Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ma82ma!

Ma82ma!

26-04-2015 om 22:22

Bijna drie en erg aanhankelijk

Ben nieuw hier, maar heb geloof ik wel behoefte aan wat meer inzichten.
We hebben een zoontje van bijna drie (over twee maanden)
Hij is lief, creatief, af en toe een driftbui of drammen, soms krijspartijen, afijn een echte peuter.
Vorig jaar was het een jonge peuter die in een speeltuin alle kanten opvloog. We moesten erachter aan om hem niet kwijt te raken. Maar nu is hij een plakkertje. Als we het huis uitlopen wilt hij al in de gang een handje. In de speeltuin moet ik overal mee naar toe. Als hij mij even niet ziet is hij bijna in paniek. Hij lijkt echt bang te zijn dat ik wegloop ofzo. Als ik andere moeders wel eens zie, die kunnen gewoon afstand nemen en hun peuters gaan hun gang wel.

Hij is sowiezo erg bewust van zijn omgeving. Hij ziet veel wat andere kinderen doen en wat niet mag. Dit vind hij spannned om te zien. Op tv moet de tv ook uit als het moment bijna komt dat Toto (zandkasteel) stiekem van een stuk taart gaat snoepen.
Bij een groep kinderen durft hij geen initiatief te nemen. Hij zou ook wel willen spelen met het speelgoed van hen, maar blijft op een afstandje kijken. Voorheen ging hij erop af en pakte het af of duwde een ander kind weg (voorheen was het echt een rauwdauwer) Wij zijn een hele tijd gaan zitten op aardig vragen, niet slaan, eerljjk delen etc. Ben nu soms bang dat we hierin te streng zijn geweest ofo.

Hij gaat twee dagen naar het kdv. Hij heeft nooit moeite gehad met afscheid nemen, maar de laatste tijd vind hij dit ook lastig. Hij wilt naar huis, naar mama. Het is 1x een flinke krijspartij geweest, daarna vooral beetje dreinen, mokkken, zeggen dat hij het niet wil. Wanneer we zeggen dat hij toch gaat want papa en mama moeten werken zegt hij zelf dat hij een grote jongen gaat zijn. Heel dapper natuurlijk en hij doet echt zijn best, maar ook hierbij ben ik soms bang dat hij op zijn tenen loopt. Afijn, mijn vraag nu of dit voor iemand herkenbaar is? Is het een fase? Hoe laat ik hem wat meer ontspannen in een speeltuin zodat hij wat meer zijn ruimte gaat pakken?

Alvast bedankt!

Marea

Marea

26-04-2015 om 22:30

Fase

Dat is gewoon een fase. Hij begint nu een beetje door te krijgen dat jullie weleens weggaan, zoals wanneer jullie hem naar de creche brengen, maar heeft er waarschijnlijk nog geen patroon in ontdekt en weet nog niet zo goed wanneer jullie weggaan en terugkomen. Gewoon blijven geruststellen en zeggen wanneer je terugkomt.

dina

dina

27-04-2015 om 00:05

uitleggen

Veel uitleg geven, veel met hem praten zodat hij woorden vindt om zich uit te drukken.
Wat betreft kdv zou ik niet teveel benadrukken dat jullie moeten werken. Ik zou het meer vanuit hem benaderen; wat gaat hij voor leuke dingen doen, welke kinderen gaat hij zien etc. Wat gaan jullie voor leuks doen als je hem weer gaat halen. Dat soort dingen.
Bij een groep kinderen kun je helpen en voordoen hoe je dat aan kunt pakken.

Kdv

Die van ons ook met 3,5 niet meer willen, huilen, zeggen dat ze wel alleen thuis kan zijn ook al zijn papa en mama werken.... Veel vriendjes en vriendinnetjes waren al naar school, dat maakte het minder leuk.

Ja het is een fase, nu op school is er niets aan het handje.

Ma82ma!

Ma82ma!

29-04-2015 om 20:24

En dat aanhankeljjke?

Maar dan heb ik toch nog een vraag/onzekerheid
Hij is namelijk zo aanhankelijk/claimend. Ik heb begrepen dat de verlatingsangst toch veel eerder speelt en niet meer op deze leeftijd?

Verder kan hij soms ook volledig door het lint gaan als ik hem niet aankleed, maar papa. We gaan niet mee in zijn drammen maar hij gaat echt door het lint. Uiteindelijk krijgt hij niet zijn zin hoor, dus we geven niet toe. Maar vandaag ook voor het eerst op het kdv, zijn lieveliingsjuf ging hem niet aankleden maar een andere juf. Hij heeft de boel met een flinke krijs/paniekpartij even op stelten gezet. Wilt hij nou zo bepalen? Ik raak er soms toch onzeker van of het allemaal wel leeftijdsadequaat is ofzo.

Angela67

Angela67

29-04-2015 om 20:32

geef 'm liefde / dat wat hij wil

als hij daar even nu behoefte aan heeft zou je 'm toch gewoon z'n zin kunnen geven en dan op een andere moment spelenderwijs door papa het e.e.a. laten doen. Dus 'trainen' en hem 'niet z'n zin geven' vind ik een beetje te harde woorden voor een jochie die het allemaal misschien wat moeilijk vindt, groter worden enzo . . . Wanneer gaat hij naar groep 1?
gr Angela

Moni

Moni

29-04-2015 om 20:42

Angela, hij is bijna 3

Hij gaat nog lang niet naar groep 1. Hij moet nog drie worden.

Verder eens met meegaan in de aanhankelijkheid. Vertrouwen moet groeien. Ik zou wel oefenen in kleine stapjes.

Angela67

Angela67

29-04-2015 om 21:13

oh sorry

ik dacht ergens 3.5 te lezen, maar nee, bijna 3, da's nog zo klein . . Ik zou inderdaad wel proberen of je 'm kan afleiden en 'm alsnog door bijv. papa laten aankleden, maar als het niet lukt, dan komt het een tijdje daarna wel. 'Gewoon' even laten rusten en dan weer proberen (zeg ik nu, maar hell yeah wat een moeilijke periodes kun je met kinderen hebben . .. )
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.