal ik jou eens een leuk verhaaltje voorlezen en hem dan naar bed brengen?
Spelenderwijs? Dat je schoonzus en je broer ook eens kunnen zien hoe het ook kan? Blijft lastig zou ook niet zo goed weten hoe ik dat zou moeten doen.
Succes ermee hoop dat iemand uit ervaring je nog meer tips kan geven!

Femmetje.

Eus

Eus

28-10-2009 om 22:33

Dank je

voor je reactie. Het is inderdaad erg moeilijk. Ik ben niet vaak bij hun, heb ook mijn eigen gezin.
Ik geef ze vaak suggesties en zeg ze hoe ik dingen aanpak bij mijn kinderen, maar die worden altijd gepareerd met : ja, maar als ik hem op bed leg, komt ie er weer uit. Hij wil niet. Als ik dan zeg: Hij heeft niets te willen, naar bed is naar bed. Leg hem er steeds maar weer terug in. Het kost wat tijd, maar dan zal hij op een gegeven moment wel eieren voor zijn geld kiezen, gaan ze daar niet op in. Ze doen er niets mee, dat is zo frustrerend.
Mijn schoonzus aanspreken is nog moeilijker dan mijn broer. Zij is Poolse en heeft denk ik een heel ander idee van opvoeden dat wij hier in NL. Ze ziet niet in dat ze iets 'fout' doet, volgens mij. Ook al is ze de wanhoop soms nabij. Ik denk dat zij denkt dat het normaal is, ik weet het niet...??
Mijn vader is daar wel vaak. Ik heb hem wat tips meegegeven die ik hier ook op de site heb gezien, over bijvoorbeeld aandacht vragen door zoals mijn neefje doet,z'n jongere broertje slaan. Hoe hij daar beter maar NIET op kan reageren, want hij krijgt dan zo aandacht. Natuurlijk is het niet goed om hem maar z'n gang te laten gaan, maar dan afleiden, denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.